Vrijdagmiddag, laten we er eens een ‘kies maar’ in gooien. Vandaag verkeren we in zomerse sferen, dus pakken we twee sportieve cabrio’s die ongeveer evenveel kosten, en waar je, met een beetje proppen, je hele gezin in kwijt kunt.
Gisteren maakte VW officieel de prijs bekend van de GTI Cabrio, de cabrio die heel eventjes als 2.0 TSI door het leven ging, maar waarna de marketingafdeling van VW het toch wijzer achtte er een GTI-badge op te plakken.
Laten we beginnen bij het begin: 38.390 euro moet de vierzitter gaan kosten. Hiervoor krijg je een wagen met elektronisch sper en sportonderstel, die in 7,3 seconden naar de 100 rijdt, en niet stopt totdat je 237 km/u hebt bereikt. Dit allemaal courtesy of de welbekende geblazen 2.0 onder de kap, die 210 pk en 280 Nm levert. De 1.4 TSI weegt ruim 1.400 kg, dus een gewicht ‘richting de anderhalve ton’ lijkt realistisch.
Je zou je kunnen afvragen in hoeverre je nog een Golf 6 wilt kopen, nu de introductie van de Golf 7 dichter- en dichterbij komt, maar ja, die komt er natuurlijk niet meteen als rappe cabrio, dus als dat je kopje thee is…
Tegenover de bullige Duitser zetten we een stukje Franse pit: de Peugeot 308 CC Féline 1.6 THP. Eigenlijk wilden we een MX-5 nemen om de vergelijking niet te makkelijk te maken, maar die is ruim 300 kg lichter (en atmosferisch, RWD, 2 zitplekken, enz enz) en daarmee toch wel heel erg verschillend…
Waar de Golf een traditionele stoffen kap heeft, heeft de Peug een klapdak. Met een aanschafprijs van 41.600 euro is hij overigens wel een pak duurder dan de Golf.
Ondanks zijn kleinere motor, die met 200 pk en 270 Nm tien paardjes (en evenzoveel Newtonmeters) minder levert dan de Golf, is de Française wel een dikkerdje: 1.510 kilo’s staan er maar liefst op de weegschaal. Hiermee doet Dikkie Dik een volle seconde extra (8,3 dus) over de 0-100, maar de topsnelheid is met 237 km/u wel identiek aan die van de Duitse buurman. Op topsnelheid komt het dus vooral op de slipstream aan als je achter elkaar rijdt.
Dus: kies maar. Een stukje Franse zwier met de 308 CC of toch de Golf GTI, waarbij je nog een beetje zakgeld overhoudt om een setje andere lichtmetalo’s te kopen, of wat opties aan te vinken?
basjan zegt
golf:) every gti is a perfect gti
lastclick zegt
Als je alinea 5 leest kan je toch geen reden meer bedenken geen MX-5 te kopen?
sir_smokalot zegt
Behlave het feit dat half autoblog altijd de ‘gay-reflex’ krijgt zodra het over de MX-5 gaat.
240sx zegt
@sir_smokalot: helaas.
peugeot zegt
De peug!
robinio zegt
Ik ga voor de MX-5! Ow wacht, die heb ik al :-)
robinio zegt
Nee duidelijk de golf, de Peug is zo’n raar ding met het dak erop…
Justawheelchairguy zegt
@robinio: zonder dak ook.
mashell zegt
De Golf want die ziet er wel leuk uit, itt de 308 CC. Dat dak van de 308 heeft gewoon te weinig onderdelen, is daarmee lomp en dat zie je terug in het design. De Golf is een moderne auto, een auto die anno 2012 geen knoppen op het stuur heeft is verouderd, sorry Peugeot.
robbie zegt
@mashell: wat moet je met knoppen op je stuur dan? Pure armoede.
jzaero zegt
@mashell: pfff genoeg VAG spul zonder knoppen op het stuur. Je zal er verbaasd over zijn, terwijl ik vrijwel bij elke Fransoos wel knoppen achter het stuur vind.
mashell zegt
@jzaero: Bij sommige VAG wagens is het optioneel, maar bij de 308 kun je het niet eens krijgen. Knoppen voor audio en cruise op het stuur is zoveel handiger dan die stengeltjes of nog erger priegel knopjes op stalks die daar nier voor bedoeld zijn.
