Saab, Audi, 9-3X, A4 Allroad. Extra plastic en hoger op de poten, wat kan een mens daar blij van worden. Alleen welke moet je nu kiezen.
In Genève staan de beide kemphanen die om de gunsten van de kopers moeten gaan strijden. De 9-3X is als E85 BioPower-variant te krijgen, maar ook met de gewone 2.0T benzinemotor (210 pk) of als de 1.9 TTiD met 180 pk en 400 Nm.
De Audi A4 Allroad is er met drie motoren. Een 2.0 TFSI met 211 pk en 350 Nm, 2.0 TDI met 170 pk en 350 Nm en de topper is een 3.0 TDI met 240 pk en 500 Nm. Alle varianten zijn uitgerust met Quattro vierwielaandrijving, terwijl het heerlijke XWD systeem voor de Saab er niet voor de diesel is. Puntje voor Audi dus, maar een Saab is wel eens een lekkere eigenwijze andere keuze. En Biopower is tenminste echt groen en klinkt beter op de vrijdagmiddag borrel.
Breinstein zegt
Wat dacht je van alllebei niet nemen en voor een C estate gaan?
henk zegt
Ja of gewoon een (oudere) audi a6 allroad? vind die wagen 10 x zo mooi als die nieuwe audi a4 allroad, enja saab wat moet ik zeggen..
Laue zegt
Ik ga voor de saab. Eleganter dan een audi. (zegt de audi rijder)
Emerald Green Jag zegt
Het blijft een kwestie van persoonlijke smaak.
Ik vind de Audi er beter uitzien en het interieur van de Saab vind ik typisch Zweeds: strak, functioneel en oersaai (zoiets als IKEA, maar een Saab kun je niet als flat-pack uit een magazijn trekken ;-) ).
Alwood zegt
De Volvo XC60! :D ;) gewoon met een D5’je
Damoklets zegt
@Breinstein;
Dan lever je dus 2 fatsoenlijke auto’s in om er een ordinaire en minder fatsoenlijke (behalve volgens mercedesrijders) auto voor terug te nemen…beats me;)
Jochempie zegt
Allebei niet. Maar van deze twee de Saab. Die auto is veel te elegant voor dat kunststof.
Jochempie zegt
Edit: de audi is te elegant voor dat kunststof.
mikey zegt
@ Breinstein
Zo kan je elke station wel aan gaan halen.
Ik vind ze allebei verschrikkelijk!
SPK zegt
Ik vind ze er eigenlijk best aardig uitzien, toch iets stoerder dan een gewone station maar niet het patserige van een SUV.
Zolang ze 4wielaandrijving hebben en iets hoger op de poten staan zie ik het nut nog wel in van deze auto’s. Al moet ik toegeven dat dat in Nederland vrij beperkt is, maar als je in Zweden of ergens in de alpen woont kom je toch meer onverharde weggetjes en sneeuw tegen.
hoi zegt
eens met alwood
doe maar xc60!!!
pietje zegt
zeker de audi…. dan heb je nog altijd kwaliteit plastic!
JosJ zegt
Mensen begrijpen de stelling niet helemaal, kiezen tussen bovengenoemde wordt gevraagd…..
Ik snap dat het lastig is
Mijn keuze zou op de Audi vallen….
BG 75 zegt
Ik hou van een lekker achterwerk…
…dan blijft dus enkel de AUDI over!
cardesigner@USA zegt
Brabus Rocket graag. Of staat die buiten bechouwing?
Joske zegt
Ik zou ook kiezen voor de Audi vanwege de looks.. ziet er gewoon lekker uit.
Divad Sledniw zegt
Audi, al was het maar voor de restwaarde als ik hem inlever voor een nieuwe
Sjoske zegt
ehmmm is een combinatie ook mogelijk???
de voorkant van de saab en de achterkant van de audi…
Vind de neus van saab al jaren echt een topper en de audi neus bij deze a4 is niet zo…
hubert zegt
Saab is gewoon over en uit.
Helaas zijn de laatste stuiptrekkingen van een dusdanig genant niveau, dat ze de complete history van dit merk kapot maken.
Dus met pijn in het hart moet ik Audi zeggen.
’n tevreden Saab rijder. (bijna RIP)
Rutger zegt
Mooi daar de verdommenis geholpen dat merk Saab. Grote verliezen, een faillissement als zwaard van Damocles boven het hoofd hangend en het enige nieuwtje dat ze in deze economische recessie kunnen bieden is een duurdere versie van de 9-3!!!!!
DavidZ zegt
SAAB is failliet, en de kans dat Audi/VAG omvalt lijkt mij klein. Dat maakt de keuze erg eenvoudig. De Audi ziet er ook nog een stuk beter uit, plus zal qua materiaalgebruik hoogwaardiger aanvoelen?
De achterlichten van die 9-3 estate ogen goedkoop en armoedig, plus die gekke daklijn. “Eigenzinnig” zal de marketing afdeling van SAAB ’t wel noemen. Ik noem het gewoon mislukt.
Vormgeving van Audi stationcars is, in de juiste kleur en uitvoering, uitzonderlijk goed.
VivelaFRANCE zegt
Biopower groen? Ik dacht het niet! Het produceren van maïs (wat nodig is voor de brandstof) levert veel CO2 op! Enfin, even on-topic: eigenijk staat dat plastic alleen de Audi goed, bij de Saab ziet het er raar uit, het wordt dus de Audi. Maar of dat ook zo is bij de normale versies? Ik weet het niet…
Vinny_93 zegt
überhaupt geen een van beiden, maar als het echt moet toch maar de 9-3X. Ik heb het niet op deze Audi.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Leuk om ze zo naaste elkaar te zien!
