Hier bij Autoblog houden we ons bezig met dé belangrijke vragen van het leven. Zoals welke auto je het liefst voor de deur hebt staan. Vandaag de keuze tussen twee iconen.
21 jaar geleden definieerde de McLaren F1 het supercar genre. Weg met die turbo’s! Een lekkere V12 in de kont liet de toen 6 jaar oude, maar nog altijd snelle Ferrari F40 achter in een grote stofwolk. Nu is het aan de McLaren P1 de beurt om hoge ogen te gooien. Met zijn design die teruggrijpt naar de geprezen voorganger verwachten we dat ook deze auto in de toekomst voor vele euro’s geveild zal worden.
Ook de gelimiteerde productie van 375 stuks zal de P1 tot een verzamelobject maken. De investering is echter toch niet zo hoog als je in eerste instantie zal denken. Met £866,000 (ruim €985.000) betaal je voor deze auto ‘slechts’ 59% van wat je, omgerekend naar hedendaagse centen, 21 jaar geleden voor de F1 moest neertellen. Ter vergelijking: de Ferrari 512TR is 82% van de prijs voor een F12 en de Lamborghini Aventador 73% van de Diablo. Nieuwprijs omgerekend naar de euro’s van nu, uiteraard.
Wat de prestaties betreft is het waar je voorkeur naar uitgaat. Doe je liever een snelle sprint, of is het de topsnelheid die jouw hart sneller doet kloppen? De F1 doet de 0 naar 100 in 3,1 seconden, 0 naar 200 in 9,58 seconden, en 0 naar 300 in 21,15 seconden. Dat alles voor 627 pk op 1.138 kg. De P1 zal dit beduidend sneller doen met een geschatte >3, >7 en 17 seconden respectievelijk. 916 pk uit een 3,8-liter twin-turbo V8 met de hulp van een elektromotor. Daar staat tegenover dat de F1 het wint op de topsnelheid. 386,5 km/u voor de F1 tegenover de begrensde 350 km/u van de P1. Een handige chipboer zal dit binnenkort vast wel recht gaan zetten, maar tot die tijd wint opa het nog steeds.
Hoewel de topsnelheid in de P1 waarschijnlijk in alle comfort gereden zal worden, lijkt het mij toch niet zo’n goed idee om hetzelfde te proberen in een F1. De techniek heeft niet stilgestaan. Zo krijgt de P1 speciaal voor hem ontwikkelde Pirelli P Zero Corsas banden die al het geweld kunnen doorstaan. Een nieuw type koolstof-keramische remmen, ontwikkeld met McLaren’s Formule 1 partner Akebono, moeten het zaakje tot stilstand dwingen zonder te overhitten. Om van alle elektronische hulpmiddelen maar te zwijgen. Ook al werd de F1 ingezet in races en de P1 (waarschijnlijk nooit) niet, kun je wel raden in welke auto ik mij veiliger zal voelen op een circuit, waar je de auto tot het uiterste zal dwingen.
De keuze is nog niet zo eenvoudig. Karakter vs technologie, oud vs nieuw, vermogen vs topsnelheid. Waar zou jij voor gaan?
Ra1kkoneN zegt
F1
Flapkees zegt
F1
randomdutch1 zegt
p1 ookal heeft de f1 mooiere zit plek. blijf nogsteeds de lijnen mooier vinden
VeniVidiVici zegt
Zeker weten de F1 met de lekkere rauwe BMW V12
Hupke zegt
Alsof er een keuze is, de F1 natuurlijk.
rsvbf1 zegt
@Hupke: ja je kan kiezen tussen de P1 en F1
sjaakk zegt
@rsvbf1: Ik ga voor P1 in de F1.
E34M5Touring zegt
De F1 natuurlijk. Alleen al om de motor. BMW’s meesterwerk. Ongekende prestaties en een prachtig geluid. De 3 seater lay out. Gold lined motor gedeelte. Alles was top spec. Zeker voor die tijd.
kapiteinaudi zegt
Moeilijke keuze. De P1 ziet er echt buitenaards uit, gaaf dus om zomaar op straat mee te rijden. Maarja, die F1 is natuurlijk wel een legende die de P1 misschien nooit gaat worden.
