Europeanenstrijd van de dag. In deze Kies Maar neemt de Opel Astra OPC het op tegen de León Cupra, zijn temperamentvolle tegenhanger uit het zuiden, waarvan zojuist de Nederlandse prijzen wereldkundig zijn gemaakt.
We trappen daarom af met de León Cupra. Deze heeft, zoals bekend, het bekende 2.0-liter viercilinder TSI-blok met twee-fase inspuiting en variabele nokkenastiming. De turbomotor is in deze setting goed voor 280 pk en een koppel van 350 Newtonmeter tussen de 1.750 en 5.300 tpm. Gekoppeld aan de zestraps DSG-bak gooi je deze hatchback in 5,7 seconden naar de 100 km/u. Bij 250 km/u grijpt de begrenzer in.
Seat rust de León Cupra uit met DCC (Dynamic Chassis Control) waarmee de hardheid van de demping continue wordt aangepast, afhankelijk van de ondergrond. Met het CUPRA Drive Profile kun je een aantal instellingen naar hartenlust aanpassen. Denk aan gasrespons, motorgeluid dat het interieur binnendringt, directere besturing, etc. Ook niet onbelangrijk: Seat hangt een mechanisch sperdifferentieel -dat wel elektronisch aangestuurd wordt- tussen de voorwielen.
Leuk juppenspeelgoed, maar wat betaal je voor deze Leon met andere bumpers, grotere luchthappers, dakspoiler, Full-LED koplampen, rode remklauwen en standaard 19 inch velgen? Voor de reguliere SEAT Leon SC CUPRA 280 met handgeschakelde zesbak ben je €34.950 kwijt, bestel je hem met DSG-transmissie, dan komt de prijs uit op €36.950. Let wel, dit is voor de exemplaren met drie deuren. De vijfdeurs-versie kost respectievelijk €35.300 en €37.300
Voor zijn uitdager uit Rüsselsheim moet je behoorlijk wat dieper in de buidel tasten; de Astra OPC, die alleen als (3-deurs) GTC beschikbaar is, kost je €44.095. Dit is ruim 9 mille meer dan zijn concurrent. Nu wil het hardnekkige verhaal dat een auto van de Volkswagen-groep, waar Seat toe behoort, standaard kaler is dan een gemiddelde ALS-productie, dus wellicht verklaart dat een deel van het prijsverschil.
Een ander onderscheid tussen beide auto’s is dat de Astra een stuk groter is dan de León: hij meet in de lengte 4.466 mm, de Spanjaard 4.236 mm. Dit verschil in formaat, en dus gewicht (1.450 vs 1.275 kg), laat zich zien in de cijfers. Ondanks hetzelfde vermogen (280 pk) en maar liefst 50 Nm meer maximumkoppel moet de Opel zijn meerdere in de Seat erkennen. 0-100 gaat in 6 seconden rond, 3 tienden trager dan de León.
Welke van deze twee hete hatches heeft jouw voorkeur? Spui je motivatie in de reaguurderspanelen!
norge zegt
Het voordeel/nadeel van de twijfel werkt in het voordeel van de Opel.
sjaakk zegt
Ik vind de Opel er mooier uit zien dan de Seat. Denk dat ze beide wel goed zullen rijden, dus zou ik voor de Opel gaan.
dondeboer zegt
@sjaakk: Ik kwam deze week een knalgele OPC tegen op de A2 en ik heb ‘m echt met verwondering nagekeken, je rijdt met de Opel echt wat bijzonders. De Seat is daarnaast gewoon een snel, maar vrij saaiig model. Als het prijsverschil enigzins te verklaren valt vanuit de uitvoeringsniveau’s, dan absoluut de Opel.
SHOCK – Ik wil een Opel. Gekker moet het niet worden…
ej20g zegt
De Opel voor mij. Een auto van de Volkswagen groep zal niet zomaar zijn weg naar mij vinden (Porsche uitgezonderd) en daarnaast vind ik de Opel gewoon erg mooi. Dat de Opel ook nog eens één van de beste in zijn segment is maakt voor mij duidelijk dat je voor beleving en plezier bij de Opel moet zijn en niet bij de Seat.
alcantara zegt
@dondeboer: Weet je zeker dat het een OPC was?
