Je leest het goed, kies verstandig, kies een benzineauto. Geen EV.
“Daar gaan we weer!”, “Hak maar weer in op de elektrische auto!”, “Er stroomt enkel benzine door de aderen van de Autoblog redactie”, “Bij Autoblog is het altijd EV bashen geblazen…”. We zien de reacties alweer tegemoet onder dit artikel. Kies verstandig, kies een (hybride) benzineauto.
Maar dat zeggen wij niet, dat zegt de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC). Een serieuze club die al sinds 1898 opkomt voor de belangen van de automobilist. Zo zeggen ze zelf. En 100 procent onafhankelijk, zeggen ze ook zelf.
Kies verstandig, koop een benzineauto
Zij komen nu met het advies om in ieder geval voorlopig te kiezen voor benzineauto’s, al dan niet hybride. De KNAC deelt met zijn achterban zijn visie op elektrisch rijden en komt tot de conclusie dat het voor nu nog niet de juiste keuze is voor de consument.
Het is namelijk te duur, het opwekken van enkel duurzame stroom voor deze elektrische auto’s is problematisch en de overheid is er gewoon niet klaar voor. Denk maar aan de plannen van de gemeente Utrecht om de laadpalen in de stad van 16 tot 21 uur helemaal uit te schakelen omdat het stroomnet de vraag niet aan kan.
Nadelen
De KNAC wijst erop dat over tien jaar er alleen nog nieuwe auto’s verkocht mogen worden met een elektromotor. Dat vindt de club zeer problematisch. Duurzame elektriciteit voor al deze auto’s opwekken is vooralsnog niet te doen en de belasting die het legt op ons stroomnet is te groot.
Groene stroom is beschikbaar als de zon schijnt en als de wind waait. In de zomer produceren zonnepanelen maximaal (als de zon wil schijnen in NL), maar de behoefte aan energie is het hoogst in de winter. Elektriciteit opslaan is lastig, in batterijen is het duur en in waterstof verlies je bakken energie.
Dus heb je twee energiestromen nodig in de praktijk. Een dure groene voor wind- en zonne-energie en een klassieke opgewekt uit fossiele brandstoffen.
Achterban vraagt
Naar eigen zeggen krijgt de automobielclub geregeld de vraag wat voor auto’s de mensen dan nu moeten gaan kopen. Met de fratsen van bijvoorbeeld de Gemeente Utrecht in het achterhoofd, en de verwachting dat het niet bij Utrecht zal blijven, is het advies van de KNAC, kies verstandig, kies een (hybride) benzineauto.
tjorque zegt
Wat een KNAC worsten…
Groene stroom is helemaal niet duur, de goedkoopste op de markt zelfs. (Tenzij je nucleaire stroom van reeds bestaande centrales mee kan tellen)
Het voornaamste probleem is het net dat er niet op voorzien is en het feit dat er nog te weinig slimme communicatie tussen verbruikers en productie is.
Hoe je het draait of keert, op benzine blijven rijden is jezelf grotendeels afhankelijk blijven opstellen van staten die heel anders denken over persoonlijke vrijheid, democratie en mensenrechten en sponsoring van hun beleid.
Iets waar ik toch veel liever minder afhankelijk van zou willen worden… (ja hier slurpt het voertuigen park ook nog steeds benzine).
Toegegeven voor de motorfiets zie ik nog niet direct alternatieven, maar voor de dagelijkse sleur “lekker aanschuiven bij de kudde” verplaatsingen met de auto vind ik elektrisch rijden helemaal ok.
shibby zegt
In principe heb je deels gelijk, maar bij elektrische auto’s en met name de accu’s zijn we helaas ook deels afhankelijk van minder mensvriendelijke landen…
audirs3 zegt
@shibby Dat is eenmalig bij de productie van de auto. In tegenstelling tot een ICE die zijn hele leven van de OPEC afhankelijk is
shibby zegt
Dat klopt, alleen is brandstof relatief eenvoudig te vervangen door synthetische varianten zonder dat je de auto kunt weggooien. Met accu’s is er (nog) geen goed alternatief die niet afhankelijk is van rare stoffen zoals kobalt enz. Voor beiden is wat te zeggen :-)
mashell zegt
Relatief eenvoudig? Als het al in voldoende schaal te produceren zou zijn (is het niet) en overal verkrijgbaar zou zijn (is het ook niet) dan moet je de mensen nog overtuigen. En als je weet hoeveel “de mijne lust alleen super98” en “de mijne kan geen E10 verdragen” mensen er zijn dan weet je dat mensen alleen gaat overtuigen om naar synthetische brandstoffen over te stappen dat als het veel goedkoper is (is het niet) of het gaat verplichten. En als we dan toch gaan verplichten zijn we met een EV verplichten veel beter af omdat die per kilometer veel minder energie nodig heeft. Overstappen naar elektrisch is is ook logistiek eenvoudiger, elektriciteit is nu al overal beschikbaar. De stroomnetten moeten versterkt worden maar dat moesten ze vanwege de zonnepanelen en warmtepompen toch al.