Ik denk dat ik toch maar voor de P1 ga.
woot zegt
Kan niet kiezen, vind het ontwerp van de P1 echt super, maar de F1 heeft natuurlijk ook z’n charme. Zet ze allebei maar op m’n oprit!
undifined1 zegt
V8 turbo vs n/a V12 BMW, dat is toch niet een afweging? Het is ook het verschil tussen een goede investering en weggegooid geld
maseratizzzzzzzz zegt
De P1 natuurlijk, exotisch uiterlijk en de prestaties, als eenmaal die begrenzer eraf is kan dat veel harder dan 350.
Mbaas zegt
@maseratizzzzzzzz: Want jij bent van plan 350+ te gaan rijden?
C220AMG zegt
@Mbaas: gran turismo? Forza, of wordt het toch need for speed? De P1 voor mij!
karsvdtuin zegt
@Mbaas: en jij 380? Die top boeit nix…
speedybop zegt
F1.
chuck12 zegt
De f1 natuurlijk, elke keer als ik f1 zie staan denk ik gelijk aan Rowan Atkinson die er een paar(dacht3??!) kapot heeft gereden.
fant zegt
@chuck12: Volgens mij heeft hij 1 auto 2 keer gecrasht.
toroloco zegt
@fant: idd zelfde F1 tweemaal gecrasht. Voor mij de F1 GTR!
jrmpower24 zegt
@chuck12: een paar van de 65 F1 roadcars zou wel heel ernstig zijn. Hij heeft zijn eigen F1 2x kapit gereden. Inmiddels is deze weer gerepareerd.
jrk68 zegt
@jrmpower24:
Toch heeft Ron Dennis er 2 gesloopt.
OT: ik zou ondanks het naar het schijnt heel listige weggedrag toch voor de F1 gaan, mocht ik ooit voor die keuze staan.
fant zegt
F1. Vind de P1 qua design helemaal niks, en dat blijft belangrijk bij een super/hypercar. Daarnaast is de F1 een legendarische auto, waar de P1 vast heel goed gaat worden, maar hij gaat lijkt mij geen mijlpaal in de autogeschiedenis worden zoals de F1 dat was.
house zegt
@fant: ik denk dat je gelijk hebt wat betreft een mijlpaal worden.
De meest recente mijlpaal in de automobiele wereld na de F1, is zonder enig twijfel de Veyron.
Je kan hem mooi of lelijk vinden maar de Veyron is zonder meer een kunstwerk op wielen en en het neusje van de zalm qua automobiele techniek.
fant zegt
@house: Precies! De veyron heeft ook een mijlpaal gezet, en je zou de Agera ook als eentje kunnen zien. Er zit verdomd veel vernuftige techniek in die auto, maar daar hoor je verdacht weinig over eigenlijk. De P1 gaat waarschijnlijk erg goed worden, maar moet de markt straks delen met twee andere hybride hypercars; de 918 en de F150. En records gaat hij ook niet zetten denk ik zo.
nickmercedes zegt
@fant:
De agera kwam na de veyron dus die heeft niet echt die mijlpaalen behaald.. Uiteraard maakt dat hem niet minder speciaal!
fant zegt
@nickmercedes: Nouja, dat hij na de veyron kwam maakt niet zoveel uit. Hij heeft wel records gezet, en de motor is een legendarisch stukje techniek.
http://www.youtube.com/watch?v=NzVc13UF2s8
Rob zegt
De F1 lijkt ontworpen te zijn voor 1 doel: hard gaan op het circuit.
Bij de P1 hebben ze ook aandacht besteed aan het uiterlijk. En gelijk hebben ze!
