Welkom bij een nieuwe aflevering van Kies Maar, het wekelijkse vergelijk-topic waarin twee vierwielers strijden om de gunst van de AB-bezoeker. Ditmaal een battle tussen zakelijk vervoer, ook wel leasesletten genoemd. Gaan we voor de instap-Astra met 20% bijtelling, of toch liever een Auris Hybrid met zes procent minder?
Met de hybridevariant van de Auris heeft Toyota eindelijk zuinig vervoer in handen dat niet de vorm heeft van een zetpil-op-wielen. Nee, wij rijden liever in hatchbackjes van het formaat Golf, dus hoog tijd om eens te peilen hoe populair de milieuminded Auris is als je ‘m tegenover een Duitse leasebak in de vorm van een Astra zet. Een Golf kan altijd nog.
De Auris is in deze vorm een full hybrid, dus heel veel accu en heel weinig motorgeluid. Gemiddeld verbruikt de Toyota 3.8L/100km. Inderdaad, evenveel als een Prius. En wat zegt onze demissionair minister van Financiën dan? Nou, dat je minder hard wordt uitgemolken: geen BPM bij aanschaf, geen MRB en een bijtellingstarief van 14 procent. De 1.8 viercilinder levert samen met de elektro-unit 100 kW/136 pk, prijzen beginnen bij €22.990, wel een tikkie duurder dan de instap-Astra.
Geen zin in Japans hybride-geneuzel en zie je meer in de nieuwe Astra? Dan kan de goedkoopste variant worden opgepikt voor €18.495. Maar liever lease je zo’n apparaat. Qua bijtelling een stukje duurder dan de Auris Hybrid, want hoewel er een A-label op deze 1.4 is geplakt valt-ie wel in de 20% bijtellingshoek. Het vermogen komt uit op 87 pk, waarmee je net geen 15 seconden nodig hebt om de 1288 kg zware Duitser naar de honderd te trekken.
Twee auto’s die erg van elkaar verschillen, maar die we steeds vaker in ons -door files gevormde- straatbeeld zullen terugzien. Dus waar zit je liever in? Een zuinige Toyota met overheidsvoordeeltjes, of de Opel die nét wat beter smoelt? Kies!
John zegt
VOor het eerst in mn leven ga ik het zeggen; de Opel.
W116 zegt
@John: mijn idee ;)
Arnold zegt
Makkelijke keuze de ple, toyato is zo een saai merk.
Geen emotie niets.
Alwood zegt
vind ze nog steeds op een zetpil lijken… doe eens echte auto’s maken ofzo. Met hoeken.
En als je dan voor een zetpil moet kiezen, dan gewoon de Tjota. Die hebben tenminste een beetje ervaring met zuinige auto’s… vallen ook niet direct uit elkaar.
Mr. V8 zegt
Helaas, liever beiden niet, maar als de keuze echt gemaakt moet worden: Opel
Diego zegt
De Opel afgaande op uiterlijk, maar de motorisering vind ik wel héél matig…
TSI-tje zegt
moeilijk… moeilijk……uuuh… de Astra… nee toch de Auris…of..nee…toch maar de Opel……
Uh… Nee…uh…. weet niet… moeilijk… moeilijk
CarloAbarth zegt
1000% zeker de Astra! Een erg fraaie auto in het echt, heeft net als iedere auto tegenwoordig wel wat flinke wielen nodig (bedoel af fabriek, geen pimp) maar dan een erg strakke kar. Opel is GOED bezig!
EJS zegt
Dan bijvoorkeur de Auris, die Astra is veels te zwaar om met 85 pk nog lekker te rijden, dat de Auris dan iets minder smoelt neem ik graag voor lief..
JST987 zegt
De nieuwe astra is mooi, die toyota niet,
dus ik kies voor de Opel
en waarom maken jullie hier nooit een poll van?
W116 zegt
Dit is kiezen tussen twee kwaden. Toyota is voor grijze muisjes, Opel is voor burgertokkies… Dan maar toch de Opel, ziet er beter uit!
Jipp zegt
de astra, ziet er veel beter uit dat die lelijke jap, en ondakst dat ope de mindere duitste degelijkheid heeft is hij nogal altijd beter dan dat groene geval van toyota, daarbij heeft opel geen last van hangende gaspedalen en remmen die niet werken.
rick zegt
een buskaartje
Jurrian zegt
getver, een auris tegen de astra zetten, als ik opel was zou ik flink pissed zijn voor deze belediging.
ps: waar is de poll?
Jipp zegt
maar als ik echt moest kiezen ging ik voor me eigen auto, een a3!
TJ zegt
De toyota zit ruim 5sec. sneller op 100. Op het autosalon zag hij er in het wit met de 18” of 19” velgen er trouwens niet zo slecht uit. Vooral de achterkant is er op vooruitgegaan tov de pre-facelift. Ik denk dat dit m’n volgende leasebak wordt. Je hebt ook weinig keus als je bij Toyota werkt ;-)
Incognito zegt
Auris hybrid, jammer dat niemand inhoudelijk de beschrijving van beide auto’s leest. Infantielen.
Of wellicht dat er een keer een topic “Bijtelling for dummies” moet komen.
alex79 zegt
A…A…Aaaauris (rochel)
Sorry, kreeg het niet uiu mijn strot, moest mezelf eerst knijpen
Remon zegt
Jongens, in 15 seconden naar de 100, ik word nog sneller 100 (in jaren)! Echt de Auris, de facelift heeft best fijne stoelen een een retegoed stuurtje. Het mag dan kwa stuurgedrag nog geen 1-serie zijn maar het is echt niet onder de maat, tevens is het wagentje goed uitgerust. En je rijdt dan niet in een Opel, ook wat waard.
