![Mercedes GLA 45 vs Tesla Model S](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/GLA-vs-Model-S.jpg)
Eerder deze week maakte Mercedes-Benz de Nederlandse prijs bekend van de GLA 45 AMG. Wat blijkt: voor hetzelfde bedrag koop je een Tesla Model S, maar welke van de twee auto’s is een betere keuze?
Mercedes
De Mercedes GLA 45 AMG is niet te versmaden als je graag een hot hatch hebt die toch een klein stukje meer hoogte heeft dan de A-klasse. Met 360 pk en 450 Nm heb je over vermogen niet te klagen. De vanafprijs bedraagt €66.995 voor de gewone GLA 45, voor een Edition 1 moet je maar liefst €74.400 neertellen.
Voor dit geld krijg je een auto met sportieve looks, een fel karakter als je er om vraagt, en een voertuig waar je je bovendien nooit zorgen mee hoeft te maken dat je stilvalt, mits je tijdig de brandstofpomp frequenteert.
Tesla
De milieubewustere optie komt in de vorm van een Tesla Model S. Voor €66.200 koop je de ’60’, met een NEDC-bereik van 390 km en een 0-100 tijd van 6,2 seconden. Heb je ‘Edition 1′-geld in je zak, dan is de ’85’ voor €75.800 een optie. Deze auto geeft je 502 km bereik, 367 pk en een sprint tot de 100 in 5,6 seconden.
De Model S verschilt afgezien van de prijs volledig van de GLA: hij is een paar maten groter en het is een sedan. Het gebrek aan overeenkomsten tussen de modellen maakt dit naar onze bescheiden mening weer eens een verfrissende ‘kies maar’. In beide gevallen help je Mercedes, want het bedrijf heeft een aandeel in Tesla.
Dus: wordt het de hete kleine SUV zonder range (en fire-) anxiety, of overheerst de luxe en de stilte, en ga je voor een paar maatjes meer met de Model S? Kies maar!
zeker weten de tesla !
Zonder enige twijfel de Tesla!
Als petrolhead lijkt het me duidelijk dat een AMG de meest logische keuze is!
Een BMW 335d Touiring X-Drive kost ook 66 mille. Zuinig, snel, praktisch en rijdt beter dan de GLA én de Tesla bij elkaar.
@gtwillem: uhh nee…
@sls63amg: ik heb nog niet in de GLA gereden, maar het lijkt me sterk dat ie beter rijdt dan de BMW.
@gtwillem:
Geloof me, x35d en het woord zuinig passen niet in één zin, tenzij er het woord ‘niet’ ervoor staat.
@jack_abarth: zo’n 35d loopt nog wel 1 op 10 (oud collega van mij rijdt 1 op 11 met zijn 740d (ook de zescilinder), dus een 3 sere haalt dat ook wel.
Overigens, een 530d Automaat kost gewoon 65.500 euries. Dan ha je toch niet een van de twee overwegen???
@gtwillem:
Ik rijdt 1 op 11,5 met een 335d en een redelijk zware voet
@gtwillem: mijn vaders E500 met 5.5 liter v8 loopt ook makkelijk 1 op 10. (geen grap, met volle auto op vakantie over de autobahn is 1 op 11 geen uitzondering) Dus of 1 op 10 nou zo knap is met een 3 liter zes cilinder daar ben ik niet zo van overtuigd.
@lambo4all: En in de stad ?
@jack_abarth: Met mijn 640d GC haal ik op lange stukken ook wel de 1 op 13-14…
@gtwillem: Juistem!
@gtwillem: tesla s performance:
https://www.youtube.com/watch?v=vvHTN0Yi1t4
@gtwillem: maak er een 335i van en dan volg ik jou, maar een diesel?
@roadrebel123d: Ik heb een diesel gekozen vanwege het iets milieuvriendelijkere karakter (weet ik, is discutabel).
@gtwillem: Wat was er moeilijk te begrijpen aan ‘petrolhead? lol
Overigens zou ik met plezier voor de Tesla gaan, en rijd ik ongeveer evenveel benzine, diesel en lpg.
tesla.