Kiezen gaat moeilijk worden… Ligt eraan waar ik zin in heb. En op het moment geen van beide, dus laat ik kiezen aan anderen over ;-)
911GT2 zegt
@Rob: de f1 was juist niet voor op het cirquit ontworpen…
lemans96 zegt
@911GT2: Precies, maar toen ze het ding, dankzij veel gesoebat van eigenaren, alsnog op het circuit inzetten, reed ie alle competitie het snot voor de ogen.
Hij won zelfs de de 24 uren van Le Mans bij zijn eerste deelname en dat is maar voor héél weinig auto’s weggelegd…
mashell zegt
Geen van beide. De F1 was heel lang de ultieme supercar (hoewel er best wel wat op af te dingen was, geen ABS, geen tractie controle, klungelige stuur positie in het midden). Maar de P1 neemt niet eens de handschoen tegen de Veyron op. Dus maar gewoon een mp4-12c.
lemans96 zegt
@mashell: Dus…als we jou mogen geloven, dan heeft de ultieme sportwagen traction control, ABS, zeker geen stuurpositie in het midden en een megazwaar motorblok met tien turbo’s en megazware vierwielaandrijving… right.
Ik kan je nu alvast verzekeren dat die P1 rondjes gaat rijden om zo’n logge Veyron. Om over de Veyronvernietigende tussenacceleratie van die P1 nog maar niet te spreken…
911GT2 zegt
@mashell: Klungelig? Je zit waar je zit omdat je daar precies in het miden van de auto zit zodat je precies voelt wat er gebeurt en zo een perfecte gewichtsverdeling hebt. Maar noem jij het maar klungelig…
gluut zegt
@lemans96: Hij won in LeMans 95 (zijn eerste race) niet alleen maar werd zelfs 1-3-4-5 (als ik het uit mijn hoofd goed heb)
lemans96 zegt
@gluut: Check. Mooi detail om te weten, de uiteindelijk winnende auto was de enig nog overgebleven GTR, de testcar. Alle bestelde GTR’s waren al aan de klanten verkocht(de Gulf’s, de Harrods wagen, etc) maar op het allerlaatst kwam er nog een japanse klant die ook graag aan Le Mans wilde mee doen met zo’n GTR. Dat werd dus de test GTR ! Dat blok had dus al flink wat kilometers achter de kiezen en juist DIE auto won deze zware 24 uurs race ! How cool is that ?
gluut zegt
@lemans96: Cool, dat wist ik dan weer niet. Weet nog wel dat, onder leiding van Andy Wallace, de achtervleugel is bijgewerkt met een haakse slijper! Omdat in de kwalificatie rondes bleek dat deze teveel downforce creëerde.
Deze dan nog even for good old times sake: http://www.youtube.com/watch?v=bdNFAlYwfd8
lemans96 zegt
@gluut: Ssssappig ! ;-)
c7 zegt
F1 daagg
vale46 zegt
P1
Omdat het het neusje van de zalm is qua techniek & hij ziet er beter uit :)
renesism zegt
F1 natuurlijk vooral de LM edition, blijft tijdloos en absoluut bruut.
lamborgfan zegt
Ik wil ze graag even testrijden voordat ik een besluit maak welke ik liever wil hebben..
Heeft u een F1 die ik zou mogen lenen? Geef gerust een reply! Ik ben bereid om €30 te betalen..
lambo4all zegt
P1 natuurlijk. allemaal leuk en aardig zo’n f1, maar in supercar land is nieuwer gewoon beter/sneller/veiliger. Bovendien is de p1 veel mooier en gewaagder, de f1 vind ik karakterloos en typisch jaren 90 gestyled.
lemans96 zegt
@lambo4all: Dus…een stuur in het midden van een straatauto is niet gewaagd…
Verders is de term ’tijdloze schoonheid’ zo’n beetje uitgevonden voor de McLaren F1.
vale46 zegt
@lemans96: ik heb de F1 nooit echt een schoonheid gevonden, maar hij is wel redelijk tijdloos.
vali1992nl zegt
Een F1, in LM oranje met die grote spoiler er op. Veel mooier vind ik dan die rare p1 die maar raar uit z’n “ogen” kijkt.
ferrari94tr zegt
P1, no doubt. Nieuwer = beter.