Mijn keus? ermmmmmm… :D
Ik vind het verschil als volgt: de Audi is dik, en de Saab sierlijk. Beetje walvis t.o.v. dolfijn. Niet goed of slecht, want de A4 is bijna net zo goed als de 9-3, maar ze zijn wel anders!
Wat alleen weinig mensen hier schijnen te begrijpen is dat heel veel wijze marketing-mensen (van alle merken) hebben onderzocht dat er bijzonder veel vraag is naar ‘Cross-overs’ zoals deze 2…
Voordelen van de SUV, maar niet de nadelen, zoiets.
Dus markt my words, dit type auto gaan we veeeeel zien de komende tijd!
Dus heeeeeeel veel meer merken zullen Saab en Audi achterna gaan!
sonett zegt
Ik kies zonder twijfel voor de Saab,
De Audi is veel te kaal binnen in
Laurens zegt
Daarentegen begrijpen heel veel mensen hier dat Saab geen lang leven meer heeft.
Daarom neem ik die, als het ding nog geleverd wordt is exclusiviteit verzekerd. Reken echter niet op een aanbetaling :-)
hubert zegt
Als ik toch mag kiezen, dan de 156 Crosswagon
Alwood zegt
@SAAB
pffrt… Saab en Audi achterna gaan :? egnie, de Volvo V70XC was de eerste, audie was er met de A6 allroad snel bij en de rest is allemaal nep.
Vind ze allebij eigenlijk heel erg nietszeggend, hierboven. Slaat misschien wel aan maar saaiere modellen kan ik me niet voorstellen. En dan nog wit ook!
De XC60 straalt tenminste nog iets uit. Bovendien lijkt het mij sterk dat de XC60 zo veel meer luchtweerstand heeft dan een van deze twee. (over nadelen gesproken)
ogerr zegt
dit meen je toch niet!!!
interieur van saab is nagenoeg gelijk, op chromenstrip na bahhhbahhhbahhh, aan die van onze buren (9-3 bwj 2004)
JosJ zegt
Alwood,
de XC60 kan je beter vergelijken met de Q5…..
JosJ zegt
@Hubert,
Ik wist niet dat er een audi/saab 156 crosswagon bestond!!!!!
daarbij bedoel je waarschijnlijk de 159….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Alwood, dat klopt… Maar in deze ‘kleinere klasse’ zijn deze 2 nu weer even de eerste. De XC70 en A6 zijn groter. Dit geeft ook wel aan dat dit type meer en meer ontwikkeld wordt!
En wat nadelen betreft, dat zit meer in imago.
@ Ogerr: DUH! Dat A4 interieur is ook echt niet anders dan die van de A4 Sedan of Avant hoor!
Catch2 zegt
De Audi
Rutger zegt
@Svenska Aeroplan AB,
Die marketing boys hebben dat zo’n twee jaar geleden vastgesteld. Sinds een maand of 6 is het voor iedereen duidelijk dat het economisch moeilijkere tijden gingen worden. Het is onvoorstelbaar dat diezelfde marketing afdeling geen stijgende vraag hebben gezien naar een kleinere Saab 9-1 en dat de bijvoorbeeld de VW Polo nu algemeen als een zeer belangrijke auto wordt gezien.
Heyhuub zegt
@Alwood
De Volvo XC70 was volgens mij in 2002 geintroduceerd. De Audi A6 Allroad was er al in 2000.
Bert zegt
Beide vind ik vlees noch vis…
De voorkant van de Audi is 1 grote rommel en ik wordt echt gek van die nutteloze LED lampjes zodat je dan van afstand kan zien dat het een Audi is, als het ontwerp goed is heb je daar geen kerstverlcihting voor nodig.
Vind dat Saab meer recht van spreken heeft in dit segment.
T zegt
Audi!
Saab is niet echt mijn ding!
Laurens zegt
Hoe kan je “even de eerste” zijn? Duhhhh….. ;-0
156 Crosswagon, die vond ik ook wel leuk destijds. Zou het ding wel laten verlagen.
Saab RIP, geen tijd meer aan besteden.
Alwood zegt
@JosJ
wel als je puur naar het model (de carosserie en uitvoering) kijkt, maar als je kijkt naar prijs, prestatie en ruimte dan is de XC60 ook prima naast deze twee te zetten. De Q5 en X1 overigens ook, hoewel die beiden volgens mij duurder uitvallen.
@SAAB
Behalve als je rekent dat het vorige type V70/XC70 eigenlijk vooral in deze klasse opereerde. Het huidige model hebben ze weliswaar een flinke slag groter gemaakt maar de ‘oude’ types waren qua omvang meer met 3-series en A4’en vergelijkbaar.
Anyway, volgens mij gaat de gestroomlijnde, milieuknuffelende SUV het helemaal worden… Allroad concept blijft denk ik moeilijker om aan de man te brengen. SUV’s, SAV’s en aanverwanten spreken meer aan door hogere zitposities en een aansprekender uiterlijk :)
Thomas zegt
@ Ogerr,
Het zelfde gaat op voor de Audi. Je gaat toch geen compleet interieur ergens inbouwen omdat je het model iets hoger op de poten zet?
Mijn keus: De Saab. Die koplampen van de Audi zijn echt om van te spugen.
Alwood zegt
@Heyhuub
Moet je alleen niet vergeten dat er van de V70 classic ook al een XC-model bestond (vandaar de naam V70XC ipv XC70). Deze was er vanaf ’98.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Rutger: dat klopt, er is een verschuiving gaande van ‘hoog in de range’ naar lager in de range. Van grote auto’s naar kleinere…
En dat is precies waarom dit type auto er nu komt!!
