Deze twee luxe vierdeurscoupés staan allebei voor een kleine ton op Marktplaats. Welke wordt het?
De Aston Martin Rapide is helaas niet meer nieuw te krijgen. Niet dat iemand zo’n auto kocht, maar toch is het jammer. Gelukkig troffen we een bijzonder fraai tweedehands exemplaar aan op Marktplaats.
Het gaat om een Rapide S, sowieso al een aardig zeldzame verschijning in onze contreien. Dit exemplaar springt nog eens extra in het oog, want deze is uitgevoerd in de kleur Volcano Red. Het gaat om een exemplaar uit 2013, met zo’n 47.000 km op de klok.
Ter vergelijking hebben we een rivaal opgeduikeld: een Porsche Panamera Turbo die ongeveer evenveel moet kosten. Deze komt uit 2016 en heeft 34.000 km op de teller. De uitvoering is wat minder flitsend, maar ingetogen kunnen we een auto met zwarte velgen en rode remklauwen ook niet noemen.
Qua pk’s zijn de twee aan elkaar gewaagd: de Porsche levert 550 pk, de Aston 560 pk. Qua koppel moet de Rapide echter het onderspit delven. Waar de Aston Martin 650 Nm aan trekkracht heeft, schopt de Porsche het tot 770 Nm. De vierwielaangedreven Panamera is daarmee duidelijk de snelste. Maar ja, die heeft géén heerlijk klinkende 6,0 liter V12.
Het ontwerp van de Rapide stamt origineel al uit 2010, terwijl de tweede generatie Panamera uit 2016 dateert. De Aston is in de basis dus een stuk ouder. Dat zie je er aan de buitenkant totaal niet aan af, want de Rapide wordt prachtig oud. Dankzij de gestrekte lijnen is de Rapide bijna nog mooier dan een DB9. Het gaat hier trouwens om de Rapide S, die je kunt herkennen aan de ‘single frame’ grille en de ducktail aan de achterkant.
De Porsche Panamera is flink opgeknapt met de tweede generatie, maar tegen een knap staaltje Brits design kunnen de Duitsers toch lastig opboksen. Maar het uiterlijk van een auto blijft een subjectieve kwestie, dus misschien zijn er wel mensen die een Panamera mooier vinden. Het kan. In theorie.
De Porsche is dan weer wel de meest praktische auto van de twee. Dat is toch niet onbelangrijk, want anders kun je net zo goed een tweedeurs sportwagen kopen. De Panamera heeft beduidend meer bagageruimte dan de Rapide. Ook qua interieur en infotainment is deze auto een stuk meer up-to-date.
Het verstand wijst dus in de richting van de Panamera. Maar ja, hoe verstandig is het überhaupt om een kleine ton stuk te slaan op een occasion? Want dat is wat deze auto’s moeten kosten. Voor de Aston Rapide S wordt €97.950 gevraagd op Marktplaats, terwijl de Porsche €99.971 (ook op Marktplaats) moet kosten.
Voor welk van deze twee auto’s zou je dit bedrag het liefst neertellen? Zeg het maar!
goodvibrations zegt
Mag ik eerst rijden en dan beslissen? 😎 Vorige Panamera vond ik iig indrukwekkend! Al moet je wel snel gaan voordat je beleving hebt.. Zo veel comfort èn strak sturend alsnog.
Maar voor dit soort bedragen komt stiekem (bij mij dan) de Taycan ook in zicht..
kennone zegt
@goodvibrations: goede optie als je beleving zoekt die Taycan..
z4rickss zegt
Sja lastig… wil eigenlijk de Aston Martin, maar zou toch de Porsche kopen 🤯
rolov zegt
@z4rickss: zelfde hier . De turbo is toch de betere auto. En ik heb de schurft aan de Panamera . Maar zou hem toch nemen boven de prachtige Aston .
mark383 zegt
Doe maar de Panamera dan. Want Porsche. En ook gewoon fijner als dagelijkse auto.
En ja de taycan is een betere keuze. Waarschijnlijk ook qua restwaarde. Maar goed, zolang het nog kan…
lpgbarrel zegt
Voor naast de leaseslet de Astin Martin!
