Twee recente auto’s met een hoge kilometerstand voor hun leeftijd duiken op. Eentje is een Volkswagen Polo uit 2020, de ander een Volkswagen Polo uit 2020.
Het kilometerstandendebat wordt weer aangewakkerd vandaag. Tsja, als eigenaar van een auto met hoge kilometerstand moet je toch verrassend vaak uitleggen waarom je in godsnaam een auto met al drie ton achter de kiezen koopt. De nuances zijn natuurlijk vaak dat onderhoud er zeker toe doet en als je 300.000 deelt door bijna twintig jaar je een helemaal niet zo spannend jaarkilometrage overhoudt. Maar goed, bepaalde onderdelen van een auto slijten of rotten nou eenmaal en met meer kilometers is die kans groter.
Volkswagen Polo met hoge km-stand
Zoals gezegd, mijn Golf is een ervaren beestje, maar heeft er voldoende jaren over kunnen doen. Wij vonden het eens tijd om te kijken naar een auto die wat minder lang heeft gedaan over veel kilometers klokken. Gevonden: net zoals mijn Golf een kilometerstand van drie ton op een Volkswagen. Maar dan een Polo. Uit 2020.
300.000 km
Deze Volkswagen Polo (Typ AW) is namelijk de auto met de hoogste kilometerstand van ná 2020. Of nou ja, uit 2020. Er staat namelijk 297.400 km op de klok. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het enige bewijs daarvoor een NAP-vinkje is op Marktplaats en dat is een indicatie, geen garantie. Maar gezien de staat en prijs zou het ons niks verbazen als het gewoon klopt.
TDI
Een Volkswagen Polo uit 2020 dus, met net geen 300 ruggen op de teller. De dappere motor die deze Polo zo ver heeft gekregen is de 1.6 TDI met 95 pk, gekoppeld aan een handbak. Een 1.9 PD is het niet, maar er zijn ook geen horrorverhalen over de post-dieselgate TDI-blokken. Op zich kan deze auto het hebben. Daarnaast krijg je ook een flink aangeklede Comfortline met veel opties, waaronder een panoramadak. De prijs van al dat moois? Je zou aan de hand van de advertentie zeggen 8.990 euro, maar dan tuin je erin (geen zorgen, gebeurt ons allemaal wel eens). Dat is namelijk de exportprijs, hier houden kost je 12.750 euro. Kiezen voor wat kilometers loont overigens wel, want dit is de goedkoopste Polo van bouwjaar 2020 die er is, met dus een hoop lekkere opties. En geef toe, je ziet er niet direct aan af dat ‘ie zo veel gelopen heeft. Het jaarkilometrage zou ongeveer 100.000 zijn, ware het niet dat de Polo van januari 2020 is en dus eigenlijk al bijna vier jaar erop heeft zitten. Nog steeds is meer dan 75.000 kilometer per jaar een hele opgave.
Identiek
Wat schetst onze verbazing: er is één auto die zowel qua echte kilometers als jaarkilometrage erg dicht in de buurt zit bij deze witte Polo. Het gaat om 297.313 kilometer: 87 kilometer minder. Waar de witte Polo op 2 januari is geregistreerd, is deze op 3 januari op kenteken gezet. En wat voor auto is het? Een eh, Volkswagen Polo.
Nog een Polo
Ja, dit tweetal is gewaagd aan elkaar. Ook deze andere Polo heeft de 1.6 TDI aan boord met de handbak. Toch is het exemplaar wel leuker. Je hebt dezelfde opties, maar dan in combinatie met het R-Line pakket. Hij kostte nieuw gewoon bijna 32.000 euro! En dan is hij ook nog eens gespoten in dat heerlijke oranje kleurtje.
Ook aan de oranje Polo zie je maar nauwelijks af dat ‘ie er al zo veel op heeft zitten. Terwijl deze Volkswagen Polo uit 2020 dus al bijna op een derde van een miljoen kilometers zit. En de prijs is ook nog eens een derde van de nieuwprijs: de oranje Polo kost 12.950 euro.
