Autoblog breekt je brein.
Mazda RX-7 (FD)
Komt die RX-Vision er (al dan niet in licht gewijzigde vorm) nou wel of niet? Geen idee. Wat we wel weten is dat de RX-7 wat weinig aandacht krijgt hiero, dus hoog tijd om daar wat aan te doen. Opvolger RX-8 is trouwens wel een stuk vaker voorbijgekomen, maar da’s een andere auto en dus een ander verhaal.
Het vermogen van max 280 pk bij een cilinderinhoud van slechts 1,3 liter kon in de jaren ’90 maar één ding betekenen: hier is een geblazen wankelmotor aan het werk. Het uiterlijk is op plaatjes niet bijzonder opvallend, maar toch kijk je even om als er in ’t echt eentje voorbijkomt. Niet in de laatste plaats dankzij het geluid.
Nissan Skyline GT-R R34
Volgens sommige kenners de beste sportwagen die Japan ooit heeft voortgebracht. Heeft alleen een beetje last van hetzelfde als de RX-7: z’n opvolger trok al rap bijna alle aandacht naar zich toe. Jammer, want de R34 is gewoon mooier dan de R35. Punt.
Het vermogen uit de RB26DETT L6-motor is volstrekt irrelevant, want gemakkelijk op te krikken tot zo’n beetje elke waarde die je maar wenst. Overigens stond de R34 voor 276 pk in de folder wegens een Japans herenakkoordje (vergelijkbaar met de Duitse 250 km/u-regel), maar af-fabriek had de gemiddelde Skyline al rond de 330 pk aan boord.
Honda NSX
Aanvankelijk wilden we het bij twee keuzes houden, want overzichtelijk, maar in dit gezelschap hoort de originele NSX er natuurlijk gewoon keihard bij. Een onderstel dat door Ayrton Senna himself op punt is gezet, een mooie bijrol in de klassieker Pulp Fiction en overall een auto die de concurrentie een stevige portie kontschop verkocht als het op kwaliteit en gebruiksgemak aankwam.
Natuurlijk zijn de latere (R-)versies de betere en de meest begeerlijke, maar van de andere twee kandidaten pakken we de standaardversies als voorbeeld. Dus voor de NSX ook. Nu de grote vraag aan jullie: welke mag het worden?
martinus zegt
NSX.. by far.
martinus zegt
@martinus: Voor wie nog twijfelt, of überhaupt iets anders overweegt:
Verplicht kijkvoer:
http://youtu.be/fwxsCJx6caE
lincoln zegt
@martinus:
Whahaha .. Cheesieeeee ..
Wat een troep ..
Makers van dat filmpje hadden vast een grafhekel aan Senna en Honda ..
En van de NSX fanboys hebben ze helemaal een lage dunk ..
Zo sarcastisch zou ik zelfs niet eens kunnen zijn ..
martinus zegt
@lincoln: Waarom zo vaak negatief?
dawwg zegt
@martinus: Ik dacht dat je dit klassieke Senna + NSX filmpje zou posten … bij deze dan dus maar: https://www.youtube.com/watch?v=izaWlKxVo1A
mrducky zegt
@martinus: inderdaad… mijn droom jdm auto!!
rufctr01 zegt
@martinus: ik ook!
maxidyne zegt
NSX! Geen tuner reputatie… en natuurlijk Ayrton Senna. En gewoon een mooie en technisch interessante wagen.
kapitein zegt
@maxidyne: True, al vraag ik me af in hoevere Senna daar daadwerkelijk aan heeft meegewerkt. Prachtige marketing natuurlijk..
vinox zegt
Vroeger zou ik GT-R zeggen, maar tegenwoordig vind ik daarvan de Hakosuka veruit de vetste. Daarom de NSX, want dat ding ziet er stoer uit op foto en in videogames, maar als je eentje in het echt zien is genoeg om proper ondergoed nodig te hebben.
Joost zegt
NSX!
Vind de R34 niet zo mooi en de RX7 is ook niet mijn ding…
cassiewollie zegt
Ik weet het, hij staat er niet tussen.. Maar in deze categorie toch echt een Supra.
bEffie zegt
@cassiewollie: idd + de Mitsubishi 3000gt.
Ook had ik liever de Nissan 300ZX (Z32) ipv de skyline gezien.
