Stel je voor, je gaat een auto kopen. Wat heb je dan liever? Een klantvriendelijke verkoper of een lage prijs.
Persoonlijk vind ik het een duivels dilemma, want ik ben van mening dat je niet zou hoeven te betalen voor een stukje klantvriendelijkheid. Maar als ik desondanks zou moeten kiezen, dan heb ik liefst toch een lage prijs. Toch werkt het in de meeste gevallen niet zo. Zo blijkt althans uit een Amerikaans onderzoek uitgevoerd door gerenommeerd onderzoeksbureau J.D. Power and Associates.
52 procent van de ondervraagde autokopers gaf aan dat de wijze waarop ze bij de dealer behandeld werden, de doorslag tot de koop gaf. Voor 38 procent gaf de prijs de doorslag. Uit het onderzoek komt naar voren dat de wijze waarop (lees: hoe soepel) de onderhandelingen over de prijs verlopen, uiteindelijk de meeste impact heeft op de klanttevredenheid. In het hele proces tot de aanschaf van een auto, nemen de onderhandelingen over de prijs namelijk de meeste tijd in beslag, met uitzondering van het uitkiezen van een model. Onderhandelingen over de prijs duren gemiddeld 53 minuten.
Het is de vraag of je de resultaten van een Amerikaans onderzoek ook op ons Nederlanders van toepassing zijn. Zelf denk ik dat wij een stuk nuchterder van aard zijn en daardoor minder vatbaar voor geslijm van een autoverkoper. Dus kies maar, wat heb je liever? (bron: jdpower)
bpc zegt
een lage prijs ! tenzij het ook na de aankoop is dat ze je niet (op tijd) geholpen word als je met problemen komt te zitten maar puur op de aankoop? wat boeit mij een verkoper nu als “kenner” weet je toch wat je wil verkopers is voormensen die een gargage binnenkomen “wij zoeken een auto voor naar de winkel enzo te gaan” wij zouden met het zelde “probleem” die garage binnenkomen “doe mij maar een mazda 2 ” dus puur op de aankoop ? lage prijs !
Alwood zegt
klantvriendelijkheid maakt werkelijk niks, prijs is een factor, maar veel belangrijker in mijn ogen is dat de verkoper daadwerkelijk alles weet van zijn product en daar goed over kan vertellen…
Dus… Beetje interesse in de klant is verder ook niet weg.
chocomobiel zegt
tegenwoordig kan je toch niks verkopen
marijn zegt
Lage prijs..! Blijf toch een Nederlander he.
Jipp zegt
volgensmij stond er laatst in een Europees onderzoek dat wij meer gaan voor de aftersales en de goede prijs/kwaliteit verhouding. Daarbij kun je klantvriendelijkheid wel belangrijk noemen maar aan een zak die je bijna voor rot uitmaakt maar wel een lage prijs heeft geef je toch ook niet je centen….(als je dan prive rijdt)
pieter zegt
“Autoverkopen is een vak”, mijn docent Bedrijfskunde zegt ‘sales mensen zijn dom, anders hadden ze wel iets beter gedaan met hun leven’ :P
MarkieS zegt
@pieter: een bedrijfskundige die docent wordt…
DePannekoek zegt
@MarkieS: Cant do it? Teach it!
vooral van toepassing voor docenten en andere ‘coaches’.
DePannekoek zegt
jezus wat een kut reclame…
Verkopers zijn alleen van belang voor mensen die weinig tot niks afweten van een product denk ik altijd.
Als ik iets ga kopen, weet ik al precies wat het is doet en in elkaar zit.
lincoln zegt
kunst of Ikea ..
bpc zegt
@lincoln: wil je kitcars gaan verkopen dan ?
