Twee auto’s die je op basis van hun naam niet direct zou vergelijken, maar die in werkelijkheid veel overeenkomsten hebben. Zo wonnen beide auto’s Parijs-Dakar, de Peugeot zelfs twee keer.
Dakar is in volle gang en dat is een mooie gelegenheid om nog eens naar de gloriedagen van de rally te kijken, toen er nog in Parijs werd gestart. In de jaren ’80 was niets te gek en kwam je naast buggy’s en aangepaste terreinwagens nog gewoon onvervalste supercars tegen in de woestijn. We zetten een legendarische Porsche tegenover een van de meest succesvolle Dakar-auto’s aller tijden: de Peugeot 405 T16 Grand Raid.
Porsche 959 ‘Paris-Dakar’
Porsche ontwikkelde de 959 eigenlijk voor de Groep B-rallyklasse, maar deze was opgeheven voor de 959 goed en wel klaar was om te racen. Dan rijden we er toch mee naar Dakar?, zullen de Duitsers ongetwijfeld gedacht hebben en zo geschiedde. In 1984 werden nog drie 911’s omgebouwd naar 959-specificaties maar in 1985 stonden er drie échte 959’s aan de start. Zonder succes, de auto’s kwamen alle drie niet aan de finish. In 1986 was het daarentegen wél raak, met de eerder opgedane ervaring werd een relatief eenvoudig eentweetje gescoord. René Metge en Dominique Lemoyne zitten achter het stuur van de Porsche in inmiddels legendarische Rothmans-kleuren.
Peugeot 405 T16 Grand-Raid
Twee jaar later domineert Ari Vatanen met een Peugeot 405 T16 Grand Raid Parijs-Dakar maar drie dagen voor de finish wordt hun auto gestolen en de wagen wordt gediskwalificeerd. De winst gaat dat jaar wel naar Peugeot, maar dan naar Kankkunen en Piironen in de ‘oude’ 205 T16. In 1989 en 1990 is het wel raak voor Ari Vatanen. Staat de Porsche 959 die werd ingezet tijdens de monsterrally nog redelijk dicht bij het straatmodel, de 405 T16 deelt niet veel meer dan zijn lampen en voorruit met de destijds populaire familiewagen. Onder de fraaie tweedeurs body, die helaas nooit als straatmodel verschijnt- gaat een viercilinder turbomotor schuil die ook nog eens achter de coureur en zijn navigator is geplaatst. Al met al een stuk gaver dan die wat vreemde 2008 DKR waarmee Peugeot dit jaar aan de start staat.
Hoeveel vermogen de Porsche en de Peugeot precies aan boord hebben is lastig na te gaan. Naar het schijnt leverde de 405 T16 Grand Raid uit 1988 zo’n 400 pk. Genoeg dus om de andere auto’s van zich af te houden, maar Jan de Rooy in zijn Daf hou je natuurlijk niet achter je. Voor de uiterst succesvolle deelname aan de Pikes Peak Hillclimb van dat jaar werd het vermogen overigens nog opgeschroefd naar een slordige 600 pk
mrrallycross zegt
Porsche! Die peukenbak werd zelfs door een vrachtwagen ingehaald dus die hoef ik niet.
jrk68 zegt
@mrrallycross:
Het is maar wat je wilt zien….
Die “peukenbak” won Le Dakar in verschillende hoedanigheden maar liefst 8 maal.
2X vermomt als 205T16, 2X als 405T16 en 4 maal vermomt als Citroën ZX.
Daar steekt die ene overwinning van de 911 en die ene overwinning van de 959 toch een beetje schril tegen af….
Dizono zegt
@jrk68: Bijna goed, de 405 won hem drie keer, de ZX ook ;)
jrk68 zegt
@dizono:
Nope, de ZX won in 1991, 1994, 1995 en 1996.
Check dit filmpje uit 1991 ook even.
https://www.youtube.com/watch?v=uQcnTyfk7Lw
Misschien komt de verwarring doordat hetzelfde duo het jaar ervoor met de 405T16 won en Citroën erna 2 jaar op rij werd geklopt door Mitsubishi (destijds nog zonder subsidie)….
Dizono zegt
@jrk68: verhip, je hebt gelijk!
jrk68 zegt
@dizono:
No worries….