AudiQuatro zegt
die astra is beter maar zo ontzettend sloom! Doe mij dan maar een OV chipkaart. Allewel heeft iemand hier al geprobeerd die online aan te vragen? Dat krijg je dus nooit voor elkaar! Doe dan maar een 2ehandsje.
TSI-tje zegt
JA !!! Ik ben er uit…. Graag de Opel Auris !
TSI-tje zegt
Of toch maar de Toyota Astra.
TJ zegt
Ik sta er toch telkens van te kijken hoe bevooroordeeld mensen zijn en dat zelf niet inzien. De auris is absoluut geen schoonheid maar een golf of focus en zelf A3 eigenlijk ook niet. Als er een toyota embleempje op een wagen plakt is het al bij voorbaat saai. Een VW teken op de motorkap en het heet sober maar tijdloos. Toch grappig om te zien hoe marketing en imago-vorming zoveel mensen zo makkelijk kan beinvloeden.Los daarvan is de opel een stuk spannder dan de auris, maar in z’n toch niet echt een mooie wagen.
paulusrx7 zegt
als er één ding is dat ik nooit in m’n leven zal roepen is dat het opel is ik ga nog liever fietsen of in een auris rijden…
de auris dus!!
rikkon zegt
Zag gisteren een nieuwe Astra rijden, de tranen schoten spontaan in mijn ondergoed.
Goeiemensen wat een saaie, ongeinspireerde kont hebben ze daar aangeplakt zeg! Ik heb het idee dat de jongste ontwerpers bij Opel de ‘r’ niet zo goed kunnen uitspleken.
Laurens zegt
Bij zo’n Opel is het interessant te weten wie hem ontworpen heeft :-)
Tripple zegt
de TOYOTAAAAAAA, natuurlijk..
Laus zegt
De Opel vind ik wel een stukkie mooier idd. Als ik Opel was had ik een aantal jaren geleden wat meer moeite gestoken in het ontwikkelen van een hybride motor. Nu is het rennen vliegen en afknijpen om bij te blijven. Dom dus.
Dus als ik MOET kiezen: de Auris. PUUR vanwege de kosten in de lease. De is in budget-trim mss goedkoper, maar daar moet je dan dus nog een motor in laten lepelen en banden onder laten zetten.
Als je als eis een trekhaak hebt, heb je denk ik pech in beide gevallen?
paulusrx7 zegt
bij opel nemens ze het voor aan rijden in de file wel heel letterlijk trouwens….
Lan_Evo zegt
Doe mij die Auris hybride dan maar! Lekker betrouwbaar en een flink stuk sneller dan die Astra.
Peter zegt
Puur voor de looks, de Opel Astra. Voor een saai, burgelijk autootje ziet hij er goed uit, zelfs mooier dan duurdere Duitse modellen.
PeterBerkhout zegt
Ik ga sowieso voor de Auris! en dat is niet eens zozeer vanwege de bijtelling!
Stijn zegt
Eitje, de Auris. Een auto die ontworpen is met een flink budget en dat merk je. Astra is groot vanbuiten maar eng binnenin (was bij de Insignia ook al zo…)
Merry zegt
De Auris, maar mijn god wat een keuze weer zo iets als een shop in je linke bal of een schop in je rechten bal.
Maargoed ze zijn alle 2 om te janken dus als ik dan toch een trap in me ballen moet krijgen wil ik er het liefst zo min mogelijk voor betalen.
Dus de Toyota.
BaySideBlueBoy zegt
@Merry:
Amen brother!
lambo4all zegt
de astra! ziet er veel mooier uit, rijdt beter en heeft meer status.
Alwood zegt
@lambo4all: right, status koppelen aan een Opel, dan ben je serieus goed bezig. Misschien solliciteren bij marketing, kan je het ook nog als premium verkopen?
lambo4all zegt
@Alwood: ga nou niet zeggen dat een HYDBRIDE toyota auris meer status heeft als een opel astra, die kent iedereen. bij de toyota zullen mensen zeggen: wat heb je?
Alwood zegt
@lambo4all: Bij de toyota zullen ze medelijden hebben, bij de opel zal je gewoon straal genegeerd worden… Ik denk niet dat status iets is wat in dit segment ook maar een klein beetje speelt. In ieder geval niet het soort status wat er toe doet.
Zoals hierboven verwoord. De beste keus is de trap in je ballen met de laagste kosten…
Mr. V8 zegt
@ Merry: :lol: Hahahah! Goed uitgelegd.
Hanico zegt
In dit geval wint bij mij het verstand van van mijn smaak. Dus kies ik de Auris. Puur omdat het geld scheelt. Ook al is opel de mooier van de twee.
tonniej zegt
Astra 1.6T?:P
Alpinaa zegt
De Opel. Veel strakker, minder anoniem en zal nog best fijn rijden ook.
Martino zegt
Tsja, als het zo gesteld wordt, voor de eerste en enige keer in mn leven zeg ik Opel *gaat mond spoelen*
Perfusion zegt
geen een van de twee
als ik toch moet kiezen, den duurste, kan ik hem doorverkopen
frarissimo zegt
Liever Tooyyyota of de gladiolen
911GT2 zegt
Zucht wat een keuze…
…ik kies niet in dit segment heb ik geen mening, net als alle bestuurders van die wagens.
jack_abarth zegt
Vindt het allebei niks eerlijk gezegd. Maar aangezien jullie beginnen over leasen en dergelijke wil dus zeggen dat ik moet kiezen voor een bedrijfsauto. Dan maakt het me geen fluit uit hoe die eruit ziet als maar euro’s scheelt.
