Twee sportieve cabrio’s voor een klein budget. Laat de strijd maar weer losbarsten: FWD vs RWD?
Het moge duidelijk zijn waar de designers van de (iets) jongere Fiat Barchetta hun inspiratie vandaan hebben. De Mazda MX-5 was vanaf het begin al een daverend succes. Sinds de jaren ’60 was er geen echte kleine, sportieve cabrio meer op de markt, waardoor de MX-5 een unieke positie wist te veroveren. Het is niet meer dan logisch dat Fiat zes jaar later mee wou varen met hun Barchetta “bootje”.
Het liefste zou Fiat ook achterwielaandrijving hebben gebruikt, maar hadden geen zin, geld en tijd om een nieuw platform hiervoor te ontwikkelen. Het was natuurlijk veel goedkoper om een Punto in feestkleding te steken. Dit betekent voorwielaandrijving, maar het maakt de auto er niet slechter op. Fiat paste voor het eerst variabele timing van de nokkenas toe op een productieauto, wat de prestaties ten goede kwam. De 1.747 cc DOHC benzinemotor leverde 132 pk en 164 Nm, wat de 1056 kilo aan auto in 8,9 seconden naar de 100 km/u hielp richting een top van 200 km/u.
De MX-5 werd oorspronkelijk geleverd met een 1.6-liter benzinemotor die goed was voor 115 pk en 136 Nm. 0-100 km/u werd gereden in 8,8 seconden, de top lag bij 195 km/u. Vanaf 1992 werd de 1.8 een optie, waar velen de voorkeur aan geven. Dit heeft meer te maken met leeftijd en een ‘constructiefout’ aan de kop van de nokkenas, want voor het verschil in prestaties hoef je het eigenlijk niet te doen. De 1.8 leverde dan wel 15 pk extra ten opzichte van de 1.6, maar de sprint van 0-100 (8,7 seconden) en top (197 km/u) zijn vrijwel gelijk door het extra gewicht.
Natuurlijk is er nog veel te sleutelen aan zowel de Barchetta als de MX-5 om de prestaties iets op te krikken, maar het blijft om het even. De één is marginaal sneller op top, de ander trekt iets sneller weg bij het stoplicht. Echte verschillen ga je niet merken, totdat je probeert de auto in een drift te gooien. Voor een MX-5 is dit een koud kunstje, terwijl de Barchetta nog altijd de handrem nodig zal hebben. Het is dus maar net wat je voorkeur heeft: FWD of RWD. Mijn keuze is in ieder geval al gemaakt in de vorm van een knalrode MX-5 voor de deur. Wat jij?
Bekijk de spot HIER op Autojunk.
rotarypowah zegt
MX-5, Wankel erin en gaan met dat ding :D
guusboum zegt
@rotarypowah: juustem, heerlijk geluidje, rond de 250pktjes, en de bergweggetjes opzoeken!
norge zegt
MX5, gek genoeg het origineel in deze vergelijking.Maar heb stiekum liever een Alfa spider uit de zeventiger jaren.
spidermann zegt
@norge:
Ik ga ook voor het origineel; mijn Alfa Romeo 2.0 spider serie 3, zonder kat, electronische “schnick-schnack”, electrische ramen, stuurbekrachtiging (!), onafhankelijke ophanging etc, maar boordevol (RWD) rijplezier.
parker zegt
@spidermann: maar ook een kappersauto..
norge zegt
@parker: Jij hebt er dus geen verstand van..
norge zegt
@spidermann: Heb er 1 gehad , was een mooie tijd.
stephane8200 zegt
Heb beide gereden en ik vind het allebei leuke auto’s. Ondanks de FWD stuurt de barchetta echt prima. Heb hier nu een NA MX5 staan en daar ben ik goed over te spreken. Binnenkort bij SPS langs om een ander onderstel en een rollbar te laten monteren om hem klaar te maken voor wat circuitkilometers dit jaar.
Donstil zegt
Ooh god krijgen we dit weer, 80% van de reaguurders heeft deze auto’s nog nooit gereden maar gaat dan puur en alleen voor RWD de Mazda kiezen.