pramm zegt
Het probleem is dat synthetische brandstoffen helemaal niet duurzaam zijn. Om te beginnen moet je hiervoor duurzaam waterstof produceren en transporteren. Maar daarbij heb je te maken met enorme verliezen in de productie (waterstofproductie kent een rendement van ca. 80%) en transport (hoge druk) en bovendien enorm veel lekkages. Waterstof blijkt een pittig broeikas effect te hebben (ca. 11x erger dan CO2). Het uiteindelijke rendement ligt op minder dan 20%!
Bovendien heb je bij de verbranding van synthetische brandstoffen nog altijd te maken met NOx, koolmonoxide en ammoniak.
Als je bedenkt dat je dus bijna 5x meer duurzame energie nodig hebt en wetende dat we die de komende decennia niet beschikbaar hebben, zal in eerste instantie een synthetische brandstof worden gemaakt uit grijze waterstof. Deze is geproduceerd uit aardgas. Daarmee wordt de hele keten zelfs fors vervuilender dan benzine!
rogerzz zegt
Kun je dat iets onderbouwen of bronnen delen waarom waterstof een broeikasgas is die 11x erger is dan CO2? Want voor zover ik weet geeft waterstof H samen met een zuurstof O -> H2O, ofwel water?
Ik heb wel het idee dat je in het ‘niks is goed’ kamp zit, waterstof is niet goed, elektra is niet goed, fossiele brandstoffen mogen niet, en synthetische brandstoffen zijn blijkbaar ook stom. Dan maar thuis blijven dus.
tjorque zegt
Nu nog wel, maar al die metalen zijn ook in Europa te vinden…
Het is een kwestie van in eigen mijnbouw en industrie te investeren…
Joris24 zegt
Steeds meer elektrische auto’s en onderdelen daarvoor, evenals accu’s, komen ook uit die landen. Met name China dan. Dus of je nou benzine uit russische olie in je tank gooit of een MG uit een oeigoerenwerkkamp koopt, beide is weinig soeps.
Daarnaast is de groene stroom weliswaar goedkoop, maar lang niet altijd voorhanden als veel mensen elektrisch willen laden. Dat is toch vaak traditiegetrouw na werktijd, als ook de oven en de kookplaat aangaan om de piepers op te warmen.
pramm zegt
Groene stroom is voor een BEV een mooie bonus. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat (well-to-wheel en Cradle-to-cradle) een BEV gereden op kolenstroom gedurende de levensduur 30% duurzamer is dan een benzine of diesel. Op duurzame energie loopt dat op tot 70 a 80%.
Maar belangrijker, er is wel degelijk een enorme hoeveelheid duurzame energie voorhanden op momenten dat we het nauwelijks gebruiken in Nederland. In de nachtelijke uren waait het vaak flink terwijl de energievraag momenteel nihiel is. Prima moment om de BEV op te laden met duurzame energie. Sterker nog, die BEV’s zorgen ervoor dat de businesscase van windmolens sneller uit kan!
acavs zegt
Groene stroom is het goedkoopst, als dit, mits dat, wanneer zo. Groene stroom is onder bepaalde omstandigheden het goedkoopst. Laat onder die omstandigheden nou net niemand stroom nodig hebben. Misschien is dat ook de reden dat het zo goedkoop is!
William zegt
Een 4 cilinder diesel is nog zuiniger maar wordt door de torenhoge belastingen zeer onaantrekkelijk gemaakt.
Wat de KNAC vergeet is dat hun advies alleen zou moeten gelden voor benzineauto’s die in Europa gebouwd zijn.