Privé rijdt ik dan toch gewoon iets anders erbij. Maarja dan blijf je onder de 500km privé met je bedrijfswagen en heb je sowieso geen bijtelling. En kom ik uiteindelijk uit op het niveau dat het in de portemonnee sowieso niks scheelt.
Doe dan maar de Opel.
Mening voldoende onderbouwd? :D
CSL zegt
Doe maar voor 2000 euro meer de BMW 116i 3deurs.
Die met zijn achterwielaandrijving zelfs lichter is dan de Astra. Er zijn zelfs regelmatig actie waarmee je de auto volgooit met extra’s tegen een kleine bedrag!!
)
G-power zegt
De 0 – 100 tijd van die astra is echt schandalig te noemen..
Dus vandaar dat ik zeg, doe mij de Auris maar.
Kuukske zegt
Doe dan maar geen…
Jantje_555 zegt
Geef me idd maar die 1serie maar als we moeten kiezen, de Astra, de Toyota wordt toch maar terug geroepen na aankoop.
SupercarFan zegt
de fiets…
Lambolover zegt
Als het MOET de opel vanwege zijn uitstraling
Teerdz zegt
Die astra natuurlijk, die looks zijn 20x beter…;) Maar even wat anders, waarom doen jullie niet bij zon artikel een poll invoegen?? Dan kan je echt zien wat er word gekozen en t is weer ns wat anders dan alleen lappen tekst, filmpjes en plaatjes;)
Northwestern zegt
Instapversie van die Auris Hybrid is beter uitgerust, en persoonlijk vind ik een instap Opel Astra saaier dan de Auris Hybrid.
mercedes-benz zegt
ik wil wel kunnen remmen als het moet.
dan is de keuze snel gemaakt
cecotto zegt
Auris, geen trage ratelende en trillende diesel, 30% sneller naar 100km/h heerlijke automaat. 14%. Beiden geen schoonheid.
HDM zegt
Astra.
WFR22 zegt
Ik blijf liever in leven dan dat ik meer pk’s (vastplakkende) heb. Astra dus maar.
VolvoXCseries zegt
Voor 20K koop ik mezelf wel een tweedehands Range Rover
Het lelijke eendje zegt
Das simpel, de Astra.
De Auris is kotslelijk! en suppersaai!
Maar voor dat geld koop ik wel een A3’tje of 1’tje! (Desnoots occasie)
jack_abarth zegt
@Cecotto,
Astra is niet eens leverbaar in een 1.4 diesel ;)
Sowieso maakt de Fiat-groep geen 1.4 diesels meer.
Beetje Verward zegt
Grappig dat de meeste äutolieghebbers”eigenlijk alleen maar naar het uiterlijk kijken. Vroegah was dat de vrouwenhoek en hadden de mannen het over de motoren.
Inderdaad: de Astra is de mooiste van de 2. Maar als je weet dat die in de praktijk twee keer zo lang doet over de 80-120 sprint zou ik het wel weten. De Auris natuurlijk (nog los van het geld/verbruik).
Overigens voor een paar grijpstuivers meer heb je een Prius. Vind ik veel mooier dan de Auris (mits met de goede velgen natuurlijk). Maar da’s vrouwenpraat.
Beetje Verward zegt
Autolieghebbers is natuurlijk autoliefhebbers.
Laurens zegt
@Beetje Verward: bij een zeikwijf als jij, is lief sowieso lieg. Wat doe je hier?
As_long_as_it_is_fast zegt
@Beetje Verward: “Vroegah was dat de vrouwenhoek en hadden de mannen het over de motoren”
Bijlange niet! Mannen praatten gewoon altijd over de motoren omdat de auto’s waarover ze het hadden sowieso een goed of typisch uiterlijk hadden. Als we voor de keuze gesteld worden te kiezen tussen 2 voorgeschotelde auto’s moeten ook wij alles afwegen tegen mekaar. ;)
Maar toch kies ik de toyota omwille van de motor, die astra is zelfs nog lomer als mijn auto. :D
Auris ziet er ook lang ni slecht uit. Dat beetje minder sportief uiterlijk wil ik er wel bijnemen voor die 50 extra pk’s. :) Liefst van al zou ik toch een golf krijgen (de golf 5.) maar die stond er niet tussen…
dotternetta zegt
haha lol
RobertJ zegt
Tussen een normale auris en de astra wordt het de astra.
De Auris Hybrid daarentegen, heeft wel significante voordelen.
Hybrid dus.
Simpson zegt
moeilijk. een 1.4 is best te doen in NL weet ik uit ervaring (een jaar lang in een civic 1.4 (2005) gereden) maar het is wel een (sl)opel.
Een toyota weet mensen vaak tevreden te stemmen, al vind ik het interieur van de auris niet denderend. Ik heb bij het rijden (leasebakje uitzoeken) mijn duim al tussen de handrem gehad.
maarja, op de auris kun je waarschijnlijk alleen een fietsendrager bestellen (en geen normale trekhaak), dus da’s weer een plusje voor de opel.
Zou je op de opel ook zo’n ingebouwde fietsendrager á la corsa/meriva kunnen bestellen?
desalwelteplus denk ik dat ik toch voor de auris ga.
Beterweter zegt
Absoluut Auris, geen slome reutelende en ronkende diesel, 30% sneller naar 100km/h, met een gratis heerlijke automaat. Lekker stil, comfortabel en als beloning 14% bijtelling en geen HSB. Vond de Auris in Geneve er goed uitzien. Restwaarde gegarandeerd goed, laag onderhoud.
