
Twee sportieve reislimousines, eentje kakelvers, de andere met Ferrari-bloed. Welke wordt het?
Grappig eigenlijk, daar waar de algemene consensus lijkt dat de huidige Quattroporte minder fraai is dan zijn voorganger, daar lijkt iedereen het er over eens dat de nieuwe Panamera juist een stuk fraaier is dan het model dat hij aflost. Doen ze dan toch beter, daar in Zuffenhausen.
De zesde generatie Quattroporte kwam in 2013 op de markt en is leverbaar met een drietal motoren. Instappen kan met een 3.0 V6 Biturbo op benzine (410 pk) of een 3.0 V6 met één turbo die zich voed met satanssap (275 pk). Hoewel de benzine V6 ook door Ferrari ontwikkeld is, wil je natuurlijk die 3.8 V8 met dubbele turbo’s. Dit is het blok dat in aangepaste vorm ook in de California T en de 488 GTB ligt. In de Quattroporte is deze F154 A goed voor 530 pk en 650 Nm koppel (720 Nm bij overboost).
Ook bij Porsche heb je de keuze uit een tweetal benzinemotoren en één diesel. De voorlopige instapper is de Panamera 4S met een 2.9 biturbo V6 met 440 pk en 550 Nm. De Panamera Turbo heeft een 4.0 V8, wederom met twee turbo’s en 550 pk en 770 Nm. Met deze twee motoren loopt de Panamera dus mooi in lijn met de Quattroporte, al is de Porsche de Maserati op alle fronten nipt de baas.
Het grote verschil zit hem in de dieselmotor. Is dit bij Maserati een relatief beschijden zespitter, Porsche kiest voor een blubberdikke V8 met 422 pk en liefst 850 Nm! Het is momenteel de krachtigste diesel in een personenauto, goed voor 0-100 in 4.5 tellen. Een behoorlijk verschil met de 6.4 seconden die de Quattroporte Diesel voor datzelfde sprintje nodig heeft.
Gelukkig kies je een auto niet alleen op kille cijfers, zeker in deze klasse speelt emotie een grote rol. En emotie, dat heeft de Maserati wel, al is hij wat mij betreft lang niet zo karaktervol als zijn voorganger. Dat was echt een Ferrari in een sedan-kostuum. Het is ook de reden dat mijn streepje achter de Panamera 4S Diesel komt te staan, wat een geweldenaar! Maar welke heeft jouw voorkeur en waarom?
Maserati natuurlijk
@nononsense: Absoluut zonder twijfel.
Porsche’s doen mijn totaal niets en zeker dit soort slagschepen niet.
@nononsense: vooral vanwege de afwerking zeker man man 1000x liever de Porsche
@kevin82: Voor de afwerking zou ik voor de Maserati gaan. 100%.
@kevin82: Maserati = 10 jaar (20 jaar?) oude auto met “moderne” functies retro-fitted. Porsche = bleeding edge (productie) technologien. Ik ben absoluut geen fan van VAG maar afwerking en carroserie maken (naden tussen panelen) behoren ze absoluut tot de top. Zelfs in de lyrische review van autoblog van de Ghibilli zie je het, enorm grote “panel gaps”. Plus dat de vorige Panamera de huidige Maserati al helemaal zoek rijdt, laat het over tot een puur emotionele keuze voor de Maserati.
@noreplacementfordisplacement: italiaanse schoonheid is dat..
Panamera. De quattroporte is niet meer wat het was
@marstr: helemaal mee eens! Een aantal jaren geleden had ik sowieso het omgekeerde gekozen.
@marstr: De quattroporte is teminste ooit nog wat geweest.
@bartteeuwen: de Panamera begint volgens velen nu pas ergens op te lijken en is z’n top dus nog niet voorbij… Dus ik zou nog even wachten, aangezien de Maserati er volgens velen op achteruit gaat…
@bartteeuwen: een Fiat met vorkjes?
@marstr: Eens, als het de 2009 versie was had ik die wel gekozen maar de nieuwe Quatroporte is saai.
@murica: haha in het echt mee gereden? Het geluid gehoord? Dan zal je denk ik iets anders zeggen vs geen geluid van de Porsche
@bartjeeh: Nee helaas nooit meegereden :( Het geluid zal wel erg mooi zijn enzo, maar ik vind de nieuwe Quattroportes na 2012 niet mooi. Ik vind ze te “zakelijk”.