Kom de gele GTC regelmatig tegen maar nog niet als OPC gezien.
escher93 zegt
Zonder twijfel de Opel. De Seat vind ik, vooral uiterlijk, een schim van de hete Spaanse furies die eind jaren ’90, begin jaren ’00 werden gelanceerd.
SCscreamGT2 zegt
Opel. Puur voor de looks. Maar ik zit liever in (de) Adam (OPC, in de toekomst) om lekker te raggen…
tupperware zegt
Tja, ondanks dat ik geen Opel man ben is de keuze heel simpel.
Dan kies ik voor betrouwbaarheid en dus voor de Opel (buiten het subjectieve gegeven dat ik die mooier vind).
michielh zegt
Lichter = Beter. Seat
sebasjuhh zegt
@michielh: En ondanks dat.. de OPC. Die sloopt de Seat namelijk op het circuit.
roppp zegt
@sebasjuhh: daar rijden we dan ook de hele dag……
pikes83 zegt
Opel voor mat zwart graag.
pikes83 zegt
@pikes83: mij
alcantara zegt
Ik krijg hier een beetje een Aldi vs Lidl gevoel bij.
amgg zegt
@alcantara: Dat is als je een alfa romeo met een lancia vergelijkt. Dit is meer een jumbo vs ah.
robert110 zegt
Focus ST in het rood of blauw graag. Als ik een snelle hachback wil dan loop ik blind bij Ford binnen.
roppp zegt
@robert110: dan hoop ik oprecht dat ze jou geen auto verkopen!
robert110 zegt
@roppp: Hoe dat zo?
roppp zegt
@robert110: lees je tekst nog maar eens goed na…..
gregorius zegt
Opel. Ik vind de Leon een petjes imago hebben. Ja, we hebben het over een serieuze hot-hatch met 280 pk; maar zn grote broertje de Golf, haalt meer uit het blok. Ook vind ik die Astra stiekem best wel mooi.
Daarnaast zal je over een jaar of 3 vele Leon Cupra’s zien met foute bodekits. Voordeel is dat er wel altijd een met petje, rare kleren en sieraden uitgeruste man is die de auto voor een marktprijs van je wil kopen.
Heeft iemand beide versies al door een configurator gegooid om te kijken wat het prijsverschil is bij nagenoeg gelijk uitgeruste modellen?
axel zegt
Opel, deze heeft namelijk een sper.
EJS zegt
@axel:
Als je de tekst gelezen had wist je dat de Cupra ook een mechanisch sper heeft. Alleen i.t.t. tot in de OPC wordt dit elektronisch aangestuurd…. Over de linie genomen presteert een elektronisch aangestuurd mechanisch sperdifferentieel beter dan een niet elektronisch aangestuurd exemplaar.. Kortom, verkeerde reden om voor de Opel te kiezen..
axel zegt
@EJS: @Teerdz: foutje, heb er helemaal overheen gelezen.
jeffreym3 zegt
@EJS: precies andersom. Een mech. Sperdiff. Presteert in de praktijk beter.
EJS zegt
@jeffreym3:
Lees mijn verhaal nog eens goed.
Teerdz zegt
@axel:
Lees eerst de tekst, de Seat heeft die namelijk ook..
base zegt
De seat… 100%!
chimaera zegt
Geluid dat de cabine binnendringt regelen?
thomcarspotter zegt
OPC everyday.
Sowieso doet opel mij meer dan vw, oeps ik bedoel seat
turbotoll zegt
Opel is a four letter word.
Oh wacht…
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Tjonge, echt bijna iedereen gaat voor de Opel.
En toch vind ik die Cupra erg netjes geworden, maar toch niet spannend genoeg vergeleken met zo’n schitterende OPC.
berlinetta zegt
De OPC, omdat ik die veel mooier vind. Die straalt namelijk ook echt uit dat het iets speciaals is. De Seat ziet er veel te gewoontjes uit en VAG kennende zal het niet de spannendste auto zijn om te rijden.
sydney zegt
De Astra OPC, ziet er fantastisch uit en rijdt nog beter.Snel en strak maar niet zo kneiterhard als een Corsa OPC Nürburgring edition.Daar werd ik af en toe echt niet goed van.
bruinbeer zegt
Doe mij de Renault Megane RS maar.
