Stel je hebt zo’n 300.000 pegulanten in je broekzak branden om uitgegeven te worden, wordt het dan de iconische supercar of de segment-definiërende super-SUV?
Eerder vandaag gaven we je al een ongelimiteerd budget om wat leuks uit te zoeken voor je fantasie-garage. Zo rollen wij nu eenmaal, geen dank. Toch stellen we je nu voor een iets moeilijkere keuze. Nee, niet tussen je rechter arm en je linker, maar tussen deze twee fijne twaalfpitters die je op Nederlands kenteken momenteel zo’n drie ton terug zetten. De Countach omdat die de afgelopen jaren flink in waarde gestegen is en de Bentayga omdat zo’n Nederlands kenteken best wel prijzig is.
In hoek één: de Lamborghini Countach. Een klassieker waar iedere autoblogger je met liefde alles over zou kunnen vertellen, maar dat hebben we al een keer in detail gedaan, dus een nieuw epistel blijft hier voor nu achterwege. Wat wél relevant is gezien de keuze die we je voorleggen; het gaat hier om een 25th Anniversary editie. De minst gewilde variant, omdat het extreme pure Gandini-design van de LP400 in dit geval volbehangen is met een plethora aan spoilers, skirts en andersoortige rasters. De ranke Countach uit begin jaren ’70 werd hiermee een staalgeworden icoon van wat de jaren ’80 met mens en machine deden. Een tikje jammer? Ja. Een harde dealbreaker? Wat mij betreft niet per se, maar dat mag je voor jezelf bepalen. De puristen moeten echter wel in het achterhoofd houden dat zo’n schitterende vroege LP400 ongeveer het drievoudige moet opbrengen van de drie ton die ‘ons’ rode exemplaar, dat te koop staat bij Louwman Exclusive, moet opbrengen.
In hoek twéé: de Bentley Bentayga. Een hele dikke SUV die een BMW X5 of een Range Rover degradeert tot bescheiden boodschappenauto’s. De W12 onder de kap zorgt voor puike prestaties, maar zoals @wouter meldde toen hij een blokje om ging met de Benta van Jeroen is het vooral een oase van rust. Het idee van alles kunnen, maar niks moeten. Ja, de Bentayga is technisch gezien een soort Audi Q7 zoals de A3 een Golf is, maar op een of andere manier lijkt de auto daar probleemloos mee weg te komen. Door de opulente luxe in het belachelijk mooi afgewerkte interieur heeft dat feitje net zoveel waarde als wat nou precies ook alweer de snelheidslimiet is op de weg waar je op rijdt. Ach, dan valt er af en toe weer eens zo’n briefje uit Leeuwarden op de hoogpolige deurmat. So be it.
Hieronder vind je nog een flinke gallery van de Lambo in kwestie en de persplaten van de Bentayga. Voor pics van Bentayga’s in het wild kan je hier terecht. De verzorgers staan al klaar in de ring om het bloed af te deppen, ready…fight!
Image-Credit voor de halve Bentayga: @autokieker op Autojunk, waar ‘ie ook in het geheel te bewonderen is.
mrmiyagi1982 zegt
Countach all the way! Geen twijfel mogelijk
Hubert zegt
@mrmiyagi1982:
Combi De Lamborghini LM002:
http://www.512classics.com/images/blog/1434370423lamborghini-lm-002-12%20(1).jpg
persian1 zegt
De Countach duhh…
slickrick zegt
Hoe mooi de lambo ook is (en ook ik heb er vroeger een poster van gehad) zal ik zeker voor de Bentley gaan… dit is gewoon een veel praktischere en moderne auto. Die lambo is echt een collectors item, voor dagelijks gebruik valt ie af.
lekbak zegt
@slickrick: ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb al een dagelijkse auto. Die lambo dus!
bmwe82 zegt
Schandalig deze vraagstelling! Countach!
roppp zegt
@bmwe82: nee hoor. Je hebt er vast nog nooit ingezeten, laat staan in gereden. Een gemiddelde NL’er past er net niet echt in en als wel dan is de zitpositie waarschijnlijk beroerd. Voeg daaraan toe dat schakelen in de Lambo echt geen pretje is (wat dan ook de lage km-stand verklaard) en dan komen we uiteindelijk tot de conclusie dat wanneer de ratio mag beslissen we volledig voor de Bentley gaan. Maar dan wel met dat Breitling-klokje ?