1001pk zegt
Te moeilijk
razzie zegt
Respect voor het complete trio! Ik denk dat de RX7 het beste bij mij past qua specificaties, maar ik zou toch voor de NSX kiezen.
norge zegt
Skyline natuurlijk, bruut monster…Zien die twee andere er maar uit als handtasjes..
cvoo zegt
De Supra hoort ook zeker in dit rijtje thuis imo!
PunicaOase zegt
@cvoo: helemaal mee eens, maar ik kies voor de NSX!
E34M5Touring zegt
@cvoo: Absoluut! Zou dan ook mijn keuze zijn. Liefst die groene van Titan Motorsports waar Tuned mee gereden heeft. Zo is ie voor mij perfect.
G-Ammo zegt
@cvoo: Hoe kom je daar bij?
Toyota is een super saai merk… dus de Supra ook! :)
En de AE86, de Corolla TE27, Corolla T-Sport, Chasers, Crown, Soarer, MR2’s…
Allemaal super saai!
volvoturbo zegt
@G-Ammo: Een Supra saai? MK4 zeker niet.
lazy123 zegt
@G-Ammo: je vindt het een saai merk, maar toevallig ken je wel al die modellen uit het hoofd. Ziet ernaar uit dat je het juist interessant zou vinden??…
G-Ammo zegt
@lazy123:
Type in Sarcasme in Google ;) En kijk naar mijn Avatar op autoblog…
Kuch…
thijs_vangrinsven zegt
@cvoo: kunnen we net zo goed de EVO en de WRX STi er ook bij doen imo.
cvoo zegt
@thijs_vangrinsven: Dat zijn rally afgeleide met 4 cilinder blokken…Ook gaaf, maar een hele andere klasse!!
bogey zegt
@cvoo: Een GTO ook vind ik. Vroeger had je zoveel Japanse schoonheden. Tegenwoordig zijn ze zeker nog OK, maar missen ze wat emotie of zo, ik weet niet juist wat het is.
jasbelle zegt
R34 GT-R, want 2Fast2Furious
Design_Driven zegt
@jasbelle: Voor mij juist een rede die te laten staan.
Michiel1 zegt
hoe kan dit lijstje zonder de Supra??
ik zou toch voor NSX kiezen, in mijn ogen net wat beter en vooral specialer als de andere 3 keuzes (ja ik reken de supra mee)
ardonjr zegt
Absoluut de Nissan!
arii zegt
Alle 3 geweldige auto’s, maar hoort een Supra ook niet in dit groepje? :)
michaelcorleone zegt
Tussen de Honda NSX en de Nissan Skyline GT-R r34 kan ik niet kiezen tussen allebei.
ronin1130 zegt
Heb nog een test liggen van MotorTrend (juli 1993) waarin ze de Acura NSX, Mazda RX-7, Mitsubishi 3000GT, Nissan 300ZX en de Toyota Supra tegenover elkaar zetten. Hierbij wordt ook gewerkt met fysisch opgemeten parameters zoals G-krachten enzo.
Hierin komt de Supra werkelijk als superieur uit, beetje verrassend misschien…
De RX-7 zou ik in deze keuze links laten liggen, heeft een grillige betrouwbaarheidsreputatie en schijnt niet echt comfortabel voor dagelijks gebruik.
De NSX en de GT-R R34 zijn en blijven iconen natuurlijk. Het is wel jammer dat zoveel GT-R (grondig? deskundig?) onder handen zijn genomen zodat erg weinig originele exemplaren overblijven. Misschien wordt een stock GT-R wel op termijn het meeste waard?
Doe mij maar een stock GT-R dan uit deze selectie…
dylanrex zegt
@ronin1130: in de tijd dat ik de rx7 heb, zijn er al 2 Gtr’s kapot gelopen! Dus betrouwbaar? Tot op een zekere hoogte.. en wie koopt zo’n auto nou voor dagelijks gebruik?
E550 zegt
@ronin1130: ik heb op het internet werkelijk geen 1 standaard Skyline kunnen vinden, behalve foto’s die in het museum staan.
De skyline is prachtig, maar heeft zo’n tuningimago, dat ik ‘m niet zou kiezen. Ze hebben allemaal zo’n mega dikke uitlaat onder die je je vroeger ook zag onder Civics en GSi-tjes. De twee originele zijn vele malen mooier en ingetogener.
willeme zegt
Kom op @MauritsH, ik heb nog steeds geen keuze gemaakt tussen de Carrera GT en de LF-A. Kom je met deze vraag…
Corrado16v zegt
@willeme: Precies, hou op met deze moeilijke keuzes. Ik slaap er niet van.
trolle zegt
De rx7, ik zou ook geen seconde twijfelen bij de andere 2 maar de rx7 blijft mijn favoriet
lincoln zegt
Kiezen is fun ..