Jipp zegt
@bpc: niet erg slecht plan, misschien krijgen we dan meer van die leuke donkervoort-achtige.
bpc zegt
@Jipp: ik denk ook aan een paar leuke(ultima gtr, gtm supercar westfield xtr , oude racecar replica’s ,…)of eens wat bruikbaardere kitcars mpv en sedans etc :p beginnen we aan de buisness
Jipp zegt
@bpc: en dan een imperium a la ikea beginnen:p Waarbij je nog carrosserieën kan verwisselen op een onderstel…
Gioor zegt
Lets be Dutchie…
lage prijs dus ;)
Thijs zegt
Ik heb bij m’n laatste aanschaf gekozen voor klantvriendelijkheid en dat vind ik nog steeds een goeie keuze geweest. Maar ik doe het met veel dingen, ik koop het liefst iets bij de vriendelijkste persoon, tenzij de prijzen te ver uit elkaar liggen natuurlijk. Het moet wel binnen het redelijke blijven.
Juist door altijd voor de prijs te kiezen werk je juist onvriendelijkheid in de hand denk ik. Maar goed, het is ieder voor zich natuurlijk. Ik ben liever van de goeie verstandhouding.
Thijs zegt
De laatste aanschaf was trouwens een auto, maar daarvoor bij de motor ook voor vriendelijkheid gekozen.
spykerboy zegt
hehe dit is een goed topic om te lezen aangezien ik een autoverkoper in opleiding ben :P
Tony Casa zegt
@spykerboy: om autoverkoper te worden heb je enkel een namaak Versace pak en een pot haargel nodig.
Hebben ze jou dat nog niet geleerd dan?
dre zegt
@Tony Casa: ik ben autoverkoper en draag Corneliani gecombineerd met Santoni’s. Niet alle autoverkopers zijn fout ;) (overigens gebruik ik dan wel weer gel, maar daar doe ik andere mensen juist een plezier mee, zonder gel ben ik net AfroJack)
Jochempie zegt
lage prijs: ik heb de auto al uitgezocht voordat ik bij de dealer naar binnen stap. Die hoeft mij niet verkocht te worden. Liever zie ik online of de bekleding in goede staat is, de auto rookvrij of schadevrij is en of alle beurten op tijd zijn uitgevoerd. Bij een nieuwe auto is slechts de proefrit doorslaggevend. Regel gewoon koffie en blijf stil zitten totdat ik kom betalen.
floryn zegt
@Jochempie: En het onderhandelen? Ik heb zelf nog nooit een auto gekocht. Ga je dan gewoon aan de hand van de technische staat afdingen?
Jochempie zegt
@floryn: onderhandelen vind ik lastig: het is te proberen maar ik zoek altijd naar en topaanbieding op papier en daarvoor wil ik best ver reizen, ook naar duitsland. De verkoper heeft dan de machtspositie omdat het mij geld kost om bij een auto weg te lopen. Ik ben van take it or leave it. Naar mjzelf maar ook naar de verkopende partij qua bod.
Jipp zegt
@Jochempie: afdingen, dat is niet de grootste mogelijkheid bij dealers, maar wel andere dingen kun je ontfrutselen bij de dealers.
Jochempie zegt
@Jipp: tja. Bij een nieuwe auto (nooit gekocht) zou ik de kleur, welke dan ook, er gratis bij willen. Bij een voorraadmodel zou ik het niet weten wat je kan afdingen. De dealer neemt dan een deel van de afschrijving voor zn rekening wegens registratie. Dat is een aardige deal: de afschrijving neemt immers geleidelijk af.