Kopen
Opvallend om twee exemplaren van een Volkswagen Polo occasion zo aan elkaar gewaagd te zien. De oranje ziet er natuurlijk leuker uit, maar daar betaal je dan ook een heuse 250 euro meer voor. Zou jij voor flinke korting een in korte tijd zeer ervaren Polo durven scoren? Dan kun je hier de witte bekijken en hier de oranje.
Erickson zegt
Ik heb ooit mijn polo 1.2 tdi nieuw gekocht voor €15.000,- Hoe kom je ooit op 30k voor een polo!
kniesoor zegt
Hebben deze oto’s verborgen compartimenten ?
p38a zegt
U haalt mij de woorden uit de mond! Twee per week op en neer naar Algeciras of Mellilia
stekkerbak zegt
Die witte kost 12750, de lage 8999 prijs is ex btw ex bpm voor export.
Dus lekker voor die Oranje gaan als je zoiets wilt.
BMWinhetkwadraat zegt
Scherp opgemerkt, in dat geval zou ik ook zeker voor de oranje polo gaan. Ik vind het toch wel belangrijk dat mijn auto een kleurtje heeft.
rogerzz zegt
Pfoei een auto zonder 6 versnellingen, ik zou hem denk ik om die reden laten staan. Als je zoveel snelweg-kilometers maakt is dat prima in zo’n ding tegenwoordig, maar lijkt een 6e versnelling mij onmisbaar. En dat bouw je ook niet even in.
Als risico’s heb je wat EGR-ellende en roetfilter-vervuiling op de loer, maar verder prima auto’s toch?
BMWinhetkwadraat zegt
Mijn persoonlijke ervaring met veel nieuwe VAG producten is dat de versnellingen behoorlijk lang zijn. Dus ze maken niet veel toeren op de snelweg en ik denk dat je om die reden een zesde versnelling niet echt mist.
saxoke zegt
De 5e is bijna even lang als een andere z’n 6e, dus veel verschil in toeren gaat dat niet maken.
K heb zakelijk een tijdje een Ibiza TDI met 5 bak gereden, daar had ik er geen klagen van
escort77 zegt
Met zoveel standen zullen er ongetwijfeld veel snelwegkilometers bij zitten. Is het risico op gedoe met de EGR en roetfilter dan niet een heel stuk kleiner?
Robert zegt
Alleen al om die ex btw prijs in het groot in de titel zou je de advertentie bij Marktplaats moeten aanmelden als ongepast, want dit gaat tegen de voorwaarden van dit platform in.
Het enige nadeel van de beide auto’s is m.i. dat de handbak in kwestie een vijfbak is, terwijl VAG al zeker vijftien jaar prima zesversnellingsbakken kan leveren.
JW zegt
Dit is gewoon bijna een golf
Roel zegt
9k voor de witte is ex bpm/btw. NL-prijs is 12750. Foei, Autoblog, niet goed doorgelezen ;)
escort77 zegt
Met zoveel standen zullen er ongetwijfeld veel snelwegkilometers bij zitten. Is het risico op gedoe met de EGR en roetfilter dan niet een heel stuk kleiner?
kilum zegt
Zouden dit voormalig lesauto’s zijn? Vooral gezien de keuze voor een handbak. Met 75K KM per jaar denk ik dat de meeste mensen echt wel voor de DSG zouden gaan.
Pascal zegt
Ik snap niet dat men zich anno 2023 nog blindstaart op kilometerstanden..
De meesten van ons zitten wat dat betreft nog met het hoofd in 1970, toen een motorblok met 150 dkm gewoon vaak ‘op’ was.
Met de techniek en materialen van nu is 3~4 ton op de klok geen enkel probleem, diesel of benzine.
Deze twee Polo’s zijn jong, schijnbaar ex-lease, dus hebben hun beurtjes waarschijnlijk netjes op tijd gehad.
Die kunnen nog wel wat meer aan, mits goed onderhoud..