Wie een Opel kiest is niet slim bezig! Hoe lang blijft dat merk nog?
Laurens zegt
@Beterweter: een beterweter vraag zou zijn: hoelang kunnen we subsidiëring van hybrides, die niet eens CO2 besparing bewerkstelligen, blijven betalen, zeker in een crisis?
OT: oneerlijke keuze. De Opel kost af fabriek de helft van de Auris, en is niet eens de slechtere auto… de echte vrekkenbak :-)
Jesper zegt
Een kale instapper met 20% bijtelling die niet vooruit te trappen is, of een goed uitgeruste nette en veel voordeligere (in de lease dan) hybride, die ook nog eens best van zijn plek wil. Doe mij zo’n Auris, van dat gelach van die Astra petjes heb ik toch geen last in mn spiegel.
wimbers zegt
tsja, als het er dan echt niet tof uit mag zien.. doe dan maar een auris, kost het minst…
Vinny_93 zegt
Astra, die vind ik echt veel mooier. Ga ik wel even bij Irmscher langs voor een motorupdate.
Vinny_93 zegt
Oh en @AB: Waarom nog geen poll? -,-
Veulveurweinig zegt
Auris uiteraard… als je een brik als Auris of erger nog Astra moet rijden mag het zo min mogelijk kosten!!! Rijd zelf een 120i… kost wa meer maor dan hedde ok wa!
db87 zegt
Opel Astra natuurlijk.
Astra is samen met de volkswagen het beste in het segment, dat is echt te hoog gerepen voor zo’n Auris. De Auris is om maar is één punt te noemen beduidend kleiner.
Beide auto’s zijn redelijk saai op z’n kaalst maar de Auris trekt toch een ouder publiek (meer bejaarden). Het is maar waarmee je wil associëren; bejaarden en hypocriete tree huggers of een normaal, jonger publiek.
Beetje Verward zegt
HAHAHA Daar gaat onze Laurens weer. Kan het niet laten om zijn subsidiegereutel op het net te zetten.
Het gaat hier om auto’s en niet om jouw spaarvarkentje
Ga maar weer lekker autootjes verkopen dan doe je nog wat voor de kost.
Laurens zegt
@Beetje Verward: volgens jezelf ben je een Jood, volgens mij toch meer een Griek, lekker op kosten van een ander potverteren…
OT: 1000 Euro per ton bespaarde CO2, op papier dan, want die Prius doet 140 gram, zal de minder gestroomlijnde Auris wel op 145 komen. In de praktijk weggegooid belastinggeld, hopelijk tot 9 juni.
jbvdg zegt
opel astra
Veulveurweinig zegt
Trouwens…. mijn volgende lease-slet krijg ik in november en dit wordt een Prius… heb inmiddels een kleine van 6 maanden en kan ik die € 300 die ik daarmee bespaar nu toch heel wat beter besteden niet? Dus al met al… een leuke auto als een 120i is zeker z’n meerprijs waard, maar als het gaat om de keuze tussen een Auris of Astra kies dan alsjeblieft de goedkoopste… geen van beiden biedt namelijk echt rijplezier dus besteed je geld dan liever aan iets waar je wel blij van wordt. Geloof me, een mooie zonnebril en de uitstekende haren uit je neus en wenkbrauwen trekken doet meer goeds met je imago dan het betere uiterlijk van de Astra t.o.v. de Auris. Persoonlijk kies ik de Prius trouwens alleen voor de extra ruimte t.o.v. de Auris… Snik… wat zal ik straks jaloers kijken in die yuppies in zo’n nieuw model 1-serie! by the way… F*** Audi! Veredelde Volkswagens… En ja ik ben gefrusteerd dat ik straks een Prius rij i.p.v. een auto… wrijf het er maar in! Het interesseert me toch geen f*** want ik weet dak het doe voor m’n lieve kleine meisie! Nee, ik ben geen tapijthapper maar ik heb gewoon liever dat m’n meisie piano leert spelen dan dat ze teksten van K3 uitbraakt!
Mark zegt
@DB87 auris is groter… ga jij maar eens bij een astra achterin zitten.
Maar bij een instap auris krijg je standaard automaat, climate control, cruise control, smart key, lm velgen, led dagrijverlichting, mistlampen en elektrische ramen voor + achter.
Wil je dit bij de Astra dan kom je minimaal op 24500 uit en dan heb je nog geen automaat en nog steeds 85 pk.
Jullie raden het al, mijn volgende auto word een Auris, heb mijn huiswerk al gedaan.
The360box zegt
Wat het probleem met Toyota is is dat ze zeggen dat die Prius zuinig is maar weten jullie wel waar stroom vandaag komt, kennelijk niet want stroom komt uit de centrale die gerunt wordt op kolen en houdinggewijs is hij even zuinig/vies als een andere auto, bijv. die Tesla, ik wordt daar doodziek van,” is miliezuinig”. Niet dus want hij loopt op stroom en dan gaan ze het vergelijken met telefoon mobieltjes, debielen.
Willem-Jan zegt
@The360box: Eens dat die stroom opgewekt wordt door kolencentrales (niet uitsluitend, ook kern- en groene energie), maar vergeet niet dat massaproductie per liter zuiniger is dan stuksproductie per liter.
De wet van de grote getallen zeg maar.
Desalniettemin verwacht ik niet dat die wet van de grote getallen in relatie ligt met de mate van correctie op de bijtelling (die is groter dan het voordeel).