Renaultfan zegt
De klant wil toch voor dubbeltje op eerste rang zitten zowel in sales als in after sales,het opbouwen van een relatie is uit de gratie geraakt , ikke ikke ikke , de prijskoper heeft niet door dat hij zijn eigen gewenste service afkoopt , voor zover een prijskoper ook maar enigzins weet wat service is , de kreet kent hij wel maar service is voor deze klant vaak een onderhoudsrekening waar ook nog eens euro 0 op staat , maar nu de prijskoper met een probleem buiten openingstijden en dan geconfronteerd wordt met de gevolgen van zijn gewenste aankoopgedrag…….. , verkooppersoneel wordt regelmatig getrained , wellicht is het een tip om de prijskopende klant ook te trainen…. hem de spiegel voor te houden tijdens een rollenspel ofzo , gedragstraining , etiquette training , normen en waarden training ……
E34M5touring zegt
@Renaultfan: Precies wat je zegt zel 3 jaar gewerkt in de autoverkoop en het besef is ver te zoeken mensen denken echt dat er 6000,- euro marge op een auto zit terwijl dat mischien 10% is exoten daargelaten daar moet je korting van geven je bedrijf draaiende houden en als je pech hebt ook nog meebetalen aan een importeurs actie en ondertussen moet je wel alle service verlenen coulant zijn met reparaties en blijven glimlachen. Heb mensen de showroom uit zien stormen van woede omdat 5 (!!) lampen stuk waren en ze er daarvan 3 moesten betalen belachelijk dat dat geen service is jaja
Cantago zegt
Zonder enige twijfel klantvriendelijkheid. Ik betaal liever meer dat ik goed geholpen wordt zowel voor als na de aanschaf dan dat ik goedkoop uit ben, maar later veel ergernis heb bij problemen en dergelijke.
Jochempie zegt
@Cantago: ik zie de plaats waar ik een auto koop niet als de plaats waar ik hem laat onderhouden, ik reis graag stad en land af voor het juiste exemplaar en de beste deal en dan zoek ik een garage in de buurt voor het onderhoud.
Cantago zegt
@Jochempie: ja, ik ook. Alleen garantie en een snelle afhandeling bij dingen die niet goed zijn na de aanschaf zie ik toch het liefst zo snel mogelijk gebeuren. En ik denk dat de meeste “problemen” nat na de aanschaf zijn. (Onderhoudsdingen niet meegeteld natuurlijk). Denk aan een extra setje velgen/banden, bekerhouders die je toch wel wil, vragen over de auto die je niet uit de handleiding kan halen en meer van dat. Ik moet zeggen: dit geldt alleen bij nieuwe auto’s!! Misschien was dat niet helemaal duidelijk. 2e hands auto’s dan gaat het om de auto zelf en de prijs, verder boeit het me niet.
MarkieS zegt
Ik zie veel mensen die bij de aanschaf van een nieuwe auto alleen kijken naar de inruilwaarde van hun oude, en zich dan vooral doodergeren omdat die oude een Alfa Romeo o.i.d. was.
Zelf koop ik altijd bij Vivi.
Freewarefreak zegt
@MarkieS: Zo… en waar werkt die dan?
rollsroycebsnron zegt
vriendelijkheid
iemand die je helpt en je alles over het product verteld
iemand die jou het beste wil verkopen en voor jou het beste WIL uitzoeken.
dan maar iets meer betalen, en wel het perfecte product
bpc zegt
@rollsroycebsnron: met de nodige kennis doe je dit toch gewoon zelf ? ;-)
Jochempie zegt
@bpc: eens, een auto is geen magisch gecompliceerd product en een autokenner weet van tevoren wel wat het product allemaal doet. Misschien aardig om en poll te houden met wat men de drie belangrijkste aspecten bij de aanschaf van een auto vindt? Voor mij dezen:
1. Ideale configuratie van uitrusting en eigenschappen
2. Kilometerstand
3. Onderhoudshistorie.
Voor een nieuwe auto:
1. De beste in zn klasse in de eigenschappen die mij aangaan.
2. Restwaarde
3. Levertijd
bpc zegt
@Jochempie: 2dehands ?
1prijs
2wat krijg ik voor de prijs ?
3wat zijn de mankementen ?
nieuw
1prijs ( good value zoals ze in het engels zeggen)
2wegligging
3prestaties /betrouwbaarheid
rollsroycebsnron zegt
@bpc:
niet iedereen heeft zo veel verstand van auto’s
en word gewoon graag persoonlijk geholpen op redelijk niveau.