Next!
6cylinder zegt
@Donstil: Iedereen vind overstuur leuker dan onderstuur, daar hoef je deze auto’s niet gereden voor te hebben. Dat verschil leer je zelfs op de playstation.
barchetta zegt
@6cylinder: mijn bar rijdt anders heerlijk!
desjonnies zegt
@6cylinder:
onzin.
RWD wordt tegenwoordig gedirigeerd door Robert Bosch’ electronica. Ik wil je nog weleens zien op een drijfnatte weg met een zeventiger jaren RWD.Met starre achteras en bladveertjes.
Of zoals ik ooit had in Zuid Duitsland in een spekglad tunneltje onder het spoor door.
Daar stond ik met mijn stoere MGB GT met RWD en een Mercedes Taxi en een BMW 5-serie.
Die kerel die in dat Renaultje 5 langskwam heeft nog dagen zitten lachen.
Hij wel, wij niet dus.
gerardschutrups zegt
@Donstil: Wat een volkomen logische keuze is.Of heb jij liever een voorwielaandrijver?
marussia zegt
Mx5 alstublieft
barchettaspider zegt
Aangezien de gele barchetta die hier op de foto staat van mij is lijkt me het duidelijk: de Barchetta. Rwd van de mx5 is heel erg leuk maar het weggedrag van de Barchetta is goed genoeg om mee te komen. Maar om ze allebei in de garage te hebben staan is ook echt geen straf!
barchetta zegt
@barchettaspider: klopt, sturen lekker maar we zijn wel bevooroordeeld
Carreza zegt
Beiden zijn leuk, maar geef mij maar een rode Barchetta.
hdla zegt
Ja en het is ook duidelijk waar Mazda haar inspiratie vandaan had….. In tegenstelling tot Mazda had FIAT tot ver in de jaren 70 altijd diverse cabriolets in hun programma. De heren van Top Gear verkozen in ieder geval de Barchetta boven de Mazda en de BMW Z2. Ik zou zeker voor de FIAT gaan.
e1000bmw zegt
@hdla: om nou gelijk iets beter te achten omdat de heren van TG het vinden lijkt me niet verstandig…
En Z2? Nooit van gehoord.
torsen zegt
@hdla: Dat is algemeen bekend waar ze hun inspiratie vandaan hebben. De Lotus Elan.
Gionni zegt
Onlangs in een dwaze bui een MX5 uit ’93 aangeschaft en nog geen seconde spijt van gehad. Rijdt als een tiet, en zit technisch prachtig in elkaar. Starten lopen, geen lekkende dakjes, etc. Ik vind de Barchetta net een stukje mooier, maar m’n voorkeur ging uit naar rijplezier.
Overigens: het probleem met de 1.6 was in 1991 al opgelost. Het verschil in 1.6 en 1.8 is dat de 1.6 iets meer rev-happy is, waar de 1.8 net iets lekkerder van z’n plaats komt.
spark1337 zegt
Ik zou een MGF kiezen, RWD en middenmotor :)
SimonMc zegt
@spark1337: Maar je gaat dan wel vaker stilstaan dan rijden vrees ik…
SimonMc zegt
@spark1337: Zie net op je profielfoto, dat je zo’n MG hebt. Had ik het sneller gezien, had ik die reactie niet gegeven. Sorry.
spark1337 zegt
@SimonMc: Geeft niks, ik hoor het wel vaker :) MGFjes hebben mensen nodig die goed op hun autootje passen. Dan valt het best wel mee met het onderhoud en rijden ze fantastisch.
neo1 zegt
@spark1337: Ik zou voor een MR2 ZZW30 kiezen, middenmotor, rwd èn betrouwbaar :)
kraakensmaak zegt
Makkelijke keuze voor mij, heb zelf een MX-5 (wel een nieuwere generatie) dus de keuze is makkelijk. Zou niet eens aan de Fiat willen denken, veel problemen, roest en FWD…
bofkont zegt
@kraakensmaak: Roesten doet een MX5 net zo hard, Een barchetta kan het wel maar het is niet zoals vroeger.