Overigens, vanwege de snelheid, de opties en (toch) het geld (zo is het nu eenmaal op dit moment), kies ik straks voor de Auris.
Het is simpelweg de enige fatsoenlijke (snelle) en betaalbare mogelijkheid voor een 14% auto (Prius valt boven mijn budget).
The360box zegt
@Willem-Jan: Ooit zijn de kolen ook op, zal nog lang duren, misschien nog eeuwen net zoals de olie, maar ik zag net op tv dat je 3 voetbalvelden vol met zonneschermen nodig hebt en dat dat dan maar 10% ja 10% van alle huishoudens in dat dorp, 300, voorziet. Eveneens windmolens, hoeveel moeten we er nog bouwen, bouw windmolens>ijzer> aangeleverd door vrachtwagens etc..
Willem-Jan zegt
@The360box: True, op dit moment wel. Maar dat is slechts een innovatief probleem. De zon produceerd in één minuut voldoende energie op een oppervlakte van Nederland om tenminste Amsterdam één dag van stroom te voorzien (of iets in die trant).
Het is aan de techniek om te zorgen dat die energie kan worden opgeslagen en worden omgezet in stroom.
Als we dit kunnen realiseren, hoeven we alleen nog maar een paar kuub olie te bewaren om de eerste zonnecel te bouwen.
Windmolens draaien nu ook op subsidie, nog niet echt op wind.
Maar dit gaat erg off-topic, dus ik stel voor dat we het daar bij laten (mocht je het laatste woord willen hebben, dan laat ik dat aan jou).
Frankypanky zegt
Ik kies voor de Auris.
Waarom?
Omdat die gedonder in de VS toch ergens goed voor is geweest. Je weet nu zeker dat elke nieuwe Toyota goed remt… ;)
Verder ben je, IMHO, niet helemaal lekker als je kiest voor een Astra van 1288 kg. met een 87 pk. ‘sterke’ motor!
Dan mag je van mij lekker op de rechterbaan blijven plakken, zodat ik niet hoeft te bumperkleven… :roll:
Citrofiel zegt
Leuk bedacht, wat een helse keuze. Een instapper van welk merk of type dan ook is niet aan te bevelen. Die Astra lijkt me sterk underpowered en zoveel aan uitrusting zal er ook niet op zitten. De Auris is een stuk sneller en soepeler en is beter uitgerust. En goedkoper. Puur praktisch gezien zou ik dus voor de Auris kiezen, hoewel ik geen fan ben van Toyota en al helemaal niet van de Auris.
Hopelijk hoef ik nooit zo’n keuze te maken.
dijkie80 zegt
raar dat ze hier een 1.4 87 pk tegenover de auris zetten, voor de vanafprijs van de auris heb je ook een Astra 1.4 Turbo met 140 pk in de 20% catagorie, eerlijker vergelijk denk ik.
rene zegt
Looks kiezen en een auto hebben die rijdt(?)als een slak.
Ik dacht dat we op deze blog toch ook wat belangstelling hadden voor prestaties ,of zijn jullie nu ineens bompas geworden.
jack_abarth zegt
@Veulveurweinig
Hulde voor jou!
Driewieler zegt
Batavus.
Peter zegt
Voor mij graag een Astra.
Dimglor zegt
Sowieso de Astra… Die Toyota vind ik gewoon lelijk….
Henk zegt
De Toyota auris natuurlijk, waarom je hebt een complete auto voor weinig geld. Genoeg pks, goede kwaliteit.
Vind maar eens een auto in de segment die al zo uitgerust is met opties, kan je vertellen die vind je niet.
En uiterlijk is smaak, ik vind de auris nu die de facelift heeft gehad best sportief ogen. De astra ja ook mooie auto, maar mij voorkeur gaat uit naar de auris. Gewoon een kwetsie van smaak.
AMG Powerrr zegt
De Astra aub! En dat acceleratietijd… Tja, hoevaak sprint je maximaal naar de 100 in zo’n auto?
w0o0dy zegt
@AMG Powerrr en anderen… 85pk in een Astra is lachwekkend weinig… normaal op snelheid invoegen op de snelweg is bijna onmogelijk als de oprit omhoog loopt en het verkeer op de rechterbaan 100 rijdt… rampzalig langzaam. Mensen die kiezen voor de 85pk ipv de 136pk Auris zullen zo’n groot bord voor de kop hebben dat ze toch niet mogen rijden…
@Laurens: loop je nou alweer dat soort Wilders-achtige onzin te verkopen? Iedere auto met een lage uitstoot heeft hetzelfde bpm en mrb voordeel… dus ook de diesels die onder de 95gram blijven… niks op kosten van andere, gewoon minder belasting… what’s next? Iedereen afzeiken die niet rookt omdat ze niet genoeg accijns afdragen? Get real, dit slaat echt nergens op.
Laurens zegt
@w0o0dy: dat jij niet kunt rekenen maakt mij nog geen Wilders. Belasting is een potje, wat iemand eruit haalt stopt een ander er weer in. Een percentage van een groot bedrag is meer dan hetzelfde percentage van een klein bedrag. Snappie, flappie, of was het meer een http://onlineslangdictionary.com/definition+of/woody stuiptrekking van je.
Overigens vind ik elke milieuachtige subsidie onzin, als de kosten daarvan de prijs van een CO2 emissierecht overschrijden. Want dan is er een hoger rendement te halen. Hebben we recht op, als belastingbetalers, ik tenminste…
w0o0dy zegt
@Laurens: kennelijk is subsidie en belasting voor jou hetzelfde, maar anders dan het beide een bepaald bedrag is, is er geen overeenkomst.