jzaero zegt
@mashell: Dat is een ander verhaal, ergonomisch en ethisch misschien minder positief, maar ze zitten er wel (knoppen voor multifunctionele bediening). Ik ben niet op de hoogte ervan welke auto’s het standaard hebben, maar het valt me op dat in de meeste Fransen het wel zitten (rijd voor mijn werk veel verschillende lease en huurauto’s). Don’t know, beide niet mijn keuze.
mylvan zegt
De golf als ik kiezen moet. Vind hem mooier als de peug en met de motor is meer mogelijk.
wantthegreen zegt
MX-5!
mercedesgl zegt
@wantthegreen: goed beargumenteerd en die was niet kiesbaar
wantthegreen zegt
@mercedesgl: heeft geen uitleg nodig
gedwongenleaser zegt
@wantthegreen: db9 volante…
Stellantis rules the sky zegt
Peugeot!
Is mooier dan die badkuip van een Golf-Cabrio en daarbij is een cabrio om mee te cruisen, niet om mee te racen, dus een cabrio-GTI is onzin.
benzinehoofd zegt
Allebei! In de shredder…
Golf I cabrio vs. 205 CTI was een ander verhaal verhaal geweest; die zijn allebei wèl leuk.
Justawheelchairguy zegt
@benzinehoofd: Wat jij zegt!
mynameisjeroen zegt
@benzinehoofd:
Toen: Golf1 of CTi, dan duidelijk de CTi! Ik heb er drie jaar van kunnen genieten.
Nu: Golf6 of 308CC, dan de Golf.
VW heeft Peugeot dus duidelijk ingehaald wat mij betreft.
eduardovich zegt
@benzinehoofd: helemaal eens, maar nu? Lachend de golf, laat die Peugeot aar achterwege..
mightymike zegt
Toch niet echt een moeilijke keus lijkt mij? Wie koopt er nou een Peugeot als je een golf gti kan kopen??
mercedesgl zegt
@mightymike: +1
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mightymike: En wie koopt er nou een wannabe CC als je een echte Cabriolet kan kopen!
mightymike zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: dan doel je toch op het feit dat de peugeot een flut bak is;-)
bullgod76 zegt
WTF, een GTI die eigenlijk helemaal geen GTI is en een Peug die ook al totaal niet sportief is, sportieve cabrio’s noemen waar het gehele gezin in moet kunnen.
Dat zijn dus a 3 onwaarheden in toch wel een klein stukje tekst.
En als ik dan toch moest kiezen, koos ik GEEN van beide. De Peug is gewoon lelijk met dat enorme stalen dat, wat totaal geen voordelen meer heeft tegenover een moderne softtop. En de VW is gewoon veels te zwaar om echt sportief te zijn.
Ik kies dus ook voor een lichte een betaalbare roadster als de MX5. Want als je gehele gezin mee moet in een echt sportieve cabrio kom je al minimaal uit bij een Audi A5, BMW M3 of Mercedes E-Klasse, die voor een gemiddeld gezin totaal onbetaalbaar zijn.
sir_smokalot zegt
Haha, aardig relaas. Zullen we ze dan maar ‘sportief gemotoriseerde cabrio’s’ noemen?
robinio zegt
@sir_smokalot: Een vrachtwagen noemen we toch ook niet sportief omdat er een stevige motor in zit?
roadrebel123d zegt
@bullgod76: e klasse sportief?!
rechercheur zegt
Interieur van dat Golfje is toch wel héél erg lekker !! …..
mrbones zegt
Peugeot = vinex vrouwenbak
Volkswagen = petjes
Mazda mx5 = rijdersauto
norge zegt
MX 5 ,het moet wel een beetje kunnen rijden ,ohja en heel blijven natuurlijk.
jzaero zegt
Vind de Peugeot mooier, maar ik zou geen van beiden willen. Enige betaalbare roadster die ik wel wil is de MX5, puur om lekker mee te driften.
saydan zegt
VW Golf GTI Cabrio:
Volautomatische airco (Climatronic),
Klein lederpakket,
Cruise control,
Boordcomputer Plus
Licht & Zichtpakket (regensensor en dimmende binnenspiegel)
Peugeot 308 CC:
Climatronic
Semi leder
SOS Module (bij een ongeluk waarschuwt de auto zelf de alarm diensten)
ESP (optie bij VW)
Donker getinte ramen achter (optie bij VW)
Electrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegeld
Cruise controle met snelheidsbegrenzer (snelheidsbegrenzer is niet eens beschikbaar bij de Golf)
Bleutooth car set (optie bij VW)
Hoofdsteunen achter bij de Peugeot (niet aanwezig bij VW)
Dus vind het echt een HELE slechte vergelijking. De Peugeot is standaard al VEEL rijker uitgerust en veiliger aangezien de VW GEEN hoofdsteunen heeft EN geen Rolbeugels….
