![Kies maar, welke generatie wordt het?](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/mitsubishi-lancer-evo-kies-maar.jpg)
De stekker gaat uit de Mitsubishi Evolution. We zetten tien generaties Lancer Evolution op een rij met aan jou de vraag: wat is de meest begerenswaardige?
Eerder vandaag kregen we de uitzwaai-editie van de Lancer Evolution X voorgeschoteld. Niet alleen worden dat de laatste 1000 Lancer EVO X’en, het worden uberhaubt de laatste Lancer Evolutions. En dat is spijtig, want deze al drientwintig jaar lopende serie behoort ondertussen tot het automobiele erfgoed. In 1992 lepelde Mitsubishi de tweeliter turbo uit de Galant VR in de lichtere Lancer, met de eerste Evolution als gevolg. Het recept van een tweeliter turbo, vierwielaandrijving en een epische kofferbaksspoiler, is Mitsubishi tot het einde toe trouw gebleven.
Voor de maximale hoeveelheid pk’s hoef je overigens niet verder te zoeken dan de Evolution IX, die had al het in Japan maximaal toegestane vermogen van 280 pk, al zijn er buiten Japan wel wat speciale uitvoerigen geweest die af fabriek meer paardjes hadden. Natuurlijk zijn ook talloze voorbeelden van getunede Lancer Evo’s met meer vermogen, want het tweeliterblok bleek ijzersterk en leent zich prima om opgevoerd te worden tot 500+ pk.
Een betere imagobooster kon Mitsubishi en de oersaaie Lancer in het bijzonder zich niet wensen. Rust zacht lieve Evolution. Amen.
Lancer Evolution I (1992-1994)
Lancer Evolution II (1994-1995)
Lancer Evolution III (1995-1996)
Lancer Evolution IV (1996-1998)
Lancer Evolution V (1998-1999)
Lancer Evolution VI (1999-2001)
Lancer Evolution VII (2001-2003)
Lancer Evolution VIII (2003-2005)
Lancer Evolution IX (2005-2007)
Lancer Evolution X (2007-2015)
1999 zo mooi ding
@autofreaker: zo’n*
@autofreaker: spelfouten doe je per ongeluk. Dit soort dingen doen alle jeugdigen, omdat ze de Nederlandse taal niet willen beheren. Net als ‘Me moeder’.
-edit: nutteloze bijdrage-
Alles na de Lancer Evolution V, behalve dat laatste gedrocht.
De vierde..
@norge:
Prima, neem ik de V, hoewel ik goede herinneringen bewaar aan de II vind ik dat toch de mooiste.
@jrk68: je herinnert je vast nog wel de Autovisie Supertest van 1998. Samen met Jos Verstappen werden de snelle auto’s van ’98 aan de tand gevoeld (166 2.5 V6, S4, TT 1.8T, M Coupe, Punto HGT, XKR, MX-5 1.8i, SLK230 Kompressor, Lancer Evo V GSR, C70 T5 en nog wat leuk spul. De Lancer pakte ze allemaal en won de test. Sindsdien wel een groot fan van de V. Met name die grote lampen in de bumper doen het ‘m.
@gtwillem: ja, ik moest ook meteen aan deze onvergetelijke test denken!
@norge:
Gek, me ook.
Meest iconische 3 van deze reeks voor mij zijn toch wel de 5, 6 en 7. De gene die je moet willen hebben is de 9, alles het meest ver uitontwikkeld en een 6 bak. De X eigenlijk te zwaar en door het nieuwe alu blok kan het niet net zo ver getuned worden als de 4G63 die eigenlijk onlosmakelijk verbonden is met de EVO.
@KUYL: 5 & 7 inderdaad. Prachtdingejtes.
Om een paar keer in te rijden, niet om te hebben.
@KUYL: de VIII had ook al een zesbak.
@gtwillem: alleen de RHD MR en de U.S. MR en die heeft weer zaken zoals een zonnedak wat je niet op je rallybak wil. Daarom nog steeds een IX.
De EVO 5 en 6 vind ik persoonlijk de mooiste. Die zien er echt uit alsof ze zo van de proef komen. De latere versies vind ik niet mooi. Nog een paar Mk1 Impreza turbo’s dr naast. En een heel groot weiland graag. Vermaak ik me wel voorlopig.
@E34M5Touring:
Hallo, het zijn rallyauto’s, die misbruik je toch niet voor een potje autocross….
Daar heb je ander leuk speelgoed voor.
@jrk68: Ik leer m’n Scandinavian flick liever op een open veld. Als ik dat dan onder de knie heb is er ook nog een auto waarmee ik dan kan gaan rallyrijden. Als ik bij Norge in de bossen ga oefenen blijft er weinig van over vrees ik ;)
@E34M5Touring:
Mag ik hier uit opmaken dat je op 20 juni niet aan de start staat in Hardenberg….
