Als je één belachelijke luxe SUV zou moeten kiezen. Welke van deze drie mag het dan worden wat jou betreft? Maybach GLS, Bentayga of de Rolls?
Mercedes-Maybach heeft voor het eerst een SUV op Europese bodem in vorm van de GLS. Een enorm luxe apparaat die het mag opnemen tegen de Bentley Bentayga en Rolls-Royce Cullinan. Zo op het eerste gezicht zijn het concurrenten van elkaar. Uiteindelijk wint Rolls-Royce het natuurlijk op prestige, van deze naam win je het nooit. Hoe goed je reputatie ook is.
Maar in deze vergelijking kijken we niet naar naam, maar naar persoonlijke smaak. De drie auto’s hebben elk een eigen karakter. Uiteindelijk moet de auto passen bij je persoonlijke voorkeur. En dan hebben ze allemaal wat anders te bieden.
Mercedes-Maybach GLS
De Mercedes-Maybach GLS zegt: ik heb het gemaakt, maar ik schreeuw het niet van de daken. Goed, het uiterlijk is discutabel, maar als je tegen iemand zegt dat je een ‘Mercedes-Maybach’ hebt gekocht zal een niet-kenner zijn schouders ophalen. Dat is met de merknamen Bentley of Rolls-Royce toch anders.
Onder de kap van deze GLS prijkt een 4.0 V8. In deze uitdossing is het blok goed voor 557 pk en 730 Nm koppel. Wil je meer snelheid dan moet je bij AMG aankloppen voor de GLS 63. Die is echter bij lange na niet zo luxe als de Maybach. Alles aan boord van dit model is next level Mercedes. Mooiere materialen, schermpjes, een uitstekende afwerking en toch allemaal herkenbaar Das Haus. Kosten: meer dan 220.000 euro.
Bentley Bentayga V8
De tweede kandidaat in deze ‘kies maar’ is de Bentley Bentayga V8. De SUV kennen we al jaren en is onlangs van een update voorzien. Van het trio is dit de sportiefste. Bentley combineert luxe met souplesse, met de welbekende 4.0 V8 die je ook kunt krijgen in bijvoorbeeld de RS6 Avant.
Die achtcilinder trekt er lekker aan. 550 pk en 770 Nm koppel plaatsen het model dicht bij de Maybach GLS. Ook de vanafprijs is met om en nabij de 230.000 euro niet zo heel veel duurder in vergelijking met de Merc.
Rolls-Royce Cullinan
Snelheid, beleving en stuurgevoel? De Rolls-Royce Cullinan haalt er zijn neus niet voor op. Deze Brit heeft weliswaar snelheid te bieden. De manier waarop je het gepresenteerd krijgt is heel anders. Het is stil in de cabine, tenzij je het gaspedaal helemaal intrapt.
In de verte hoor je de klink van de BMW V12, wat een beetje doet denken aan een zes-in-lijn. Met wat opties kun je een Bentayga én een Mercedes-Maybach GLS kopen. Mede door zijn twaalfcilinder en de daarbij behorende BPM-zweep ligt de prijs van de Cullinan boven de 545.000 euro.
Kies maar!
De Maybach GLS omdat het niet zo indrukwekkend hoeft. Bentley Bentaya V8 omdat je leuk sturen stiekem belangrijk vindt. Of Rolls-Royce Cullinan omdat het spaarvarken helemaal kapot moet. Laat het weten in de comments!
faithnomore zegt
De 3 biggetjes …
fastforward zegt
De Rolls. Next level fout.
Robert zegt
@fastforward: yup. Precies om dié reden.
Die Maybach-Mercedes is uitstekend geschikt voor Premier League voetballers en slechte rappers, en die Bentley is vooral bedoeld voor mensen voor die een Range Rover LWB beschouwen als vervoer ‘voor plebs’.
KiraLight zegt
Voor mij ook de Rolls Cunnilingus.
cossiekiller zegt
Als ik dan toch veel geld aan een SUV moet geven, doe me dan gelijk maar een Levante V8 Trofeo. Donkerblauw, donkergrijze velgen en een donkerbruin interieur.
Ik zou ermee kunnen leven.
dunhozzie zegt
Range Rover LWB full options. Anders de Rolls, verkoop ik die voor de RR ;-)
fastforward zegt
@dunhozzie: eens. De Range Rover is echt prachtig.
unknown32 zegt
@fastforward: zeker de SVR, wat een bruut ding! Geluid is een van mijn favorieten… Liefst de RR, dan GLS, Rolls en bentayga
jack_abarth zegt
@dunhozzie:
Holland & Holland versie pakken 😉
anders zegt
@jack_abarth: idd. H&H. Bij VDM in Gronau stond deze naast een Bentayga. Ook de verkopers gaven aan de H&H te verkiezen boven de Bentayga.
Justawheelchairguy zegt
Heb helemaal niks met dit soort auto’s. Doe maar een Ghost of Continental Flying Spur. Of een Quattroporte met die magistrale V8!
faalhaas zegt
De nieuwe Dacia Sandero
denniss00 zegt
Ik vond de Bentayga van voor de facelift nog wel een fraaie wagen, maar nu hoef ik ze alledrie niet. Dan liever een RR SVA.