Kopen doet geen hond ..
bmwe82 zegt
@lincoln: Waarom zo vaak negatief?
lincoln zegt
@bmwe82:
Bedankt dat je denkt dat ik verantwoordelijk ben voor de salesfigures ..
willeme zegt
@lincoln: het is inderdaad nogal negatief hoe je het stelt, maar het feit wil dat het ook negatief is.
Sportieve Jappen tussen 1990-2002:
Honda:
NSX, Integra Type R, S2000, Civic Type R
Mazda:
RX-7, Eunos Cosmo
Mitsubishi:
FTO, Eclipse, GTO, Lancer Evolution,
Nissan:
Silvia/200SX, 300ZX, Skyline GT-R, Stagea RS,
Subaru:
Impreza STI, Forester STI, Legacy B4 GT
Toyota:
MR2, Celica, Supra
Even snel de carlist van GT4 er bijgehaald ;-).
Die hele markt is jaren al geleden overleden. Er zijn er nog maar vijf niche spelers over. That’s it. (STI, GT86, GT-R, RC-F en Covic Type-R).
Dus een korte deductie leert dat je volkomen gelijk hebt ;-).
lincoln zegt
@willeme:
Dat maakt kiezen niet alleen fun ..
Maar ook heel makkelijk ..
Rob zegt
@willeme:
Goh, nooit geweten dat Mazda in de jaren 90 nog een Cosmo maakte. En na wat Google-werk kan ik wel de conclusie trekken dat het een best fraaie coupe is. Doet me ergens denken aan Lincoln MK8, maar dan met liniaal getekend. Tof wel.
En ik kende eigenlijk alleen de jaren 60 Cosmo. Mogen we die auto eigenlijk de eerste Japanse supercar noemen?
GOD zegt
@lincoln: :D Dit is echt waar de beste slogan die ik ooit heb gehoord!
bmwe82 zegt
https://m.youtube.com/watch?v=jjbrFBE4x8A
starlet zegt
Ik mis ook de Supra! Toch net zo’n grote legende lijkt me..
Jochempie zegt
De NSX voor mij… Als het de R32 GT-R geweest was, was ik daarvoor gegaan. Die vind ik veel mooier dan de R34…
De RX-7 is het niet voor mij… Gevoelige motor, onaantrekkelijke styling..
Vreddy_B zegt
Van bovenstaande auto’s zou ik de Nissan kiezen.
Maar uit deze categorie is de Mitsubishi 3000GT toch echt mijn favoriet.
Is het trouwens niet logischer om gezien de bouwjaren de Nissan Skyline R33 te nemen?
Vanquish zegt
Ik ga voor de RX7 of de R34. Met de NSX heb ik nooit iets gehad en eigenlijk vind ik die niet eens zo mooi. Wat design betreft vind ik de RX7 veruit het mooiste, maar de R34 heeft weer zo’n prachtig V6 geluid. Lastig!
ikbenmnzus zegt
@Vanquish: 6 in lijn. Geen V6.
Vanquish zegt
@ikbenmnzus: Je hebt gelijk, excuseer! V6 typt zó makkelijk dat ik er niet eens over nadacht.
martingtv zegt
rx7, de mooiste van de 3.
griffendahl zegt
NSX, want middenmotor, atmosferisch en Senna.
Rob zegt
Als we dan toch gaan toevoegen: Mitsubishi GTO. Vierwielaandrijving, vierwielbesturing en actieve aerodynamica, jawel! Ook als Dodge Stealth verkocht, en dat is een héél erg slick ontwerp!
http://rkdealeraccelerate.s3.amazonaws.com/images/3/5/8/6/3586/1991-Dodge-Stealth-R-T-Twin-Turbo_251276_low_res.jpg
http://rkdealeraccelerate.s3.amazonaws.com/images/3/5/8/6/3586/1991-Dodge-Stealth-R-T-Twin-Turbo_251275_low_res.jpg
Heeft niet de faam en bekendheid als de RX7/Skyline/NSX, en dat is te zien in de prijzen. Gewoon te behappen nog. ook de hele mooie exemplaren.
Vreddy_B zegt
@Rob: Ik heb zelf wel voorkeur voor de 3000GTO met de klap koplampen. http://www.autozine.org/Archive/Mitsubishi/classic/GTO.html
e1000bmw zegt
@Rob: Maar zou je hem dan als Mitsubishi of Dodge kiezen?
