Twee tuners van Britse terreinwagens bestookten ons deze week met nieuws: Arden lepelt extra pk’s in haar aangedikte Range Rover, terwijl Kahn de eveneens verbrede Defender nieuwe looks heeft gegeven. Maar welke wordt het?
Zo Duits als het Britse Kahn klinkt, zo Duits is het Engels klinkende Arden. Die laatste Toko houdt zich al sinds 1972 bezig met het opleuken van Jaguar’s en sinds wagen ze zich ook aan Range Rovers. Verder nemen de Oosterburen zo nu en dan nog een Bentley of MINI onder handen. Anderhalf jaar terug presenteerde ze een heftige bodykit voor de vierde generatie Range Rover maar het 510 pk sterke blok kreeg er slechts 50 paardjes bij. Tot nu, want het bedrijf maakt het met een 650 pk sterke AR9 helemaal goed. Het koppel nam met 120 Nm toe tot een fenomenale 745 Nm. Het is dat de bodemvrijheid echt serieus terreinwerk in de weg staat, want aan het koppel zal het niet liggen.
Bodemvrijheid heeft de Land Rover Defender 2.2 TDCI XS 110 Chelsea Wide Track van Kahn Design voldoende, al is het vermogen van 122 pk wat magertjes. Leg echter een setje terreinbanden onder deze verbrede LaRo Defender 110 en je lacht met je 360 Nm alle volgeinkte voetballers in hun Arden Range Rovers driedubbel uit. Aan de voorkant zien we een nieuwe grille, die net wat moderner maar vooral ook subtieler oogt dan het exemplaar op de vorige Chelsea Wide Track Defender. Dat geldt overigens voor de hele wagen. Hoewel deze Defender in de breedte wat centimetertjes groeide, is de terreinbeul lang niet zo in your face als de Range Rover van Arden.
Tja, wat wordt het? De schreeuwerige pk’s van Arden of de coole looks met het weinig indrukwekkende viercilindertje (0-100 in 16 seconden) van Kahn? Ga je voor zwart of voor wit?
dafmaf zegt
Een Range Rover die niet meer over een verkeersdrempel kan? Doe mij maar die Defender die zo over een Mini rijdt.
timmieeee zegt
Allebei niet?
Robert zegt
@timmieeee: dat was mijn eerste gedachte ook, maar uiteindelijk vind ik die LaRo nog wel oké. Die Range Rover by Arden kun je m.i. alleen maar kwalificeren als “penis-compensatie”.
TimoBac zegt
Die defender natuurlijk. Dat andere apparaat is gemaakt voor voetballers met een kleine-plasser-complex.
gop1 zegt
@timobac: en die defender niet zeker?
jag00 zegt
De witte a9 met 650 paardjes zonder die rare bladhappers aan de auto!
jaguarjunk zegt
Wat denk je? Dit is wonen op een woonwagenkamp versus wonen in een buitenhuis ergens in Drenthe..
rikus zegt
@jaguarjunk: Makkelijke keuze. Iedereen wil wonen in Drenthe.
kwatsjkop zegt
Normaa gesproken de Range Rover, maar doe me in dit geval maar de Defender. Dik ding eigenlijk!
dirkiii zegt
Defender alleen offroad velgen er onder en gaan met die banaan!
robert110 zegt
De Defender voor mij graag. Maar ik heb er liever een zonder al die tuner troep.
borrelnoot zegt
Allebei niet. Lelijke tupperware dingen. Dit type wagens blijf je met je tengels vanaf…
philipf zegt
Nee allebei niet. Of doe er toch maar eentje. Dan kan ik die verkopen voor iets leukers
e1000bmw zegt
@philipf: ik vrees alleen dat de markt hiervoor erg klein is, waardoor je dat ding aan de straatstenen niet kwijtraakt…
406_v6 zegt
Nee, ik bedank. Liever een Range Rover series 1 2-door in originele staat.
e1000bmw zegt
@406_v6: 3 door, toch…?
wilbertg zegt
Sorry, ik vind ze allebei lelijk.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Laat mijn range rover maar lekker standaard
MaartenD zegt
In de categorie hoe verkracht ik twee prachtige auto’s scoren deze twee misbaksels hoge punten
jrsmoke zegt
@maarten020: scoren ze iig nog iets ;-)
gtwillem zegt
Een Defender opleuken mag, maar dan wel via de officiële Lamd Rover catalogus graag.
Wat betreft de Range Rover: ik was een enorm fan de vorige Range Rover, maar het was helaas een auto die ook aansprak bij dubieuze figuren. Maar nu er een nieuwe Range Rover is die bij het foute publiek in de gratie valt, is de oude ineens wel ‘goed’.
Ik bedank voor beide aanbiedingen en ga opzoek naar een donkergroene Range Rover TDV8 4.4 Vogue SE met beige interieur en donkergroene piping. En zo’n whiskey cabinet in de kofferbak graag. Een Laphroaig is wel zo lekker op zijn tijd (niet daarna rijden, uiteraard!).
Dizono zegt
@gtwillem: Zo’n Laphroaig is lekker, maar past met z’n alom aanwezige rooksmaak natuurlijk veel beter bij de bonkige Defender. Zo’n poepchique Range Rover als jij omschrijft vraagt meer om de complexe smaken en verfijning van bijvoorbeeld een 30 jaar oude The Balvenie.
gtwillem zegt
@dizono: een kenner! Ik ben zelf van de relatief eenvoudige, medicinale turfachtige varianten, vandaar de Laphroaig. Inderdaad meer voor wanneer je in de Schotse Highlands al weer met je Morgan met panne staat. In de stromende regen. Met een bord Haggis.
ettie zegt
Flikker op zeg, gewoon een standaard rr.
mrrallycross zegt
Doe mij dan maar de land rover. Ziet er minder idioot uit dan die witte. Daar zou ik niet dood in gevonden willen worden.
badboys zegt
Tuurlijk de LR Defender stoer ding de echte offroader en eentje die mij altijd heeft aangetrokken.
fmgarcia zegt
Pff dan maar Fred Flintstone’en met die defender. Ziet er niet uit om iedere ochtend je witte RR onder te kotsen als je de deur uit stapt.
sydney zegt
Blame Canada.
meepinz zegt
Ik hoef ze allebij niet. Zo’n auto heb ik niet nodig in NL.