Ga je voor een restomod voor een EV of toch een V8? Jij kan nu kiezen!
Sommige mensen vinden het geweldig, anderen vinden het heiligschennis. het gaat om restomods, retromods en elektromods. Het gaat om oude auto’s die ingrijpend zijn aangepast. Veel onhebbelijkheden van oude auto’s zijn eruit gehaald met moderne technieken. Maar de ‘geest’ van de auto blijft bestaan. Singer heeft het tot een kunst verheven, maar er zijn tegenwoordig een hele hoop bedrijven dit dit doen.
Een van de bedrijven is Frontline Cars uit het Verenigd Koninkrijk, waar deze vorm van auto’s modificeren heel erg populair is. Frontline Cars heeft niet één, maar twee voorbeelden van wat ze kunnen doen. In beide gevallen betreft het een coupé, die uiteraard ietsje toffer is dan de Roadster.
LE60 Coupé
De eerste heeft een 4.8 liter V8 onder de kap. Het is een gemodificeerde Rover V8. Dit blok was leverbaar in een hele hoop uiteenlopende auto’s en er zijn enorm veel tuningsspullen voor te krijgen. Dus is dit blok verre van standaard, uiteraard. In dit geval is de motor goed voor 375 pk en 409 Nm.
Gezien het slagvolume is dat koppel behoorlijk laag. Het maakt overigens niet uit, want de auto weegt maar 1.122 kg. Schakelen gaat via een handbak van Tremec. Uiteraard heeft de MG B Coupé achterwielaandrijving. In dit geval is er ook een sperdifferentieel. Deze zal wel geweldig klinken denken wij zo.
BEE GT Coupé
Vind je die V8 een beetje overkill bij een restomod, dan kun je ook kiezen voor de EV, de BEE GT. Deze heeft een elektrmotor met 122 pk en 200 Nm. Niet extreem veel vermogen en koppel, maar meer dan voldoende om met het verkeer mee te komen. Leuk: ook bij de BEE GT is de gewichtsverdeling 50:50 en ook hier is er een handbak aanwezig! En ja, ook een sper ontbreekt niet.
In beide gevallen krijg je een flink herzien onderstel met grotere spoorbreedte en serieuze remmen. Het interieur is uiteraard bij beide schitterend aangekleed. De elektrishe variant weegt slechts 1.165 kg. Ook leuk, van de BEE komt er ook een roadster. De Coupé is altijd benzine.
Restomod EV of V8
Dan is het natuurlijk nu de vraag aan u, waarde lezer: hoe wenst u uw restomod? Ga je voor een elektrische versie of toch eentje met V8? Voor beide gevallen valt wat te zeggen. Waarschijnlijk ga je er niet heel erg veel kilometers mee maken en wil je dan maximaal genieten. Dan kun je die V8 kiezen, toch?
Anderzijds, zó nodig is die V8 niet. Daarbij zijn er zat mensen die voornamelijk het uiterlijk en interieur van een klassieker zo gaaf vinden en bijdragen aan de beleving. En als je in de stad woont en daar rondjes wil rijden, dan is zo’n elektromotor best een goed idee. In Rotterdam zullen ze blij met je zijn! Vanaf volgend jaar worden de modellen geleverd.
O plaat zegt
Wat voor vraag is dit? Wil je liever enkele rake klappen krijgen of een blowjob is zowat een even moeilijke vraag. Zonder oude techniek is een oude wagen geen historisch voertuig en oninteressant voor de liefhebber. De gemiddelde oldtimer doet in België 1200km per jaar. Voor het milieu moet je deze dure ombouw die je wagen verkracht dus niet uitvoeren.
Robert zegt
Lastige keuze, maar ik ga voor de restomod voor de toekomst: elektrisch. En dan met name als antwoord op de vraag: “Wat moet je in godsnaam met 375 pk en 409 Nm in een auto die als roadster is ontworpen?”
O plaat zegt
Nu en in de toekomst haal je nooit de prijs van de ombouw er terug uit bij verkoop. Bovendien is je wagen oninteressant voor de liefhebbers die in de markt zijn voor één.
cossiekiller zegt
De V8, maar niet in die koets. . 🤦🏻
anthwan zegt
Een restmod EV of V8?
Dit is een trap tegen je ‘lalaloepsie’.
Of een engeltje wat in je oren zingt.
Ik zou het wel weten.
pomoek zegt
EV. Gaaf. Wat kost het?
crashingduke zegt
Een restomod vind ik een arrogante uiting van gebrek aan creativiteit. “Ik kan zelf niets ontwerpen, dus pak ik iemand anders zijn ontwerp en laat ik zien hoeveel beter ik dat had gemaakt “. Meestal vergetend dat het origineel uit een andere tijd komt, met een ander budget is ontworpen en er wat meer van geproduceerd moesten worden. Dat geschreven hebbende, zou ik voor de EV gaan. Ik denk dat je met software best een deel van het karakter van de oorspronkelijke motor kan behouden en het biedt wel de mogelijkheid om dat met de auto te doen, waarvoor die oorspronkelijk in ontworpen. Rijden.
ericc zegt
V8……
maxidyne zegt
V8, dat geeft ziel en karakter aan zo’n wagen. Cliche antwoord, maar zo voelt het voor mij wel. Tja, autoliefhebber zijn heet dat.
sabrerator zegt
De V8. In de koers van die elektro-versie.
Frontline maakt schitterend spul. Hun eerdere versie met Mazda-motor was al episch. Die zou ik denk ik eerder kiezen.
MarcoM zegt
Tjonge jonge, een V8 natuurlijk. Voor dat geld van de ombouw kun je heel wat benzine opstoken.