fant zegt
MX-5. Niet dat ik een Barchetta heb gereden, maar de MX-5 is gewoon perfect in wat hij doet. Ik heb een 1.6 uit 1992, en snel is ‘ie niet, maar hij rijdt verdomd goed. Dat die 1.8 niet veel sneller is merk ik altijd wel als ik samen met een vriend van me en zijn 1.8 ga rijden. Hij heeft wat meer modificaties, waardoor hij wat vlotter is, maar ik kan hem makkelijk bijhouden als ik de toeren hoog hou (wat sowieso moet in een MX-5 als je nog enigszins vooruit wil komen).
Naast het feit dat de MX achterwielaandrijving en een véél grotere community heeft (wat erg helpt als je onderdelen of hulp nodig hebt), vind ik hem ook vele malen mooier. Ik vind de Barchetta echt een gedrocht.
fant zegt
@fant: Overigens wil ik nog even zeggen dat de MX-5 in een drift gooien geen koud kunstje is. Niet voor mijn 1.6 met open diff in elk geval. Of misschien doe ik iets fout…
E34M5Touring zegt
Ik zou liever een Mk2 MR2 hebben, heb er zelfs serieus naar gekeken, maar te klein. Net zoals deze beide. MX5 heb ik wel gereden maar alleen de laatste en die was amper groot genoeg. Vind het wel erg leuke auto’s. Zowel de Fiat als de Mazda. Veel fun voor een appel en een ei
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Zo’n MR2 is dan wel weer een stuk (minstens 300 kg) zwaarder dan een MX5. Dat doet volgens mij toch ook wel weer wat.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Maar heeft ook zwaardere motoren. En ik hoor wel goeie dingen over de wegligging etc. Vind het design ook mooier dan een MX-5 maar dat is persoonlijk.
Hupke zegt
Grappig dat ik net deze ochtend (tijdens het kijken van de F1) aan een MX5 aan het denken was.
Voor mij zou het de MX5 moeten worden. Niet eens omdat die RWD heeft maar vooral omdat er zoveel aanpassingsmogelijkheden voor zijn.
Ik zou ooit eens eentje een dag moeten meekrijgen om te zien of ze niet te klein voor me zijn. Met m’n meter 91 ben ik alles behalve een reus maar er zijn toch al heel wat wagens die eigenlijk te klein voor me zijn.
De echte roadster waar ik voor zou gaan is de boxster, daar is voldoende ruimte in, maar die speelt een categorie hoger dan zo’n MX5.
SimonMc zegt
@Hupke: Is een Honda S2000 geen optie?
Hupke zegt
@SimonMc:
Misschien wel, ik heb er eigenlijk geen idee van hoeveel plaats daar in is.
Die dingen moeten ongelofelijk goed zijn, maar de prijzen van een 2e hands s2000 en die van een 2e hands boxster liggen toch ook niet zover uit elkaar.
M’n totaal ongefundeerd vooroordeel zegt me dat aftermarket race-spul voor zowel de boxster als de s2000 ongeveer even duur zal zijn maar dat de porsche van fabriek af beter uitgerust is, zowel qua ophanging als qua interieur.
Gewicht:
MX5 : +- 1000kg
S2000: +- 1250 kg
boxster: +- 1300 kg
Dus ja dat speelt dan wel weer in het voordeel van de boxster (moest zo’n MX5 te klein zijn).
SimonMc zegt
@Hupke: Wel, ik heb sinds kort zo’n S2000, en ben zelf 1.88 meter.
Het interieur is inderdaad krap, en het stuur is in geen enkele mogelijkheid verstelbaar.
Maar normaal gezien, zal hoofd-en beenruimte niet echt een probleem mogen zijn.
Hupke zegt
@SimonMc:
Wel dan hoor ik ooit nog wel eens iets van hoe betrouwbaar en leuk hij blijkt te zijn.
