De V10 van de BMW M5 E60 blijft natuurlijk fantastisch, maar een Alpina B5 is ook niet te versmaden. Een duivels dilemma.
Een auto met een V10 bezitten: dat is voor velen toch wel een droom. En die droom is niet eens zo onbereikbaar, want een tweedehands M5 E60 is niet extreem duur. Qua aanschafprijs in ieder geval. En dan heb je wel een van de best klinkende auto’s van de laatste 20 jaar.
In principe is een M5 ook prima te gebruiken als daily driver. Nadeeltje: een M5 E60 zuipt als een uitgedroogde tempelier. Er is echter een alternatief: de Alpina B5! Die produceert ongeveer evenveel vermogen (rond de 500 pk), maar dan uit een ‘zuinige’ V8. Jazeker, we noemen een V8 gewoon zuinig. In de Alpina heb je zelfs een bak meer koppel: 700 Nm in plaats van 550 Nm.
Om deze cijfers te krijgen heeft Alpina niet eens de dikste V8 genomen, maar de 4,4 liter uit 545i. Dit blok is wel flink aangepast, met onder meer andere zuigers en een andere krukas. Bovendien heeft Alpina er een supercharger opgezet. Het gevolg is dus dat je sneller bent dan een M5. Sterker nog: je bent sneller dan bijna alles, met een top van 314 km/u.
De cijfers vertellen natuurlijk niet het hele verhaal. De Alpina B5 is een auto met een ander karakter. Qua onderstel is het meer een daily driver en minder een hardcore sportsedan. Wat dat betreft is het een beetje appels met peren vergelijken. Maar ach, appels en peren zijn allebei fruit, dus wat is daar eigenlijk mis mee?
Om de vergelijking iets concreter te maken hebben we twee voorbeelden opgezocht op onze favoriete occasionwebsite, Marktplaats. We vonden een bruine BMW M5 en een blauwe Alpina B5, beide uit 2005. De M5 is ietsje goedkoper én heeft een lagere kilometerstand, want Alpina B5’s zijn gewoon prijziger. Daar krijg je wel een stukje exclusiviteit voor terug, dat is ook wat waard. Of niet.
Ondanks zijn vier priemende uitlaten is de M5 nog de minst opvallende van de twee. Met zijn Alpina-spoiler, Alpina-bumper, Alpina-striping, Alpina-velgen en de Alpina-blauwe kleur is de B5 niet te missen. Binnen zijn de verschillen minder groot: de auto’s zijn allebei uitgevoerd met lichte bekleding en houtinleg op het dashboard.
Deze über-5 Series worden allebei op Marktplaats aangeboden door Classicmaster, die voor de M5 €42.950 vraagt en voor de B5 twee mille meer. De keuze is aan jullie!
Pascal zegt
De Alpina heeft wat mij betreft alleen maar voordelen, die graag!
wjeurs zegt
@Pascal: eens! Behalve het geluid van die V10 :P
FiXeR zegt
Beide mooie auto’s, jammer dat ze bij Classicmasters staan. De prijs is nog zonder NL kenteken dus komt er zeker nog een paar mille bij voordat je hem hier op kenteken hebt staan. (Tenminste, dat is het bedrag wat ze er voor vragen.)
Dit valt wat mij betreft in dezelfde categorie adverteren zonder BTW. Niet helemaal fair.
Maar om toch een keuze te maken, De M5 met de V10. Tegen het geluid en de ervaring van die V10 kan niks op.
toniominestrone zegt
@FiXeR: een paar mille om een auto op kenteken te zetten? Duidelijk weer een broodje aap verhaal.
FiXeR zegt
Classicmaster verteld niet dat de auto’s voornamelijk afkomstig zijn uit Japan, dus geen Europees typegoedkeuring hebben. En die kosten inderdaad een paar mille om op kenteken te zetten. Voor een CLS55 AMG vroegen ze bijna 6000 euro.
