Welke powersedan zouden jullie meenemen voor 70k?
Als je een flink bedrag mag stukslaan op één auto is een powersedan misschien wel de beste keuze. Je hebt een auto die gewoon dagelijks inzetbaar is, maar wel doodleuk de betere sportwagens bij kan houden. En – in tegenstelling tot een snelle stationwagen of SUV – kun een sedan er ook nog lekker sportief uitzien.
Vandaag hebben we twee dikke powersedans opgesnord op onze favoriete occasionsite: Marktplaats. De ene is een usual suspect, de ander is een outsider. Maar het zijn allebei auto’s die hebberig maken.
BMW M5 30 Jahre
2014 – 113.311 km – €62.995
We beginnen met de usual suspect. Dat is uiteraard een BMW M5, in dit geval een exemplaar van de vorige generatie. Toch is dit niet zomaar een M5, want we hebben hier te maken met een 30 Jahre Edition. Onze Duitssprekende lezers hadden het vast al geraden, maar deze special edition is in het leven geroepen ter ere van het 30-jarig jubileum van de M5.
De 30 Jahre is gebouwd in een oplage van 300 stuks en is leuk voor degenen die een standaard M5 net wat te gewoontjes vinden. De 30 Jahre is te herkennen aan de matgrijze kleur (Frozen Dark Silver Metallic). Maar er is meer: om er echt een feestje van te maken heeft BMW het vermogen van de 4,4 liter V8 opgeschroefd van 560 pk naar 600 pk.
Op Marktplaats vonden we dit exemplaar met een prachtige symmetrische kilometerstand van 113.311 kilometer. Helemaal origineel is deze M5 niet, want we zien dat er op de voorbumper een aftermarket voorspoiler gemonteerd is. Maar dat mag de feestvreugde niet drukken.
Cadillac CTS-V
2015 – 39.320 km – €69.990
Dan nu het alternatief: een Cadillac CTS-V. Het betreft de laatste generatie CTS, die inmiddels is opgevolgd door de CT5. Waar de M5 over een 4,4 liter V8 met twee turbo’s beschikt, is er onder de motorkap van de CTS-V een 6,2 liter V8 met supercharger te vinden. Deze is afkomstig uit de Corvette Z06 en levert 649 pk. Als het op brute kracht aankomt moet de M5 dus het onderspit delven.
Het uiterlijk van de Cadillac CTS-V liegt er ook niet om. De M5 oogt bijna tam in vergelijking met het agressieve uiterlijk van deze Amerikaanse pk-beul. Een representatieve zakensedan is het in ieder geval niet, maar daar koop je ook meestal geen Amerikaan voor.
In tegenstelling tot de M5 30 Jahre is dit geen special edition, maar dat is ook helemaal niet nodig. Van deze generatie CTS-V staan er namelijk maar twee op Nederlands kenteken, dus deze auto is exclusief genoeg. Dit witte exemplaar is er dus één van. De auto is in 2019 geïmporteerd en heeft 39.230 km op de klok staan. Dat is een stuk minder dan de M5, maar met een vraagprijs van bijna €70.000 is deze Caddy ook een stukje duurder.
Dan nu de hamvraag: welke wordt het? Het degelijke Duitse feestnummer? Of toch de Amerikaanse bruut? Roept u maar!
tenaci zegt
Hands down de CTS-V! Wat een bruut ding en wat een geweldig blok!
cossiekiller zegt
Dit is makkelijk. De E63 dus.
michaelb zegt
@cossiekiller: Taxichauffeur?
tortuga zegt
@cossiekiller: oef dan kan ik de E63S nemen
Dutchdriftking zegt
@cossiekiller: Voor dit geld moet een Alpina B5 touring ook lukken, dat zou dan weer mijn keuze zijn.
marcomanta zegt
@cossiekiller: de vraag is, BMW of de Caddy…..
fendercd60 zegt
Beiden erg dik, voor mij de M5.
AudiRS zegt
De BMW! En dan gelijk inruilen voor een RS6.
elemento zegt
@audirs666: rs6?…. ik zou 15 bovenop gooien en g31 model pakken. Pakt toch alle rs6
Ot92 zegt
@elemento Een M5 G31 bestaat niet..
elemento zegt
@elemento: whah g30
tysson zegt
Is dat een serieuze vraag? Een Daewoo of een BMW? 😂
rolov zegt
@tysson: ??