Dit moet een alternatief worden voor de SUV’s!
En natuurlijk zou een 9-1 leuk zijn. Maar Saab heeft altijd grote auto’s gebouwd, dus dat is heel nieuw terrein voor het merk. Kijk bijvoorbeeld naar Jaguar, die hebben ook geen auto in die klasse, en toen ze de X-type maakten, vervloekte iedereen die…
Plus Saab wordt weer onafhankelijk! Dus dat wordt niet meer een platformpje pakken en er een auto op ontwikkelen. Ook een reden waarom de 9-1 over 2 jaar komt, en niet komend jaar.
RenesisHP zegt
Natuurlijk slaan dit soort auto´s aan. 1 van de grootste ergernissen en angsten van de hedendaagse Nederlandse automobilist zijn drempels. :x
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Alwood: mijn punt is dus dat er alleen maar meer van komen… Wie het eerste was, welke klasse: maakt eigenlijk niet uit. Het schijnt HET concept voor de komende jaren te zijn…
Time will tell!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Trouwens LOL @ de naam van de foto!
:D
Laurens zegt
Toch nog lachen met @Saab dan. En als je zo’n lelijk hok tegenkomt.
C6.R zegt
Kiezen? Twee auto’s waarvan het concept me niet aanstaat die nagenoeg identiek zijn… Doe me dan de goedkoopste maar. Welke dat is? Who cares!?
hubert zegt
@JosJ,
als er Volvo e.d. bijgehaald wordt, dan kom ik gewoon met een 156.
En gelukkig corrigeerde jij me, had geen idee dat het een Alfa was…….
Maar een 159 crosswagon?, dat is nieuw voor mij.
Daar wil ik graag meer over weten.
Emile_Benz zegt
Geen van beiden. Doe maar Mercedes C320 CDI estate met 4Matic…
Pordon zegt
@Breinstein, Ik rijd dan met u mee, C Estate heeft zoveel meer Elegantie en is toch sportief(Met Avantgarde grille) dan de A4 Avant of de Saab.
Maar als ik tussen deze 2 moet kiezen, uhmm… daar hoef je toch niet eens over na te denken. A4 uiteraard, Maarja ik heb gewoon een bloedhekel aan saa(i)bs.
Peter zegt
Vive la FRANCE schrijft “Biopower groen? Ik dacht het niet! Het produceren van maïs (wat nodig is voor de brandstof) levert veel CO2 op!”
Waar haalt U zo’n onzin? Het groeien van gewassen (dus ook maïs) zet CO2 om in zuurstof en koolstof dat als bouwsteen voor planten dient. Dit proces heet fotosynthese en is welbekend bij ieder die zijn middelbare school heeft afgemaakt.
Ik heb echter wel twijfels bij de haalbaarheid en renabiliteit van biobrandstof.
On topic: Audi lijkt me de mooiste maar kan misschien een imago-probleem hebben in vergelijking met een A6 allroad (beetje zielig willen maar niet kunnen)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Peter: precies!
Verder ga ik de hele discussie over Ethanol wel of niet goed maar ff niet meer aan… Is al 67457691234579124x gevoerd hier.
;)
Peter zegt
rentabiliteit natuurlijk
Cas zegt
De Audi. Daar kan je volgend jaar nog mee naar de dealer, bij die andere is dat nog maar de vraag.
The honda spirit zegt
Dit deed Rover ook met de Streetwise, wel creatief…maar het geld was gewoon op….daarna gingen ze failliet.
BMW liefhebbert zegt
Wat een trieste zooi;-(
Laurens zegt
@Saab
67457691234579125 keer je gelijk niet gekregen?
Als ik je Saab reacties zo lees, ben je al jaren verantwoordelijk voor de marketing van het merk……
@Honda
Rover Streetwise, wel een goede vergelijking voor deze zeer goedkoop uitgevoerde make-over van een ook in Saab’s geval verouderd model.
OT:
De Audi heeft rijhoogteverstelling, dat zou als optie op de standaard modellen geleverd mogen worden wat mij betreft, verder uiterlijk vertoon overbodig.
Gelukkig leveren Mercedes en BMW dit soort modellen niet. Maar die hebben al jaren echte SUV’s.
bmw zegt
@Alwood: de Volvo 740 en 850 break waren auto’s die nooit maar dan ook nooit te vergelijken waren met de 3-serie of de A4 qua grootte, ze zijn altijd fors groter geweest, klasse Audi 100/A6. Even googlen had je de omvang van deze zeilschepen snel duidelijk gemaakt…
bmw zegt
Ah ja, vergeten: ik kies voor de Saab. Mijns inziens een niet-verouderd en stijlvol model, dat beschikt over de expertise van de Scandinaven. Audi’s doen zo stoeferig aan, hé, terwijl een dergelijke auto voor mensen is die comfort en bruikbaarheid willen in een semi-klassieke vorm.
Ik vraag me wel af welke van de twee het duurst is?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laurens: ik weet dat jij de huis-Saab-basher bent…
Ik reageer al jaren op elk topic en geef mn gefundeerde mening.
En ja, ik ben Saab-fan.
That’s it! Deal with it…
///M zegt
Audi!, allebei zijn ze mooi, maar de reputatie van de merken zijn belangrijk, Audi doet bijv DTM, Le mans en dat soort dingen. Saab blijft op een of ander manier gewoon een truck-merk :D
Laurens zegt
@Saab
ik bash (dat woord klopt) bloggers die zo overdreven merkgeil zijn dat ze elk relativeringsvermogen verloren hebben.
Dat gedrag is prima als je nog geen 18 bent, maar ik schat je ouder in :-)
Ik hoop oprecht dat Saab blijft bestaan, ik hou wel van een zekere eigenwijsheid, concurrentie/competitie en gun het de werknemers, maar op basis van het modellen gamma van de laatste jaren zie ik geen enkel overlevingsvermogen.