Als je het zelf doet kost het ongeveer 2 tot 3 k exc BPM overigens. (Ik doe dat namelijk regelmatig zelf met auto’s uit Japan)
reggie-boy_rood zegt
@FiXeR: lfa
PunicaOase zegt
Die Alpina is wat mij betreft in deze uitdossing echt smakeloos, bah. Ook denk ik dat de M5 met de 10-cilinder meer potentie heeft om in de toekomst een ‘echte klassieker’ te worden. Van horen-zeggen schijn je wel echt helemaal leeg te lopen op de M5 qua onderhoudskosten..
alloallo zegt
De kleur van de alpina is veel chiquer! Gewoon de badges en striping verwijderen
st220 zegt
Alpina…. Altijd. Waardevaster. Mooier. Chiquer.
camber24 zegt
@st220: chiquer?? De M5 ziet er zoveel meer clean uit dan dat kermisding, met zijn striping, ouderwetse velgen, overdaad aan spoilers en randjes hier en daar. Wat mij betreft allesbehalve chique…
sollie1984 zegt
Och…wat blijft die E60 M5 machtig zeg. Prachtige machine.
aJackie zegt
M5 for sure!!
jmeverts zegt
Als Alpina-fan toch de M5 vanwege de V10
AudiRS zegt
Alpina. De v8 is een stuk betrouwbaarder dan de V10. Daarnaast is ie meer geschikt als daily en een stuk minder hardcore. Nadeel is wel dat ie er nog meer sjonnie uitziet dan de M5. Vind ook niet dat ie heel mooi oud wordt. De E39 is in mijn optiek nog een van de mooiste sedans. Maar dan wel volledig orgineel en onverprutst.
Pascal zegt
+1 wat betreft de e39, zo maken ze ze niet meer. De E60 is naar mijn mening de lelijkste 5-serie ooit gemaakt. Ik vond ‘m bij de introductie al niet mooi en hij wordt ook zéker niet mooi oud.
silenro zegt
@Pascal: dus dat inderdaad. In tegenstelling tot zijn opvolger, die dan wel weer fraai oud word..
mashell zegt
Zelf vind ik de E34 nog een stukje mooier dan de E39, de E34 is gewoon de mooiste sedan die BMW ooit gemaakt heeft. Maar ondanks de bekende betrouwbaarheidsproblemen zou ik voor de M5 gaan, dat is toch het origineel. De Alpina is zo verschrikkelijk ordinair, misschien dat mensen op de Reeperbahn het chique vinden maar het is niet mijn ding.
Pascal zegt
Mee eens, de E34 is nog mooier en ‘meer BMW’ dan de E39. De E32 vind ik misschien nog wel net zo mooi trouwens.
anthwan zegt
@audirs666: beteouwbaarder? Dacht dat hier zelfde V8 compressor in lag als in de Alpina B7 en dan ren ik hard weg. Verbruikt meer olei dan een gemiddelde tfsi.
AudiRS zegt
@anthwan: deze v8 verbruikt geen druppel olei!
The Alpina fan boy zegt
Kansloze patserbsk of karaktervolle sleeper. Makkelijke keuze dus.
jje003 zegt
De grap is dus dat die Alpina juist ordinair overkomt op mij, terwijl mijn maat het juist andersom vindt.. Beetje foute tuning en strepen uit het Fast&Furious tijdperk en een paar velgen die uitzien alsof ze van de Halfords komen :D. Ik snap de charme, dat zeker voor een tuner stijlvol is.
L zegt
M5 V10, het liefst geïmporteerd uit Amerika met handbak. Of als station 😁👍
maotje zegt
@fietstasstmk7: waarom zou je uberhaupt een handbak willen hierop?
Vreet koppeling, de bakverhoudingen zijn langer terwijl je juist razend snel door de versnellimgen heen de toeren omhoog wilt janken.
L zegt
@maotje: daar heb je zeker een punt. Het schijnt. (Geen eigen ervaring helaas😅) dat een M3 E9* handbak hier wel goed op past, met een andere eindoverbrenging zou dit wel in orde moet zijn. Betreft de Amerikaanse handbak lees ik verschillende verhalen, zowel positief als negatief…. sws heeft mijn voorkeur altijd de handbak. Al is de SMG ook bruut met zijn enkele koppeling.
maotje zegt
@fietstasstmk7: dan is nog steeds de gehele essentie van de motor weg. De motoren van zowel de e92 als e60 zijn hoogtoerig en hebben hun max vermogen vlakbij de toerenbegrenzer. De smg en dct vallen bij terugschakelen hoger in de toeren dan de handbak. Dat is nou juist het gebied waar de motoren in uitblinken hoge toeren waar meer vermogen zit. Waarom zou je de gehele essentie daarvan niet willen?