@bartjeeh: heb he al met de Porsche gereden? Lijkt me niet, dus mondje
@87sandyd: wel het geluid gehoord…dus daarin heb iniedergeval gelijk…
@bartjeeh: onzin, Panamera met sportuitlaat klinkt gruwelijk. Daarnaast is de afwerking 100x beter dan zo’n italiaans apparaat
@kevin82: nee geen onzin de Maser klinkt gewoon een stuk beter daar kan je niet om heendraaien,maar over de afwerking heb je wel gelijk geen 100x beter maar het maserati kan niet aan porsche tippen qua afwerking maar dat is het mooie aan maserati! het is niet het beste het is niet het snelste maar zal je wel de grootste lach op je gezicht geven
@marstr: doe dan maar een BMW 5-er zakelijk en een oude QP voor d’r naast. Dat beetje extra kosten nemen we dan wel voor lief.
De panamera. De Quattroporte is niet meer van deze tijd.
@martinus: vind ik wel meevallen…
Maserati Quattroporte.
De Panamera is inderdaad fraaier geworden t.o.v. zijn voorganger maar tegelijkertijd ook saaier als ik het goed benoem.
@michaelcorleone: quattroporte is er ook op vooruit gegaan
Vorige generatie Quattroporte, nieuwe generatie Panamera.
@quattromeister: En dan de GTS liefst :-)
@Dimglor: ja, voor beide!
@Dimglor: geef mij maar die 4s diesel, rijd je iedereen mee zoek
Tot vorige week was de keus niet heel moeilijk: Maserati. Nu zou ik echter voor de Porsche gaan, die wint nipt. Vooral het interieur is veel beter.
@oversoft: die panamera is inderdaad echt mooi geworden!
Logisch dat de QP minder mooi is dan de vorige. Die kon namelijk niet overtroffen worden.
En logisch dat de Panamera wel mooier is dan de vorige. Die kon namelijk ook niet overtroffen worden.
Voor mij de QP graag. Zal minder goed zijn dan de Panamera, maar ik vind hem veel specialer.
Nieuwe Quattroporte kan me niet zo bekoren, mooie auto, maar verwacht geen ‘waaaaauw’ van mij. De Ghibli daarentegen is veel geslaagder.
Dus in dit geval kies ik voor de Panamera, omdat ie een stuk knapper geworden is.
Voor mij een 4S, dan ben ik tevreden (nu de euro’s nog).
@granlusso: 4S benzine he, diesel hoef ik alleen in een 335D xDrive Touring
@granlusso: Nou, doe mij die Panamera diesel maar.
Ondanks dat ik de huidige quattroporte niet mooi vind, zou ik hem alsnog nemen, vind de panamera nog lelijker….
Ik kan de Panamera nog steeds niet mooi vinden. En bij Porsche heb ik altijd het idee dat ze op vrijdagmiddag bedenken dat ze nog een dashboard moeten ontwerpen.
Man man man……
Ik heb wat aardig in te halen…..
Zit nog steeds hier…..
http://www.autoblog.nl/nieuws/kies-maar-lexus-lfa-of-porsche-carrera-gt-86119
De Panamera gaat zo vaak in het straatbeeld opduiken dat “Wauw, wat mooi” snel zal veranderen in “Pffff, weer eentje“. Geef mij dus maar de Italiaanse schone.
@Carreza: de panamera is nooit mooi geweest, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
@svdv: Laat me het dan anders formuleren: “Wauw, wat een vooruitgang“.
@Carreza: hoe zou dat nou komen dat je hem zovaak ziet ;)
Maserati over die panamera. Ik heb een zwak voor dat merk. Prachtige auto’s waarin iedereen directeur of huurmoordenaar lijkt.
Oud type Quatroporte dan maar. Dit is een omgebouwde Amerikaanse bak.
Een lelijke Duitser of een saaie Italiaan. Dan toch maar die saaie Italiaan, die eigenlijk helemaal niet zo saai is maar slechts last heeft van de voorganger.