Dit autosport fossiel zit er ook weleens naast….
gtwillem zegt
@jrk68: nadeel van de AB App: jij had alles al mede gedeeld wat ik later bracht…
Het is inderdaad een van de meest succesvolle platforms in (Dakar) rally’s. Ik ben niet de enige ouwel*l hier die zich deze wagens nog goed kan herinneren ;-)
wiebe zegt
@mrrallycross: de porsche zou ook ingehaald worden door de zelfde vrachtwagen
ghost zegt
@mrrallycross: haha klopt, die beelden krijg ik niet snel meer van de netvlies dat Jan de Rooy zijn dubbelkoppige truck vol langs Ari vatanen rost.
henrie zegt
@ghost: Dan staat het toch niet helemaal goed op je netvlies, want het was niet de dubbelkoppige truck…
https://www.youtube.com/watch?v=wahtSHVWo1Y
mrrallycross zegt
@henrie: haha juistem
carmasterr zegt
@ghost:
Twee motoren, niet twee cabines.
tupperware zegt
De 405 T16 graag, altijd een elegante verschijning gevonden.
wiebe zegt
@tupperware: en nartuurlijk Ari Vatanen achter het stuur
mrrallycross zegt
@wiebe: ook een elegante vertoning?
wiebe zegt
@mrrallycross: geschiedenis held
dikdraak zegt
Sowieso de Peugeot.
pindakoning zegt
Wat is die 959 toch bijzonder! Er zijn toch plannen om een nieuw Dakarmodel te bouwen ?
atteh zegt
@pindakoning: Er gingen geruchten over een nieuwe 911 ‘Safari’, geen idee wat er nog van die geruchten over is? Maar over een specifiek Dakar model heb ik niemand gehoord? In ieder geval zouden ze dan niet een 911 gaan gebruiken, maar vast een Cayenne.
jrk68 zegt
@atteh:
Gezien de grootte van de huidige generatie Dakar auto’s lijkt die Porsche Q5 (ik krijg z’n naam maar niet in mijn kop) mij dan de logischer keuze.
Publicitair ook interessanter trouwens….
atteh zegt
@jrk68: Tja, daar kon je wel eens gelijk in hebben inderdaad, naam is trouwens de Porsche Macarena, als ik het zo goed heb…?
ko3n zegt
@atteh: volgens mij verwar je hem met zo’n vaag dansje maar een nieuwe 911 in le dakar zou wel heel gaaf zijn en ook een leuk contrast tegenover de mini’s, 2008’s, duster’s en hiluxen
g40freak zegt
@atteh: het was toch porsche macramee?
carmasterr zegt
@g40freak:
Porsche Macademia?
autofanaat11 zegt
Listige, vind de Peugeot persoonlijk mooier. Maar de Porsche is ook prachtig
p993 zegt
Die bovenste is geen 959 maar 911 of vergis ik me?
bassen zegt
@p993: Je vergist je. Porsche heeft wel met de 911 (953) aan dakar meegedaan maar bovenstaande foto’s zijn toch echt van een 959.
jrk68 zegt
@p993:
Hier zie je ze allebei, de 911 is de voorste op de foto.
gregorius zegt
@jrk68: da’s een vette foto!
sydney zegt
Ondanks dat ik een groot liefhebber van Porsche’s (en haar racehistorie) kies ik zonder twijfel voor de 405 T16.Man man man, wat heb een hoop speeksel verloren terwijl ik kwijlend als kleine Sydney met m’n neus tegen de tv zat aangedrukt tijdens Dakar.Autovisie’s uitknippen,natekenen,modelauto bietsen bij m’n ouders.Alles.
Maar dat goldt ook voor de DAF TurboTwin II
Leuk stuk trouwens @dizono
850t5r zegt
@sydney: absoluut mee eens! Al denk ik dat als je instaPt maar tot 1 conclusie kan komen, t zit nie
xiran zegt
peugeot natuurlijk.
edgaar zegt
Zal het niet vaak meer zeggen denk ik, maar Peugeot boven Porsche
SCscreamGT2 zegt
kies maar: een Pinda of een Porsche… HAHAHA.
Matthijs zegt
Natuurlijk de Peugeot, maar dan wel met de Camel reclame.
Ik blijf het jammer vinden dat Peugeot nooit met een productie versie van een 405 Coupé is gekomen.
E550 zegt
@Matthijs: Was er dan een concept?