( zou zelf ook wel gewoon op internet rondneuzen hoor )
maar kan me voostellen dat je sommige gevallen wel graag een goed advies wil krijgen.
voor de een meer als de ander
bpc zegt
@rollsroycebsnron: voor een ander ok ! maar het gaat hier over jezelf en het feit dat je hier op ab rond zit te neuzen , kan je toch wel stellen dat je er iets van kent nee?
ik weet van mezelf dat ik beter advies van mezelf krijg dan het advies van een verkoper , ook voor 2dehandwagens !
Tony Casa zegt
Niet klantvriendelijk en hoge prijs, ook wel een premium genoemd.
johan zegt
een lage prijs is toch klantvriendelijk ;-)
bpc zegt
@johan: mooie !
lamborgfan zegt
Het valt mij op dat als je op youtube kijk.. waarbij mensen een tesdrive maken. Dat de verkoper overdreven veel lult over (bijvoorbeeld een c63 amg…) Over dat de PK’s zo goed verdeeld waren over het toeren gebied.. blah blha.. “t blijven amerikanen..
Hier is het van: Wilt u diesel of benzine? Lease rijder of paritciulier.. (ehm lease. Oke hier heb ik een 20% bijtelling auto staan alstublieft!)
Jochempie zegt
@lamborgfan: ja, hier loopt iemand naar binnen met het verzoek “ik zoek iets dat fijner is dan reizen met de trein en niet te duur” “alstublieft, meneer, uw nieuwe aygo.” “fijn, danku vriendelijk!”
amateur zegt
Oprechte klantvriendelijkheid ja, slick nee.
Niet afdingen op het bot, maar graag een scherpe aanbieding met goede SERVICE.
Ik verwacht van de verkoper nadat ik een auto bij hem heb gekocht, dat ik bij problemen met de golf of audi ook goed wordt geholpen.
xilver zegt
Lage prijs natuurlijk… daar heb je langer plezier aan. Die 5 minuten klantvriendelijkheid zijn mij een hogere prijs niet waard!
rollsroycebsnron zegt
zelf ( zoals ik al zij ) zou ik altijd goed research doen.
nieuw minder dan 2e hands.
maarja
mijn auto houd het nog wel een hele tijd vol.
dus daar hoef ik pas over een hele tijd weer overna te denken
rollsroycebsnron zegt
@rollsroycebsnron:
excuses BPC, vergeten om op reply te klikken
bpc zegt
@rollsroycebsnron: stoort niet ;-) voor een intressante discusie doe ik wel wat moeite , ik kan je wel zeggen dat de meeste niet aan hun klant denken maar aan hun resultaten
mout zegt
De laagste prijs. En dan een tientje extra fooi voor als ie bovengemiddeld snoezig mijn lage prijs accepteert.
Citrofiel zegt
Er zijn zat verhalen van mensen die nooit meer naar een bepaalde dealer gaan omdat ze er slechte ervaringen hebben. Maar bij de aanvankelijke aankoop kun je te kort oordelen over de klantvriendelijkheid, dat merk je pas bij de aftersales. Ik denk dus dat in het geval van een nieuwe, onbevooroordeelde ervaring met een dealer je eerder gaat voor de prijs.
Barryyy zegt
@Citrofiel:
Er zijn ook zat verhalen die mensen schrijven over dat ze bij zo een goed bedrijf zitten als Dealer. Kom het bijna wekelijks wel tegen: 1: Nou meneer, ik vind toch dat jullie me beter konden helpen, volgende keer denk ik toch wel 2 x na voordat ik hier heen kom. Er is altijd wat met me auto. 2: Wat een top bedrijf, jullie klantvriendelijkheid en behulpzaamheid ligt zo hoog. Gelukkig heb ik nooit wat met me auto. Niks mis mee.