Een Diesel van 36mille die 20% bijtelling krijgt, levert de schatkist 5% van 36.000 = 1800 euro minder op tov een auto met dezelfde prijs en 25% bijtelling.
De Auris 6% van 27.000 levert de schatkist ook minder op tov een andere auto van 27mille die tegen 20% wordt afgerekend…. 1620 euro….
Kortom, jij hebt een hekel aan hybrides en roept daarom dingen die niet kloppen…. net als Geert.
Die link zegt meer over jou dan over mij… goed bezig, not.
AMG Powerrr zegt
dat = de
krari zegt
geen idee, als er een golf bij zat in de 20% was de keus niet moelijk geweest…
BananaFlip zegt
Mèhn, die Astra met 1.4 is sloooom… Doe maar een 1.6 Turbo dan. En daar gaat je twintig procent, so what?
baryy zegt
Ik wil wel iets meer power. geen van beide dus
KaCh1ng zegt
opel astra, zo een mooie wagen , maar dan met een betere motor :)
Pieter zegt
De Opel is zeker best aan te gluren, maar die pret is al gauw voorbij met 85 pk. De Toyota is ook geen strepentrekker, maar toch belangrijk krachtiger en waarschijnlijk vriendelijker qua kosten.
Ferdinand1 zegt
Altijd de Astra, maar als het om déze Astra gaat, dan toch maar de Auris. Zo’n hybride is toch wel handig in NL.
w0o0dy zegt
Overigens… er is ook een 1,3cdti met 95pk en 190Nm, een 100pk 1,4 benzine en een 140pk turbo benzine… allemaal A-label en nauwelijks duurder dan de Auris Hybride… dat zijn wel realistische vergelijkingen. De Astra’s zijn dan wel 150 euro duurder per kwartaal (50/mnd dus)
Lucb zegt
Plak 4 ringen op die Astra en het is geweldig! Plak een Opel-logo op een 1-serie en het is opeens een saaie rotte bak.
uranj16 zegt
132 pk versus 86 pk………..moeilijke keuze hoor!!!
Arnold zegt
Natuurlijk de Opel is gewoon een mooiere auto als de auris.
rene zegt
Geef Laurens een goeie ouwe mazoutstoof en hij is gelukkig.
Laurens zegt
@rene en Woody: LOL. Misschien kunnen jullie het beste met elkaar in gesprek gaan, rene kan vast wel uitleggen dat min maal min plus is… op zich is rene een Belg (?), voor mij geen probleem, maar voor onze maar wat roepende Geert imitator ;-)
Beetje Verward zegt
@Laurens: Zo. Nog steeds aan het werk? De een is een Belg, de ander een Jood, de andere weer een Griek.
Beetje Xenofoob aan het worden? Zou overigens een leuke nickname voor je zijn.
OT. wel mooi dat er steeds meer keuze komt om met minder olieverbruik en emissie te kunnen rijden. Kunnen we vervolgens weer kijken wele daarbij de beste rijprestaties levert.
Laurens zegt
@Beetje Verward: jouw naam is wel treffend, Jood was je eigen kwalificatie. Geen idee of die mensen ook net als jij niet geïnteresseerd zijn in veel CO2 besparen voor heel wat minder geld dan Toyota op elke auto toegestopt krijgt. Geen subsidie, geen hybride, toont bijvoorbeeld België wel aan. En jezelf, ook al zal je niet uitspreken wat je heel wel weet, is dat xenofoob of gewoon liegen?
rene zegt
Wil je conventionele motoren nog laten aansluiten bij de huidige emmisienormen gaat dat altijd ten kosten niet van topvermogen of koppel ,wel ten koste van acceleratie.
Als je weet dat je bij flink accelerenen tot vier maal je gemiddelde verbruik en uitstoot vermeerderd ,dat zegt genoeg.
Dit acceleratieprobleem kan je verhogen met een tijdelijke boost (is niet langer dan een paar seconden hoor) met een koppelrijke elektromotor en een batterij opgeladen met je remverliesenergie.
Toch nie zo moeilijk hybride.
Rohrl-fan zegt
I’ll walk!
Stief3 zegt
Toyota maar, de opel gaat toch stuk..
rene zegt
En heren, de Auris is net zoals de Prius geen stopcontact hybride ,geen steenkool of andere toegevoegde energie.
Informeer je eerst goed en lul dan.
Kevin Mol zegt
Wel apart dat bijna iedereen hier het alleen over de looks en het imago heeft. Als je een X (lease en bijtellings)bedrag voor een auto over hebt en deze twee auto’s daarin passen, zullen de meesten kiezen voor de auto met het compleetste uitrustingniveau, de beste prestaties en (mede daardoor) het hoogste comfort. De Auris Full Hybrid dus. 136 pk, supercompleet, stil en zuinig. En nog een lagere bijtelling ook. Dát is waar de leaserijder over het algemeen naar kijkt.
Dog zegt
@rene: 550kg aan NiMH batterijen is misschien niet slecht voor je portomonnee, maar wel voor het rijplezier & het milieu !
Zou ook voor de Auris gaan, misschien wat saai, maar relatief luxe & compleet, betrouwbaar, betere stoelen en 50pk meer ! En Hybride is goed voor je lease-imago, een non-hybride slakkenauto niet :)
binkie zegt
geen rijplezier en geen uiterlijk tegenover.. geen rijplezier en geen uiterlijk. Als het dan echt moet, de Auris dan maar, een Astra is zo suf nietszeggend en plezierloos dat ik nog liever een bakfiets zou kiezen
rene zegt
Dog ,batterij weegt ongeveer 60 kg.