Matthijs zegt
@e550:
http://quatrecylindres.files.wordpress.com/2013/06/peugeot-405-coupc3a9-heuliez-11.jpg
Jazeker, gemaakt door het nu failliete Heuliez
krijnie zegt
Kan in firefox niet inloggen en krijg maar enkele reacties te zien. Meestal niet meer dan 5 per topic. Waarom zie ik deze niet meer? Meer mensen dit probleem?
gtwillem zegt
@krijnie: wel met de app op mijn iPhone (dat volgens de kennera op Apparata echt gewoon een baggerapparaat is ;-))
carsandmore zegt
@gtwillem: op mijn iPhone zie ik alles gewoon goed zowel de reacties als de rest.
enrique zegt
@krijnie: Op m’n laptop met Safari heb ik dat ook, ik zie vaak enkel de advertorial bovenaan. Zie dan wel ook een knop met “toon alle reacties” die ik sinds vandaag (lijkt het) bij elk artikel moet indrukken om de reacties te lezen.
gtwillem zegt
@dizono: dit was een uitgelezen kans om te zeggen dat de 405 T16 zijn basis niet deelt met de Peugeot 405, maar de 205 T16. Peugeot zat met hetzelfde probleem in de maag als Porsche: wel een competitieve auto, maar geen bestaande rallyklasse meer. Dus hebben ze voor de Dakar de 205 T16 gepakt, een langere wielbasis gegeven meet stabileit. De vorm leek nu al helemaal niets meer op een 205, maar had qua proporties meer weg van de grotere 405. Koplampen en achterlichten zijn inderdaad de enige ondelen van de 405, de rest is bespoke of van de 205 T16.
Daarna werd hetzelfde platform ook nog gebruikt voor de Citroen ZX Rally Raid. Die won volgens mij in 1994 t/m 1996 nog de Dakar. Ik meende dat de regels toen dusdunig waren aangepast dat de ZX Rally Raid niet meer inzetbaar was.
Ik zou overigens voor de 959 gaan. Dat was een auto die in aangepaste vorm Dakar won. Niet een buizenframe met turbomotor en koplampen van een seriemodel.
motoragent zegt
Als Peugeot-liefhebber kies ik natuurlijk voor de 405 T16, in Camel geel graag. Al zou ik stiekem de 205 T16 nog daarboven verkiezen.
series2 zegt
De Peugeot. Met de reden dat ik de 959 gewoon veel liever als straatauto zie.
str8six zegt
Bijzonder dat de meerderheid hier voor de Peugeot gaat. Ik zie niet echt wat er zo speciaal aan die auto is in tegenstelling tot de 959.
406_v6 zegt
@str8six: bijzonder aan de Peus is dat ie uitsluitend en alleen voor Dakar werd gebouwd, de 959 werd ook daadwerkelijk in productie genomen, de Peus is dus sowieso zeldzamer.
str8six zegt
@406_v6: ah ok, wist ik niet. Dat van de Peus dan.
PeugeotGTI zegt
De 405 T16 en de 205 T16 hebben mijn liefde voor snelle Peugeots behoorlijk aangewakkerd toen ik nog een klein ventje was. Dat Vatanen werd ingehaald door De Rooy zegt meer over de Turbo Twin II dan over de 405 T16 trouwens. Een 959 in de woestijn was een gaaf gezicht, maar ik ga zonder twijfel voor de 405 T16.
imba zegt
Toen auto’s in Dakar nog auto’s genoemd konden worden…
jrk68 zegt
@imba:
????
Die 405 stond verder van een straatauto af dan de huidige Mini’s of Toyota’s….
Over de 2008 ga ik het niet hebben, dat is immers een buggy.
imba zegt
@jrk68: Het oog wil ook wat.
Michiel1 zegt
Ik hoef geen van beide, doe mij maar zo’n Dakar Truck!!! Machtige machines, lekker met 220km/h alles het snot voor de ogen rijden!
wiebe zegt
@Michiel1: tegenwoordig begrend op 160 km/h
carmasterr zegt
@wiebe:
Sterker nog, 140km/u.
Esprit_de_Flandre zegt
De Porsche om indruk te maken op mensen.
De Peugeot om indruk te maken op mensen die mij wel iets kunnen schelen.