Dus tuurlijk is de VW IETS goedkoper, want er zit HEEL veel niet in….
sir_smokalot zegt
Dat is wel vaker een kwaal bij Duitsers, maar dat kunnen we niet allemaal meenemen, anders staat er na 3 uur nog geen artikel. Gelukkig hebben we de reaguurders :)
Maareh..waarom zou je een begrenzer in een GTI willen?
anakiet zegt
@saydan:
Geen rolbeugel ??? Wat denk je zelf :) Dat als je over de kop gaat, je met je hoofd over het asfalt schraapt en gewoon hartstikke dood bent.
Denk het niet he.
Anders kijk je even op de VW site.
http://www.volkswagen.nl/home/modellen/golf_cabrio/standaard_en_meeruitvoering/0,20564,Golf%2BCabrio_D0Lnl,00.html
Meeste zit namelijk wel standaard op een golf cabrio….
wobwobgaserop zegt
@saydan: Daar moet Peugeot op concurreren; meer opties standaard of voor t zelfde geld. Voor niets gaat de zon op… VW levert de mooier afgewerkte auto, beter bedieningsgemak, strakker rijdende auto (peugeot wordt ooit wel comfortabeler ervaren door de slome berijder). Ook belangrijk; stap eens na een aantal jaar in zo’n auto en vergelijk dan nog eens…. de Peugeot is dan nergens meer, terwijl de VW nog steeds een fijn rijdend, mooi gelijnd en gewild apparaat is.
rufctr01 zegt
@wobwobgaserop: ja tuurlijk! Ook de VW Golf rijdt dan voir geen meter meer!
Megakix zegt
Je moet kiezen…dan maar de GTI.
norge zegt
@Megakix: OK de Peu voor mijn vrouw dan.
wobwobgaserop zegt
@norge: misschien ff je vrouw aan t woord laten laten..
norge zegt
@wobwobgaserop: Jeg ha ikke lyst på en åpen bil i de hele tatt.Men basert på Rob’s mening helst ikke en VW .
Goed genoeg?
Capibaro zegt
Vind de Peus een lelijk hok. Hele auto lijkt te zijn ontworpen om een dak in te kunnen vouwen. VW vind ik uit proportie (te groot) voor een hatchback cabrio.
Capibaro zegt
Dus doe maar een tweedehands 3 serie cabrio of iets dergelijks ipv deze quasimodo’s
baasbas zegt
Van deze twee: de Golf, hands down.
spidermann zegt
Als spidermann zeg ik natuurlijk MX5. Softtop only and rwd, de rest zijn kappersauto’s.
jordy14 zegt
Zeker weten de Golf.
Justawheelchairguy zegt
Dan maar de Golf, puur op het uiterlijk.
Tommy2 zegt
GTI cabrio natuurlijk, icoon!
james125 zegt
Ik ken iemand met een 308, en na 2 jaar is de turbo kapot.
Geen golf, doe mij maar iets tweedehands.
Flamingo zegt
huh MX5?
Kies maar: VW Golf GTI Cabrio vs Peugeot 308 CC
…
de golf GTI natuurlijk!
audi18 zegt
Tussen deze twee, de golf. Vind hem mooier, hij heeft softtop en de 2.0TSI staat toch wat beter bekent dan die thp van de peug. Toch liever een tweedehands A4 cabrio quattro of een nieuwe mx5.
bartsmit zegt
De Golf rijdt beter. Dat weet ik zeker. De Peugeot is zwaar en heeft maar een 1.6T, een te groot verschil met een 2.0T.
rufctr01 zegt
@bartsmit: de Golf rijdt beter? Als er iets slecht zit dan is het wel een VW!
bartsmit zegt
@rufctr01:
Onzin. De stoelen van een GTI zijn perfect.
wobwobgaserop zegt
@bartsmit: die zitten ook perfect, ruftctr lult uit z’n nek.
rufctr01 zegt
@wobwobgaserop: jij lult ook uit je nek! De Peugeot zit veel beter!
rufctr01 zegt
Peugeot natuurlijk! Je wilt toch niet in zo’n stijlloos geval van VAG gezien worden? En de Golf heeft een ouderwets linnen dak! Staat altijd bol onder het rijden…
wobwobgaserop zegt
@rufctr01: Gezien jou reactie; ben jij toevallig een alias van Norge? heb ff via je profiel naar meerdere reacties van je gekeken. Het enige wat eruit komt is een hoop anti VAG gejank, get a life! verder past een linnen kap prima op zo’n auto, wil je een stalen klapdak dan koop je toch een Eos.
rufctr01 zegt
@wobwobgaserop: ga echt niet in zo’n te dure kale VAG orgel rijden. Ze zijn saai, 13 in een dozijn en petjes tractoren. Er zijn wel meer mensen dan alleen norge die VAG ook kut vinden.