Rob zegt
@e1000bmw523i:
Euhm, technisch waren ze toch exact gelijk, op de actieve aerodynamica na?
Dan denk ik de Dodge, want die heeft toch die subtiele achterlichten (zie mijn eerdere foto) en de Mitsubishi niet? Wel in het rood gaarne!
(@Autoblog, ga eens een uitgebreid artikel over die auto schrijven! ;-))
TimD zegt
GEEN VAN ALLEN
henkhupelschoten zegt
Ferrari F355, heeft ook klapkoplampen! En is mooier!
e1000bmw zegt
@henkhupelschoten: Als we dan toch over klapkoplampen beginnen: E31 (Bimmer uiteraard)…
e270cdi zegt
GT-R en dan motorisch extreem tunen. Of toch de RX-7? Het iig de enige auto’s waarvan ik ze getuned lekkerder vind als standaard.
madmarky zegt
De Supra hoort meer thuis in dit ‘Fast & Furious” rijtje als de NSX, welke toch meer wordt gezien als supercar dan sportieve straatauto.
Daarover gesproken: NSX, want supercar.
viezefreddyw zegt
Ik kies voor de NSX. Een auto die naar mijn beleving minder is aangetast door de tuningwereld. De R34 Skyline vind ik echt schitterend, alleen jammer dat ‘ie door een paar films zo geliefd is om te ’tunen’. Hetzelfde liedje voor de RX-7, Supra etc.
niekie1999 zegt
Mag ik de r32 gtr toevoegen? Die vind ik toch ff mooier dan de r34 gtr
denniss00 zegt
De RX-7 lijkt me ook niet verkeerd
micrak11 zegt
R34 natuurlijk!
aquila2003 zegt
Nsx because: nsx
redneckdarian zegt
Liever de Nsx, maar als enige auto de GTR
willeme zegt
Wel grappig dat er telkens gerefereerd wordt aan Senna. De beste man heeft volgens mij een paar keer gereden met de proto van de NSX en een paar adviezen gegeven. Hij was wel dichter betrokken bij het Type-R project (op Suzuka). Maar we doen de ingenieurs van Honda ernstig tekort door alle credits aan Senna te geven. Anders kunnen we ook zeggen bij elke Ferrari tussen 2000-2010 ‘want Schumacher’.
Het is zoals altijd, gewoon marketing. Succesvolle ook, want iedereen trapt erin.
martinus zegt
@willeme:
Elke Ferrari tussen 2000-2010, Want Ferrari!
Marketing werkt!
slaapmutsje zegt
@willeme: Senna was niet zo onder de indruk van dat eerste prototype. Plat gezegd was zijn feedback dat de auto als een boot stuurde. De ingenieurs zijn vervolgens weer opnieuw begonnen om dat aluminium frame wel voldoende stijf te krijgen. Dus de ingenieurs verdienen alle credits, maar zonder de eerlijke feedback van Senna was de NSX niet zo’n geweldige auto geworden.
Erik zegt
@willeme: heeft niets met marketing te maken. Aceton Senna heeft het onderstel voor Honda ‘fijn geslepen’ totdat Honda content was om de strijd aan te gaan met de gevestigde orde.
Dit resulteerde o.a. in een test door het Duitse (!) blad Auto, Motor und Sport tussen de NSX en de Porsche 911 met als resultaat dat de NSX als winnaar uit de bus kwam op alle fronten. Duitsland op z’n kop natuurlijk gelet op de reacties op het artikel.
willeme zegt
@erik2907: Klopt helemaal, maar met Senna heeft dat niet zo veel te maken. Hij heeft zijn feedback gegeven, maar hij was niet testrijder of ontwikkelingschef of zo. Ook zonder Senna was de NSX de briljante auto die het is. Senna heeft met name bij gedragen aan de mythische status erom heen ;-)
Author zegt
@willeme: Maarre, hoe zat het nou precies met Taki Inoue en de Smart Roadster?
willeme zegt
@MauritsH: dat was toch de allerslechtste F1 coureur aller tijden, behept met een serieuze alcoholverslaving tegenwoordig?