Dit is ongeveer de helft van het gewicht (turbo,cat en de rest van de emmisierotzooi)van een diesel.
Zoals eerder ,eerst informeren ,dan lullen !!
rene zegt
Les 1
Aandrijving
Wat is fijn aan een koppelrijke turbodiesel (stoof),
de kik misschien?
Wat is technisch minder fijn aan zo’n ding?
-Trillingen betekent ofwel een massavliegwiel(gaat nog wel eens stuk ,) of ,en balansassen.
-Stevige dure en zware versnellingsbak (koppel).
-Een evenredige zwaar koppelingsysteem liefst zelfregelend (pedaal is anders na slijtage niet meer normaal te bedienen)
-Even stevige (voor de onozelaars die dat koppel ook gaan gebruiken)cardanassen en lagers.
-Ophanging aangepast aan dit kortstondige hoge koppel (zwaar).
-Groot gewicht (dieselmotor+versnellingsbak)
op de voorwielen.
rene zegt
Autoblog.nl ,saai als je in de wonde prikt.
Slaapwel ,Rene en Belg.
Gerrelekker zegt
Ik val nog liever dood dan met een Opel te moeten rijden! Toyota dus: vooruistrevende techniek, betrouwbaar, degelijk. Over het design zijn we het nog niet eens….
Ramshoek zegt
De Opel is ontegenzeggelijk vele malen mooier dan de Toyota. Ik denk dat we het daarover eens kunnen zijn (onafhankelijk van het logo op de neus).
De Astra heeft ogenschijnlijk mooie techniek onder de kap; leuke downsize motoren met een turbo, een lekker vermogen en een leuk verbruik volgens de folder.
Echter, de 1,4 turbo is in verschillende tests door de mand gevallen, het ding word gewurgd door veel te lange bakverhoudingen en weet ondanks dat toch geen ‘winnend’ laag verbruik tentoon te spreiden. De 1.6 heeft volgens het boekje 180 pk en een mooi verbruik. In de praktijk blijkt het ding nog meer dan 180 pk te produceren (bron: o.a. Autovisie), maar de thermische belasting die dat gezonde vermogen voortbrengt, probeert Opel te controleren door maar wat extra brandstof in te spuiten > een lekker rijk mengsel zorgt ook bij dit blok voor een veel hoger verbruik dan beloofd.
De Opel rijdt ondersteltechnisch wellicht iets lekkerder, maar is dan ook een halve generatie jonger.
En dan het puntje betrouwbaarheid.
Daar hoeven we bij de Toyota echt geen woorden aan vuil te maken. Keer op keer bewijzen betrouwbaarheids- en klanttevredenheidsonderzoeken dat Prius en Auris samen de eerste 2 plekken in hun marktsegment innemen (en laat de Auris hybrid nu een kruising tussen die 2 zijn).
Opel heeft geen fantastische staat van dienst in die onderzoeken. Met de Insigna hebben ze op voorhand gezegd dat ze lekker wilden gaan opschuiven naar het premium segment van de markt, maar afwerkingsfoutjes en storingsgevoeligheid bij de Insignia, geven niet veel hoop op een betere betrouwbaarheid bij de Astra…
Ach, Opel en Toyota zijn uiteindelijk allebei huis-tuin-en-keuken merken en dan zijn het wellicht de kosten die de doorslag gaan geven. Geen wegenbelasting, geen bijtelling, lagere onderhouds- en verzekeringskosten : De Toyota Auris wint…
Cantago zegt
Zonder twijfel de Opel!
rene zegt
Op vraag ,les 2.
rene zegt
Laurens,probeer eens mee te volgen in de huidige technologie.
Als je daarin vastloopt ik kan je altijd helpen.
Groeten van de veel te brave belg.
Laurens zegt
@rene: had net wat commentaar op jou dronkenmansgeleuter getypt, maar mijn naam vergeten in te voeren :-)
De hybride Auris weegt 150 kg meer dan het (onverkoopbare) standaard ding. En tussen twee biertjes door vergeet je dat de heel erg dure techniek toch zo’n geweldig hoog koppel heeft, heeft het ding dan geen aandrijfassen?
Maar leuter verder maar weer door met een ander, dat je niks zinnigs hebt te melden is weer aangetoond…
Beetje Verward zegt
Ha Laurens komt weer achter het bier vandaan.
Hij schrijft meteen op wat ‘ie ergens leest namelijk dat de Auris Hybride 150 kg meer weegt dan het standaard “ding”. Hij vergeet op te zoeken dat dat standaard ding de benzineversie is. Wil je echt vergelijken dan moet je de door Laurens zo aanbeden diesel erbij pakken. Die heeft een vergelijkbaar koppel en weegt: jawel: 1380kg precies evenveel als de hybride. En overigens 50kg meer dan de Prius met dezelfde aandrijving.
But who cares. Het gaat er gewoon om dat je autootje lekker rijdt en daarbij zo weinig mogelijk verbruikt en uitbraakt. Alleen laurens wordt weer hyperaggressief als hij het woord hybride voor zijn ogen ziet trillen.
Zet hem op. Je hebt weer een hele werkdag voor je.
Laurens zegt
@Beetje Verward: krentenwegen, zoals jij?
Laurens zegt
@Beetje Verward: je hebt trouwens wel gelijk… de diesel versie van de Auris weegt 200 krenten minder… zo zie je maar, dat Autozine is zoals gewoonlijk weer totaal onbetrouwbaar als het over cijfertjes gaat.