Is het je daily of een weekend-wagen? In alle geval heb je er een mooi speeltje aan.
woot zegt
@Hupke: wij hebben er hier ook 1, het nieuwere type. Maar inderdaad, er zijn weinig verstelmogelijkheden maar vind hem niet krap. Ik ben niet zo heel groot maar ik denk dat je er wel prima kan zitten. Ennn, het rijdt echt geweldig!
SimonMc zegt
@Hupke: Het is mijn enige auto, en gezien ik aan mijn werk woon, doe ik weinig kilometers per jaar. Daarom wil ik een auto die een glimlach op mijn gezicht tovert, elke keer ik er mee rijd.
Mijn vorige auto was een Renault Clio R27, en was eigenlijk verbaasd, dat de honda comfortabeler én stiller rijdt. Alles voelt wel veel bruter aan. Hij stuurt en schakelt zwaarder, en de eerste keer ik in spoorvorming reed, had ik niet zoveel “feedback” verwacht.
neo1 zegt
@Hupke: MR2 zzw30: 950KG
1000bochten zegt
@Hupke: ik heb zelf een Boxster 2.5 uit 1998. Echt een geweldige auto! Ik heb in veel auto’s gereden, maar het weggedrag van een Boxster is echt ongeëvenaard. Als je er met eentje gaat proefrijden, zorg dan dat het er één is met het optionele sportonderstel dat als fabrieksoptie kon worden besteld. Dat doet echt recht aan het scherpe stuurgedrag. Als je serieus overweegt een Boxster te kopen, laat hem dan wel eerst keuren; achterstallig onderhoud kan je duizenden euro’s kosten. Goedkoop kan dan wel eens als duurkoop uitpakken. Als je hem eenmaal hebt gekocht; laat dan je uitlaat aanpassen door Oettle. Dan krijgt je Porsche een uitlaat geluid waar je de rillingen van op je rug krijgt :-)
ivomx5 zegt
Een Barchetta natuurlijk! ;-)
gerjanm zegt
@ivomx5: Maar nu is je profielfoto een MX5? ;)
EJS zegt
Ik zou een MX-5 kopen, maar niet vanwege de achterwielaandrijving. Wel omdat dat van beide auto’s de meest bulletproof auto is. En als ik dan toch ging zoeken zou ik waarschijnlijk zoeken naar een 10th anniversary met een lage kilometerstand.
bofkont zegt
@EJS: Onzin een Barchetta is technisch ook een verdomd goede auto, mijn broer heeft vroeger eentje gehad en die reed er als een beest mee, nooit wat mee geweest.
ohoogeveen zegt
The answer is always: Miata!
maru zegt
Headlights go up, headlights go down. Hoe kun je dit niet geweldig vinden? :) http://www.youtube.com/watch?v=kp1kuo6xkbE
rotarypowah zegt
@maru: hahaha, geniaal. Ik kende dat kanaal nog niet :d
RX-8 filmpje hebben ze ook gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=ffu0chtm-CY
e1000bmw zegt
@maru: dat is netals de bmw 8-serie. Die moet je gehad/gereden hebben “because pop-up headlights”..
rd1991 zegt
Doe mij de barchetta maar! Mooier design wat mij betreft, de 1747cc 16v motor is een lekker blokkie (ook in mijn oude Coupé Fiat gehad) en ik pas er waarschijnlijk iets beter in als in een MX-5. Wil dan wel een Limited Edition met wafeltjesleer er in!
rd1991 zegt
Toch zou een SW20 MR2 nog mooier zijn voor me. Daar pas ik sowieso in!
robert110 zegt
Heb het persoonlijk niet zo op dit soort wagenjes. Maar de MX-5 was en is nog altijd een uitzondering.
kickass zegt
Beide foeilelijk, maar als ik echt zou moeten kiezen, ga ik voor de MX-5.
aventadorsv zegt
Lijkt me vreselijk om hier in gezien te worden. Sla ze beiden liever over
toyotafortuner zegt
@aventadorsv: Ja want stel je voor zeg, als iemand me in een van die 2 leuke speelwagens ziet. Mijn hele leven is verpest! K zou van schaamte gelijk zelfmoord plegen. Kom op man. Grow cojones en durf schijt te hebben aan andermans mening.