MaartenD zegt
Die Aston is velen maken specialer en mooier dan dat gedrocht van Porsche
Rudy zegt
Als liefhebber zou je denken de Aston want V12 en veel specialer. Maar het is wel een auto die qua basis uit 2010 komt (en toen al niet modern was). Daarnaast is het gewoon een onpraktisch auto als daily. Daar is de Porsche veel beter voor geschikt.
Is praktisch gebruik niet het doel koop dan lekker een coupe zou ik zeggen.
biohazardracer zegt
Aston all day every day. Een stuk exclusiever dan de panamera en die NA V12 klinkt veel beter dan die geblazen V8 van de porsche.
Edge zegt
Ik vind de Rapide prachtig, maar dat interieur… Zo’n vierdeurs coupé koop je vooral als reisauto, en dan wil ik voor ruim een ton toch liever een wat nieuwere auto die van meer moderne gemakken voorzien is. Daarbij vind ik de tweede Panamera ook gewoon een hele fraaie auto, al zou ik wel even kijken voor een zilverkleurige set velgen.
Voor een auto voor erbij in het weekend vind ik zo’n gedateerd interieur minder erg, want die koop je meer voor het rijplezier dan voor de massagestoel of het navigatiesysteem. Toch zou ik die ton dan liever uitgeven aan een leuke DB9/Virage (of nog 25k erbij sparen en voor een DBS gaan) dan dat ik de Rapide zou aanschaffen.
mark383 zegt
Je slaat de spijker op z’n kop. Daarom zijn grote sedans ook geen populaire klassiekers. Kijk naar de Aston Martin Lagonda. Die heeft ook van heeeeel ver moeten komen.
Robert zegt
@mark383: grote sedans zijn niet populair als klassieker? Het gros van alle Volvo’s, van de oude Mercedes-Benz’, van veel klassieke oude Franse limo’s bestaat uit sedans. Ik denk niet dat er veel sedans in populariteit onder doen voor de coupé en cabrio’s uit diezelfde bouwjaren. Juist ook omdat zulke auto’s de charme en nostalgie van vroeger vrijwel altijd combineren met een stukje praktische inzetbaarheid.
Om topic: Porsche Panamera. Al zou ik als eerste die zwarte velgen vervangen voor iets wat meer stijlvol is
seba zegt
Aston is een mooie elegante verschijnsel. Toch omdat Panamera mijn droom auto is zal ik deze nemen. Dit jaar was de bedoeling dat ik deze droom waar zou maken, echter met huidige prijzen is het voor mij niet te doen. Hybride of een elektrische auto word volgende stap.
xj220 zegt
Hoewel de AM tijdlozer zou moeten zijn is dit toch (nu al) een gedateerd model aan het worden, dit in tegenstelling tot de Porsche. Vanaf de 2e stijl is de lijn van de Aston niet anders dan een reguliere middenklasser. En het AM interieur vind ik persoonlijk te saai. De Porsche it is.
camber24 zegt
Appeltje eitje deze, de Porker. Is gewoon een veel betere auto. Doordachter. Ergonomischer. Sneller. Moderner. In alle opzichten veel beter. Dat je geen V12 hebt; ach ja. Heb daar niet zoveel mee. Vind persoonlijk het fluiten van een turbo motor erg gaaf, en vind het motorisch karakter erg prettig. En als laatste punt vind ik die Porsche minder proleterig dan die Moskowitz mobiel.
bierbuik zegt
Ziehier het verschil tussen mensen met stijl en mensen met verstand. Ondanks dat de Porsche de betere auto is ga ik zeker weten voor de Aston Martin
thjvanvlerken zegt
2de generatie panamera komt uit 2017, maar dit exemplaar uit 2016? – back to the future of snap ik hem niet?
machielvdd zegt
Excuus, dat moest dus 2016 zijn. Heb het aangepast!
kniesoor zegt
Zag het ook, ergens klopt hier iets niet.
OT : vind van deze twee de Rapide S verreweg de mooiste, van een welhaast onbetamelijke schoonheid. De AM voor mij dus.
alcantara zegt
Uiteraard de Porsche. Brits beunhazenmerk vs Duitse high tech.
nofxke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
nicolasr zegt
Porsche. Want Porsche.
nijhofp zegt
Rapide! Staat bovenaan de wishlist. Met kids is een coupé of cabrio geen handige optie. Voor een half jaar geleden in Genemuiden geweest om te kijken naar een pracht exemplaar. Zwart van buiten en mooi crème leder interieur. Auto had 65.000 km gereden en in pracht staat. Helaas was iemand mij voor. Nog druk op zoek naar een soortgelijke uitvoering maar is lastig. 🥰
karhengst zegt
Een rode Aston Martin vs grijze Porsche.