@jrk68: Dat wordt wat kort dag. Maar thanks for the heads up. Ga wel als toeschouwer nu. Wat lobbywerk doen voor die WRC auto natuurlijk.
@E34M5Touring:
Ga gewoon voor een R5, genoeg keuze in merken en voor ons leken snel genoeg.
Ben zelf ook aanwezig bij de Vechtdalrally, al zal er van toeschouwen niet veel komen.
Die evolution V is toch wel erg bruut..
Voor mij de EVO IV en V.Al was het alleen maar door GranTurismo 2.
Lancer Evolution IX (2005-2007) en de Lancer Evolution IV.
De V of VII
De evo 6 natuurlijk. tommi makinen edition.
@rolov: juist! Luister naar deze man!!!
De ultieme? De Evolution IX MR Wagon natuurlijk!
5 of 7 voor mij…
evolution ??
evolution my ass ..
30 jaar lang dezelfde zuipschuiten produceren ..
zelfs VAG komt daar niet mee weg ..
@lincoln:
Evolutie ging toch over miljarden jaren? ;p
@JvT:
yep .. klopt helemaal ..
auto industrie is 120 miljard jaar oud ..
waarvan de Lancer 30 miljard jaar meedraait ..
zal de Japanse betekenis van “evolution” eens opzoeken ..
er moet een babelonische spraakverwarring gaande zijn ..
@lincoln: pas op, opzoeken is goed voor je persoonlijke evolutie.
@lincoln: Volgens mij is het maar goed dat het weer weekend is ;-)
@lincoln: Als ze van model tot model radicaal zouden veranderen was het een Lancer Revolution geweest. Voor een model wat continu kleine veranderingen vertoont is Evolution best een logische naam.
@Mairsil:
touche .. daar kan ik niet tegenop .. thumbs up ..
Xlll bruut ding !
Toch de IX, de laatste versie heeft mij nooit zo mogen bekoren. En toch wil ik nog even de HKS CT230R (Evo VII) benoemen, beest van een wagen.
@corrado16v: is eigenaar van een tandarts. Een van de snelste auto’s op Tsukuba Circuit ooit.
@corrado16v: das toch die rode TimeAttack Evo mrt die donkere koplampen? Bruut ding
@gieltj: volgens mij had de HKS Hypermax Lancer Evo CT230R lichtgrijs gekleurde lampcovers.
Doe ze allemaal maar! Ik kan niet kiezen
7-9…wel de mr editie aub
@janmetdelangeachternaam: VII is er niet als MR. Alleen de VIII, IX en X waren er als GSR MR of RS MR.
Telkens de laatste van de serie, dus de Lancer Evolution III GSR,
Lancer Evolution VI Tommi Makinen Edition en de
Lancer Evolution IX GSR MR FQ-360. De laatste Evo X heeft mij nooit echt kunnen bekoren, persoonlijk.
@gtwillem: Niet die FQ-400 nutter edition?
@E34M5Touring: op zich een leuk ding, maar beurtjes om de 7.500km, exhirbitant verbruik en mega turbogat weerhoudt mij ervan. De FQ-400 was er alleen als Evo VIII GSR MR, bij de IX kreeg deze geen opvolger, bij de Evo X weer wel.
Nr 8 graag. Deze auto heeft meer elegantie dan welke Mitsubishi dan ook. (JA ook meer als de elegance voor de grapjassen onder ons)
6 en 7
De XI voor mij.
Duidelijk de VI :)
MR FQ400 :)
@werf76: Maar welke? Volgens mij hebben de VIII en de X allebei een 400 versie gehad.
VIII
De EVO 6 TME (Tommi Makinen Edition)
3e ohohohohohohohohohoh
Ik heb altijd al een zwak gehad voor de eerste 6 modellen! . Daarna vind ik hem wat het uiterlijk betreft een beetje te soft geworden.
De 4 tot en met de 6 aub!
Voor mij toch het liefst de 8 en 9! maar een 10 vind ik ook geweldig
6 of 7 zooo dik!
De 6! De 10 heb ik nooit mooi gevonden.
Evo 6 voor mij
Liever de “evo 0”
Galant vr4. :)
Als je sleeper style zou willen.
@dizono: bij de Evo X staat Evo IX ;-)
Mij de Evo 6,5. Oftewel de TME, echt een brute machine.
2003 tot 2007
1999 en 2009 voor mij!
Mooi zijn die verdomde ondingen nooit geweest, de laatste is de minst lelijke. Welke de meest ultieme is? De snelste natuurlijk, geen idee de welke dat is.
@Hupke: dat zal de Lancer Evolution X GSR MR FQ-440 zijn. De meest rauwe is nog altijd de Evolution VI RS Zero Fighter.
Maar een Evo is altijd snel en altijd bruut. Maakt niet uit welke je kiest. Alhoewel de meest ultieme fabrieks Evo de Evolution VI RS Tommi Makinen Edition is.
De 7 en 8 zijn op zich erg gaaf, ware het niet dat de asymetrische nummerplaat ze enorm lelijk maakt, net als alle moderne Alfa’s. Dus doe mij maar een Evo III.