Dat stap ik toch liever in de AMG
Tesla
Mijn pa heeft een 85 gekocht, het lijkt wel of je in een ufo zit ofzo.. Toch liever de Tesla dan de AMG, terwijl ik geluid wel heel belangrijk vind.
67k kaal?????? Voor een verhoogde A klasse…………….. WHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA totaal zot die Duutsers
@E34M5Touring: Jij denkt dat de Duitsers dat ook betalen voor die auto?
Hij is 67k kaal door ons belachelijke belastingstelsel die elke auto bizar (en onnodig) duurt maakt.
Dit is DE reden dat de hele auto sector op zijn gat ligt.
@RiKe: Nee dat denk ik niet. Maar ik heb niks te maken met de Duitse automarkt. Voor mij is enkel relevant wat dat kreng in NL kost. En dan vind ik 67k voor een auto van formaat Golf, kaal, totaal van de pot gerukt. Zeker gezien de prijzen van opties bij Merc. Leer, navi, xenon en fatsoenlijk geluid uit je speakers telt zo 10k, en dan mag ik nog 55,- betalen voor een asbak….
@E34M5Touring: voor mijn part kunnen ze die asbak niet duur genoeg maken :-p
@roadrebel123d: Ja goed, t’is voor mij een van de laatste plekken waar ik lekker kan roken zonder dat iemand er last van heeft. En waar het (nog) mag. Ik ben weer aan het kijken voor een nieuwe auto en ben dus een beetje aan het samenstellen geslagen maar een rookpakketje kost al gauw 4 tientjes. Belachelijk voor iets wat er gewoon in moet zitten (ja weet dat het wettelijk niet mag maar toch, bied het dan als kosteloze optie aan). T’is eigenlijk te sneu om me over op te winden maar als je 35-45k stukslaat op een torretje vind ik het echt mega cheap dat ik dan nog een keer 4-5 tientjes voor een asbak van 0,30cent moet lappen.
@RiKe: wat kost dat ding dan in Duitsland?
@gregorius: 55k. Nog altijd een bak met geld. 39k voor de GLA 220 diesel 4×4 is best te doen overigens.
Tesla
Voor mij is een auto vrijheid, dus als ik impulsief op vakantie wil gaan wil ik dit kunnen doen en niet worden tegengehouden door een ‘range’. Dus voor mij zeker de AMG.
Gezien het feit dat ik ook met de auto op vakantie wil en niet om de paar uur een pauze wil ban een paar uur doe mij maar de GLA.
De merc, niet omdat ik zo van Duitse auto’s hou maar omdat ik gewoon een schijt hekel heb aan de marketing termen de eco en Milieu en alles wat daarmee te maken heeft.
@robert110:
ietwat aan de ruwe kant gebracht, maar eigenlijk wel bijzonder treffend.
Model S
Geen moeilijke, de Tesla, gewoon een erg dikke auto, en behoorlijk snel (reed ‘ie een E63 AMG niet zoek?). En die GLA… een opgehoogde A klasse die weer verlaagd is voor AMG.
@rd1991: Nee, dat was een M5 op een kort stukje dragrace. Ze tikten amper de 150 km/h aan. Marketing trucje dus, zoals die hele auto..
@rd1991: Je hebt het dan tevens over de P85, die is vanaf €88.700. :)
@rd1991: Als t goed is, gaan die Tesla’s niet harden dan 210, dus een M5/E63 zoek rijden …. dat gaat m niet worden. Maar op de sprint zijn die elektrische karretjes behoorlijk rap, probeer een keertje een CT200h uit te dagen, die dingen vliegen van hun plek ….(tot een bepaalde snelheid he)
de vergelijking gaat compleet scheef, en de belastingen gaan zwaar in het voordeel gaat van de tesla. Maar natuurlijk de tesla.
Als je ook aan je passagiers achter wilt denken, kies dan de gla. Zal vast niet ruimer zijn maar zo’n tesla zit achter totaal niet. Ik ben zelf nu rond de 1.80 en het zat echt bagger, maar als je alleen je kinderen gaat vervoeren dan de tesla P85+ daar heb ik ook in gezeten heerlijke wagen.
Sowieso de Tesla
De Tesla is gewoon meer auto voor je geld. Tesla dus.
De merc amg please! Hoewl ik liever de A45 heb.