Auto’s uit Azie halen is juist extra milieubelastend. En slecht voor de lokale werkgelegenheid / economie in de EU.
mashell zegt
Wat sleep je nou weer voor onzin bij? De milieuschade van het transport op een schip uit Azië is verwaarloosbaar t.o.v. de vele korte ritjes naar de supermarkt die met de auto gemaakt zullen worden (lage snelheden met koude motor is een kleine milieuramp). En de economie daar heeft de KNAC toch geen verstand van? Zij hebben verstand van auto’s, oude auto’s vooral omdat alles aan de KNAC oud is.
Misschien is het voor “Nederland eerst” wel veel beter om milieuvervuilende processen ver weg te laten plaatsvinden, hier geen simpel productiewerk te doen maar vooral hoogwaardiger werk dat veel meer geld oplevert?
herve11f zegt
Dus die schepen varen op lucht?
pomoek zegt
Elektrisch rijden is niet duur. Rijden op benzine en diesel is gewoon extreem goedkoop. Als je de kosten van vervuiling, stikstof co2, zou meenemen in de prijs van een liter dinosap dan zou de KNAC met een totaal ander advies komen.
Gezien het huidige politieke klimaat is een benzine auto dus inderdaad de beste keuze.
Mocha Joe zegt
De directeur van KNAC reed zelf een Toyota Mirai toch? Ze volgen mooi de ‘vooruitstrevende’ koers van legacy autofabrikanten. Eerst inzetten op waterstof en dan toch maar weer benzine, want ja EV’s verdienen ze gewoon niet genoeg aan.
quincy zegt
Als de KNAC een echt goed advies wil geven, dan geef je de consument handvatten om een zelf een keuze te maken. Voor sommige zal een EV perfect passen, voor anderen een hybride en voor andere alleen brandstof. Dat gevecht wat de beste keuze is is altijd subjectief. Kijk naar je situatie en kijk wat daar het beste bij past. Maar dat is natuurlijk te simpel in deze tijden.
Overigens wel bijzonder dat ze het bij elektrisch rijden alleen maar over duurzame energie hebben. Dan moet je bij brandstof auto’s ook kijken naar bio- of synthetische brandstof, wat ook nog lastig is.
Johanneke zegt
En kies dan ook daadwerkelijk een auto zoals die Prius. Een daadwerkelijk goed ontworpen, aerodynamische, behoorlijk vlotte, en goed gebouwde auto. Stap niet weer in een achterlijke crossover die veel te zwaar is en een veel te hoog verbruik heeft.
Like, vergelijk de nieuwe prius en de nieuwe ch-r. De prius is gewoonweg de betere auto. Ga dan maar prius met boosterzitje rijden als je zo veel waarde hecht aan die 10cm hoger zitten.
gekketurbo zegt
Ik woon in Utrecht en de palen bij mij staan inderdaad al uit tussen 16:00 en 21:00. Klein beetje bijladen doe ik toch nooit op een langzame paal. Dus tot nu toe geen enkel probleem, maar mocht het te vervelend worden ga ik over naar een hybride. Maar de meeste argumenten van deze KNACkers is kul; stroom niet groen, duur etc. Auto rijden is pertinent een veel te dure bezigheid in Nederland en de verschillen tussen benzine, diesel en elektrisch is vaak maar maximaal 15% van de totale kosten. Met thuisladen zit je waarschijnlijk aan de max van 15%…
Joris24 zegt
Dat autorijden een te dure bezigheid in nederland is ben ik niet met je eens. Zelfs mensen in de bijstand pakken de auto om naar de supermarkt te rijden. En nee, ik ken ze niet allemaal en ja, er is armoede in Nederland, maar met meer dan 9 miljoen personenauto’s in ons land is het rijden eigenlijk gewoon achterlijk goedkoop blijkbaar.
Ons wegennet is ondanks onze gigantisch hoge bevolkingsdichtheid van ongekend hoog niveau en ja, een litertje peut kost 2 euro, maar zelfs met minimumloon van 2300 bruto per maand en nog diverse tegemoetkomingen, kwijtscheldingen en toeslagen kun je daar echt wel een prima autootje voor rijden.
Ik zeg niet dat autorijden goedkoop is, maar sinds mijn 18e heb ik altijd gewoon een auto gehad, zelfs in de 10 jaar dat ik op kamers heb gewoond heb ik het altijd zelf kunnen betalen met een bijbaantje. Als je een beetje met geld kunt omgaan denk ik dat iedereen gewoon een auto kan rijden en dat is ondergewaardeerde luxe wat mij betreft.
pramm zegt
Maar als jouw auto vervolgens tussen 21.00 en 6.00 aan een publieke laadpaal staat en met 11kW kan laden, dan moet je toch wel een hele grote accu hebben om daar dagelijks 99kWh in te proppen!