E550 zegt
@roppp: het is toch veel cooler om te zeggen Countash. Dat ie niet rijd, en imo net zo lelijk is als de Bentley, boeit dan niet.
Hoewel ik een Range, GLS of G AMG veel en veel mooier vindt dan die Bentley, zou ik toch voor de Bentley kiezen dan voor de Lambo. Die Bentley, is iets luxer, iets comfortabeler voor alle dag. Daarnaast kan ik zonder enige problemen naar zuid Spanje meerijden.
E550 zegt
@e550: Countaccccccccch
jobberns zegt
Lamborghini. Zo’n gaaf ding! Een echte sportwagen, liever dan een (luxe) ‘PC-Hooft-tractor’!
audicoupe84 zegt
Ik weet dat bijna iedereen de Countach zal kiezen, om niet met de meerderheid mee te gaan de Bentl..Bent..Ben…sodeju kies ik toch de Lambo!
daans zegt
Bentayga! ?
papa zegt
@daans: bengayya
baklava zegt
Een Lamborghini Countach of een Audi Q7….Niet echt een hele moeilijke keuze lijkt me.
michiel911 zegt
@baklava: Volgens mij heb jij het artikel niet gelezen? Het gaat hier over de Countach of de Bentayga.. Of bedoel je dat de Bentayga “eigenlijk” een q7 is? Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
live4life zegt
Toch Bentayga dan. Kan ik tenminste als daily driver van genieten. Iets zegt me dat de Countach nèt iets minder practisch is met de kinderwagen…
trolle zegt
@live4life: als je dit bedrag kan uitgeven aan een wagen kan er waarschijnlijk wel nog geld af voor een gewone suv ofzo
Corrado16v zegt
Lambo all the way!
viezefreddyw zegt
Natuurlijk een zwaar onlogische vergelijking die nergens op slaat maar dat doet er eigenlijk niet toe. Ik kies voor de Countach, altijd! Een absoluut waar icoon, prachtig. De Bentayga is een gruwelijk lelijke SUV die nergens op slaat. Een veredelde Q7..
beefcake zegt
@viezefreddyw: voor mensen die het geld niet hebben, slaat hij nergens op. Mensen met dit soort geld willen graag het summum op het gebied van luxe. Tot nu toe was dat er niet in SUV-vorm, nu wel. Zeker buiten Nederland heeft deze auto bestaansrecht.
123bat zegt
Even een jaren 80 (porneau)snor laten groeien (of gewoon een neppe instant snor), Miami Vice Theme aan, Cartier Santos zonnebril op, hawaii hemd aan en het plaatje is compleet!
Ik heb het natuurlijk over de Bentayga! ;)
utregcity zegt
Geen van beide.
dutchcorvette zegt
@utregcity: UUU
bosje zegt
In mijn situatie zou het mijn daily moeten worden dus zou het de Bentagay worden, al zou ik liever een F-pace op de oprit hebben. Daarnaast vind ik de bodykit van de Countach een afschuwelijke toevoeging aan een design dat juist heerlijk clean was en geen toevoegingen nodig had.
murica zegt
Hmmm, de Countach is niet de best praktische auto en de Bentley wel… denk dat ik voor de Bentley ga en de lambo als fun auto.
mikkeloentje zegt
Die Bentley, maar dan wel met die Breitling erin. ?
misterdrogba zegt
Bentayga, kan je in alle luxe naar wintersport of een tripje door Europa maken.
wildbeest zegt
Zou nooit kiezen voor dat smakeloze proletenhok
notyourmom zegt
Buiten het topic kan ik alleen al genieten van de manier waarop dit artikel is geschreven haha. Voor mij toch de Bentley, vooral voor het comfort en praktische aspect. De countach kan ik niet echt beamen, en als beleggingsobject zou ik hem ook niet kopen, want voor dat geld zet ik liever een paar mooie e30 m3’s weg.
ArnoldH zegt
Een vergelijking die nergens op slaat. En als je voor de bentayga gaat zou ik ook gelijk een bezoekje aan de dokter brengen om je na te laten kijken.