Voor die 75 mille heb je in België al een standaard Bmw M3…
Dan spaar ik liever nog even daarvoor…
Als petrolhead uiteraard de AMG. Altijd.
Ik weet niet zeker of het de GLA wordt, maar in ieder geval wel een uit de 45 AMG reeks!
Tussen deze 2 -uiteraard- Tesla, de GLAAMG is een verbrede en verlaagde verhoogde verbrede hatch, kortom een premium over premium budget voertuig.
Rijgedrag en standing 0.0, je koopt die enkel omdat je geen gevoel hebt voor smaak, rijgedrag, stijl en zo kan ik nog even doorgaan en dan heb ik het niet eens over prijs.
Van mijn lang zal zijn leven zal ik never nooit 60 mille aan een nieuwe auto spenderen.
Rooie Arie heeft altijd de mooiste top-occasionnetjes staan en mannetjes zat die iets moois voor je kunnen regelen.
En verkopert praatjes over het statiegeld, de betrouwbaarheid, en dat ‘ie er zelluf ook zo een heeft, die geloof ik niet.
Nu er en masse Porsche Cayennes te koop staan voor nog geen 10% van de nieuwwaarde ooit, gelooft me niet in sprookjes.
Nooit dat ik een electrische auto koop, zelfs nog liever een fiat panda dan dit.
Zeker de Tesla(man wat zie ik die auto ongelofelijk veel rijden) Ik kan me totaal niet vinden in de huidige designtaal van Mercedes.Op een paar uitzonderingen na dan.
Uiteraard de Tesla, al vrees ik na alle reacties hierboven dat die al uitverkocht is…
Welke gestoorde taxen hebben jullie GLA = 55 000 euro ongeveer, als je dan een Tesla wilt die even snel is moet je de 85 nemen en die kost 100 000. Maar zou sowieso voor de GLA gaan, Iemand die iets of wat gepassioneerd is door auto’s koopt een AUTO en geen transport middel. Als je elektrisch wil rijden neem dan gewoon de trein of de tram.
Tesla natuurlijk. Ziet er toch beter uit vind ik
De GLA please, zodat ik die bij de dealer kon omruilen voor aan A45.
Dan kan ik nog zo’n petrolhead zijn maar ik ga 100% voor de Tesla!
Model S. Een GLA (45 AMG) is echt verschikkelijk lelijk.
De Tesla, prachtige auto en de eerste echt bruikbare ev.
Interieur is fantastisch, prestaties super, topauto.
Grappig hoeveel er voor groen7 gaan.
Qua look kan ik het wel begrijpen maar qua techniek heb ik niks met elektrisch en de mileu gedachte die er omheen hangt.
Ik vind vermogenopbouw, geluid en schakelen heel belangrijk. Dus de GLA.
Wat kost batterijtjes vervangen na 100 van zulke sprintjes????
Voor dat geld koop ik een mooie tweedehands Ferrari
Mercedes jwz
Ik hoef geen subsidiebak..
Model S
Tesla natuurlijk. Als je die eenmaal gereden hebt, wil je die Mercedes nog niet meer al was ie gratis. Van de besparing op de brandstofkosten kun je beter in het begin gelijk wat bijleggen, zodat je voor de P85 kunt gaan.
€18,- voor een volle accu waarmee je 400km kunt rijden is “iets” voordeliger dan een tank benzine waar je niet eens veel verder mee komt als je af en toe een sprintje trekt…
Het enige wat niet intuitief werkt aan de Tesla is de cc, die ze van Mercedes ingekocht hebben.
Absoluut Model S :p
Stilte snelheid, 0-uitstoot (ik koop al 3 jaar 100% duurzame stroom), ruimte en … geen oliesjeiks sponsoren…
Voor 66k koop ik dan toch liever een CLA AMG ipv idd een verhoogde A-klasse
als ik in duitsland woonde zou ik voor de gla gaan lekker 270 rijden op de autobahn maar hier in Nederland wordt het toch echt de tesla helaas, geen dure benzine en lage bijtelling, maar stiekem zou ik toch eens kijken naar de gla 45 en dan op duitse platen zet
Tesla Model S zou mijn keuze worden.