Maar als ik moest kiezen uit deze twee, de Opel. Deze ziet er echt heel strak uit! (Dit zijn de woorden van iemand die absoluut niks met Opel heeft)
utr1984 zegt
De Astra OPC is een briljante hot hatch (fantastische wegligging). Sowieso daarom al voor mij op 1. Maar even afwachten hoe de Cupra rijdt.
arjontje zegt
De astra zonder twijfel. Stukken mooier. En waarschijnlijk maakt hij ook nog gehakt van de Leon.
potver7 zegt
Nou dat wordt dan de Leon, want vijfdeurs… Is het ding er niet als station?
Komt trouwens goed uit, het ingetogener uiterlijk van de Leon vind ik erg geslaagd. Niet dat de Astra lelijk is, maar de Leon is gewoon meer mijn ‘ding’, zeg maar
321rr123 zegt
Opel
tvr1974 zegt
Qua looks de Opel.. Maar er zijn ook wel betere/snellere hothatches dan dit duo.. Mijn top 5; Mercedes A AMG
BMW M 135i
Renault Megane RS
Ford focus RS
Audi RS3
Ja er zitten behoorlijke prijsverschillen tussen maar de A is op dit moment by far the hothatch to have!
thomcarspotter zegt
@tvr1974: focus rs?
tupperware zegt
@thomcarspotter:
Yep, helaas niet meer leverbaar maar ik kwam vandaag een mooie Kermit de kikker groene tegen. G*dverdomme wat een lekker dik ding blijft dat toch en hij klinkt ook nog eens goed.
thomcarspotter zegt
@tupperware: haha, die heb ik laatst zelf ook nog gespot! http://www.autojunk.nl/2014/02/ford-focus-rs-154 heerlijk!
roppp zegt
@tvr1974: er werd niet gevraagd naar een persoonlijke top 5, dus jouw reactie is niet ter zake doende en/of leverbaar.
Mijn lijstje van favoriete groenten ziet er als volgt uit:
1. Verse doperwten
2. Bloemkool (zonder sausje)
3. Verse snijbonen
4. Champions
5. Broccoli
driver28 zegt
Vroeger was het toch ook al , Gsi vs Gti…
jessetje zegt
Zien er beiden wel goed uit. Maar dan liever de Seat
erwh zegt
Ik weet niet wat het is, maar vind Opel in het rijtje minst begeerlijke automerken ter wereld ooit erg lekker meedraaien, dus zonder überhaupt naar de specs of prijzen te kijken voor mij de Seat.
Ja ik realiseer me dat dit erg kortzichtig is… ;-)
sydney zegt
@erwh: ”ter wereld ooit?”
Dat is meer dan kortzichtig, het is gewoon een domme puberale reactie.Auto’s zijn voor veel mensen hun eerste grote aankoop waar ze gelukkig mee zijn.Welk merk dan ook.
Maar ik het gevoel dat de auto’s waar jij altijd uit kiest er een is die uit een Playstation/XBOX komt.
erwh zegt
@sydney: gelukkig zijn er nu 2 mensen met een kortzichtige reactie hier.
2cool4school zegt
Sowieso de Leon, hij is sneller en ik kies voor de betere betrouwbaarheid ;)
redbeams zegt
@2cool4school:
Tegenwoordig zijn juist de opels betrouwbaarder/degelijker dan de vag’s
ej20g zegt
@2cool4school: redbeams heeft gelijk, voor betrouwbaarheid moet je op het moment bij Opel zijn, niet bij de Volkswagen groep. Dat is vanaf het begin van de jaren ’90 eigenlijk zo geweest (al zijn de VW’s van toen ook érg goed) op de diesels van Opel ten tijde van de 1.9 TDI van Volkswagen na. Die 1.9 TDI’s waren qua betrouwbaarheid net wat beter dan de diesels van Opel. Vanaf de Golf 5 ging de kwaliteit van Volkswagen (en aanverwanten) hard achteruit terwijl Opel vanaf ongeveer 2008 juist weer flink opkrabbelt vanaf de dip rond het jaar 2000. Wat je zegt klopt dus van geen kant.
