Ja, we leven in een tijd dat een Mini duurder is dan een Maserati, ook als occasion. Maar welke kies jij?
Er is een verschil tussen nieuwprijzen en occasionprijzen. Nieuwprijzen worden bepaald door de fabrikant, occasionprijzen door de markt. Dit kan soms voor hilarische situaties zorgen. Zoals vandaag.
Mini of Maserati?
Heel toevallig gaf Marktplaats op de frontpage diverse suggesties, altijd leuk. Maar in dit geval stonden er een Mini en een Maserati naast elkaar, voor hetzelfde geld!
Stel, je hebt een dergelijk bedrag over een leuke fun-auto, waar moet je dan voor kiezen? Een jonge Mini met een potente motor of een van de fraaiste coupés ooit gebouwd?
Mini voor dik 15 mille
We beginnen met de Mini. Die staat te koop bij een particulier en is eentje die een beetje is aangekleed en gekieteld, zowel optisch als technisch. Het is een exemplaar uit 2014 en heeft 133.000 kilometer gelopen. De B48B20 motor is getuned tot 285 pk en 400 Nm, wat behoorlijk veel is voor een non-JCW motor (de zuigers zijn door BMW expres wat zwakker gemaakt bij de minder sterke varianten). Maar bij MiniSpeed (waar de auto getuned is) weten ze wat ze doen, gelukkig.
Middels een Remus-uitlaat klinkt ‘ie erg lekker. Voor een betere stijfheid zit er een veerpootbrug op en zoals je kunt zien is de auto voorzien van originele BBS SR velgen in de maat 18 inch. Het is weliswaar een Mini, maar opties als een panoramadakje, grote navi, Harman Kardon-audio en een head-up display zitten er gewoon op. En dat allemaal voor 15.650 euro. Op zich niet zo’n gekke prijs gezien het gebodene. De advertentie van de Mini kun je hier bekijken!
Check hier het Mini F56 aankoopadvies:
Maserati voor dik 15 mille
Maar dat is al helemaal het geval met de Maserati die je hieronder ziet. Natuurlijk, een brakke Biturbo kun je altijd wel vinden voor weinig, zolang er maar voldoende werk aan zit. Het gaat echter niet om een Biturbo (ondanks dat er wel een biturbomotor in ligt, maar dat terzijde). Nee, het is een heuse 3200GT en geloof het of niet, hij kost minder dan de Mini! Dat komt mede door de kilometerstand en de historie. De stand is niet logisch en bedraagt op zijn minst een kwartmiljoen kilometers.
Er is dus flink mee gereden, alhoewel een GT daar natuurlijk voor gebouwd is. Het is een donkergroen exemplaar met beige interieur: heerlijk klassiek. Wat dat betreft past de transmissie er heel erg goed bij, want het is een automaat! Dus het is eigenlijk geen 3200GT, maar 3200GTA.
Standaard kreeg je de Getrag-zesbak, maar optioneel kon je ‘m bestellen met automaat. Deze viertraps automaat met koppelomvormer kennen we vooral van diverse SsangYongs en Australische Fords. Hoe het in een Maserati terecht komt: geen idee. De advertentie van de Maserati kun je hier bekijken!
Dus ga jij voor de Mini of Maserati?
Tja, dan is de keuze aan u, lieve lezer? Waar ga jij voor als je ietsje meer dan 15 mille kan besteden? Een frisse hot hatch met flink wat power of een van de meest elegante 2+2’s ooit gebouwd? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Check hier onze special over de Maserati 3200GT!
Dutchdriftking zegt
De Maserati ziet er voor de kilometerstand wel top uit, zeker het interieur. Ik zou de Italiaan doen. Gewoon om naar te kijken.
petroldrinker zegt
De Maserati natuurlijk, enige nadeel is dat het een (koppelomvormer)automaat is ipv handbak, maar daar is mee te leven.
Het gaat om auto voor erbij, dan gaat het om de bijzonderste auto voor mij, de MINI zie je in elke straat staan, de Maserati helaas niet… De mini zal denk ik nog afschrijven en de maserati zal eerder bij schrijven gok ik, win win
ouwedibbes83 zegt
Die Maser heeft denk ik teveel km’s gelopen om nog flink in waarde te stijgen. Je zal daar altijd een “korting” voor moeten geven, want dit is in mijn ogen echt een forse km-stand voor een benzine wagen met hoge onderhoudskosten. Ik ben bang dat er onderhuids veel oud en versleten is en dat je esthetisch nog wel de prachtige ervaring hebt maar dat t stopt met genieten als je hierin gaat rijden. Zeker als je weet hoe het model eigenlijk zou horen aan te voelen. Een hoop aannames, maar de prijs, km-stand en leeftijd doen dat vermoeden.
maxxy zegt
Als ik met mijn hart zou kiezen, zou ik voor de Maserati gaan.
Als ik zou kiezen met oog op de toekomst (onderdelen e.d.), zou ik voor de Mini kiezen.
Mijn vrouw zegt regelmatig dat ik geen hart heb, dus……. dan zou het de Mini worden.
vincentbaan zegt
Dan liever 2 mille door sparen voor die bentley die er onder staat
anthwan zegt
Ik ging voorde Bentley (bi turbo-W12)beide even/veelste duur in onderhoud.