Ik mis de Special Editions wel een beetje, zoals de VI Zero Fighter ’01, VII Extreme ’02, VIII MR FQ-400 ’05, X RS FQ-330 ’10, VII RS Sprint ’02, VII GT-A ’02, IX GT, VI RS T.M.E. ’00, VIII RS MR Ralliart en de X GSR MR FQ-440.
Grappig detail, om rare homologatie redenen zijn een aantal Evo’s in duitsland geleverd als Mitsubishi Carisma GT :-)
@gtwillem: Een van de medewerkers van een loonbedrijf hier in de buurt heeft zo’n 80ties Lancer Turbo. Echt in mint condition, maar wel gewoon mee naar t werk. Vind ik ook een gaaf model!
@E34M5Touring: de Lancer EX 1800GSR Turbo? Dat waren fantastische auto’s. Reden de 323i’s, Capri’s en Manta’s het snot voor de ogen begin jaren 80. Helaas konden die dingen nog wel wens roesten…
@gtwillem: Precies als deze, maar wel met de originele Ronal’s.
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=367048
@E34M5Touring: ohhhh!!! Dat is erg gaaf! Wat een brute auto’s waren dat. Tegenwoordig volkomen kansloos tegen een 120d, maar ik vind dit gaaf.
Wel eens mee gereden?
@gtwillem: Nee nooit. Zal hem wel effe op autojunk slingeren de volgende keer. Hij zal er wel weer staan binnenkort. Cool ding inderdaad. Lekker geluidje ook.
De evo VI tommi makinen editie. Dat is nog steeds de meest begerenswaardige in mijn ogen!
Heb ooit een geimporteerde Evo 2 gekocht voor €3000,- Wat een kanon. Zat toen op 322pk en dat ging echt goed voorruit!! 997 Carrera gewoon weg rijden met je 3000 euro auto haha
@kennone: kennone zeg!!! Dat is veel value for money.
Ergens vind ik de Evo I t/m III de leukste uit de serie. Ze zijn bijna net zo snel als de latere versie, maar een stuk subtieler en onopvallender. Misschien toch maar eens in Engeland kijken voor een mooie.
@gtwillem: Kijken of je via een import bedrijf eentje uit Japan kan halen. Dan heb je minder kans op roest!! En met een beetje geluk zit er dan ook nog een Japans snelweg vignet op :D
@kennone: maar daar heb je in nederland niks aan.
@sleepyj: klopt maar ziet er wel cool uit hehe
@kennone: een mooie originele eerste Evolution lijkt mij wel wat. En ik weet dat er diverse bedrijven (SW, DBM) zijn die ze importeren. Nadeel is: bijna alle Evo’s zijn even duur. Vooral originele exemplaren (wat ik prefereer) zijn wat duurder. Alhoewel ik in in Sint Willebrord een Evo VII zie staan, linksgestuurd(!), met 471pk en 613nm voor maar 17k…
@gtwillem: klopt. De eerste evos zijn nu zelfs al wat meer waard dan de 4 en 5 modellen. Ik had ook erg veel geluk met mijn aankoop. Deze beste man had echt snel geld nodig volgens mij. Heb hem vervolgens een jaar later voor flink meer dan het dubbelen van de aanschaf prijs weer verkocht.
IX boven alle andere ;) De uitvoering doet er niet zo toe, opdrijven doe je toch !
De Lancer Evo 5
Lancer Evolution VI
10 heeft als enige beetje fatsoenlijk interieur maar persoonlijk kies ik een 7 of 8, mooie lijnen, heerlijke motor, niks aan doen!
Zo’n Evo I of II gewoon, voor de “pedigree”. Toch vind ik de Evo VII tot IX ook wel heel gaaf.
Liever een Impreza
Uhm doe mij de Lancer Evolution V maar!
Deeltje 4 lijkt wel verdacht veel op een Impreza zeg..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Een EVO 6.5 TME
Oh, en @dizono, naast het feit dat er bij de foto van de 10e Evo ‘Evo IX’ staat, heet de eerste Evo niet ‘Lancer Evolution I’ maar gewoon ‘Lancer Evolution’.
Ik ben aan het muggenziften en de vrouw is nog niet thuis, dus ik heb tijd over ;-)
Generatie 7 met sneeuwbandjes please
De 7 vind ik het leukst
De volgorde klopt niet. Bij de evo 7 staat 8 en zo gaat het door
@speedzz: de modelbenamingen staan boven de foto’s en niet eronder. Alleen boven de laatste staat de verkeerde naam (IX i.p.v. X)
Vind ze allemaal wel mooi. Vond het ook doodzonde dat Jeremy er 1 sloopte bij TG, echt totaal onnodig :(
Evo 7! Ook al hou ik van alle evo’s
Voor mij graag een evo X MR (met de flipperbak dus)
De Evo VIII MR FQ400 !