Zo merk je maar weer, je bent als dealer een bedrijf, vaak afhankelijk van de importeur. De hoeveelheid keren dat wij als dealer een tussen persoon zijn tussen klant en importeur, dat is ongelofelijk. Vaak leveren we geld in bij goeie klanten zodat de klantvriendelijkheid goed blijft, we kunnen dan wel zeggen: Ja sorry, de importeur geeft geen Leenauto’s uit op hun kosten of sorry Coulance gaat helaas niet door op dit onderdeel. Dan laat je je klantvriendelijkheid zien om flink tegemoet te komen.
Citrofiel zegt
@Barryyy: Dat gaat dus om ‘goeie klanten’, die je blijkbaar al langer kent. Ik blijf erbij dat bij een eerste kennismaking met de dealer de prijs belangrijker is, of ze moeten zich natuurlijk gelijk als eikels gedragen. (maar daar gaan we niet vanuit, ze willen wel verkopen natuurlijk)
Barryyy zegt
@Citrofiel:
Haha ja ik snap het, dat ben ik ook wel met je eens, alleen had je het zelf ook over slechte ervaringen, dus zodoende:P.
martinusgerhardus zegt
Voor service en kennis van de verkoper wil ik vanzelfsprekend wel betalen.
Sorcerer zegt
Ik betaal graag wat meer voor goede service en een goede klantvriendelijkheid. Dat zie je m.i. al snel, of iemand wel of niet eerlijk is. No-nonsense richting de verkoper, en kijken of je wel of niet bullshit of soms zelfs stoerdoenerij terugkrijgt (mijn vriendin direct aanspreken is tegenwoordig ook een nieuwe tactiek bij hippe verkopers merk ik).
De horeca, da’s eigenlijk net zoiets: in Nederland word je chagrijnig en verveeld bediend, en dan krijg je echt geen fooi van me. In de VS word je echt heel netjes bediend. Ik wilde graag mayo bij de friet (tja, je bent Nederlander of niet :P) en dat staat gewoon niet op de factuur itt in Nederland. Dan geef ik gewoon extra fooi omdat ik zo verrast ben, gewoon dik 20% als het erg goed is, zoals daar gebruikelijk is, ze moeten er daar immers ook van leven.
Hmm, nu ben ik wel echt benieuwd hoe anders een autoverkoper in de VS is… ;)
amateur zegt
@Sorcerer: Het is bijna niet te geloven maar wat horeca betreft hoef je niet helemaal naar de U.S. onze buurlanden zijn ook klantvriendelijker.
Jesper zegt
Ik ben ook verkoopadviseur (kuch) in wording, en het verschil voor mij is of ik wel of niet zin heb om iemand te helpen die ná sluitingstijd op het raam klopt als we een biertje doen op vrijdagavond. Als die me mijn allerlaatste euro niet gunde om de deal te doen, maar wel verwacht dat ik in mijn vrije tijd zijn lampje ga wisselen heeft-ie het mis.
Daar tegenover ben ik automatisch een stuk vriendelijker en spontaner, en ook tot meer bereid in mijn eigen tijd, als de onderhandelingen en alles lekker gingen en de klant realiseert dat een autodealer geen non-profit organisatie is.
Klantvriendelijkheid? Waar is de verkopervriendelijkheid? Als je minder korting dan je buurman geeft ben je sowieso meteen een lul :?
porsj zegt
@ bpc: wegligging? daar heb ik het niet eens over gehad bij de aanschaf van mijn porsche.
bpc zegt
@porsj: ieder zijn keuzes he
Robbert zegt
Verkopen = Gunfactor.
98% mensenkennis en slechts 2% productkennis
Prijs, product en tijdstip moeten juist zijn voor aanschaf van een product.
Mensen die zeggen alleen voor prijs te gaan lullen, als je ergens een keer slecht bent geholpen of een slecht merk hebt dan betaal je (afhankelijk van het product) graag een keer 100 tot 2500 euro meer.
Jazzie zegt
Voor mij is klantvriendelijk en kennis van het product toch echt belangrijker dan de prijs. Ik betaal graag wat meer als de kwaliteit van de geleverde service ook goed is. En klantvriendelijkheid en goede service is ook vanuit een bedrijfsperspectief gewoon logisch.