Joris24 zegt
Ik ben vast de enige, maar onze daily rijden we met onze portemonnee en niet vanuit klimaatideologie. Dus bij ons is dat een oude benzine (A3 2.0 FSI).
Wij krijgen regelmatig de vraag waarom we geen elektrische auto rijden. Wij hebben een vrijstaand huis met 30 zonnepanelen op het dak en een enorme oprit, carport en garage met krachtstroom dus plek zat voor een of twee elektrische laadpunten.
Nu staat of valt alles nu al met het salderen. Omdat we bovenop een berg praktisch onbeschut vrijstaand wonen trekt onze warmtepomp in de winter tot 50 kwh op een dag weg. In januari zaten we op een nettoverbruik van ruim 1000kwh en we zijn maar een stel zonder kinderen die overdag ook nog regelmatig op ons werk zijn. We wonen beneden, de verwarming boven staat op 16 en ik verwarm mijn werkkamer met de airco als ik daar werk. Als ik niet meer mag salderen was ik in januari 300 euro aan stroom kwijt geweest. En kom niet aan met een accu; hoe sla ik in de zonnige maanden ongeveer 3500 kwh op voor de winter? Pas dan ben ik zelfvoorzienend.
Ik had het niet heel gek gevonden als men de salderingsregeling was gaan afbouwen, het is namelijk ook gewoon raar dat ik in de zomer tot 100 kwh op een dag lever waar helemaal niemand op zit te wachten en in de winter gewoon onze kolencentrales leeg trek waar de leverancier niks voor krijgt. En die kolenstroom wordt vervolgens met noorse waterkrachtcertificaten gegreenwashed, maar dat terzijde.
Als ik een elektrische auto zou gaan rijden, afgezien van de veel hogere afschrijving en veel beperkter rijbereik (en dan moet het ook nog een beetje aan te gluren / praktisch zijn), moet ik die gaan laden buiten werktijd, veelal als de zon niet schijnt. Dus dan ga ik wéér stroom van het net halen en het net weer meer belasten. Ik zie dat gewoon zonder subsidies en voordelen zoals salderen helemaal niet voordeliger zijn. Het wordt nu kunstmatig interessant gehouden, maar als je ziet wat commercieel laden kost en als MRB naar een normaal niveau getild wordt (de wegen slijten gewoon flink van zware e-auto’s) dan is de lol er snel af denk ik.
Als er een goede energiedrager gevonden wordt om stroom op te slaan ben ik helemaal voor en daar wil ik best in investeren, maar dat gaat denk ik nog wel even duren. Een 5kwh powerwall zou er bij ons bijvoorbeeld nog niet eens voor kunnen zorgen dat we een vol warm bad kunnen verwarmen (dat kost 6kwh met de warmtepompboiler).
audirs3 zegt
@Joris24 ik heb hier hetzelfde, all electric huis en 28 zonnepanelen. Aan het eind van de streep moet ik 1000kwh betalen, de rest kan ik salderen. Toch zit ik wel na te denken over een accu, 30kwh ofzo. Niet om de zomer stroom op te slaan, maar vanaf half maart tot half oktober ben je dan bijna self sufficient. Daarnaast, mocht salderen ooit sneuvelen, dan is het nog steeds we voordeliger om zonnepanelen te hebben. Het gesneuvelde voorstel van Jetten had 80% vergoeding in het verschiet van de kale prijs. En dan moet je wel de belasting betalen. Dus zeg dat je de helft per kWh nog kan salderen eigenlijk, best een prima deal. En met een accu dan zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken. Dan valt de schade wel mee.
Joris24 zegt
Dat begrijp ik. Maar denk je dat dat echt voordeliger is? Het is dat wij geen keus hadden en geen gasaansluiting konden krijgen ivm wet- en regelgeving, maar onze hele klimaatinstallatie en zonnepanelen kostten ongeveer 30k (50/50 warmtepompinstallatie en panelen). Had ik een gasketel van 2.500 euro genomen met een paar zonnepanelen over eenzelfde afschrijvingstermijn als de warmtepompinstallatie (15 jaar) dan had ik nog voor een fortuin aan gas kunnen verstoken. Stroom verbruiken we echt niet heel veel buiten de WP. De omvormer van de panelen gaat ook niet eeuwig mee, dus met een supergoed geïsoleerde woning denk ik dat ik op gas per saldo goedkoper uit was dan nu. En nu moet ik die hele installatie nog afstellen, stooklijn instellen etc want anders is hij behoorlijk inefficiënt.