Author zegt
@willeme: Hahahaha +1!
audiisthebest zegt
Makkelijke keuze, sowieso de R34 GT-R
thefmanl zegt
Gewoon alle 3
pinut187 zegt
De NSX uiteraard!
rob5nismo zegt
Echte breinbreker deze want alle 4 zijn bruut
Corrado16v zegt
@rob5nismo: alle 4? De ene RX7 en ook de andere ?
martijn11 zegt
GT-R zeker weten
MDA zegt
NSX of GTR… maar toch NSX want Senna.
reactief zegt
Ben van allen geen groot fan, al kan de NSX me redelijk bekoren.
Toevallig zag ik gisteren een zwart exemplaar in Vlissingen. En moet zeggen dat ik wel onder de indruk was, vond hem erg geslaagd.
toyotafortuner zegt
Och @MauritsH wat doe je me aan! Kiezen tussen 3 van de meest iconische pret Japanners uit de 90s! Dat kan ik absoluut niet!
En idd: eigenlijk mogen de Supra en de 3000GT er ook bij.
allesmetturbo zegt
GT-R!! anyday
gieltj zegt
Liever de GT-R32.
Moest ik kiezen dan ga ik voor de RX-7 because rotary
pagani86 zegt
Kan niet kiezen tussen deze 3 Japanse sport auto’s. Ze alle 3 iets unieks
sr20det zegt
Een r34 vspec of een rx7 spirit r ?? zou nooit kunnen kiezen, wil ze allebei
kwatkam zegt
NSX zonder twijfel. Vroeger was ik gek van de RX7 en zeker deze laatste versie. Echter bij een meeting onder de motorkap gekeken en het blijkt dat een wankelmotor mengsmering heeft! Er zit een apart olietankje die de benzine “vet” maakt om te voorkomen dat de zuigerafdichting te hard slijt. Tsssk, leuk voor een brommertje maar voor een sportauto? Kom op zeg.
redbeams zegt
Uh tja ik zou dan toch voor de R34 gaan…al hoort de supra zeker in het rijtje thuis.
Supra heeft toch echt de lekkerst klinkende 6 in lijn naar mijn mening.
e1000bmw zegt
De RX-7. Iedereen loopt al weg met die andere twee namelijk, dus ik kies voor de underdog van het stel.
skylinefan zegt
Ik zou ’t niet weten ;)
str8six zegt
R33 in Midnight purple met goudkleurige BBS RS’en.
sracert zegt
Honda NSX want F1 5x WM en ik geloof 71x overwinningen en natuurlijk de afstelling conform simply the best “Senna”. check anders nog even op u-tube Senna’s test v/d witte NSX type-R op Suzuka. Heeft Senna zijn gewone kleren aan met lakschoentjes en witte sokjes, schopt nog even tegen de bandjes voor controle en dan schiet hij rokend de pits uit. (ik weet niet hoe ik de link naar u-tube kan uploaden)
Erik zegt
@sracert: bij deze de link:
http://youtu.be/jjbrFBE4x8A
sracert zegt
@erik2907: Tx man! Konden/mochten de heren van AB de LFA en de Carrera GT maar zo testen!
@willemse: kijk je ook nog even?
rotarypowah zegt
De RX-7 natuurlijk!
xiran zegt
Alleen de nsx, de andere twee zijn te klein.
dedon zegt
R34 natuurlijk. Gewoon in een hele andere klasse. Eigenlijk vind ik je ze sowieso niet met elkaar kan vergelijken… Turbo vs N.a. vs Rotor
neal zegt
RX7, maar ik heb er dan ook al één :-D
deora zegt
Ik rij nu in een R34 GT-T dus ga automatisch voor de R34 GT-R ?
Hupke zegt
Van die 3 wagens vragen ze voor 2 ervan hoge bedragen en eentje kan je voor een appel en een ei meenemen, we weten al welke van de 3 dus niet begeerlijk is.
Van die 2 is er eentje die met kop en kont boven de ander uitsteekt en dat is de NSX, maw. honda is de enige logische keuze. Maar kopen doe je met je hart en dus word diegene gekoch die het eerste te koop was op NFS driftspul.
addiction4cars zegt
1: Nsx
2: R34
3: Rx7
horza zegt
Zonder twijfel de NSX!!!
ghost zegt
Een perfecte RX7 met trirotor en veilside kit vind ik best leuk maar ik kies toch de Nissan skyline GT-R R34 in midnight purple.
goodfellar1 zegt
De eerste ‘kies maar’ waar ik echt moeite heb met kiezen. Alle 3 prachtige Japanners!
kennone zegt
Silvia S15 Spec R
Davidov zegt
Wat een moeilijke vraag zeg..
Doe mij dan ook maar de NSX?
mellie zegt
Zonder twijfel de RX-7