Ik maak me wat dat betreft ook wel eens zorgen over Alfa (een merk dat mijn sympathie heeft, wat niet wil zeggen dat ik alles wat ze doen zo geweldig vind), maar op een of andere manier lukt het dat merk wel om iets toe te voegen aan in de basis Fiat techniek. Maar dat is misschien omdat deze techniek al heel sterk is! Wat van Saab’s Opel roots weer niet gezegd kan worden.
Blijf echter posten! Heb ik wat te lachen.
Alwood zegt
@bmw
Even AB en AJ bijhouden en je had geweten dat ik dagelijks de grootte van de volvo’s ervaar… De 740 is zeker groter dan een BMW3 of Audi80 uit die tijd… alleen die zijn zo gegroeid dat een 740 nu nauwelijks meer groter is, slechts de inhoudt is meer door een efficiëntere indeling.
Een 850/V70 is verder niet groter dan een A4 of 3-serie qua omvang. Wederom is de Volvo efficiënter ingedeeld en kan je er meer in vervoeren, maar de buitenmaten verschillen niet/nauwlijks.
Bovenstaande vraagstelling blijft trouwens gewoon een VW/Opel keus, beiden merken waar ik weinig mee heb. Misschien dat echter de Scandinavische flair mij tot de SAAB doet bewegen ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laurens: stop dan maar, ik zeg niet voor niets ‘gefundeerde mening’…
Mijn relativeringsvermogen is uitstekend en ik vertel zeker geen onwaarheden. Als je me daarop ‘betrapt’ mag je het me zeggen en weer lekker bashen…
Thom zegt
@ SAAB
“Mijn relativeringsvermogen is uitstekend en ik vertel zeker geen onwaarheden”
Dude je flipt als iemand saab opel noemt maar zelf noem je audi kopers badge nerds.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Thom: zo, je hebt een goede geheugen! Dat is geloof ik inmiddels een jaar geleden ofzo, met die nieuwe mini-Audi…
En ook die cynische opmerking had een reden in de hele voorafgaande discussie, lees maar eens terug.
BananaFlip zegt
Vind de achterlichtjes van de Saab wel echt enorm lelijk.
Zelf zou ik voor de A4 kiezen, die ledjes zien er echt wel behoorlijk vet uit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ AB.nl: de (indicatieve) prijzen van de 9-3X zijn ook bekend inmiddels:
9-3X FWD TTid 180pk: € 47.490,-
9-3X XWD 2.0T 210pk: € 49.990,-
Laurens zegt
@Saab
het missen van dat fundament is wat ik bedoel met overdreven merkgeilheid.
Volvo heeft jarenlang beweerd dat ze een starre achteras onder de auto’s zetten omdat dat beter was in de Scandinavische weerscondities. In werkelijkheid was het een gebrek aan geld.
Dat was de reden dat Saab met de Turbo kwam, te weinig geld om een nieuwe motor te ontwikkelen die wel kon concurreren in hun marktsegment op de Amerikaanse markt.
Idem het ethanol verhaal. Alcoholen zitten al heel erg lang in de benzine die we tanken, in de vorm van MTBE/ETBE. Saab heeft geen geld om iets als “efficient dynamics” te ontwikkelen en gooit het dan maar op de discutabele milieuvoordelen van bio-ethanol om toch te scoren op het voor haar doelgroep zo broodnodige “goed voor het milieu” idee. Resultaat: geen enkel A-label en maar een B-label met een motor notabene afkomstig van Fiat.
Geen geld om een nieuw dashboard te ontwikkelen? Laten we een knop maken die alle verlichtingslampjes uitzet behalve die van de snelheidmeter, net zoals in een vliegtuig. Marketing bla, bla.
Lijken me wel genoeg voorbeelden of ben jij een Turkse piloot dat je alle signalen negeert die aangeven dat je neerstort?
Saab is op sterven na dood. Leer er mee leven!
Ik kan je het merk Alfa als nieuwe liefde van harte aanraden :-)
Historisch gezien zijn er zelfs al banden tussen dat merk en Saab, dat maakt de overgang misschien makkelijker.
bmw zegt
@Alwood: Oops, wist niet dat je zelf met zo’n schip reed ;-) Ik vind wel dat je de oude Volvo’s niet met de auto’s van nu moet vergelijken, ze groeien allemaal als gek + de vormen worden ronder, wat de auto’s tegelijk dan weer kleiner maakt. Anyway, liever een scandinaaf op mijn oprit dan tien VW’s in de tuin. Of zoiets.
bmw zegt
@Laurens: je draait de feiten uit de geschiedenis wel een beetje in de richting van jouw punt. BMW efficient dynamics moet zowat het meest hilarische argument of all times zijn. Wat is dat? Andere spreiding van de versnellingsbak? Wooow. Betere aerodynamica? Wooow. Schakelindicator? Zelfs Mitsubishi had dat al in de nineties. Start-stop-syteem? De Fiat Regata had dit al in de jaren tachtig. Echt, Efficient Dynamics is echt geen argument dat in jouw kraam past. Elk merk voert veranderingen door rekening houdend met budgetten en verkoopsverwachtingen. En de meest briljante uitvindingen worden soms door armoezaaiers op zolderkamertjes gedaan, bij gebrek aan alternatieven die binnen de lijntjes passen.
Dus: laten we ophouden met Saab te bashen, ook al is hij een fanboy die de realiteit niet aankan :-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ bmw: met ‘armoezaaiers op zolderkamertjes’ zit je aardig dicht bij de huidige situatie van Saab!