Een 30kwh accu kost je zo ook weer eens 10k, daarvoor kun je ook gewoon 30.000 kwh afnemen, dus dat is geen kattepis. Als je daar kleine schommelingen mee wil opvangen ben je waarschijnlijk nog steeds per saldo duurder uit als het ding afgeschreven is dan wat het gekost had om die schommelingen van het net af te nemen, als de elektriciteitsprijzen niet de pan uit rijzen.
krisp zegt
Weet je zeker dat je warmtepomp(en) goed zijn ingeregeld? Ook ik verbruikte (met 180m2 vloeroppervlak) 1000kWh deze winter, maar daar zat wel een EV bij. En een (groot) bad vullen kost bij ons 1,5kWh.
Hier hebben we juist wel een EV gekocht, daar hebben we die 32 panelen op aangeschaft. Ons gebruikspatroon is wellicht ook anders, omdat we voor werk niet elke dag weg hoeven en alternatieven hebben. Daardoor is overdag laden een prima oplossing, vanaf deze maand vrijwel volledig op de zon. En in de nacht opladen in de winter is geen enkel issue: ons wijkend kan dat goed aan (kan ik meten), en in de winter maken we veel gebruik van windenergie. Dat is ook duurzaam.
Ja, er zijn zeker wijken waar de grond open moet, in ongeveer 1/3 van de gevallen. Maar dat betekent ook dat er in 2/3 van de gevallen niets aan de hand is, en mensen ‘gewoon’ kunnen overstappen naar all electric.
Joris24 zegt
Zonder al teveel offtopic te gaan, ik denk dat er nog 10-15% rendementsverbetering in zit, dan heb je het wel ver gehad. Ik moet nog een goede stooklijn instellen, dat scheelt wel. Wij wonen vrijstaand op een heuvel, onze voorgevel is op een haar na 100m². Dat vangt echt heel veel wind.
Maar wel ontopic, onze dailies kosten nooit meer dan 5.000 euro en schrijven ongeveer 500 euro per jaar af. We doen ongeveer 5 jaar met een daily en vervangen hem dan weer. Zoals ik vermeldde hebben we nu een A3 2.0FSI uit 2005, cruise control, gescheiden climate control, 6 versnellingen, aftermarket android auto systeem met google maps / flitsmeister / spotify. Rijdt 1:13/14 dus ongeveer 700 km op een tank. We rijden er regelmatig langere stukken mee (200-250 km enkele reis en dezelfde dag terug), in de winter met 140 km/h wil ik dat ook kunnen doen. Geen enkele elektrische auto komt in totale maandlasten én brandstof voordeliger uit (of ook maar enigszins in de buurt) dan dit met dezelfde praktische toepasbaarheid en comfort.
Klein detail is ook dat de vrouw een elektrische rolstoel heeft die erin mee moet, dus 70 cm hoge kofferbakopening nodig heeft om ‘m in de auto te rollen, dat beperkt ons nog wat meer.
ericc zegt
Juist een artikel gelezen op HLN.be over blauwe diesel. Deze geeft tot 90% minder CO2 uitstoot maar is nog duur. Voor de Europese industrie te redden, zouden ze beter deze brandstof subsidiëren en EV-subsidie stop zetten. Zo wordt deze brandstof goedkoper en kunnen er meer mensen van genieten. Er is geen aanpassing nodig aan de moderne dieselmotor.
pramm zegt
Blauwe diesel wordt gemaakt van plantaardig restafval. Denk je serieus dat we daar voldoende van beschikbaar hebben om de hele wereld van brandstof te voorzien. De wereld heeft er miljoenen jaren over gedaan om eigenlijk hetzelfde proces te doorgaan en plantenresten om te zetten in olie. Dat zijn zo’n bizarre hoeveelheden planten en zelfs daarvan weten we dat we het sneller verstoken dan dat de aarde kan bijmaken. Sterker nog, als we doorgaan, hebben we in 150 jaar de hele wereldwijde voorraad verstookt.
