Twee generaties BMW Compact, een model dat altijd een lelijk eendje is geweest volgens de liefhebbers, maar welke kleur staat ‘m het beste?
Het is wat, als ‘premium’ autofabrikant zijnde, en de markt vraagt ineens om kleinere en goedkopere auto’s. Als BMW zijnde, met als kleinste auto de 3 Serie, moet je dan keuzes maken. BMW besloot een keuze te maken die met de kennis van nu enerzijds succesvol, anderzijds nogal apart was.
BMW Compact
Onder de BMW 3 Serie kwam namelijk een nieuw model: de BMW 3 Serie Compact (E36/5). Het idee is simpel: aan de voorkant is het vooral E36. Vanaf achter is het model verkort om tot ietwat gekke proporties te komen, met een kortere totale lengte dan een E36. En een hatchback-kofferklep. BMW plande zelfs ooit een M3 Compact die er nooit kwam. Vooral omdat je dan gewoon ‘een echte’ moet kopen, maar ook omdat de techniek vooral goedkoop moest zijn. En dus deels geleend werd van de BMW E30.
Ook het motorenaanbod is daarom niet zo uitgebreid als die van de reguliere E36. Meer dan een 323ti met 170 pk zat er bijvoorbeeld niet in, al is het wel geinig om een zes-in-lijn en achterwielaandrijving te hebben in wat bedoeld is als een wat kleinere auto. Overigens werd er wel wat bespaard op bijvoorbeeld het dashboard, dat lijkt op een mengelmoes van E30- en E36-onderdelen en is niet zo modern als wat de E36 was des tijds. Maar het is ‘goed genoeg’. In ieder geval een slimme manier om de kosten voor een BMW wat te drukken in een tijd waar kleine auto’s de norm werden.
BMW 3 Serie Compact Individual
Niet dat we perse op zoek waren naar een BMW 3 Serie Compact, maar we vonden toch op Marktplaats een bijzonder uitgevoerd exemplaar. Namelijk eentje die bij Individual langs is geweest! Daar is in 1997 gekozen voor een kleur die iconisch is geworden met de E36: Dakar Yellow. Het beoogde lage prijskaartje voor de E36 mocht niet drukken dat er gewoon in de opties gedoken kon worden.
Wordt het ‘lelijke eendje’ een mooie zwaan door deze kleur? Mwah, de BMW 3 Serie Compact kan het hebben, maar nog steeds wil je eigenlijk de proporties van een ‘echte’ 3 Serie. Ook is deze Compact verder eigenlijk een nogal basale versie, het is namelijk een 316i. Dat was een viercilinder met 102 pk.
Een bijzondere combinatie van opties dus voor deze Compact. Of het ooit een liefhebbersauto gaat worden? Het prijskaartje van 5.945 euro lijkt aan te duiden dat goedkoop anders is. Nou is de kilometerstand van 131.852 km en de algehele staat van de auto dikke prima, dus dat zal ook niet voor koopjes zorgen. Durf jij? Dan kan je terecht op Marktplaats.
E46 Compact
Maar wacht, er is meer. Want het verhaal van de BMW E36 Compact wordt nog gekker met de introductie van de opvolger van de E36, de E46. Die kreeg namelijk ook een Compact-versie (E46/5) die wederom een segment onder de 3 Serie moest gaan scoren. Op zich doet de E46-versie vrijwel alles hetzelfde, maar op bepaalde punten beter. Sterker nog: er is zo veel veranderd dat je een E46 ook van voren makkelijk scheidt van de Compact. Het motorenpalet bleef min of meer hetzelfde, al heette de topversie vanaf de E46 325ti en kreeg deze 192 pk. Vanaf 2004 was het klaar met dit gekke compact-gedoe, zelfs al stak BMW Mercedes aan die met de C-Klasse Sportcoupe en CLC hetzelfde deden. BMW besloot verder te gaan met de 1 Serie (E8x). Ook al was dat qua uiterlijk een wat traditionelere hatchback, onderhuids was dat ook een gekke mengelmoes van 3 Serie-onderdelen.
Goed, we vonden naast de Individual E36 Compact ook nog eens een E46 Compact ‘Individual’! Al is de lakkleur genaamd Estoril Blue, ook iconisch van de E36, een optie die je kon krijgen zonder Individual. Bij deze auto zal het interieur een bepaalde Individual-kleurstelling bevatten. Overigens is een M-pakket met de M-bumpers, die de E46 Compact beter staan dan de standaard bumpers, best een goede optie om te hebben.
Dit exemplaar uit 2003 heeft iets meer gelopen dan de E36, maar deze BMW 3 Serie Compact E46 heeft wel de iets dikkere motor. Namelijk de 2.0 liter grote versie van de vier-in-lijn, met 143 pk. En dus nog steeds RWD. Wel een hele rits meer kilometers: 278.171 stuks. Vandaar ook dat deze bijzonder samengestelde Compact minder dan de E36 op hoeft te leveren: 3.899 euro. Ook op Marktplaats.
Dus, kies maar? Twee toffe kleuren op de ‘verkeerde’ BMW’s, maar wel voor een goede prijs. Durf jij?
tenaci zegt
Compact is altijd een guilty pleasure geweest. Net als de Sportcoupé versie van de C w203. Geen idee waarom, maar die ongelukkige proporties maakten er toch iets grappigs van.
sportevo zegt
-edit:check-
Darahan zegt
-edit:check-
sportevo zegt
Ja, klopt. Een collega had een 318ti en hij voerde tegelijkertijd met mij (bij een E30 M3) een revisie van de achteras uit. De draagarmrubbers waren bijvoorbeeld exact gelijk alleen voor mijn M3 een keer of wat duurder.
bart1976 zegt
E46, vanwege de stoelverwarming ;-)
JelmerS zegt
Die E46 compact ziet er beter uit dan wat er nu bijtijds inde showrooms van BMW staat. De X2 is toch zeldzaam lelijk
ponnie zegt
De e36 vind ik ook wat minder, maar de e46 compact is toch wel leuk.
e36thuglife zegt
-edit:check-
Trojan zegt
Jaar of 5 rondgereden in de E36-versie (318Ti, 140pk) in wat ik er de mooiste kleur op vind: Boston Green. Heerlijke auto aan gehad met 0 problemen.
styns zegt
Enige tijd rondgereden in een e46 318ti automaat. Sportstoelen. Cruise control. Klapraampjes achter. Ontzettend fijn autootje.
Gulli zegt
Mocht ik ooit een leuke e46 325i Compact hebben dan zou ik toch als eerste die neus ombouwen naar een fatsoenlijke E46. Dit malle frontje heb ik altijd lelijk gevonden en daarom misschien nooit serieus genomen.
Toch word ik altijd een beetje vrolijk van een E46 Compact, ik had ooit een collega die er een van zijn ouders had gekregen toen hij 21 ofzo was. Volgens hem was het een echte M3 (blijkbaar de enige M3 Compact ter wereld!) en volgens dat plaatje achterop de klep, die net een beetje scheef zat, klopte dat ook wel. Oh ja en hij reed volgens hem 1 op 25. Dus dat was meteen de zuinigste M3 ooit! Wat hij vervolgens demonstreerde door met ons hele clubje naar Eurodisney heen en weer te rijden en weigeren te tanken onderweg, om daarna op de terugweg hortend en stotend op de parkeerplaats stil te komen staan vanwege geen benzine in de tank :D
fanboy zegt
De E46 compact is altijd een leuk ding geweest om te zien, wat minder serieus dan de andere BMWs.