Countach all the way.
Jochempie zegt
Countach LP400 or nothing. Bentayga dus.
Rob zegt
@Jochempie:
Dat dus.
Al kun je met een beetje geluk die werkelijk intens, dan ook echt intens lelijke opplak bumpers van de Lambo afpeuteren. Tenminste, dat was het allereerste wat ik zou proberen als zo’n verkrachting van het oorspronkelijke ontwerp bij mij in de garage stond…..
Hoe ze dat ooit konden bedenken bij Lamborghini, die opplak bumpers…. Ik snap er werkelijk helemaal niks van…..
Jochempie zegt
@Rob: Ja maar dat “mag” dan weer niet, want dit stuk tupperware is “ook een collectible”..
Rob zegt
@Jochempie:
Lelijk is nog altijd lelijk, en verkrachting is nog altijd verkrachting. Collectors item of niet ;-)
En eigenlijk is best wel treurig dat juist die tupperware Countaches gezien worden als “DE Lamborghini’s”, het hoogtepunt. Terwijl de basis gewoon helemaal perfect was….
jochempie zegt
@Rob: ja het ging van kunst naar Cannonball Run..
Rob zegt
@Jochempie:
Het meesterwerk van Marcello Gandini (hoewel, hij heeft vele ‘meesterwerken’ gemaakt). Kan inderdaad prima in een museum staan in de ruimte met moderne kunst.
Binnenkort komt een uitgebreid boek over hem en zijn werk uit. (zal tijd worden!)
http://www.daltonwatson.com/SearchResults.asp?Cat=1969&Click=1056
Zodra ie te koop is, koop ik ‘em ;-) Ik hoop dat ik in dat boek ook antwoord krijg op de vraag of die “Cannonball”-stijl zijn idee was en wat hij er van vond. Want ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat Gandini blij was met de “Cannonball”-stijl….
lompey zegt
Vraag het maar aan Dagobert Duck. Lambo stijgt in waarde en Bentley schrijft wel een een paar gepoetste knaken af
mercedesclk350 zegt
Ik ga voor de Bentley. Ik ben zelf echt een gadgetfreak en kan me beter vinden in zo’n luxe bak. Voor puur gevoel zou ik natuurlijk de Countach nemen, maar er moet meer achter het kopen van een auto zitten. Bijvoorbeeld niet naar mij toe komen als je boodschappen niet in je Lambo passen.
draadloos zegt
Lambo is in Nederland niet mee te rijden, veel te zware koppeling, niet overzichtelijk etc. Etc. Maar man man man, wat blijft het een mooie bak!
Dutchdriftking zegt
Countach in het weekend. Bentayga als Daily bitch.
murica zegt
Ik ga ook voor de Bentley. Kijk, de Countach is een prachtige auto alleen vergeleken met de Bentley is de Bentley veel praktischer. En die kan je dagelijks gebruiken, maar als je geld genoeg hebt, kun je altijd nog de Countach erbij nemen. Of… je kunt de Bentley verkopen en dan nog iets leukers ervan kopen bijv. een Audi RS6.
koeckenbacker zegt
Boodschappen doe ik lopend. Naar werk kan ik op de fiets. Ik ben handig genoeg wat auto’s betreft. Ook ben ik niet zo lang en de lambo was de eerste auto die mij echt kon bekoren.
Al kreeg ik die steroïden-polo gratis.. Dan nog niet.
dutchcorvette zegt
Bent, praktischer voor mij
dirkiii zegt
Ik ben m1,95 dus doe die opgeleukte q7 maar.
shibby zegt
De Bentley is praktisch gezien de betere keuze, maar mijn autohart schreeuwt Countach
nasty zegt
@shibby: gewoon terugschreeuwen en de Bentley bestellen.
Maarten123 zegt
Lambo is jeugdsentiment (ben van de 80’s), maar ik vrees dat de Bentley hem eruit rijdt.
davelepeef zegt
De vraag is, wil je worden aangezien als voetballersvrouw of als iemand waarvan je denkt “aah, maar de LP400 is mooier”..,
tijntje2 zegt
Counta.. alleen al omdat als je de benta uit de showroom rijd al een mooie golf R armer bent en bij de counta is het andersom (ongeveer).
robert110 zegt
Tja mijn autohart zegt Lamborghini
Mijn praktische gedachtegang zegt Bentley
Mijn verstand zegt dat ik van allebei spijt zal krijgen.