OT: die diesel mag ook nog iets trekken, en heeft een veel grotere bagageruimte, en in de praktijk precies dezelfde CO2 uitstoot. Bedankt, overheid, iedere keer tonen jullie weer aan overbodig te zijn, tot na 9 juni :-)
Laurens zegt
@Beetje Verward: ik begrijp nu trouwens ook waarom de Auris maar 53 exemplaren verkoopt in april, die diesel zit ongeveer 20 gram boven de “best in class”: “my Toyota is fantastic” :-)
Vroegwakker zegt
De Auris natuurlijk.
Opel is een matig merk qua betrouwbaarheid.
Alleen Russisch en Italiaans spul is slechter.
De prestaties zijn van deze Opel zijn ook nog veel slechter.
Hybride is geweldig.
Toyota is super.
xander-uno zegt
In ieder geval de Toyota niet, dat merk levert haar klanten gewoon ongecontroleerde (lees: het gaspedaal probleem) auto’s af en als je melding maakt bij de importeur is de dealer ineens een ‘zelfstandige organisatie’ waar de importeur geen invloed op kan uitoefenen. Yeah Right, Kloyota EXIT!
LekkerHoor zegt
Zonder enige twijfel de Astra! Je moet eens vanuit deze Astra in een Auris stappen, die Auris heeft die 50 pk extra hard nodig want je wilt er zo snel mogelijk weer uit (en dat gaat in nederland niet dus!!), en snelheid in Nederland is al helemaal niet belangrijk meer dus kies ik voor comfort en een prettig klimaat in de auto en daar wint de Astra het op alle fronten, wat een plastic bak is dat interieur van die Auris zeg en dan ook nog van one-dollar-store kwaliteit.
bennie zegt
Jongens,
Dit is niet eerlijk voor Toyota, want het is werkelijk geen vergelijking. Ik weet niet hoe ze het doen daar bij Opel, maar ze hebben de laatste tijd echt vreselijke mooie auto’s, en nog goed ook! Tot voor kort dacht ik dat de Insignia een uitzondering zou zijn, vervolgens schrik ik van deze proachtige Astra, en nou komen ze ook nog met een schitterende Meriva.
rene zegt
Laurens, het verschil tussen een diesel en een benzine behalve de brandstof ,gewicht misschien ,tien nooit aan gedacht.
rene zegt
Lekkehoor ,eens aan de lichten gestaan met een zo’n hybride ,ik weet we er gaat lachen in de achterzak en aan de meet.
Rik zegt
Voor de leaserijder is dit nauwelijks een serieuze vraag. Je kunt een Auris Hybride 136 pk met full map navigatie, alcantara bekleding, 17 ” velgen, parkeercamera en nog heel veel meer rijden voor minder bijtelling dan de kale en ondergemotoriseerde Astra. Het wordt dus de Auris
Willem-Jan zegt
Trouwens, komt er nog een vergelijking tussen de Polo Bluemotion (14%), de Fiat Punto Evo (14%) en de Auris Hybrid (14%)? En zijn er nog 5 deurs auto’s (14%) in ontwikkeling die in 2011 uitkomen? Zit met smacht te wachten op het moment van het kiezen van een nieuwe leaseauto (budget is ruk, dus ben hier aan gebonden).
jappie zegt
Waarom zou je een OPEL kiezen ? Natuurlijk is de TOYOTA de mooiste & technisch de beste.
Oopul ? zegt
Een OPEL is gemaakt voor & door de BOEREN met de pet op – de man die meestal alleen oog heeft voor tractoren & kiest daarom vaak voor een OPEL. De boer durft namelijk nooit iets anders te proberen “immers wat de BOER niet kent – dat vreet hij niet”. Of wat de BOER niet kent – zeikt hij tot de grond af. Heel erg jammer ! Probeer eens iets vernieuwends (iedere dag spruitjes ?) – koop gewoon een TOYOTA. (OPEL / VW / FORD ; rammelen al de eerste km’s).
Peter zegt
Wat een reacties. Commentaar op de toyota over het gaspedaal of de remmen. Nee of Opel zo lekker in elkaar zit. Ook zou een opel meer status hebben. Ik weet niet of dit een status is om blij mee te zijn. De opel zal hier wel winnen omdat er nu eenmaal veel conservatieve boeren in dit land wonen die niet van de trekker of uit een opel te krijgen zijn.
Mijn keuze mag duidelijk zijn. Gewoon de Auris.
O.k misschien iets minder mooi, maar wel een kwalitatief veel betere auto. Veel zuiniger en het rijd 10 keer beter dan die op een auto lijkende trekker. (oh sorry die opel was al niet vooruit te branden)
Voor de conservatieven met petje Helaas voor de opel, deze maakt bij deze keuze geen kans. (was opel terziele gegaan met GM) Dan was deze keuze misschien minder makkelijk geweest, dan was er tenminste keus uit 2 auto’s
Flitz zegt
Opel op alle fronten de mindere bak. Onderhoud, reparatie, verbruik, comfort, wegenbelasting, prestatie’s, restwaarde, enz.De Duitser verliest wederom ruim van de japanner. niet de eerste x trouwens. En . . ., uiterlijk blijft een kwestie van smaak, rond of hoekig??? zegt zelf maar. dus voor mij duidelijk de Aris-HSD
5008 zegt
Geen twijfel mogelijk, de Opel. de toyota heeft totaal geen uitstraling.
jan xxl zegt
Wat een geneuzel. Ieder z’n meug, maar zet alle voors en tegens eens tegenover elkaar en kijk dan ook eens naar uitrusting. Dan mag van mij iedereen kiezen wat hij of zij leuk en interessant vindt. Over smaak vant niet te twisten.