Dat gaan we echt niet redden met wat plantaardig restafval.
Bovendien gaan dit soort artikelen enkel in op CO2 reductie. Niet die van fijsntof, NOx, etc,
O plaat zegt
Ja, de meerderheid van de wereld is oceaan waar je perfect zeewier kan kweken.
Dutchdriftking zegt
Plug-in hybride diesel. Langzaam laden voor de korte stukjes, langere afstanden lekker zuinig dieselen.
schuimbekje3 zegt
ice rijden te goedkoop? is zelfkastijding nu de mode geworden? Mensen zijn imnipotent maar hebben tegenwoordig allemaal wel een hoge vorm van munchausen-by-proxy…
ik heb de meeste van mijn servers draaien in de VS omdat daar de stroom 8ct is, mijn kantoor in noorwegen betaal ik 11ct per kwh… de huurauto gooi ik vol met 87ct per liter ($ 3.08 voor een us gallon), in zweden op de grens gooi in de forester vol voor 1.66 euro..
hier net getankt voor de leenauto a 2.12 euro, benzine…, stroom is vandaag nog 47ct per kwh…over een maand wordt dat 38ct…
ik weet niet wat dat is maar het lijkt wel massahysterie… hoe kun je nu denken dat jij en jouw autootje die 1:18 rijdt de wereld stuk maakt, terwijl 1700km verderop een vulkaan een miljard keer meer uit stoot dan jouw auto en alle andere auto’s in nederland de komende 100 jaar uitstoten? en dan oekrainers die genoeg gas in de zee lozen door sabotage waar heel groningen 1m mee verhoogd kon worden.
er is niet genoeg stroom, anders zouden de prijzen niet zo fluctueren, er is niet genoeg stabiliteit in verbruik en opslag… wat is er mis met H2 opslag? we gooien nu terrawats aan stroom weg door zonnepanelen af te schakelen en windmolens uit te zetten omdat de stroom niet nodig is… gewoon weggegooid dus… stop dat dan in H2… keej, je gooit dan 70% effecientie weg, maar dat is altijd nog 30% meer rendement dan domweg uitzetten… H2 generatoren kunnen ook instant aan en uit, in tegenstelling tot kolencentrales..
Joris24 zegt
“hoe kun je nu denken dat jij en jouw autootje die 1:18 rijdt de wereld stuk maakt, terwijl 1700km verderop een vulkaan een miljard keer meer uit stoot dan jouw auto en alle andere auto’s in nederland de komende 100 jaar uitstoten? en dan oekrainers die genoeg gas in de zee lozen door sabotage waar heel groningen 1m mee verhoogd kon worden.”
Kijk, nu ben je wat mij betreft dus weer helemaal af. Het “elke menselijke inspanning is nutteloos want de aarde doet wat hij wil en daar hebben we geen invloed op” terwijl de wetenschap onomstotelijk heeft vastgesteld dat de mens ten minste ten dele bijdraagt aan de opwarming van de aarde of “Oekraïne heeft die leiding opgeblazen” terwijl diverse redelijk onafhankelijke onderzoeksteams er geen uitspraak over kunnen doen na langdurig uitgebreid onderzoek is gewoon pure selectieve onnozelheid. Die laatste uitspraak is ook gewoon achterlijk wat mij betreft… Dat kun je namelijk nooit met zekerheid zeggen én het is nogal iets om te beweren.
goodvibrations zegt
De kosten om o.a. 1kg co2 te besparen door elektrisch te rijden (subsidie etc.) zijn een veelvoud van de kosten voor de industrie..
Ik rijd elektrisch en ben voor investeren in groene energie.. We moeten die kant toch op dus dan liever voorop lopen dan achteraan, dat zorgt ook voor een voedingsbodem voor duurzame industrie, bedrijvigheid in NL wat straks weer een export product kan worden..
Maar echt rationeel, afgewogen of lange termijn is het huidige beleid niet imo..
Beter eerst industrie en infra.. dan warmte pompen en elektrische auto’s..
Dus ja kan me wel vinden in dit artikel en ben nog steeds pro EV. Maar waar blijft bijv. die kerncentrale?
THSD zegt
Zucht gaan we weer…zolang de infrastructuur niet op orde is gewoon geen ev doen…de mrb helpt straks in 2026 ook niet mee dus ja dan ben je met een benzine/hybride en zelfs diesel beter af.