Maar dan volg ik toch maar mijn hart en ga ik voor de Lamborghini.
Hubert zegt
Een combi : LM002
hv991gts zegt
Niet gedacht dat er mensen zijn die de countach kiezen..! De Bentley is toch een veel hogere klasse
karaya zegt
@hv991gts: haha. Een VAG hok on steroids met ‘klasse’.
Een proletenbak is nog te veel eer. Een monument van wansmaak.
exclusieviteitsfreak zegt
Als je minstens miljonair bent, heb je beiden . . .
PeugeotGTI zegt
Hahahaha
Hahaha..
Haha…
Ha….
De Lambo.
Treff zegt
Bentley …. puur voor het design ? (lees; makkelijker voor de vrouw, kinderwagens, hond en dagelijks verkeer)
martijn11 zegt
Lambo wat een wagen
mashell zegt
De Countach is een prachtige wagen. Maar in de loop der jaren wel helemaal kapot gefacelift. Er werden steeds meer frutsels aangeplakt. Deze rode lijdt er ook al onder. Ik zou dus de Bentley kopen. Deze aan een spelers vrouw verkopen (maak je nog een leuk winstje ook) en dan een nieuwe Q7 en een gebruikte Ferrari kopen. Want hoe leuk een Lamborghini ook is, een Ferrari is leuker.
moveyourmind zegt
De Countach…
Én een Lamborghini LM001 erbij om een nog dikkere vinger te maken naar de Bentayga.
meijerdesignstudio zegt
Prachtig die Lamborghini ? ’t blijft de mooiste! Alleen dat onderhoud en de daarbij horende hoge kosten is dan weer minder… ?
Estate_of_mind zegt
Mijn accountach wil dat ik voor de bentay-ga, iets met praktisch en running-costs..
stephano zegt
Als het moet de Bentley. Beide auto´s ga je gigantisch op interen, maar bij de Bentley hou je jezelf tenminste niet voor het lapje dat het een investering is.
gwnbmw zegt
ik zou een fiets nog verkiezen over de gerebadgte tiguan. of lopen…
allesmetturbo zegt
Met de Bentayga op autovakantie, lijkt me prima. Wanneer komt de diesel? Haha
lolikbenbol zegt
Ik ben van 88, dus ben te jong voor de countach. F50 en Diabolo, dat zijn de ‘jongensdromen’ als je van die leeftijd bent. Ok vind het een lelijk, vreselijk gedateerd hok, dat naar verluid ook niet te rijden valt. De Bentayga heb ik al een paar keer staan bekijken bij t Conservatorium hotel in Amsterdam en ik vind dat een lelijk hok. Het mist elke vorm van klasse of charme (bv defender) en heeft PATJEPEEËR op het voorhoofd staan. Maar daar heb je binnen blijkbaar geen last van. Dus dan maar zonnebrilletje op en de Bentley.
autodrome zegt
De Italiaanse gif beker ..
autodrome zegt
De Italiaanse gifbeker natuurlijk .. Heb je nou wel of geen autohart?
razzie zegt
Al kon ik er maar één keer per jaar in rijden zou ik nog voor de Countach gaan.
martijndh zegt
Countach en daar mag je als autoliefhebber niet aan twijfelen! Niks ter nadelen aan de Bentley maar de Countach is een icoon
thezonda zegt
Doe maar de Bentley. Ik vind die Countach zo lelijk.
mrmiyagi1982 zegt
@koeckenbacker
Steroïden-polo….. LOL whahaha
vondudenstein zegt
Uhm… Boerenkool!
Passend antwoord op een onvoorstelbaar achterlijke vraag.
Maar goed. Wel weer een click ingeleverd..
bmwtouring zegt
@vondudenstein: jij mag zeggen dat het een achterlijke vraag is, ik mag daar niet mee akkoord gaan, want dan wordt mijn comment gewoon gedelete. Lang leve de vrijheid van meningsuiting!!!
Dank je autobloggers!
vondudenstein zegt
@bmwtouring: ok.
mellie zegt
Ik ga voor de lambo