Johanneke zegt
Ik reed een paar weken geleden achter een oudere dame in een Quatroporte. Het geluid wat daar van af kwam was echt lachwekkend. Misschien was ie wel straightpiped, I dunno, maar een gebulder, niet te filmen. We trokken bij groen licht gewoon in een normaal tempo op naar de 50, maar het gebulder was oorverdovend. Echt lachwekkend, want je verwachte dat er een Mustang keihard aan het optrekken was ofzo, maar er ging gewoon een auto in like 7 seconden van 0 naar 50.
Paste niet echt bij de uitstraling van de nette oude dame die erin zat zeg maar.
petroldrinker zegt
Dat is dus precies wat de quattroporte zo begeerlijk maakt, puur en alleen dat geluid (al helemaal bij een GTS)
Johanneke zegt
Echt. Want ik vond het hilarisch. Het klonk alsof het apparaat extreem veel moeite had en ontzettend aan het werk was gezien het gebulder, terwijl het waarschijnlijk niet boven de 2500 toeren uit kwam. Ik zou dat nou niet echt begeerlijk vinden, constant in een verschrikkelijk lawaai zitten terwijl je rustig door de stad rijdt.
Johanneke zegt
Was trouwens een 4.2 sport GT: 39-HBR-5. In 2021 nog geveild zie ik:
https://www.automotive-auctions.nl/nl/ons-aanbod/54609-luxury-sports-and-classic-cars-te-dieren/maserati-quattroporte-42-sport-gt-401pk-zf-automaat-facelift–origineel-nl-2008-39-hbr-5/
vaakbenjetebang zegt
@4g63: Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks met onnodig herrie maken in de binnenstad, maar jeetje. Weinig auto’s klinken fraaier dan een Quattroporte V. Met je ogen dicht zou je zweren dat er een sportwagen voorbij kwam en niet een luxesloep van 5 meter lang en 2 ton zwaar. Verder in veel opzichten heel matige auto’s, maar één ding is zeker: pure geluidsporno voor de petrolhead. Uitlaat kun je gewoon standaard laten, en dan nog is het genieten en qua volume zeker niet overdreven. Een GT S met de 4.7-motor is de ultieme variant wat dat betreft. Heb jaren geleden op het punt gestaan er een te kopen puur omwille van dat geluid, maar de auto er omheen is gewoon te veel (potentieel) gedoe – en dit van iemand die al dik 25 jaar onder andere ouwe Alfa’s rijdt. Maar echt, als je het geluid van deze auto al niet meer kunt waarderen ben je als petrolhead serieus aan vakantie toe.
Johanneke zegt
Oorverdovende herrie als je rustig optrekt en niet boven de 2500 toeren komt, waarschijnlijk niet eens boven de 2000 toeren, dat is niet mijn ding van autoliefhebberij nee. Dat lijkt mij bloedirritant. Constant in het lawaai. Als het nou dat geluid maakte tijdens een sprint, top, maar nu denk ik vooral: je einddemper is totaal naar de mallemoer.
Sowieso doet uitlaatgeluid mij niet zoveel. Zelfs een aygo kan je hard laten klinken. Motorgeluid ga ik wel goed op. V5, of 6 in lijn. V10 en V12 klinkt ook geweldig. En dan heb je de hoek van het blok, de gebruikte camshaft, VVT. Heerlijk. Een uitlaat daarentegen, tja, verwijder je demper en het gaat luid. De Polo 1.4 van je puisterige neefje kan dat ook.
j4cks0n zegt
Ik heb me ooit eens serieus verdiept in een 3200GT. Geprognotiseerde onderhoudskosten waren ca. 4.000,-/jaar. Het welbekende verhaal; bezitten is één, rijdende houden is een tweede.
Jaaaag zegt
Met 4000 per jaar denk ik dat je aan de lage kant zit.
erwingrunn zegt
Zijn volgens mij beide niet echt een toonbeeld van betrouwbaarheid. Doe dus in dit geval maar de Mini. Ik vind het een mooi model en net iets goedkoper in onderhoud.
Edge zegt
Ik vind de 3200GT een hele fraaie auto. Ik heb er ooit eentje mogen rijden en dat geluid verveelt ook geen seconde. Toch zou ik zonder blikken of blozen voor de Mini gaan. Gevoelsmatig loop je daar minder snel op leeg qua onderhoud dan bij de Maserati, en ik weet wel zeker dat je met de Mini ook op lagere snelheid leuk kunt hoeken.
shibby zegt
Doe mij dat gele busje maar, daar gaan mensen voor aan de kant
kniesoor zegt
De Mini spreekt me niet zo aan, zie ik me zelf niet in rijden. De Maserati wel, maar vraag me af of dit specifieke exemplaar nou zo’n goede keuze zou zijn 🤔
PunicaOase zegt
Die MINI vind ik ook een risico: gezien bouwjaar 2014 is het een van de eerste gebouwde van de 3e gen., die hadden nog wel wat kinderziektes, vooral de handgeschakelde. De tuning is door een prima firma gedaan, maar wel erg fors. I.c.m. de wielen en uitlaat verwacht ik dat hier niet heel lief mee gereden is en de km-stand is met het oog daarop al flink..
Richmond zegt
Vreemde vergelijking natuurlijk. Iemand die een mini (of vergelijkbaar wil) gaat niet weg sportauto kopen voor dat geld. En andersom ook niet. Maar hoe gek ik ook op Mini’s ben, ben ik dat absoluut niet van de 3e generatie. Dus dan zou het toch de maser worden
Dutch79 zegt
3200GT is (uh, vind ik) één van de mooiste auto’s ooit. Dus dat is n makkelijke keus dan.