:D
Laurens zegt
@bmw
ho, ho, ho. Voor een @bmw ben je slecht op de hoogte.
ED is: electrische waterpomp, idem oliepomp, idem aircopomp, idem stuurbekrachtiging, idem rembekrachtiging en de stroom daarvoor opwekken met een dynamo die alleen tijdens het remmen aangaat. Dus alle hulp agregraten electrisch en die aandrijven met “gratis remenergie”. Het ontwikkelen van dat pakket doe je niet op een zolderkamer.
De andere dingen, die een BMW ook heeft, zijn inderdaad al eerder gedaan. En vast zaten een aantal van de zaken die ik noem al in 1971 op een Saab….
Het resultaat is in ieder geval een hele hoop A-labels! En een auto die nog veel beter presteert! Lange neus naar de boomknuffelaars.
Ten aanzien van @Saab (en zijn soortgenoten) bashen, dat genoegen ga je me toch niet ontnemen?
Of verwacht je van mij dat ik me bij iedere post beperk tot de opmerking: “vet geil” of “dat had Alfa eerder”?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laurens: gelukkig worden de energie-labels weer afgeschaft per 1 jan. aanstaande. Officiële reden: er wordt teveel misbruik gemaakt van de ‘oppervlakte vs. verbruik’ formule…
Veel merken hebben gewoon grotere handgrepen en dikkere bumpers gemonteerd, en daarmee lagere labels gehaald. BMW heeft dit ook gedaan, in combinatie met de écht besparende technieken die je noemt.
Dus het is maar weer afwachten hoe de nu genomen maatregelen volgend jaar gewogen worden in de BPM-differentiatie, die wél blijft…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lauren’s laatste 2 zinnen: LOL, van mij mag je hoor…
En wat inderdaad NOG erger is: ‘losse-kreten-kereltjes’ en de ‘vergelijkingsmongolen’…
Een goed verhaal, of je het er nu mee eens bent of niet, is altijd beter!
Mee eens?
;)
RenesisHP zegt
@Laurens.
“Lijken me wel genoeg voorbeelden of ben jij een Turkse piloot dat je alle signalen negeert die aangeven dat je neerstort?”
Heb je ook bewijs van die uitspraak of heb je gewoon zin om dom te lullen?
parisi zegt
Geef de Saab maar.
Hier in de buurt zijn er al teveel petjes die denken dat ze met hun oude A8 het centrum van de wereld zijn, gevolg Audi imago om de zeik.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ mx5: http://www.nu.nl/algemeen/1927033/piloten-negeerden-technisch-probleem.html
Wellicht is dit de bron??
avdb zegt
sjongejonge wat een niveau weer in deze “discussie”
Om op de vraag terug te komen: geef mij maar de saab. kost een stuk minder en juist nu moet je een saab kopen. Misschien is er dan nog een kans dat ze weer een paar jaartjes overleven.
RenesisHP zegt
@parisi.
De meeste petjes in R’dam rijden in een bumperkit met wielen of een roestbak met sportuitlaat.
Dan rijden er ook nog een aantal petjes Audi/BMW/Mercedes. In dit geval vaak nieuwe modellen(lang leve de “handel”). ;)
boyscout zegt
doe mij maar mijn skoda octavia scout. Met dezelfde looks, met dezelfde haldex 4×4 met dezelfde motor als de A4… Heb ik gekocht, full option, voor een deeltje van hetgeen deze wagens hierboven kosten, en ben van het verschil al enkele keren op reis geweest. simply clever.
Thom zegt
@ SAAB
“@ Thom: zo, je hebt een goede geheugen!” Noway, cannabis geheugen is nooit goed :) Et viel me gewoon op, vond et een beetje dubbel, zeker van iemand die Saab gek is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ boyscout: ook zeker geen verkeerde auto!
Ik vond er nog een test van, met deze zin:
‘But if you don’t live in genuine wilderness and just fancy an outdoorsy, lifestyle wagon then the normal Octavia 4×4 estate -which is better on fuel economy, price, performance and looks – would do just fine. ‘
Dit om nog even terug te komen op het voordeel van een Cross Over t.o.v. een SUV. Staat hier mooi omschreven!
Kun jij je er als ervaringsdeskundige in vinden?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@MX5: had nog een reactie op je ‘Turkse piloten’ verhaal gepost, maar die is niet goedgekeurd. Ik denk dat Laurens’bron nu.nl is…
Maakt het nog een vreemd vergelijk trouwens, maar ach.
:D
Solstice zegt
Op welke wegen waar een ‘gewone’ Audi niet kan rijden kan deze ‘Allroad’ nou eigenlijk wel rijden? ;)
Laurens zegt
@Saab
volgens mij is NL als markt te klein dat er speciale versies uitgebracht worden, alleen voor een beter milieulabel (en wij zijn de enige die dit hebben in de EU). Ik vind het label op basis van formaat auto heel redelijk, in elke klasse zijn er auto’s die zuiniger zijn dan anderen. De boomknuffelaars willen echter absolute labels, de domoren zien niet in dat het effect dan geheel verloren gaat want we snappen allemaal dat een Citroen C6 meer verbruikt dan een C1, maar dat het ding msschien juist veel zuiniger is dan een 5, daarvoor moet je wat rekenen.
@mx5/rx8owner
je bent een uitstekend voorbeeld van weer zo’n blogger die graag uit de nek lult (je petjes opmerking is ook typerend), volg het nieuws over die crash is mijn advies.
@Saab
Mijn complimenten over je laatste posts, die geven wel aan dat je kunt relativeren :-)
sander zegt
Saab!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laurens: toch is het zo, ik denk dan dat de labelling wellicht typisch NL is, maar dat ‘de oppervlakte vs. verbruik formule’ wellicht ook geldt voor andere landen. Voor de Duitse energie-plaketten bijv.