Tussen deze 2 de Italiaan. De porsche was lelijk en is nog steeds lelijk. ( welke porsche tegenwoordig niet) maar ik kocht mij liever een Mercedes cls.
Maserati, zag hem voor het eerst in het echie op vakantie in Rome en er toen verliefd op geworden.
Maserati graag (8cil) en aub geen fantasieloze Porsche. Duitsers maken geen grappen en ook geen begeerlijke auto’s.
Panamera. Want technisch beter, mooier interieur en ik vind de QP een hele strakke sedan maar de panamera heeft meer sportwagen look als je hrt mij vraagt
Liever een goede Duitser dan een Italiaan met het uiterlijk van een Infiniti en het interieur van een of andere Amerikaan.
@jipino: ja het interieur van een amerikaan…
Denk t ook jij hebt hem echt in het echt gezien!
@bartjeeh: Ten eerste, het interieur heeft toch echt Chrysler-onderdelen dus het is objectief waar. Ten tweede, ik doelde op het ontwerp van het interieur, met name het dashboard, dus daarvoor hoef ik hem niet in het echt te zien.
@jipino: het heeft wat amerikaanse onderdelen ja maar dan wel omringd door mooie materialen en het is zwaar overdreven zoals je reageert,want een keer in de QP zitten en je bent verliefd op het interieur geloof me haha
Maserati, vind de nieuwe panamera nog lelijker als zijn voorganger.
Wat een gehaat allemaal over de Maserati, ook deze is gewoon wederom geweldig! Die kakkende hond is nu echt wederom een teleurstelling! En komop, het is een Ferrari, wie wil er nou liever in Porsche rijden dan een Ferrari?
@henkhupelschoten: kreeg net een fax van 2009, ze willen hun kakkende hond grap terug!
De Panamera. Weet je tenminste zeker dat je thuiskomt en dat je de ANWB jongens niet op voornaam basis leert kennen…
De vorige generatie quattroporte zou ik verkiezen boven elke andere sedan op aarde
Voorkant: Maserati
Achterkant: Porsche
Interieur: Porsche
Motor: Maserati
Moeilijk..
@mstiic: motor van de maserati wil je ook tot dat alles er aan kaput gaat
Absoluut de Porsche Panamera, het is niet voor niets een populaire auto in deze klasse en de Maserati niet….
@Dizono: Geen gallery van de onlangs gefacelifte Quattoporte?
OT: Erg lastig. Door die subtiele aanpassingen is de Panamera van hondslelijk naar beeldschoon gegaan, en gezien de kwaliteit die we van de Duitsers gewend zijn zal het ook gewoon een hele goede auto zijn. Dat gezegd hebbende, de Quattoporte is wel een Maserati met heerlijke Italiaanse V8. Het is misschien niet zo’n goede auto als de Panamera, maar dat maakt het motorgeluid meer dan goed!
@Edge: Het moest natuurlijk Quattroporte zijn, met een R ertussen. Maar dat was denk ik wel duidelijk ;)
@Edge: jeetje, welk merk gaat er dan ook zijn auto’s faceliften tijdens mijn vakantie… aangepast, waarvoor dank! =)
Pfieuw, perfectie of schoonheid, lastig.
@dutchdriftking: je beschrijft 2x de Panamamera en vind het dan nog lastig te kiezen?
@mashell: Ja en nee. Italiaanse flair….
Oude quatroporte vs nieuwe pana = pana
Nieuwe quatroporte vs nieuwe pana = quatroporte
Deze Quattroporte graag: http://www.configurator.maserati.com/configurator/v2/?configId=1342BB3D
@praetor: Mooie configuratie! Met beige bekleding zou ‘ie perfect zijn, maar ik zie dat dat helaas niet mogelijk is op de GTS.
De Maserati, de duitse perfectie is geweldig.. Maar.. Het hart wint in dit geval, italiaanse emotie is onweerstaanbaar. Dan maar mét schoonheidsfoutjes.
Panamera. Ik vind de huidige Quatroporte best saai.
Zonder twijfel de Panamera.
Naar mijn mening een veel completere auto en vind hem minder schreeuwerig overkomen.
De Quattroporte uiteraard! Hoewel ik de vorige generatie nog veel gaver vind. Er kwam van de week nog een late GTS langs van de vorige versie langs, zelfs bij stapvoets rijden gorgelt die V8 zo machtig heerlijk. Dus die moet ik ooit nog hebben, als fun wagen!