911GT2 zegt
@ferrari94tr: beter in wat?
ferrari94tr zegt
@911GT2: alles behalve top snelheid.
undifined1 zegt
@ferrari94tr: en ook behalve geluid, compromisloosheid, historische waarde etc.
911GT2 zegt
@undifined1: een p1 heeft een beter historische waarde dan een F1. Knap dat je dat nu al weet…
E34M5Touring zegt
@911GT2: Lees het nog eens.
Rick-dos zegt
Sjezus christus, wil je me even niet meer met het gegeven confronteren dat de F1 alweer 21 jaar geleden is geïntroduceerd…Voel me nu helemaal een ouwe l*l….
Waar is de tijd gebleven? Het is zo lang geleden, kinders, dat ik toen nog mijn autonieuws uitsluitend uit een auto-tijdschrift moest halen. Het is zo lang geleden dat we toen nog ons achterste met bladeren van bomen schoonmaakten. Het is zo lang geleden dat we naar een telefooncel moesten lopen om met het thuisfront te kunnen bellen. Het is zo lang geleden dat we vuur maakt door een stokje tegen een houtje aan te schuren.
…..oké, misschien heb ik sommige dingen verzonnen maar het was VERSCHRIKKELIJK!
En toen…op een dag….sloeg ik een Auto Motor und Sport open….een fel licht scheen en engelen zongen….daar stond ie op een fotootje van 2 cm bij 2 cm….de F1….de persfoto’s waren op een strand ofzo gemaakt. En de introductie was in Monaco. Ik herinner het als de dag van gisteren….Mooie tijd….*leunt achterover in z’n schommelstoel en pakt pijp*….yep, mooie tijd….
Maar goed, waar waren we….F1 of P1? Allebei…
lemans96 zegt
@Rick-dos: “een fel licht scheen en engelen zongen…”
Lol !
jrk68 zegt
@Rick-dos:
Wil je mij daar aub niet aan herinneren, ik was erbij toen die F1 won in 95. Nu voel ik me echt een opa, oeps dat zou ik ook kunnen zijn….
Rick-dos zegt
@jrk68: Eerste keer en enige keer (buiten de Autorai) dat ik de F1 in levende lijve heb gezien was bij BMW Nederland. Zij hadden toen een M event en daar stond de eerste prototype (F1 XP1) in de showroom. Prachtig ding en vooral voor die tijd.
norge zegt
F1, uitleg overbodig.
4991 zegt
de F1, simply because it’s the best
motherlover zegt
P1
911GT2 zegt
F1
salberts93 zegt
F1 nog 100 keer, heeft gewoon een lekkere atmosferische V12 zonder al dat elektrogedoe, is daardoor een stuk lichter en hij ziet er ook nog beter uit!
lemans96 zegt
De F1 natuurlijk. Die auto is DE reden geweest dat ik mijn eerste 24 uren van Le Mans heb bezocht, in 1996(Joh! XD).
Ik zal ze nooit vergeten, die fenomenale V12 oorlogshuil die die dingen voortbrachten hoort nog steeds tot één van de best klinkende racers die ik daar tot nu heb mogen zien.
De mooisten vond ik de F1 GTR longtails die in ’97 en ’98 deelnamen.
Ik heb nog ergens, op een zelfgeschoten video, beelden van de 90 graden bocht ‘Arnage’, ergens in de nacht, waar die zwarte F1 GTR longtail een Ferrari 333SP binnendoor uit remt en deze twee naast elkaar het opvolgende rechte stuk opdraaien. De power en het geweld van die BMW V12 tegen die kleinere Ferrari V12 in de daar op volgende dragrace, brengt me nu nog steeds kippenvel.De F1 versloeg daar die Ferrari. Magistraal…
JamesBond007 zegt
@lemans96:
Heb je dat filmpje nog trouwens? wel leuk om te zien!
lemans96 zegt
@JamesBond007: Ja zeker, die heb ik nog. Hij staat alleen nog op een videotapeje en ik moet ‘m nog steeds overzetten naar digitaal.