Zal eens verder kijken, nu wil ik het weten ook…
@ Solstice: kom net terug uit Lapland, en ik kan je vertellen: daar!
;)
Vandaar wat ik al eerder zei: dit type auto zal in NL niet heeel groot worden, maar bijv. in Scandinavië, of zeg Griekenland ivm bergen, wel.
RenesisHP zegt
@Laurens.
Het nieuws kan niet in het hoofd van een piloot kijken. Niemand weet precies wat die man heeft gedacht.
Mijn petjesopmerking typerend? Vertel..
Uit mijn nek lullen? Want?.. Kan mij herinneren dat ik nog wel eens informatie post en nuttige feedback lever over bepaalde onderwerpen.
Ik vind de oorzaak van een vliegtuigcrash vergelijken met de kortzichtigheid(sorry) van een reaguurder nogal misplaatst en grof.
Geeft weer aan wat voor een bekrompen egoïstische emotioneel gestoorde lul je daadwerkelijk bent.
Gelukkig waren we al geen vriendjes. ;)
RenesisHP zegt
Met recht bekrompen. De piloot beschuldigen voordat de rest daar over uit is.
Van Vollenhoven kon nog niet zeggen of de bemanning verkeerd heeft gehandeld. ”Ik denk dat de vliegers gewoon niet hebben gezien dat er zich een probleem voordeed.”
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mx5: leuk filmpje op de link onder je naam trouwens!
Bekende tunnel, doet het ook erg goed met mn Saab 900 Classic, zeeeeeeker met het dak open! ;)
RenesisHP zegt
@Svenska Aeroplan AB.
Bedankt. Dat is de Thomastunnel. ;)
Dat filmpje staat er overigens al een tijdje.
Laurens zegt
@mx5/rx8owner
zo, je ware aard komt boven. Beetje schelden, niet alleen op petjes maar ook op mij!
Ik schreef over @Saab, enigszins relaterend aan de actualiteit over die crash:
“….. of ben jij een Turkse piloot dat je alle signalen negeert die aangeven dat je neerstort?”.
Jij (zijnde @mx5/rx8owner) citeert van Vollenhoven:
“Van Vollenhoven kon nog niet zeggen of de bemanning verkeerd heeft gehandeld. ”Ik denk dat de vliegers gewoon niet hebben gezien dat er zich een probleem voordeed.””
Dat is toch precies hetzelfde. Ik zeg toch nergens dat de piloten bewust het vliegtuig neer lieten storten.
Maar voordat ik de hele wereld over me heen krijg: ik neem alles terug wat ik over de vliegramp gezegd heb. Dit was zeer ongepast.
Dat geldt dan naar mijn mening weer niet over de parallel die ik trek met het neerstorten van het merk Saab, waarbij @Saab alle signalen daaromtrent (waarschijnlijk ook niet bewust) negeert :-)
marruk zegt
Allebei niet, al was het maar om de anti-kwaliteits/prijs-verhouding. En als het dan toch moet. De Saab.
RenesisHP zegt
@Laurens.
Ik word pas grof als iemand het verdiend. Bij deze neem ik het zelfs terug, aangezien je zelf ook snapt dat het ongepast is(petje af).
Stop alleen eens met het verdraaien van je eerder gemaakte uitspraken of corrigeer ze.
Met de zin waar ik over val suggereer je namelijk dat het wel bewust is gedaan.
“Lijken me wel genoeg voorbeelden of ben jij een Turkse piloot dat je alle signalen negeert die aangeven dat je neerstort?”
Als je iets niet zo bedoeld, schrijf het dan anders of lees het nog een keer na voor je het plaatst. Dat scheelt een hoop gedoe. ;)
Over petjes mag ik een uitgesproken mening hebben en schelden tot ik een ons weeg. Ik ben zelf een petje, dus dit is zelfspot. :P
Maar goed. Einde bitchfight. Daar word niemand gelukkig van.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laurens: oh bedoelde je het zo!!
Nu voel ik me WEL aangesproken! :evil:
Nee hoor, ik weet wie het zegt…
Laurens zegt
Prima! Dat is het nadeel van bloggen, het is moeilijk de juiste nuancering aan te geven omdat je geen directe terugkoppeling hebt.
Maar ik veronderstelde dat de wetenschap dat piloten niet bewust hun vliegtuig laten neerstorten als algemene kennis beschouwd mag worden. Kan deze heren echter ook weer niet als helden zien.
Ik zal dat van dat petje in het achterhoofd houden bij het beoordelen van je toekomstige reacties ;-)
Het was waarschijnlijk op basis van het rx8 in je nickname dat ik andere verwachtingen had. Maar waarschijnlijk zit jij ook in de handel :-)
RenesisHP zegt
@Laurens.
Haha, dat mag. :lol:
Gelukkig is er een groot verschil tussen petje en petje. Ik ben 27 en in de zomer draag ik wel eens petjes. Daarbij kom ik af en toe op automeetings en hou ik van alles wat illegaal is met een auto.
Vandaar dat ik mijzelf maar onder die categorie plaats.
Maar geheel eerlijk bekeken ben ik gewoon uniek. Ik kan met niemand overweg. :P
Over de rx8… Ook petjes kunnen afwijken.
Handel? Nope..
Als dat wel zo zou zijn reed ik geen opvallende auto’s. Ik snap die jongens niet. :?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
En wat een mooie volzinnen weer, kijk, dit is tenminste een discussie!
:D
Laurens zegt
@Svenska Aeroplan AB 17:53
LOL. Je bent toch een echte SAAB rijder!