Heb je weleens met een m3 gereden?
L zegt
@maotje: heb 1x in een M3 E46 met handbak mogen rijden. Helaas nog niet in een E90 M3, maar dat gaat zeker nog wel komen. Ben wel benieuwd wat voor mij in de praktijk fij er rijd, de handbak of de automaat. Staat hoog op mijn lijst de M3 E92 coupe.
ericc zegt
B5
kenner zegt
Alpina, er rijden alleen nog maar sjonnies, kampers en Turken in die M5
mashell zegt
Maar wie rijden er in zo’n Alpina? Bordeelhouders, pooiers en drugsbaasjes?
revstars-net zegt
Helaas de tijd dat de Alpina’s een smakeloze styling hadden. Nu zijn ze vaker subtieler qua uiterlijk en zou ik die zeker verkiezen boven een normale BMW.
Zoals deze:
https://www.benerink.nl/aanbod/29490566/
Wat een apparaat 😍
erwh zegt
@iconicracecars: eens, alleen het exemplaar dat je doorstuurt is naar mijn mening precies verkeerd gespecificeerd met al dat zwart (zwarte velgen, zwarte details, zwart leren interieur). Ik vind dat eerder goedkoop dan sportief ogend.
Maar als ik kijk wat er te koop staat ben ik de enige die er zo over denkt. Dit zou meer mijn spec zijn:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpina-b3-3-0-allrad-touring-navi-panoda-laser-ahk-benzine-groen-ca07d276-2f1a-4feb-a523-19a969a160f9?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
revstars-net zegt
Is persoonlijke smaak, ik heb mijn huidige auto ook momenteel helemaal “shadow-line” style (nergens een chrome accent) en vind het wat hebben (vroeger vond ik dat niet zo mooi juist) Maar dat groene exemplaar wat jij doorstuurt is ook erg klasse en kan ik ook waarderen :)
rikv99 zegt
Is er iemand hier die ervaring heeft met classicmaster? ze hebben over het algemeen op de site hele bijzondere en vette wagens staan. Echter ben ik hier 2 jaar geleden een keer geweest en vond de staat van veel autos en de ligging/opstelling van de showroom niet heel sterk overkomen.
SvenB zegt
@rikv99: yep. Zeker ervaring mee.
Heb daar een auto in consignatie gehad. Kan niet echt zeggen dat ze zich daar aan hun afspraken houden.
Auto is uiteindelijk wel verkocht, maar wel pas nadat de prijs flink gezakt was en ik ook een deel van de afgesproken prijs af haalde.
Dus ze beloofden de wereld. Maar konden het echt niet waar maken.
DeWitteCondor zegt
@rikv99: ik vind ze over het algemeen overpriced. Heb ooit ook navraag gedaan naar een auto op de site waar ik interesse in had. Er leek vrij duidelijk schade te zijn aan de voorzijde dus ik vroeg daarnaar, tezamen met wat andere vragen. Kreeg als enige reactie dat de auto zogenaamd verkocht was. Stond 3 maanden later nog steeds op de website. Daar krijg ik dus de kriebels van.
z4coupe30si zegt
@rikv99: ze importeren volgens mij veel uit USA. Voor exclusieve auto’s is dat geen aanrader. Al jaren bekend dat Porsches, exclusieve BMWs etc voor een reden vanuit de USA geïmporteerd worden..
FiXeR zegt
@rikv99 het meeste komt uit Japan (en dat vermelden ze niet) net als dat ze niet vermelden dat er nog geen kenteken op zit. Dat is een duur grapje voor auto’s zonder europees typegoedkeuring, dus komt er netto nog enkele duizendeneuro’s bij de prijs op.
Ik heb mijn eigen importbedrijfje en concurreer precies in deze klasse met ze, echter verkoop ik wel alles inclusief kenteken en de hele boel. Bovendien heb ik van meerdere van mijn klanten gehoord dat ze vrij arrogant waren en je pas mag proefrijden als je de offerte hebt getekend (!!). Pas op dat moment vertellen ze ook het grapje dat er dus nog een kenteken op moet.
Oneerlijke concurrentie op deze manier wat mij betreft.
DeWitteCondor zegt
Bedoel je dan die salvage titles?