ThomasBol zegt
Peugeot. Rij zakelijk ook THP 200. Heerlijk blok, en de
Peugeot vind ik nog mooier ook.
pikes83 zegt
doe de peugeot maar lees net op autoweek dat de volkswagen gti vaak problemen heeft met de motor.
norge zegt
@pikes83: Oh ? Zijn ze hun sponsor kwijt?
rufctr01 zegt
@pikes83: inderdaad, kwalitatief zijn ze niet best!
anakiet zegt
Ik zou voor de Golf gaan, maar denk dat je beter de VW Eos kan vergeijken met de 308 CC. En dan kan de 308 het helemaal vergeten, die ziet er echt niet uit vergeleken met de Eos. Maar ja, ieder zijn meuk.
rufctr01 zegt
@anakiet: idd zo’n Eos is ook om te schijten zo lelijk!
BaRa zegt
Ondanks het feit dat de Golf cabrio (én de A3 cabrio) een brievenbus hebben om in de (krappe) kofferruimte te geraken, zou ik toch de Golf nemen. Stoffen dak, dus lichter én mooier om naar te kijken. De CC’s van Peugeot zijn, op de 206 na, gewoon lelijk. Een cabrio hoort elegantie uit te stralen, daar weet Peugeot met z’n CC’s niets van te bakken.
Bo1972 zegt
Het lijkt wel of de cabrio op zijn retour is. Ook al
heeft de dakconstructie van de cc veel voordelen, de verkoop is nooit een succes geworden. Nu is al bekend dat er bij de 208 en opvolger van de 308 geen cc meer zal komen. Ook Peugeot moet bezuinigen, dus als eerste doe je dat op modellen die geen grote hoeveelheden zullen gaan verkopen. Maaaaar….wat nog veel verbazingwekkender is is dat de Nederlander ook niet meer kiest voor een cabrio met een klapperwapperdak. Ook de Golf is net als de cc kwa verkoop een mislukking geworden. VW is een paar maand geleden 2500 euro korting gaan geven op iedere golf cabrio. Dan kun je maar 1 conclussie trekken: de toekomst zal er op het gebeid van auto’s zeer standaard en bescheiden uitzien. Veel kleine en zuinige auto’s. Waarbij voor plezier en anders dan anders geen plaats meer is.
cesarestevao zegt
Geen van de 2, ga voor en Volvo C70 cabrio!!
meneersander zegt
Ja dat wordt de Golf!
meneersander zegt
Petjss will be petjes!
toyotafortuner zegt
No brainer: Ik ben anti-Golf en anti-VW (Alleen pro-Touareg).
Dus een 308CC dankuwelaub!
spylegion zegt
Cabrio???
Met een voorruit die ergens achter je hoofd ophoudt..
Yeah right..
wobwobgaserop zegt
Uiteraard de Golf Cabrio! Leuk een linnen kap erop, past mooi bij de new school GTI en is eigenlijk het enige echte cabrio dak. Wil je n stalen klapdak, dan kies je fijn de Eos. Het ergonomische interieur van VW spreekt me meer aan dan de Franse santenkraam van de Peugeot. Het Franse recalcitrante design kan me niet bekoren, geef mij maar de solide harmonische stijl van de VW.
mark27s zegt
De Peug is meer bijzonder in de details en zie je minder op de weg. De golf ziet er wel strakker uit en is sneller, daardoor: de Golf!
r2d2 zegt
2e hands s2000, 3 serie cabrio, z 3/4, SLK, nieuwe mx-5, of in de toekomst gt 86 cabrio. Die zijn namelijk stuk voor mooier, beter en wél rwd, zoals het hoort met een roadster. Driften met het dak eraf. #winning
fiestafeest zegt
voor het alledaagse gebruik zou ik gaan voor een cc gaan maar dan geen peugeot of vw
janklaassen zegt
Sws GTI,
Betere motor, sneller, goedkoper, lichter, zuiniger, en je rijdt met een icoon ?