De Giulia natuurlijk.
Mijn hart zegt Quattroporte maar mijn verstand zegt Panamera, mijn portemonnee zegt droom lekker verder.
Panamera diesel, want ik hou van opschieten, maar niet van tanken. Bovendien vind ik de nieuwe generatie Panamera een verbetering in tegenstelling tot de Quattroporte
Maserati: hard plastic. Emotieloze gebakken marketing lucht.
Porsche: pure precissie. Evolutionair,doorontwikkelde kwaliteit.
Taalnazi alert: ‘beschijden?’
“Ik rijd Maserati” klinkt beter dan “Ik rijd Porsche”. De Maserati klinkt ook beter dan de Porsche. De Maserati dus.
Maserati. Vele malen stijlvoller en met Ferrari-techniek. Dat blijf ik bijzonder vinden.
Altijd Duits, tenzij het alternatief de passie van een Italiaan heeft. 7 jaar geleden was dat het geval met de QP, en de Panamera was toen een lelijk hok. De nieuwe Panamera is redelijk knap en de QP probeert te gewoon te zijn.
Porsche, voor nu.
Maserati sowieso
In werkelijk elk aspect geeft de Panamera jou de reden om hem mee te nemen in plaats van de Maserati.
Het rijden bijvoorbeeld. Porsche is daar gewoon beter in. Weet de auto sportiever te laten rijden terwijl hij nul komma nul comfort verliest. De dingen zijn belachelijk snel en liggen als op een blok op de weg. Sturen ook erg goed.
Het interieur is niet per definitie mooier maar ook hier is hij in elk aspect beter dan de Maserati. Beter materiaalgebruik. Beter in elkaar gezet. Betere stoelen. Beter infotainmentsysteem. Het zit allemaal tegen de perfectie aan.
Ook is de Porsche de meer ‘geaccepteerde’ auto. Ook al zijn ze prijstechnisch gezien gelijkwaardig, een Maserati wordt voor de meeste mensen beschouwd als iets onhaalbaars. Is natuurlijk niet waar..
Maar ik ben niet van het perfectionisme. Ik hou van uiterlijk schoon. En daarmee weet de Porsche het gewoon niet voor elkaar te krijgen om een geslaagde auto neer te zetten. Ik vind het gewoon niet een mooi ding. De Maserati vind ik prachtig, absoluut. Nee, het interieur is zeker niet beter. Het infotainmentsysteem is ronduit poep. De navigatie is traag. Het scherm heeft alles behalve een hoge resolutie. De knoppen voor het cruise-control zijn gewoon kut. Even harder of zachter rijden of cancelen zonder het rempedaal een tikje te geven is bijna niet te doen.
Maar eerlijk gezegd boeit mij dat niet. Het werkt namelijk wél. Weliswaar niet goed, maar voor mij is het voldoende als het werkt. Wat het voor mij doet is dat de Maserati gewoon mooier is, in alles. Kijk er alleen al naar. Prachtig ding, zeker in vergelijking met de Porsche. Ook heeft het een prachtig geluid. Zelfs de diesel, die klinkt gewoon als een V8. Erg knap.
Dus ja, ome Fred hiero is ook wel een beetje bevooroordeeld met een Ghibli voor de deur.. En aangezien een Quattroporte waarschijnlijk de opvolger gaat worden, kiest viezefreddyw hier voor de Drietand.
@viezefreddyw: Haha gaaf! ik vind zelf het interieur van de Ghibli wel een stukje minder mooi als die van de QP wij krijgen hem als leenauto toen onze QP bij de garage stond.Het interieur viel me tegen maar hij reed wel wat sportiever je had wat meer sportauto gevoel.
@bartjeeh: Eens. Het interieur van de Quattroporte is veel mooier. Is wat meer gericht op het luxe, straalt dat ook meer uit. Voor de rest is er wel veel hetzelfde. Klokkenspel, navigatie en het scherm ervan, de stoelen. Maar ik vind het wel mooi.