En nogmaals, ik kies de SAAB, maar betaal niet aan! Alhoewel, is de rijhoogte verstelbaar?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laurens: yupyup.
Rijhoogte verstelbaar?
Neen…
RenesisHP zegt
Ik had gereageerd, maar dat hangt nog even in het filter(of zo)
Eigenlijk staat daar genoeg in, dus afwachten werkt het beste.
OT.
Ik heb mijn keuze gemaakt. Ik ga voor de Saab.
Door zijn relatieve zeldzaamheid(vergeleken met de Audi) is dat de auto waar ik voor ga.
Het design spreekt mij ook iets meer aan. Ik vind de Audi een stuk saaier en strakker ogen dan de Saab.
Ik ben trouwens helemaal uitgekeken op die LEDjes. In eerste instantie reden er alleen wat duurdere en snellere auto’s mee(net zoals met xenon). Dat was best handig als je weer eens sportieve neigingen op de snelweg had.
Makkelijk racertjes uitzoeken. ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ MX5: kijk, goede keuze!! Je hebt smaak…
:D
:D
:D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Sjongejonge, wat komen die reacties laat door zeg!
Is de server oververhit ofzo????
Geneve is dus ook goed voor AB.nl!
;)
Ik zegt
En dan kunnen we ook nog kiezen uit de Skoda Fabia Scout.
RenesisHP zegt
@Svenska Aeroplan AB.
Geneve is wel erg goed voor AB. Die reactie hangt nu toch al een tijdje in de lucht met de melding “Je reactie moet nog worden goedgekeurd”.
Vreemd toch? We gaan toch niet verwachten dat Geneve belangrijker is dan de reaguurders? :P
mashell zegt
Ik zou geen van beide kiezen en doorsparen voor een Volvo XC70.
RenesisHP zegt
@Svenska Aeroplan AB.
Ha, had je verwacht hè? :D
BmwMPower zegt
Ik heb het artikel niet gelezen, heb de comments niet gelezen.
En toch ga ik voor de Saab.
Dat is weer eens wat anders, en ook ik wil dat hun de crisis overleven.
En waarschijnlijk deugt die beter dan die Audi.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ mx5: ja dat heb ik ook continu…
Het is wel weer duidelijk op welke plek we staan!!!
Moeilijke keus ook: beursbabes vs. reaguurders…
:D
Gnermo zegt
Saab!
Tommy zegt
Ik ga voor de Audi, omdat die de motor er goed in heeft liggen, wel standaard quattro heeft en simpelweg gewoon mooier is! :P Bij de achterkant van de Saab heb ik zwaar mijn bedenkingen, beetje goedkoop mazda-design… Doe mij maar mooie ledjes, staat veel leuker.
Emile_Benz zegt
Duidelijk: de SAAB natuurlijk! (liever de eerder genoemde C-estate :wink: ) Ga toch niet in ’n veredelde Bora rijden… :roll:
@ mx5/rx8owner: zo te zien wordt jij de nieuwe Rick dos… Wanneer schaf je ’n Bimmer aan…? :wink:
parisi zegt
@ mx5/rx8owner:
Ik zit hier in Belgisch Limburg in een oude steenkoolmijn – gemeente, dus zonder racistisch over te komen: hier is dus degelijk veel ‘verkeerd’ publiek dat belang hecht een grote luxe wagen als statussymbool met het nodige ongewenste gedrag op de weg erbij. En ik merk dat waar vroeger vooral Mercedes, BMW werd gereden ze nu spijtig ook Audi ontdekt hebben.
Ik concludeer, het is dan overal ongeveer hetzelfde liedje :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Tommy: de Saab heeft ook LEDjes hoor!
Nog eerder dan Audi zelfs…
Helaas zou ik haast zeggen, maar toch!
;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mx5: inderdaad!
Je gaat voor de Rick Dos-troffee!
:D
@ Parisi: tja, ‘verkeerd publiek’… het zijn net mensen!
De Audi is in zn geheel veel meer populair dan pak hm beet 10 jaar terug, dus dat sijpelt dan door naar de krochten van de samenleving…
:D
RenesisHP zegt
Moi de nieuwe @Rick dos?… Nee man.
Die gaat gegarandeerd naar @Svenska Aeroplan AB. 100% zeker. ;)
156/2005 zegt
Een 156 Crosswagon. ;)
BaRa zegt
Als het merk op sterven na dood is, en zo veel mensen vinden het saai, waarom nemen threads over Saab dan altijd zo’n proporties aan? Er moet maar een Saab in een topic zitten (zoals hier), en de discussie glijdt af naar een welles-nietes. Allemaal heel erg constructief en opbouwend.
@Laurens: “Saab heeft geen geld om iets als “efficient dynamics” te ontwikkelen en gooit het dan maar op de discutabele milieuvoordelen van bio-ethanol om toch te scoren op het voor haar doelgroep zo broodnodige “goed voor het milieu” idee. Resultaat: geen enkel A-label en maar een B-label met een motor notabene afkomstig van Fiat.”. Wel bij de les blijven, Laurens. Ik weet wat je bedoelt, maar je moet het ook schrijven. De motor die van fiat komt is een dieselmotor (eigenlijk van VM Motori, maar bon). Tot nader order heeft die niets te maken met de E85-blokken van Saab. Wat zou er trouwens mis zijn met het lenen van een motor? Denk je dat Audi hun versnellingsbakken zelf bouwt? Of hun airco’s? Wat er als motor in sommige Mini’s zit, kan met evenveel recht een ontwikkeling van PSA als van BMW genoemd worden. Voorbeelden legio van gedeelde producten. Dat doet niets af aan de eindkwaliteit van het product.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Bara: precies! En daarnaast: de BioEthanol motoren is echt wel een weloverwogen keus geweest, en een met succes! Niet in NL, want daar doet de regering niet aan het promoten van deze brandstof, maar er zijn veeeeel landen waar dit wel gebeurd, w.o. Zweden zelf. In Zweden verkoopt Saab zelfs geen ‘normale’ benzine-motoren meer en heeft het 2 jaar geleden alleen al 8.000 9-5’s op Ethanol verkocht…
Op een gegeven moment heeft ieder merk voor ‘een milieu-alternatief’ gekozen: Toyota Hybride, BMW Efficient Dynamics en Saab en Volvo BioEthanol…
Helaas voor Saab IN NEDERLAND geeft BioEthanol hier (nog??) geen fiscale voordelen.