OT: Hm… Een MX-5, MR-2, S2000 wil k maar al te graag hebben. Maar ik denk dat mijn lengte en mijn brede lichaam een probleem vormt. Een Barchetta heeft dat effect niet op me.
aventadorsv zegt
@toyotafortuner: het gaat niet over schaamte, enkel het niet begrijpen van emotie bij deze auto’s.
Tuurlijk moet je er lak aan hebben met wat je rijdt, dit is slechts mijn mening.
P.s. cojones zijn voor een Barchetta danwel mx5 niet nodig hoor ;).
spidermann zegt
@toyotafortuner:
Jochempie zegt
Ik kom net thuis van 280 km sturen in m’n NA MX-5. Lijkt me duidelijk, dus!
bofkont zegt
Lijkt me een vrij makkelijk keuze, de een is een lelijk 100 in een dozijn vrouwen auto die je op elke straakhoek 10x tegenkomt en de ander is een Italiaans pracht design.
sls63amg zegt
Honda s2000!
bofkont zegt
@sls63amg: +1 veruit de beste in deze klasse!
fant zegt
@bofkont: Echter totaal onvergelijkbaar door de prijs. S2K en Boxster zijn beter auto’s ja, maar kosten ook een stuk of 5 keer zoveel als een MX-5.
Frankypanky zegt
Mazda MX-5,
Staat IMHO dichter bij de essentie dan de FIAT. Maar dan wel een uitgekristalliseerde auto van de eerste generatie. De modellen erna bekoren mij niet zo.
legion1349 zegt
Ik heb na lang wikken en wegen tussen een MX5 en een Barchetta toevallig gisteren een blauwe Barchetta aangeschaft. Heb verschillende proefritjes gemaakt in beide auto’s en de doorslag was dat er simpelweg een strakke, dealeronderhouden Barchetta op mijn pad kwam. Het had ook zomaar een MX5 kunnen zijn. Laat de zomer maar komen!
barchettaspider zegt
@legion1349: Gefeliciteerd met ja aankoop, ik weet zeker dat je de komende weken er al genoeg van kan genieten met dit weer. Je zal ongetwijfeld geen spijt krijgen van je aankoop.
Ikke_ferrari zegt
Mijn keuze is gevallen op de echte rijders auto (alhoewel de Barchetta ook ongetwijfeld veel fun zal zijn), de MX5
http://members.home.nl/grimmie/MX5/Velgen/DSC03367.JPG
jrk68 zegt
Beide leuke auto’s, de MX5 rijdt leuker maar de Barchetta vind ik leuker uitzien.
Heb trouwens beide gereden en destijds toch maar een Elise gekocht.
roppp zegt
Weer die onzinnige discussie over voor- en achterwielaandrijving……
A. Bijna niemand rijdt een auto op de limiet en
B. 90% van de lezertjes kennen achterwielaandrijving van hun fiets en dat is echt wat anders dan in een auto……
Kortom, de discussie zou feitelijk alleen over smaak hoeven gaan. Dan wordt het wat mij betreft de Fiat.
torsen zegt
@roppp: Zonder op “de limiet” te rijden kun je prima plezier hebben van de RWD in een MX-5.
Zeker als je een paar Rotondes in de buurt hebt of laat er weer een keer sneeuw vallen op een groot parkeerterrein.
Ongetwijfeld dat een Barchetta prima rijd en het dak kan vast net zo ver naar beneden maar als je op zoek bent naar iets met, enigzins, het weggedrag van een sportauto kom je simpelweg bij de MX-5 uit.
roppp zegt
Gelul en dat weet je
maurice_vandewaarsenburg zegt
Ik heb mijn keuze 4 jaar geleden al gemaakt…. geen seconde spijt gehad…
Had toen de keuze tussen een grijze Barchetta of een rode MX5 NA….
Na een proefrit was het duidelijk, de NA gaf veel meer rijbeleving..
http://i871.photobucket.com/albums/ab276/Mauske/null_zpsa94a9e78.jpg