2cool4school zegt
@ej20g: Ik zeg het met een knipoog omdat het moeilijk te zeggen is welke betrouwbaarder is toch? Of zijn er al een aantal nieuwe Astra opc’s en nieuwe leons met meer dan 200k op de teller? En zijn daar dan ook reviews over geschreven? Dacht het niet. Je kunt allemaal wel wijs motoren erbij pakken die hier helemaal geen zak mee te maken hebben, maar dat is appels met peren vergelijken. Kom maar eens met echte bronnen, anders bestempel ik jou post ook als waardeloos.
ej20g zegt
@2cool4school: hoho, het waren gewoon voorbeelden hè. Nieuwe Leon’s met 2 ton op de teller zul je nog niet vinden, dit type Astra’s langzaam echter wel steeds meer en die houden zich meestal prima. Dat zijn dan wel andere motoren dus hoe de 2-liter van de OPC zich bewijst is nog de vraag. Bronnen zou ik je graag voorleggen maar dit zijn mijn eigen ervaringen die ik opdoe als stageloper.
2cool4school zegt
@ej20g: Ok ik begrijp het. Ik kan alleen niet geloven dat er daadwerkelijk veel verschil zit in betrouwbaarheid tussen bovenstaande modellen.
645ci zegt
@erwh: Wat voor auto je koopt moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar je doet jezelf tekort door dingen bij voorbaar uit te sluiten. Ik heb niets met de labels/modellen die VAG momenteel verkoopt, maar het zou zomaar kunnen dat ze ooit weer een auto gaan maken die aansluit bij mijn wensen/eisen.
Ik had absoluut niets met BMW, maar ik rij nu al in m’n 2e en ik sluit niet uit dat de volgende auto weer een BMW wordt. Maar voor hetzelfde geld staat er een heel ander logo op.
Lucb zegt
Duidelijk de Opel, die ziet er gewoon beter en spannender uit
MAB zegt
Vind de Opel werkelijk waar prachtig maar ga toch voor de agressieve lijnen van de Seat Leon (4deurs).
tupperware zegt
@MAB:
Jij weet iets dat de rest hier niet weet.
Sinds wanneer is er een 4-deurs Leon?
Ik ken alleen de 5-deurs, de SC (3 deuren) en de ST (ook weer 5 deuren).
TheVeenmeister zegt
@MAB: Ehhhh agressievere lijnen???
TDI-goeroe zegt
liever de Seat, meer een sleeper, maar dat is een kwestie van smaak.
PeugeotGTI zegt
Dit is echt een no-brainer.
De Seat is goedkoper, lichter, sneller en in mijn ogen mooier.
Van de 9 mille die je op zak houdt kan je mooi een paar pimptastische velgen kopen.
Je kan ‘m daarna zelfs nog laten opfokken voor dat geld.
PeugeotGTI zegt
@PeugeotGTI:
Je hebt trouwens ook een full-options Alfa Giulietta QV voor de prijs van een OPC.
Worden die Astra OPC’s wel verkocht?
sydney zegt
@PeugeotGTI: Een full QV is goedkoper dan een niet full GTC OPC.Ik kan het een beetje weten
Ik heb ze allebei al demo gehad.
PeugeotGTI zegt
@sydney:
Welke beviel beter?
sydney zegt
@PeugeotGTI: De Alfa uiteraard.Mooier en veel lichter, ook in de bijtelling…
nasty zegt
Voor mij de opel alstublieft
sdv zegt
Jongens jongens toch, die Seat mag dan wel de meeste pk’s leveren voor het minste geld maar het blijft een Seat en ten aanzien van de sl(Opel): hoe kunnen jullie in godsnaam kiezen voor een Opel met zo’n vanafprijs, met zoveel pk’s en zo’n slechte 0-100 acceleratietijd? Je gaat toch geen €45.000,= voor een merk betalen dat al jaren op de rand van de afgrond balanceert, auto’s met zwaar verouderde motoren levert en klanten probeert te trekken met weggeef-, prijzen, acties, 0% financieringen, gratis onderhoud etc. etc.. Opel is ooit begonnen als een naaimachinefabrikant en het zou beter zijn als ze zouden stoppen met auto’s maken en maar gewoon, net als vroeger, naaimachines gaan maken!!!! Welterusten!
bayernmunchen zegt
@sdv: Slaap lekker.
ej20g zegt
@sdv: hoe is het daar onder die steen? Je weet blijkbaar niet dat de versnellingsbak in (vooral) de OPC als goed wordt bestempeld en Opel onlangs een aantal gloednieuwe motoren (SIDI-familie) heeft geïntroduceerd die bovendien erg soepel zijn? Succes met de frustratie verder…
awesome zegt
Lachen dit. Iedereen roept Opel, maar zij die het kunnen betalen kiezen uiteindelijk ‘gewoon’ de Seat.