Import is sowieso een beetje uitkijken. Ik zou altijd iemand inschakelen met connecties en die het voor jou regelt en begeleidt (zo iemand als FiXeR). Bij Duitse import speelt bijvoorbeeld dat er pas sinds kort km registratie is (dacht sinds 2018) en er dus veel tellerfraude wordt/is gepleegd. De ADAC schatte volgens mij ooit dat bij 40% van de Duitse auto’s geklooid was met de km stand. Japanse import heb je weer die kenteken/typegoedkeuring gevallen. Zo is er altijd wel een mogelijk addertje.
degrotemuis zegt
Meeneem prijzen zonder kenteken? Alpina met M-aero? Zou ze denk ik liever allebei overslaan. Maar om te kiezen: Alpina. Ondanks die velgen, die intussen in imitatie versie te vaak te zien zijn op afgetrapte knakenbmws en die striping die meer thuis lijkt te horen op een E28.
kniesoor zegt
Alleen al vanwege de motor de M5.
Overigens nooit begrepen, wat ‘hout’inleg in een sportief bedoelde oto te zoeken heeft (ja, @willeme, ik wijs naar jou ! 🙂).
willeme zegt
@amghans:
Ik vind het fraai staan, ook een beetje uit nostalgie zoals de fout getunede auto’s uit de jaren ’70 en ’80. Alpina-bumpertjes, houtinleg, houten stuurtjes, BBS-wielen. Alleen al het feit dat je het nog steeds kan kiezen vind ik zeer cool. Dat de meeste mensen voor aluminum/carbon ofzo kiezen, kan ik helemaal begrijpen. Ziet er moderner uit (maar dat vind ik dan weer niet leuk).
kniesoor zegt
Ghe ghe ghe, smaken verschillen, nietwaar 😃 Kon het desondanks niet laten om er toch effe over te mekkeren.
tinnemans zegt
@amghans; Ik vind houtinleg persoonlijk ook mooier dan alu. Dus gek genoeg ben ik het met @willeme eens.
Ik zou ook niet snel een M kopen, wegens voor mij teveel nadruk op sportivitei. Bij een Grand Tourer, of iets wat daarop lijkt past hout imho prima.
T5Power zegt
Voor hetzelfde budget dan liever een B7, het dikkertje E65 graag :-) van na de facelift maar ervoor mag eigenlijk ook wel.
Ik heb op Duitse fora meerdere keren gelezen over de “Radialverdichter” van deze 500pk motoren, die ongeveer een ton kilometers mee gaat en dan een kostenplaatje van 10k plus met zich meebrengt. Die kan dus maar beter recent vervangen zijn.
Dat vertelt zo’n artikeltje allemaal niet maar dan weten jullie het nu :-p
tinnemans zegt
@t5power; De N62 heeft elke 160.000km onderhoud nodig aan de klepsteelrubbers. Is ook een dure.
Ik heb een E65 facelift met de instap 4.0 V8 . Absoluut niet snel, maar wel een heerlijke reisauto.
mikespek zegt
@tinnemans: nee probleem is de olie interval, ja als je originele olie interval aanhoudt dan moet je ze vaak vervangen. BMW olie interval is veel te lang waardoor de auditieve voor de seals en andere rubbers vervlogen zijn, gewoon elke 10 tot 15dkm nieuwe olie erin en gaat veel langer mee
tinnemans zegt
Als het nou om de 6-serie varianten zou gaan, zou ik interesse hebben, maar de 5 serie van deze generatie vind ik erg lelijk, dus beide liever niet.
Hypothetisch; normaal altijd de Alpina, maar omdat ik al m’n 2e N62 heb zou ik in dit geval neigen naar de V10.
V300amg zegt
Zonder twijfel de M5. Mijn zoontje zwager heeft er 1 gehad en ik kan je vertellen dat die V10 het meest verslavende geluid is wat er is! Heerlijke auto!
mashell zegt
Beter niet op het internet zetten dat je zoon ook je zwager is.
T5Power zegt
Ik moest even lachen thanks ;-)
DeWitteCondor zegt
B5 graag, maar met andere interieurkleur en zonder die achterspoiler
Dutchdriftking zegt
Bij deze generatie toch de M5, de Alpina e60 vind ik gewoon niet zo mooi. Bij een e39 of een g30 heeft juist de Alpina de voorkeur. De F10 is een beetje om het even.
oversoft zegt
Er is een reden dat ze redelijk betaalbaar zijn (al zijn ze net als alle andere occasions wel flink duurder geworden het afgelopen jaar): vooral de V10 is MEGA onbetrouwbaar.