367pk zegt
Vraag aan een carnivoor of hij biefstuk of een slavink kiest! De peudoemaarwat is hier de slavink, de Porsche de biefstuk. De peueieueuwwww heeft niets met het merk (lees de tekst, het is een, misschien wel bij Matra gemaakt, buizenframe, waarop een leeuwtje geplakt is, de Porsche is misschien de eerste echte supercar, want bruikbaar en toch superprestaties (alle “supercars” daarvoor, en in dezelfde tijd, zijn/waren totaal onbruikbare expositiemodellen).
jrk68 zegt
@367pk:
De eerste supercar was de Mercedes 300SL, daar is het grootste deel van de automotive world het wel over eens.
Die won in zijn tijd trouwens ook legendarische races/rally’s….
jordip zegt
Zou gaaf zijn als porsche met een variant op de macan zal meedoen dakar in de toekomst.
ko3n zegt
@jordip: ja maar nog gaver als ze het met een 911 (misschien een team met 2 macans en 2 911’jes)
jordip zegt
@ko3n: lijkt me inderdaad wel erg dik, meteen een allroad versie van de 911 lanceren. Marketingtechnisch zit er denk ik ook wel potentie in, weer een niche gedicht
Rob zegt
Tsja, kiezen…. Doe maar de Peugeot. Want snelle Peugeot zijn per definitie cool.
Maar mij absolute favoriete Dakar wagen blijft die Rolls Royce. Wat een verschijning is dat zeg! Geniaal gewoon:
http://www.rallysport.hu/info/2010/11/images/dakar/rolls_royce.jpg
jrk68 zegt
@Rob:
Die was inderdaad briljant.
Zo had je in de beginjaren wel meer aparte verschijningen, AB heeft daar weleens een artikel aan gewijd.
Zo reden er in de beginjaren ook nog motoren met zijspan mee, stel je voor een paar duizend kilometer staande in een bakkie.
Guy Colsoul (de vader van Tom) die het probeerde met een Opel Manta 400, de lijst is te lang….
Voor mij ook een memorabel moment betrof een botsing, de een reed om het dorp en de ander er doorheen en na het dorp reden ze pardoes tegen elkaar op, dat alles gefilmd vanuit de helikopter….
Rob zegt
@jrk68:
De lijst is lang inderdaad.
Wat bijvoorbeeld te denken van deze Mercedes?
http://www.dakardantan.com/images/vehicule/1172.jpg
Of de legendarische Vespa man?
http://www.dakardantan.com/images/vehicule/2137.jpg
Trouwens, een ieder verwijs ik door naar http://www.dakardantan.com
Heul, heul, heul veul mooie plaatsjes uit vervolgen tijden.
rd1991 zegt
Ik zou lekker de koning Trucker uit hangen in de TurboTwin II, dat was ook materiaal zeg. Qua auto wil ik de 405 wel. Damn wat was ik blij toen mijn ouders ook een 405 hadden op een gegeven moment!
rocky zegt
… Kan maar niet kiezen: ik vind ze beiden wel wat hebben, hoor
E34M5Touring zegt
Zeker de Peugeot. Eeuwig zonde dat Peug die 405 nooit als coupe heeft gemaakt. Vond dat echt goed staan. En had je een mooie Mi16 of T16 variant van kunnen maken om de successen te onderstrepen. Zelfde geldt voor de ZX (vind ik dan).
PeugeotGTI zegt
@E34M5Touring:
Ja zonde dat ze dat succes niet verzilverd hebben. Citroën deed dat met Loeb ook al niet toen hij bezig was legendarisch te worden in WRC.
E34M5Touring zegt
@PeugeotGTI: Ja, je had toen even een C4 coupe Loeb edition maar dat was op een paar stickers na weinig bijzonders…
mercedesbenz63 zegt
Bijdeee
tjorque zegt
de porsche graag
de peugeot net iets liever denk ik.
deepep zegt
959 graag, 0-100 3,7 en een top van 320kph nog steeds mooie cijfers na bijna 30 jaar En vandaag de dag nog geweldige techniek.
wiebe zegt
@deepep: ja maar niet in de woestijn dus cijfertjes maken niet uit
deepep zegt
@wiebe: ze ware voor Dakar gedetuned naar slechts “400pk” i.v.m. slechte benzene.
bij Le Mans deden ze 680pk…
henkhupelschoten zegt
De Peugeot natuurlijk! Overigens is die Porsche 959 Dakar wel de gaafste Porsche van allemaal!
LaLancia zegt
De Peugeot. Had als klein jochie een speelgoed autootje van die 405. Vond ’t toen al een cool autootje.
jeppie zegt
Peugeot sws