Kom op, je ziet de GTC al amper rijden laat staan een OPC.
mashell zegt
Ook voor mij de Opel, gewoon de mooiere auto. Zelfs als Cupra is de Leon het saaie zusje van de Golf. De keuze tussen Golf GTI en Focus ST zou veel moeilijker zijn.
jrmpower24 zegt
Absoluut de Cupra. Veel mooier en lekkerder naar mijn mening. Daarnaast heb ik erg weinig met Opel.
gearhead zegt
Grappig, veel pro Opel reacties ( underdog sentiment) terwijl Opel toch redelijk links gelaten wordt. Doe mij maar de Seat met dsg bak. Is niet een verkrijgbaar bij Opel….
tupperware zegt
@gearhead:
Dit soort auto’s worden sowieso nauwelijks verkocht, ook de eerst Leon Cupra R (die ik overigens prima te pruimen vond) kwam je hoogst zelden tegen.
De mensen die wel zo’n auto kopen willen lekker ouderwets met een pook in een bak roeren en geen gammele automaat die elke 20k in de revisie moet.
samasama zegt
Zonder twijfel de OPC wat een dik ding is dat toch. Als je die Seat daarnaast parkeert lijkt het net een bluemotion…
samasama zegt
.. Ecomotive.. In het geval van Seat dan
moveyourmind zegt
Beide auto’s zou ikzelf lekker laten staan. Voor dit soort bedragen staat er ook een grotere auto voor de deur. Zeker in de prijsklasse van de Opel meer dan genoeg alternatieven. Voor net geen € 45.000 heb je bijvoorbeeld ook een Volvo s60 2.0 t6 met 306 pk.
jeffreym3 zegt
@moveyourmind: Appels met peren vergelijken is wat jij doet.
moveyourmind zegt
@jeffreym3: Op zich heb je daarin wel gelijk. Een Opel Astra Opc is natuurlijk een totaal andere auto dan een Volvo. Niets ten nadele van de Seat of de Opel, maar als ik dit soort bedragen zie gaat mijn persoonlijke voorkeur gewoon naar een snelle d-segmenter ipv een hot hatch.
jeffreym3 zegt
@moveyourmind: het grootste verschil in prijs zal hem zitten in de meer doordachte ophanging, de duurdere/betere remmen, veren/dempers en dat soort spul.
Natuurlijk is het veel geld. Maar goed te begrijpen.
moveyourmind zegt
@jeffreym3: Thanks voor je heldere uiteenzetting. Ik moet je nageven dat als je het op die manier bekijkt de prijs wel te rechtvaardigen is.
baasbas zegt
Zonder twijfel de Seat, want vijfdeurs.
bayernmunchen zegt
Ik heb zowel een Opel gereden ( Kadett Gsi ),en een Cupra.Ik heb met die Gsi mooie herinneringen,die Cupra was ik al weer snel op uitgekeken.Snap nu nog niet dat ik die toen heb gekocht.Afgaande aan bovenstaande prefereer ik de Opel.Als die Opc net zoveel plezier geeft als een Gsi,zoniet meer,is dit voor mij doorslaggevend.
E34M5Touring zegt
Ik zou voor de OPC gaan. Vind de Astra GTC echt een mooie auto. Denk er zelfs hard over na om deze na de Audi te nemen. Maar dan een diesel (liefst die 195pk). De Seat vind ik wel een mooie auto maar erg conservatief gelijnd. Wat dat betreft blijft de 1ste gen. en dan juist de Cupra’s, voor mij de mooiste.
awesome zegt
@E34M5Touring: de Cupra R! Wat een lekker ding was dat!