Rs Q7 geeft toch 435 pk? Of telt dat niet
@sr20det: dat is een landbouwvoertuig
De Maserati! Porsche is, wat mij betreft, te gewoon geworden. Niemand kijkt meer om als er een Porsche langs rijdt. En Maserati is voor mij nog altijd wat bijzonders…
Masaratti zowiezo
Maserati natuurlijk! Wel met de v8. Die klinken zo lekker.
De Panamera zal in alles wel beter zijn, behalve het liefhebben van de auto zelf. Nu de facelift meer op een 911 lijkt dan voorheen denk ik dat hij alleen nog maar meer gaat verkopen en dus krijgt hij waarschijnlijk wel weer dat proleten image, naast dat je hem natuurlijk gewoon weer overal gaat zien. Nee, dan maar een mooie Italiaan met wat foutjes.
Vond altijd dat de Panamera perfect zou zijn met een moderne V8 diesel… Nu is ie er!
Ongetwijfeld PORSCHE PANAMERA
Oeff, twee mega afschrijvers pur sang.
En… beide een achterbank van formaat waardoor je je krijsende ballast ook nog eens mee mag nemen.
Die Maserati dan maar vanwege z’n prachtige sound.
Cadillac CT6, als het dan toch stylisch en posh moet zijn…
@Rob: Zonde is dat! Al die Cadillacs die niet naar Nederland komen. Ook in de VS hebben ze er grootse moeite mee om ze te slijten, maar ik ben fan.
De ATS vind ik mooier dan de Jaguar XE of Alfa Giulia. De CTS is echt een fraai model geworden. De CT6 is inderdaad ook stylish en ook de Saab 9-5 incarnatie XTS mag er zijn. Zelfs de Escalade is een gaaf ding tegenwoordig.
@willeme:
Ze zijn heel veel duurder geworden de laatste jaren, toch? Misschien dat dat ze parten speelt. Maar helemaal mee eens; zijn mooie wagens met een luxe uitstraling. Sowieso vind de Amerikanen vandaag de dag erg fraai. Zeker hun luxere wagens overstijgen de Europeaanse merken eigenlijk.
Cadillac, Ford, Chrysler, Lincoln (de toekomstige Continental dan, de huidige lijn is 10x niks), JEEP, Corvette; stuk voor stuk nette automobielen. Enkel met Chevrolet en Dodge heb ik niet zoveel.
@willeme: Mooie auto’s inderdaad, maar ze hebben wel een beetje het Audi-complex: ze lijken allemaal als 2 druppels water op elkaar. Maar in Nederland zou het natuurlijk wel iets speciaals zijn…
@henrie: Dat zegt niets over de populariteit van de auto’s. Integendeel.
Doe mij die Panamera maar! Prachtige auto. Die Quattroporte doet me helemaal niks.
Als het gaat om de enige auto: Porsche. Gewoon een veel en veel betere auto.
Maar als ik al een oude 944 Turbo of 928 S4 heb staan zou ik toch voor de Maserati gaan. De Porsche is veel beter. Maar dat maakt niet uit, want de Maserati is al heel erg goed. In tegenstelling tot velen vond ik de vorige niet zo heel erg mooi. De voorkant vond ik niet fraai en de achterkant nogal massief. De lampen deden mij denken aan een Daewoo Nubira Sedan. Inderdaad. Het motorgeluid van de vorige QP vond ik bijna op het genante af, met name de GTS. Ja, heel mooi. Maar way over the top. En om eerlijk te zijn: dat atmosferische blok mist gewoon koppel.
Dus een Quattroporte, V8. Diep donkerblauw graag, die aparte 20″ velgen en rood interieur.
De Porsche zonder twijfel echt een prachtige auto!! Altijd al fan van de panemera geweest!
@tristan25: *panamera
De Maserati met V8. De betere auto is niet altijd de leukste auto.
Een Cadillac CTS-V en met het geld dat ik overhoud een klassieker er bij.. Nooit liefhebber geweest van porschen waar bij de motor verkeerd zit of van italiaanse kwaliteit.
Hele hele simpele keuze , de maserati. Want die panamera’s zie je gewoon te veel rijden. Het lijken wel e klasses joh
De Maserati overtuigd in alles wat je wil in deze klasse.
Gewoon een mooie S500 of S63 AMG.