Allroundnoise zegt
@lemans96: krijg al kippenvel als ik het lees! Heerlijk
desjonnies zegt
@lemans96:
En voor mij was ’96 een teleurstelling, na jaren het gehuilt van Mazda’s Toyota’s Peugeot’s en Porsches
1997 was dan weer een mooi jaar met die Hagenuk Joest -TWR- Porsches.
lemans96 zegt
@desjonnies: Tsja, die TWR Porsches deden mij dan weer niks. Een beetje zieloze apparaten vond ik dat. Voor mij hadden die GT1 Porsches mogen winnen. Of de BigMac’s natuurlijk… ;-)
salberts93 zegt
er staat trouwens >3, >7 en 17 in het artikel maar > is groter dan denk aan de |< van kleiner
yipikaye zegt
Heel simpel.
De even weken de F1 en de oneven weken de P1.
Of andersom, maakt mij niet uit.
svenbmw zegt
F1
rikus zegt
F1
JamesBond007 zegt
Als ik de f1 al kan betalen dan is de p1 een peulenschil om erbij te hebben. Pfoe… Moeilijk!
P1, omdat hij me makkelijker lijkt om mee te rijden. Maar misschien veranderd dat als ik een f1 heb.
Nee wacht. Ik neem de f1. Nadat ik de LM versie zag op Le Mans ( hehe, bewijs klik maar op mn profiel spots ) was ik echt van de wereld. Wat een wagen, wat een kleur. Alles draaide op dat moment om 1 auto. De f1.. ja als ik het zo bekijk is de keuze makkelijker. :)
JamesBond007 zegt
Trouwens, daar zeg je wel dat de p1 veilig(er) is en de tijd niet heeft stil gestaan, maar ik kan me een door jullie geschreven artikel herinerren over de f1 waarin wordt vermeldt dat de f1 nog steeds updates krijgt!
nick0261 zegt
F1 heeft meer bagage vakken en 3 zitplaatsen. Is dus praktischer en beter mee te nemen naar de Aldi. Logisch toch?
jerry zegt
Doe maar een F1, prachtig wagen maar dan ga ik em wel verkopen.
Koop ik een P1 en heb ik een mooi centje verdient!
pkgek zegt
F1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De midden-zit-opstelling (met 2 passagiers half achter), maakt de rijbeleving het meest F1-ig en dit heeft nooit meer iemand nagedaan. Veyron, Enzo (of F40/50/70), MC12, 077, P1 en zelf de Huayra zijn allemaal een pot nat. De enige echte supercar blijft gewoon de McLaren F1; deze is gewoon echt uniek!!!!!!!!!!!!
(Daarnaast, alles wat niet MEER DAN 8 cilinders heeft, telt eigenlijk niet eens mee!)
Vanquish zegt
@pkgek: Pagani’s een pot nat? xD
RazorHead zegt
F1, kan ik nog 2 meisjes meenemen ;) in de P1 kan ik er maar 1 meenemen :(
bozewolf zegt
Zal ik dan de enige zijn die een eerlijk antwoord geeft:
Geen flauw idee. Voor beiden zullen superlatieven tekort komen denk ik.
Volvo_440_turbo zegt
@bozewolf: Ik wil zelfs niet kiezen, ik hou niet van stress…
jrmpower24 zegt
Ongelooflijk dat deze schoonheid nu bijna 20 jaar bestaat en
toch een Aventador er uit knalt. 22 seconde naar 300 redt de lambo zelfs niet.
dit is een nieuw filmpje van een ritje in een F1:
http://m.youtube.com/watch?v=MCCxPOa8qLA
Ver uit de lekkerst klinkende supercar vind ik ook.