E34M5Touring zegt
@awesome: Af en toe zie kom ik er een tegen. Kijk altijd even om. Precies goed. Zelfs in kanariegeel. Een V6 lijkt me heel lekker. Ook al is de turbo lichter en sneller.
paulaner zegt
De Opel, ziet er volwassener uit, meer comfort en beter standaard uitgerust.
jehoofd3 zegt
De Leon, simpelweg omdat je meer waar voor je geld krijgt. Hij is sneller, goedkoper en heeft meer opties. Daarbij vind ik hem mooier dan de Astra :) en is de Astra alweer 5 jaar op de markt (de gewone dan).
danmar zegt
De Leon, zonder twijfel, maar dan wel als 5-deurs of eventueel, als die komt, de ST. Leon is lichter, goedkoper en het design spreekt me meer aan. Het design van de Astra doet me denken aan de Leon 1P en de vorige Toyota Auris. Ontwerpen van minstens 10 jaar oud, niet verfrissend genoeg.
gtwillem zegt
Ik vind de Opel een mooiere auto om te zien van binnen en buiten. Daarnaast is de OPC echt een speciale auto, hij heeft echt iets. Maar ik zou niet doorsparen. Als ik 35k te besteden had voor een nieuwe auto, dan kwam erdirect een Leon met 206kW onder de motorkap. Volgens mij rijdt de Astra wel beter (ik zeg: duotesten die twee, heren van AB)
kees66 zegt
Ondanks dat ik de Opel mooier vind, zou ik die 9k extra er niet voor over hebben en voor de Seat gaan. Maar Seat moet zich toch eens achter de oren krabben. Ik heb hiervoor 3 Cupra’s gehad, maar omdat ik de laatste Leon zo saai geworden vindt rij ik nu in een Megane RS rond… (die ik ook nu nog zou prefereren boven deze 2 keuzes overigens).
SimonMc zegt
Toch even vermelden, dat niet alleen het gewicht van de Astra OPC in het nadeel speelt bij de 0-100 acceleratie, maar dus ook omdat het een handbak is, tegenover de DSG bak van de Leon Cupra.
Durf zeggen dat ik eigenlijk anti-Opel ben, maar deze is echt wel de uitzondering. Hij ziet er niet alleen van binnen en van buiten gelikt uit, maar rijdt ook bijzonder goed. Als je op een circuit de Megane RS te snel af bent, zegt dat meer dan genoeg.
toyotafortuner zegt
Hmm…. De Seat is mooi, al helemaal de oude Cupra R met een blauwe vel:
http://www.autojunk.nl/2014/02/seat-leon-cupra-r-5.
Maar ik gun het Opel net iets meer dan Seat dus ik zou eerder voor de Opel gaan.
willemseles zegt
De Seat in dit geval.
Vier jaar garantie ipv 2 (met deze prestaties gaat er eerder wat defect) en is minder zwaar.
Minder afschrijving en beter verkoopbaar ook na een paar jaar.
Maar had ik het geld beschikbaar, toch liever een Mégane 265RS ,waar veel meer autosportkennis in zit verwerkt.
sydney zegt
@willemseles: Minder afschrijving ? Ze schrijven beide net zo hard af als ze optrekken.Maakt niets uit.
generalmotors zegt
De Opel voor mij
expert zegt
Hmm, SEAT is voor voor mensen die geen Audi kunnen betalen, en Opel… tja het zogenaamde premium merk /kuch., welke gek betaald meer dan 30000 voor een Opel!
MARS zegt
WTF, bijna 45 duizend voor een opgeleukte kadett…
MARS zegt
Voor @MARS: een megane RS graag!
persian1 zegt
Zonder twijfel de Opel!
canon4ever zegt
Zowel het interieur als het exterieur van de Astra OPC zijn mooier en stoerder imo . Maar hij is idd niet goedkoop ondanks de inbegrepen opties . de Leon Cupra zou wel wat betere prijs/prestatiesverhouding hebben . tenslotte valt mijn keuze op de … Astra OPC ;-)
kerimlaz61 zegt
Seat Leon Cupra
The360box zegt
Golf
jeffreym3 zegt
@The360box: over saai en inspiratieloos gesproken..
martinh zegt
Ik haal wel een tweedehandse r32