Daarnaast rijdt een SMG bak echt ontzettend ruk, dan nog liever een automaat er in.
Een E60 M5 loop je echt helemaal op leeg.
FiXeR zegt
Je moet ze niet rijden als een automaat, en niet als dagelijkse auto. Met goed onderhoud en kennis van de SMG bak zijn het beesten om te rijden waar je echt niet manueel tegenop kan schakelen. (We hebben een M6 V10 hier staan van onszelf)
krikke240z zegt
@FiXeR: Niet dagelijks rijden vind ik net zo de met zo’n wagen. Van een Ferrari ofzo snap ik het wel, maar net met een M5 kan je dagelijks alles doen. Veel ruimte, comfortabel, makkelijk te rijden,…
krikke240z zegt
@krikke240z: vind ik net zonde*….
FiXeR zegt
Dat iets kan, wil niet zeggen dat je het moet doen.
tinnemans zegt
@FiXeR: Waarom zou je het niet doen?
redbeams zegt
Toch wel de B5
roberto zegt
Qua looks ga ik voor de M5, vooral in de kleur! Alleen het wortelnoten houten interieur had niet gehoeven, gewoon zwarte sierlijsten graag. Andere kant Alpina, heeft iets speciaals (ben niet helemaal weg van de looks), en geen SMG-bak (wat ik een win vind).. graag Alpina blok in de M5 AUB :)
Betreft Classicmaster, één keer langs geweest voor een CLS 55 AMG, prijzen van kentekenen en import kwamen er nog op.. vond het nogal vreemd / misleidend. Mocht de auto helemaal in concoursstaat zijn dan vond ik het echt wel meer geld waard (want ze adverteren sowieso al aan de hoge kant, maar het betrof een Japans exemplaar, met nodige gebruikersplekjes, met alleen een lage kilometerstand (maar die ik niet kon verifiëren.. ben met cursus Japans nooit begonnen). Voor de rest mooi bedrijf met leuke voorraad, maar mixed feelings..
FiXeR zegt
Ik had zelf een CLS 55 AMG te koop staan uit Japan, in minder dan 2 maanden was ie verkocht (voor dezelfde prijs als CM, maar dan inclusief kenteken en volledig omgezette boordcomputer naar NL). Meerdere klanten van me kwamen met hetzelfde verhaal als jou aan. Eentje werd niet eens serieus genomen daar en mocht pas proefrijden als hij de offerte had getekend.
Hun CLS staat nog steeds te koop ondertussen….
roberto zegt
Inderdaad, Een zwart exemplaar met zwart hout interieur, eigenlijk hoe ik hem wilde. Maar had er geen goed gevoel bij..
Uiteindelijk een origineel NL-exemplaar met 130dkm gevonden, onderhoud allemaal bekend en recent groot onderhoud gehad, zwart zwart, met zwarte alcantara hemel, alleen diep donkerbruin houten sierlijsten.. dat neem ik dan maar voor lief. Ondanks dat er na de aanschaf nog wel wat aandachtpunten (of onderdelen moesten worden vervangen door slijtage of leeftijd), nog geen seconde spijt van gehad!
erikabarth zegt
Een E60 vind ik niet mooi oud worden, rijdt ook veel fout publiek in helaas met te grote velgen en andere niet originele opsmuk. De V10 is geniaal maar technisch gecompliceerd en heel erg duur in onderhoud.
Ik zou absoluut voor de Alpina gaan, en nog liever voor een E39 M5.
kalesander zegt
De E60 is niet ‘mijn’ model, maar dat was de vraag niet; in bijna alle gevallen is de Alpina versie de keus voor mij. Bizarre prestaties in alle comfort en bruikbaar in dagelijkse praktijk. Ik vind wat Alpina doet met t uiterlijk juist geweldig, juist omdat het zo lekker polariserend is. Het is uitgesproken en er is geen middenweg. Beter dan alle auto’s van tegenwoordig die maar zo vormgegeven zijn zodat iedereen ze ‘wel tof’ vindt. Uiteindelijk verveelt dat sneller.. dus; de Alpina graag!