De F1 is en blijft gewoon de koning.
gluut zegt
De p1 is een bijzonder staaltje techniek en ik verwacht (droom) er ook veel van. Uitdaging in de hypercar wereld. Temeer omdat het de ‘opvolger’ is van de F1. Maar iedereen die de p1 boven de F1 verkiest kent zijn klassiekers ZEKER niet en kan beter op autoweek gaan oefenen.
gluut zegt
Of lekker doorposten, want dan kan ik vanaf nu meningen beter op waarde schatten. ;)
doutzen zegt
de f1 ook voor mij,ik heb er net een f1gtr schaalmodel van gekocht
JaxDryke zegt
F1, duh ..
Forza zegt
Grappig dat zoveel mensen nog rationeel kiezen terwijl dit soort auto’s juist op je emoties moeten inspelen. Vanuit dat oogpunt is er voor mij maar een mogelijkheid: de F1. Eb110, XJ220, F40, alles werd in een klap weggevaagd door dit monster. Heerlijk!
laulau zegt
Mi gado, dit is als kiezen tussen Ariana Grande & Doutzen Kroes.. onmogelijk dus.. Laat iemand anders maar de keuze maken, da’s veel makkelijker.
rsvbf1 zegt
de P1, heb hem zelf al met de Mclaren P1 app
JvH zegt
P1 sowieso
midasracer zegt
Als er een God zou bestaan, zou hij eruitzien als een F1 (in de film Cars dan).
ropbp zegt
Misschien moet ik nog wat wennen aan het bizarre uiterlijk van de P1. De F1 was puur op functionaliteit ontworpen en daardoor een schoonheid van de bovenste plank. De P1 is meer over de top……
HDM zegt
Toch maar de F1. Ik heb sowieso meer met supercars van de 80’s en 90’s dan met de huidige lichting. Een Diablo, EB110, 959, XJ220 en F1 vind ik interessanter, en zien er ook niet zo super radicaal uit (zie P1 vs F1).
Bovendien heb je met de F1 toch weer het leuke gesprekspunt dat je er met 3 man in kan (of 1 man en 2 dames ;) ).
fa5test zegt
F1 omdat ik vind dat de p1 zulke ondefieneerbare lijnen heeft
xilver zegt
Verrassend veel P1-keuzes… Ik ga zelf voor de F1, ik ben met dat ding opgegroeid.
berlinetta zegt
F1
406_v6 zegt
F1, no doubt about it…. zeker met de laatste “upgrade” is ie weer helemaal bij de tijd.
jrk68 zegt
@406_v6:
Je bedoelt die 1 april grap…?
desjonnies zegt
De McLaren F1 heeft de standaard gezet toen.
En de idee achter die wagen is geweldig, tijdens de ontwerpfase met elkaar praten en zeggen “Maar je wilt toch je vrienden meenemen om een rondje te rijden, dus moeten er passagiers mee kunnen en dan een drie-zitter ontwerpen.
De F1 heeft de standaard gezet waar iedereen zich vandaag de dag nog aan moet optrekken.
Zelfs een Veyron kan gewoon niet aan een F1 ruiken.
De F1 is de balans tussen techniek en praktijk.
dunhozzie zegt
F1. No contest
mainmo zegt
Mijn hart zegt F1 mijn verstand zegt P1 maar mijn bankrekening zegt geen1.
jessetje zegt
Ze zijn beiden echt geweldig! Superveel vermogen dus ik kan echt niet kiezen. Maar als ik het geld heb koop ik beiden;)
agera zegt
Mijn eerdere woorden over de P1 neem ik terug. Hoe langer ik kijk naar de nieuwe racemonster van de McLaren hoe mooier ik hem vind. Er zit een duidelijke balans in het design. De vorm en functionaliteit is helemaal aangepast aan de aerodynamica om de hoogste rendement te kunnen behalen.
Op dit moment verkies ik de P1 boven de LaFerrari.