SpiderIV zegt
Bestel bussen.
fendercd60 zegt
Leuke bestel bussen dan. ;)
Praeses zegt
Ik moet kiezen? Dan de Bentley. Hier in de buurt heeft iemand een babyblauwe Rolls, die is vreselijk. Het Mercedes interieur is eveneens vreselijk. Dus dan blijft er maar 1 ding over.
PunicaOase zegt
De duurste en dan inruilen voor een wat chiquere auto.. wat een lelijke dingen..
timoot zegt
Een half miljoen voor die zeecontainer op wielen? De tering. Doe me voor dat geld maar een huis met een Aston Martin V8 Vantage en een MGF op de oprit.
fendercd60 zegt
Voor mij de Rolls Royce. Ik vind die het mooist van de 3. Ik zou hem zelf uitvoeren in het turquise kleur met mooie zilveren velgen, beige interieur met in het dashboard en op de deuren met hout.
donvinnie zegt
Tja het probleem is net zoals destijds werd verteld in Top Gear met betrekking tot de RR Ghost -> er gaat altijd iemand zijn met een duurdere Rolls Royce.
Conclusie in dit verhaal: De Cullinan.
Je zou maar in een Maybach rijden en naast je stopt een Rolls Royce…
christian85 zegt
@donvinnie: dan kunnen ze van elkaar denken: o mijn God, wat een lelijk hok heb jij
bierbuik zegt
@christian85: ik vind de RR niet per se een mooi ding, maar ik vind het wel echt een statige wagen. Wel op het flinterdunne randje tussen enorm prestige en enorm fout, waar ik de andere 2 gewoon fout vind
87sandyd zegt
@donvinnie: Als je daar dan jaloers van wordt, dan is er iets goed mis met je.
Minderspotter zegt
Nogmaals een Lamborghini traktor
moveyourmind zegt
De Rolls.
De Maybach is te kitscherig voor woorden en de Bentley is het net niet. Nou is de Cullinan ook niet bijzonder mooi, maar het is wel een enorm imposante verschijning en heeft een sublieme afwerking.
vincentbaan zegt
Bentley in dit geval. Maar liever een range rover.
fconderkantlat zegt
doe mij maar een huis.
appeltaartislekker zegt
Doe maar een autootje ..
rickross zegt
Doe mij maar de allergrootste dikste range rover
pyrat zegt
Alpina XB7
The Stig NL zegt
Vergelijken vind ik in dit geval toch eenbeetje lastig. De Bentayga vind ik namelijk nog niet zo belachelijk als de Cullinan of de Maybach GLS om de een of andere reden, toch wat bescheidener…?
Ik zou in ieder geval gaan voor de Maybach, en dan de grille van een normale GLS er in laten zetten. Ik vind de Bentley gewoon helemaal niets en de Rolls is in mijn ogen gewoon een Phantom waarvan de proporties zoek zijn.
kle500 zegt
Doe maar iets van Bowler, of dat nieuwe ding van Prodrive. Minder luxe, wel leuker
lecomte zegt
Meh, ik hou het bij mijn Range Rover. Ik kan deze 3 wel waarderen maar echt mooi vinden lukt mij niet.
Arnoud zegt
Voor dat geld? Een tweedehands Brooklands en een nieuwe Range Rover.
thjvanvlerken zegt
Doe mij de Bentley maar. De rolls te duur de Mercedes is een mercedes. Suvs hoeven overigens niet mooi te zijn maar wel lekker.
Groninger zegt
Wat heeft men hier toch met Range Rovers….
mashell zegt
@groninger: men heeft het idee dat het een slimme keuze is. En dat is ook zo, de eerste generatie is een echte klassieker. De latere generaties kun je beter met een grote boog omheen lopen, die werden steeds fouter.
Groninger zegt
@mashell: amen
w166 zegt
Urus svp
neymar zegt
X7
raoufff zegt
John Deere 7R 330
spidermann zegt
Bitte ein G mit V12 jawohl
rodrieck2007 zegt
Het liefst van deze 3 dr bentayga maar ik vind een range rover vogue ook mooi
toyotafortuner zegt
Lexus LX570
jaggie zegt
Of AM DBX
E34M5Touring zegt
Sowieso de Rolls. M’n broertje stuurt me regelmatig foto’s vanuit Dubai, je ziet ze daar best veel. Ik vind het echt een knappe bak, Zou em graag rijden, lekker zoeven met die V12.
superman zegt
Je hebt keuze uit een dure BMW , dure taxi , en een dure VW. En wat kiezen we ? Een Range Rover.
mashell zegt
@superman: dus een dure Tata Nano? Nee, dank je.
mashell zegt
Uit dit lijstje de Bentley. Die is het minst “too much”.
thezonda zegt
We hebben een tijdje getwijfeld om een Bentayga op de kop te tikken, maar na de testrit waren we niet enorm overtroffen van het ‘SUV-gevoel’. Je hebt niet echt het gevoel dat je heel hoog zit, en dat vonden we wat jammer.
Groninger zegt
Voor mij de Rolls. Toch wel de meest imposante en meest luxe SUV met geweldige afwerking.