cmaes zegt
Alsof dit de enige twee opties zijn. Dit type auto is er al langer. Bijvoorbeeld de Subaru Outback. Die zou ik dan ook kiezen. Voor het geld de beste auto die er is.
Laurens zegt
@bara
ik bedoelde dat Saab als geheel geen enkel A-label heeft. Dat het enige B-label een dieselmotor betreft zag ik ook wel in het prijslijstoverzicht waar ik mijn informatie uithaalde.
VM levert overigens al heel lang geen motoren meer aan Fiat. En dat veel merken onderdelen (zoals bijvoorbeeld de DSG bakken) niet zelf ontwikkelen en produceren is me bekend. Maar de motor wordt nog net gezien als bepalend voor de merkidentiteit, waardoor die meestal nog in eigen beheer gemaakt wordt.
Over bio-ethanol: veel van de grondstoffen daarvoor kun je ook rechtstreeks opstoken in een electriciteitscentrale. Stuk makkelijker dan er eerst alcohol van maken. En de olie die je bespaart in de centrale kun je weer gebruiken in een auto. Oftewel CO2 reductie nul. Vandaar dat Nederland E85 ook niet subsidieert. Maar wel veel groene electriciteit maakt door biologisch (min of meer) afval (dat ook gebruikt kan worden om ethanol te maken) bij te stoken in centrales.
Het is inderdaad interessant te zien dat merken als Saab op de emoties werken. Misschien is dat alleen al reden om het merk te behouden?
japp zegt
audi for sure!
maar dat zegt natuurlijk een echte audi liefhebber..
als ik t geld had zou ik toch wat anders kopen hoor :$.. maarja..
gr. japp
boyscout zegt
aan svenska aeroplan AB:
de Octavia scout is voorzien van matte bumpers en wielkastverbredingen, bijna helemaal dezelfde als die van de 2 modellen hierboven, en dat heeft me al menig krasje bespaard op parkings (je kent dat: winkelwagens, parkerende andere voertuigen, etc…) ik had de wagen 1 week en er reed aan een rood licht een oude Datsun achteraan tegen mijn bumper, er was niets te bespeuren, geen krasje, geen barstje. bij hooglanslak zou dat een andere zaak zijn geweest… in de wintervakantie ben ik tegen een geruimde sneeuwhoop gebotst, niets aan te zien, en toen ik me op een motocrossterrein aan het uitleven was, kwam de motorbeschermplaat (overigens van staal en standaard) wel goed van pas…
Verbruiken doet ie ongeveer 6,3L/100km, rijden doet ie met gemak 200km/h (en met een fatsoenlijke baanligging, waarden waar een 4x4SUV niet aan geraakt, als je niet meteen het dubbele wil betalen. dus ik heb de voordelen van een 4×4 zonder de nadelen van een SUV, laat de rest maar benzineslurpende SUV’s of op 250kmh begrensde sportwagens kopen, ik weet wel beter! :-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ boyscout: kijk, dat is goed om te horen!!
De theoretici die dit type auto een mooie toekomst voorspellen zeggen exact hetzelfde: wel de voordelen, niet de nadelen van de SUV. Mooi dat je dit in de praktijk dan ook ervaart!
boyscout zegt
simply clever, om het in skodamarketingtaal te zeggen ;-)
spijtig dat de marketingmensen van Subaru zo laat een dieselversie van de legacy op de markt gooien. was die er een 3-4 tal jaren eerder geweest had die ook heel wat furore kunnen maken, maar ja, nu met de crisis…
arvid zegt
skoda octavia scout?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Arvid: yep daar hadden we het over. Nou ja, ik meer over de ‘Cross Overs’ in het algemeen. Boyscout hebben we ingeroepen als ervaringsdeskundige!
;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Als ik nu zo de reacties een beetje peil staat de Saab 9-3X dus op nummer 1, dan de Octavia Scout en dan de A4 Allroad!
Had ik niet verwacht!!
Maar wel mooi natuurlijk…
:D
jan zegt
ja wat dacht je de audi natuurlijk.
saab heb ik niks mee.
boyscout zegt
sommige mensen hebben écht wel een merkimago nodig om hun zelfbeeld op te krikken ;-)
svenska aeroplan AB: goede listing :-)
Eclipse zegt
De keuze lijkt me in dit geval erg makkelijk de A4 Allroad uiteraard !!
De Saab is een protoype ik wil el maar kan niet auto net zo iets als de IKEA spullen ook een ik wil wel maar kan niet collectie
Daarnaast gaat het vergelijk van een Saab met een Audi uberhaupt scheef !!
Alexandros zegt
De SAAB natuurlijk, de neus is waanzinning. Leuke uitstraling en het dashboard:O wat schitterend. De achterlichten vind ik persoonlijk ook mooier dan de audi.
GTBOY zegt
Natuurlijk de Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4. Hij was de eerste in zijn segment en is nog steeds de mooiste.