Wolflow zegt
@tysson: 👍🏻😂
Johanneke zegt
Bmw is een automaat denk ik te zien, dus die valt af. Mocht de Caddy een handbak hebben, dan is de keuze makkelijk gemaakt. Anders laat maar zitten. Ik snap het hele veel vermogen en een automaat niet. Je wilt toch kunnen revmatchen en het gevoel hebben dat jij de auto laat doen wat ie moet doen. Leuk dat je sneller bent met een dubbele koppeling, maar het gas intrappen en rechtdoor gaan kan iedereen. Niks mis met een automaat voor een auto voor dagelijks gebruik, maar een feestnummer is heel snel een dooddoener als er een automaat in zit.
fendercd60 zegt
@Johanneke: Gaap.
shalomleon zegt
@Johanneke: wat een dom gezwaffel zeg…. ik ben het deels met eens dat een automaat een stuk van je drivers fun uithaalt. Maar de juiste auto met de juiste (tiptronic) automaat kan nog steeds geweldig rijden. Ik rijd een EVO gt-a. Wist niet eens dat zo’n ding bestond maar vindt het fantastisch. Prima als daily of voor het betere stampwerk. Die bak is zelflerend, als in de zin van: hij doet wat jij wilt en copieert het schakelpatroon van hoe jij het wilt
henkp1 zegt
Doe ‘ns lief.
Persoonlijke voorkeur; hoef je Johanneke niet zo af te branden hoor.
Tuurlijk kan een goede automaat heel veel rijplezier geven, maar dat kan een handbak ook. Beide manieren zijn anders en voor de pret is het persoonlijk welke je het leukste vindt.
tinnemans zegt
@johanneke; Ik rij al jaren met auto’s met wat grotere motoren en een automaat, en in mijn ervaring zit je op bochtige bergwegen bijna continu in de 2e of de 3e versnelling, afhankelijk van het type weg. Ik ben dan ook veel meer bezig met het aansnijden van de volgende bocht dan met ‘revmatchen’.
Schakelen is leuk, en vaak ook erg nodig, in een auto met een kleine motor, maar bij deze monsters kun je alles op de openbare weg prima doen op een zee van koppel.
Johanneke zegt
Zoals ik zeg, niks mis met een automaat in dagelijks gebruik, maar stel je mag een circuit op. Kies je dan voor een Honda s2000, of een m3 met automaat? Hoef ik geen seconde over na te denken, ookal is een m3 veel sneller.
petroldrinker zegt
@Johanneke: ik zou toch echt de M3 kiezen dan…..
tinnemans zegt
@johanneke; Ik zal nooit van m’n leven op een circuit gaan rijden, dat trekt me echt helemaal niet. Ik ben vaak genoeg in de buurt van de ring geweest, maar rij dan heerlijk op de lokale b-wegen, in dus de 2e versnelling, van mijn automaat. Ik snap dat een handbak op een circuit wel wat kan toevoegen, maar zelfs al zou ik wel af en toe op een circuit rijden, dan zou ik alsnog voor het gemak op de weg kiezen, omdat ik daar veruit m’n meeste kilometers slijt.
Ik vind een S2000 een prachtig apparaat, maar ik pas er niet in, dus ik zou in dat geval alsnog voor de M3 kiezen. 😁
mikespek zegt
Gemiddeld verhuur bedrijf of de ring hebben bijna alleen nog maar automaten, reden hiervoor zijn al die mensen die denken te kunnen schakelen en revmatchen die dan toch het blok opblazen omdat ze net mis schakelen
boomhauwer zegt
@Johanneke: mijn transit revmatched ook. Super eigenschap met de volle 155pk op de voorwielen.
Joris24 zegt
Ik heb zelf een handbak en heb 15 jaar lang regelmatig met m’n auto over de nordschleife gereden. Maar wat zou ik daar graag een automaat rijden, het schakelen vereist gewoon zo veel van je concentratie op dat moment dat je minder kunt focussen op de weg en wat er voor en achter je gebeurt. Elke keer bezig zijn met je snelheid, meest handige versnelling om in te zitten bij dat toerental, afhankelijk van de bochten die eraan komen. Dus op het moment dat het er echt toe doet ben ik echt veel liever geholpen door een slimme automaat dan mijn hersentjes die dat er ook bij moeten doen.
dr911 zegt
Beste Johanneke, jij hebt dus blijkbaar nooit in een F10 M5 gereden. Mijn huidige F10 M5 is mijn tweede F10 M5. Ik heb nog nooit eerder twee keer dezelfde auto na elkaar gehad. Bovendien ben een fervent aanhanger van handbakken en moet niks van automaten hebben. Maar voor deze auto maak ik echt een uitzondering.
Deze M5 is heerlijk bruut en met alleen achterwielaandrijving en de tractiecontrole uitgeschakeld, heb je je handen vol aan deze geweldenaar. Je kunt, als je wilt, ook heerlijk rustig cruisen, maar als je buiten wilt spelen is deze auto echt top. Geloof me, hij verveelt echt niet. Bovendien is de automaat niet een reguliere automaat. Het is een DCT bak. In de snelste stand en het gaspedaal naar beneden weet je niet wat je meemaakt.