Porsche want die is gewoon beter in alles. Blijf grappig vinden hoe alle gebreken van een Italiaanse auto altijd onder de noemer ‘emotie’ vallen. Hou toch op man, gewoon slecht en ondoordacht gebouwd.
@Pordon: de gebreken van een Italiaanse auto worden echt niet altijd emotie genoemd, soms noemen ze dat oom wel “karakter.
@mashell: Oja, ook zo’n grappige haha.
De Porsche want als ik een Fiat dashboard wil hoef ik niet zoveel uit te geven. Ik hou van kwaliteit.
Panamera is gewoon een slagschip.Sportwagenfabrikant onwaardig. Quatroporte rij je altijd met plezier in totdat er weer een rekening komt.Dat zal voor de Panamera ook gelden denk ik.(dikke rekeningen)Geen fan van Duits spul.Voor mij een keuze waar ik geen 0,0001 sec.over hoef na te denken.OUATROPORTE.
@Alfarobert: panamera een slagschip? Sportwagenfabrikant onwaardig, als je dat nou over de caenne zei grafiek je gelijk maar de Panamera! Kijk eens goed naar een panamera turbo, echt een beest van een wagen , die is sneller dan de meeste standaard 911 jes
Iedereen blijft maar af geven op italiaans slechte engineering. In de praktijk blijkt toch steeds weer dat die duitse perfectie alleen uiterlijk is en gaat die duitse bouwkwaliteit net zo vaak stuk . En kom nou niet met de duitsers zijn vooruitstrevender als je met iets nieuws komt in die prijsklasse moet het gewoon heel blijven en daar gaat het toch erg vaak fout. Die deutsche grundlicheit bestaat al jaren niet meer.
De porsche is een te dikke prostituee met teveel make-up op, haar klantenkring zijn de proleten en drugsdealers. De Maserati is als een knappe frisse buurvrouw die al 4 jaar vrijgezel is en waar je enorm mee kunt lachen, die van voetbal houdt en bier drinkt. Met haar kun je overal komen, met de Porsche niet.
Maserati is de favoriet: pure emotie, geweldige historie waar je deel van uit gaat maken als je er een hebt. De Panamera is een uit de kluiten gegroeide 911 voorzien van alle gemakken en Duitse
Engineering… Gevoelloos.
Ik lees hier (veel) te veel verwijzingen naar een zogezegde superieure kwaliteit van de Porsche tov de Quattroporte. Waar halen jullie die info? Mijn persoonlijke ervaring met Maserati – weliswaar geen Quattroporte maar de Ghibli (benzien) – leert na 2,5 jaar en 71.000 km ‘meer dan’ doorrijden, dat de kwaliteit super is: op een meetrillende woofer (kinderfoutje) geen enkel probleem. Ook leuk: ik ken drie mensen die van de panamera zijn overgeschakeld op de Ghibli. Twee daarvan omwille van… Grote kwaliteitsproblemen met hun Porsche…
Qua rij-eigenschappen kan ik ook enkel vergelijken met de ‘oude’ Panamara, maar ook daar is het verdict duidelijk in het voordeel van de Maserati. Misschien niet in ‘rechtdoor-snelheid, waar die nieuwe Panamera zeker bijzondere cijfers laat noteren, wel in het betere bochtenwerk. Ik herinner me trouwens een dubbeltest een kleine drie jaar terug (Engels magazine, herinner me niet meer hetwelk) met de Quattroporte tov de M6 (ok, enigszins ‘off-topic’. Dat die laatste rechtdoor brandhout maakte van de Quattroporte was geen verrassing. Wel het feit dat de M6 de Quattroporte in de bochten op geen enkele manier kon bijhouden (volgens die journalist was het grote comfort van de Quattroporte de tweede verrassing, en dat is tegelijk mijn puntje van kritiek tov het huidige Maserati: het mag voor mij nog wat harder en strakker… Maar dat zal wel niet de mening zijn van de meeste Maserati-kopers :-) ). Persoonlijk stoort het me totaal niet dat er minder snufjes op zaten (dit is intussen grotendeels ge-updated trouwens, zeker bij de Quatroporte) want het gaat over het rijden. Maar ook daar zijn natuurlijk andere meningen over :-).
Lastige keuze, toch maar de Porsche.