NA V12 vs V8 turbo.
Vooropgesteld het zijn beiden wagens waar ik heel gelukkig mee zou zijn, maar het wordt toch de Brit.
lecomte zegt
Aston Martin, want Aston Martin en 6 liter V12.
jessepinkman zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
milvus zegt
Aston Martin, want Aston Martin
lefty00 zegt
De panamera altijd al een mooie auto gevonden. Ook al is grijs saai.
En in t artikel zeggen de rapide mooier is dan de db9 ben ik t niet mee eens. Db9 veel mooiere verhoudingen.
kevertje zegt
Ik denk dat je Aston Martin gerust een nooit te verwezenlijken jeugddroom mag noemen. Ik was als 16-17 jarige smoorverliefd op die nog steeds potente DBS. Maar in realiteit is het dit de keuze tussen een duur Duits oermerk met hyper-engineering en toch wel auto’s die lang kunnen meegaan, en een duur Engels oermerk waar toch wel een onvoorspelbaar prijskaartje als je de veroudering en zeer zeldzame onderdelen meerekent. Perfect zijn AM’s nooit geweest én soms haast onherstelbaar wat je vaak gereflecteerd ziet in tegenvallende wederverkoopwaarde (en je moet al een competente kenner zijn om dat goed te doorgronden). Voor de rest past het vierdeurs-verhaal voor mij niet op dit type auto. Het voelt zowat als een dure, exotische racefiets die plots als tandem uitgevoerd is. Natuurlijk kijken ze je na, maar het vraagteken in hun ogen krijg je nooit uitgewist?
polpol33 zegt
@kevertje: Mee eens. AM onderdelen zijn veel lastiger te vinden en inderdaad erg prijzig. Letterlijk 2 a 3 maal zo duur als voor de Porsche die al niet goedkoop zijn.
Reken maar dat er reparaties aan komen bij een auto van deze leeftijd.
Los daarvan blijft het een keuze van smaak. Niet alleen in uiterlijk maar ook in rij karakter zijn deze auto’s heel verschillend.
julian06 zegt
Zonder twijfel ga ik voor de Panamera
volvov7025t zegt
De rapide. Of toch maar de quattroporte…
mc96 zegt
Het hart zegt de Rapide, het hoofd zegt de Porsche 😄
ronnys zegt
Ik snap de reacties niet zo goed, over een moderner interieur enz.
Als je een beetje muziek hebt voor de momenten dat je niet naar een zingende V12 wilt luisteren dan is het toch voldoende?
Dit zijn toch geen voertuigen waarmee je lekker ’s morgens in de file gaat staan op weg naar kantoor!
Maar een zwarte auto, met zwarte velgen niet ingetogen noemen gaat wel heel erg ver.
Geef mij dan ook maar de klasse en stijl van de AM!
mats106rallye zegt
Aston natuurlijk! Heeft veel meer karakter in mijn ogen, en ja V12 nu het nog kan maar van genieten toch? + ik vind de Rapide vele malen mooier
wceend zegt
Opvallend hoeveel reacties in faveure van de Porsche zijn vanwege de doordachtheid. Voor mij schuilt de lol juist het ondoordachte en onberekenbare.
Kopen blijft een ander verhaal want die Aston zal wel het dubbele kosten in onderhoud, waardoor ze als tweedehands auto in kosten niet vergelijkbaar zijn.
sabrerator zegt
Denk dat er maar weinigen zijn die echt zouden moeten kiezen.
Zoals de Britten zeggen: Like chalk and cheese.
Voor mij de Aston Martin.
Het eigenaarschap van een Porsche komt niet eens in mijn universum voor.
En een liefhebber van Dik Duits Blik zal nooit snappen wat iemand in vredesnaam ziet in zo’n in een veredelde schuur in elkaar geklooid Brits vehikel.
En wij brittofielen houden er nou juist van omdát het een in een veredelde schuur in elkaar geklooid vehikel is. En niet een in een laboratorium door humorloze Duitsers tot in de perfectie fijngeslepen Dickschiff.