Sterker nog, ik denk dat in de eerste vier versnellingen heel weinig mensen hun rechter voet naar beneden durven te houden.
mp014 zegt
Krijg ik daar ook een RS6 hoor? Of een 760 of zo? S klasse mag ook
tinnemans zegt
@mp014; Vorig jaar stond er een 760 te koop uit 2006, met iets van 30k of 40k op de teller voor 30 mille. Prachtige uitvoering ook. Ik ben een jaar eerder met een 740 thuisgekomen, en die bevalt ook nog steeds goed, voor een schijntje van deze bedragen. Maar is natuurlijk ook veel minder snel.
clubbtraxx zegt
Als je die afgetrapte BMW stoel zo ziet zullen er origineel wel wat meer Km’s onderdoor gegaan zijn dan die mooie 113311.
Variomatic zegt
@clubbtraxx: sorry, maar ik heb ze met drie ton gezien die nog als nieuw waren en met 50dkm die er al uitzagen alsof er 500dkm op stond. Het zegt gewoon niks. Een corpulente eigenaar die vooral veel korte ritjes maakt vs een lichtgewicht lange afstandsrijder maakt imho het verschil. Maar bij de ene stoel zie je door de gebruikte leersoort en de stijfheid van de wangen soms veel meer dan bij de ander.. De km stand aan het interieur kunnen aflezen vind ik een fabeltje. Zijn ook betere oplossingen voor te vinden, toch?
sntial zegt
@variomatic vraag aan @Jeroen hieronder of hij corpulent is 😂
damrakker zegt
@variomatic: heb je zeker een punt maar bij BMW is het lang zoeken naar een nette stoel. Vind maar eens een E60/61 of F10/11 met 100k km én een mooie stoel. Eerder uitzondering dan regel.
marcomanta zegt
@clubbtraxx: inderdaad, wat een afgesleten stoel zeg.
Jeroen zegt
Thanks voor het plaatsen van mijn M5 30 JAHRE op autoblog topsnelheid is trouwens 327 kmh op teller. Ben blij dat die hier op gezet is voor foto’s video’s en informatie 0655122795 speciaal voor de autoblog fans geef ik 5% korting op de auto bel of Whatsapp groet jeroen
Jeroen zegt
Voor meer informatie en 5% korting op de BMW 30 JAHRE BEL/WHATSAPP 0655122795 groet Jeroen
erwh zegt
Allebei een zwart hol van binnen, dus ik kijk nog even verder.
tinnemans zegt
Als BMW rijder zou ik voor de CTS gaan; gezien het lage aantal kilometers heb ik daar veel langer en goedkoper plezier van. En het geluid zal ook nog eens veel beter zijn. Een no-brainer.
anthwan zegt
@tinnemans: iemand met een fatsoenlijk antwoord, ik ga met je mee
tinnemans zegt
@anthwan; Dankjewel. 😊
Ik probeer ook onverstandige aankopen altijd zo realistich mogelijk te benaderen. Daardoor rij ik nu rond in een 15 jaar oude 7 serie. Die is weliswaar veel langzamer dan wat hierboven staat, maar heeft wel een V8 en voldoet, voor mij in elk geval, prima op bochtige weggetjes. En daar heb ik 2 jaar terug 9 mille voor betaald.
scrmeagle zegt
Voor mij de Cadillac!! Oude liefde roest niet.
marcomanta zegt
Cadillac, gewoonweg omdat je al heel veel BMW’s ziet op de weg. 99,9% van de mensen ziet niet eens dat het een 3 of 5 serie is, de Cadillac is zelfs een zeldzame verschijning.
Joris24 zegt
Ondanks dat ik de CTS-V best cool vind, zou ik voor de BMW gaan puur vanwege die wanstaltige motorkap en zwarte velgen op de cadilac.. Wat een proleetmagneet is het zo. En omdat ik toch al 7k meer kwijt ben dan voor de BMW is m’n budget voor een andere motorkap en velgen ook op.
petroldrinker zegt
De cadillac! Heerlijk bruut, en minder gerafineerd dan de bmw, en dus meer mijn ding!
petroldrinker zegt
@petroldrinker: maar voor 70K koop ik wel een F430 of een Gallardo ofzo, heb de achterbank toch niet nodig persoonlijk, zijn mooier en maken meer hebberig dan deze 2
flatsix010 zegt
Die mij maar een nieuwere m550i
bischero zegt
@flatsix010: hier heb ik niks aan toe te voegen!!
geertvanoosterwyck zegt
8 jaar geleden reed ik met een CTSV, dus, de keuze zou voor mij makkelijk zijn: terug de “best car ever” voor mij is de CTSV de absolute top. Voor de mensen die bij zo een monster een handgeschakelde versie willen: als je van 0 naar 100 gaat in minder dan 4 seconden, dan moet je je stuur HEEL goed met beide handen vasthouden, om te zorgen dat je niet in het decor beland, geloof me. Trouwens, je kunt handgeschakeld nooit zo perfect rijden als met een automaat. Waarom denk je dat er in een F1 wagen een automaat zit? Handgeschakeld is voorbijgestreefd. Iets van de 20e eeuw. We leven nu in de 21e eeuw. Binnen 10 jaar kun je geen handgeschakelde wagen meer kopen(tenzij als optie mits flink bij te betalen).