Ik bedoel, als je onbeschoft wordt behandeld dan kom je toch niet terug? Hoe laag de prijs ook is.
Victor zegt
Zolang het een nette, eerlijke prijs is, maak ik me daar niet druk om. Dat geld kan ik namelijk bij talloze bedrijven uitgeven en is dus niet onderscheidend in m’n keuze. Klantvriendelijkheid (of beter eigenlijk: de betrokkenheid bij mij als klant) is voor mij velen malen belangrijker. Als je een auto koopt, krijg je daar niet alleen de auto voor terug, je gaat in feite ook een zakelijke relatie aan met je dealer. Je zult er immers nog regelmatig terugkomen voor onderhoud. En dat zijn eigenlijk de momenten dat ik wil zien dat ze mij als klant waarderen: ze moeten de auto kennen, weten hoe ik het gedaan wil hebben en de auto met een beetje fatsoen behandelen (iets wat niet bij alle dealers even vanzelfsprekend is). Bij de laatste dealer waar ik m’n auto heb gekocht kon ik aan het eind van de dag bijvoorbeeld gewoon nog even langsrijden om m’n auto op de brug te zetten en het onderstel (schroefset) te verstellen. Was voor hun een kleine moeite en voor mij een groot gemak, zo wil ik het graag zien.
Alex van Dun zegt
De mensen die op deze site zitten hebben natuurlijk bovengemiddeld interesse en kennis over auto’s. Maar ik denk dat voor mensen die niet veel kennis en interesse hebben in auto’s service en klantvriendelijkheid misschien hoger staat. Zelf ben ik naar de Renault dealer gegaan nadat ik bij Suzuki niet serieus werd genomen (ben 20).
Berg zegt
Blijft leuk die reclame :-) Als je de keuze hebt dan kies je uiteraard altijd voor een lage prijs boven een aardige verkoper. Maar normaal gesproken maak je niet op zo’n manier een keus en zijn er bovendien veel meer variabelen. De keuze zoals die hier wordt voorgeschoteld gaat dan ook een beetje mank naar mijn idee.
CSL zegt
Als ik een auto wil ga ik altijd naar Duitsland…
de sjonnies zegt
Ik vraag de verkopende partij altijd of ‘ie tevreden is.
Koop nooit nieuw
Bij mijn laatste zaten er spontaan vier nieuwe dikke banden onder toen ik hem kwam ophalen
Het verhaal was : We hebben een leuke zaak gedaan, die banden had ik toch nog liggen en dit is de derde auto die ik jouw bedrijf verkoop.
Was voor duizend Euri’s aan rubber.
Terwijl ik de wagen echt had gekocht ‘as is ‘
Oh ja, hij gooide ook nog de tank vol.
Hoeft allemaal niet, maar geeft je wel een goed gevoel als klant
Garage de Zeeuw, Alfa dealert Hendrik Ido Ambacht.
Freewarefreak zegt
@de sjonnies: Precies, ik ga ook voor de klantvriendelijkheid, wat kunnen mij die paar euro dan schelen. Als jij de verkoper ook wat gunt, zijn ze ook geneigd wat extra’s voor jou te doen in het aftersales traject. Leven en laten leven.
Svenska Aeroplan AB zegt
‘Goedkoop is duurkoop’…
Service dus, duidelijk!
Markus zegt
Waarom kiezen? Iedereen wil toch allebei?
majinstar zegt
Ik importeer me auto’s al jaren lang. 1) ik ben veel goedkoper uit. 2) ik heb geen klantvriendelijkheid nodig, want ik doe snel zaken. De echte heeft geen dealert nodig.
Griffin zegt
Service? Nee, lage prijs. Die verkopert zie je niet meer nadat de wagen eenmaal gekocht is.
Overigens is de situatie in de USA wel wat anders dan hier. Daar verkoopt men nog steeds auto’s die al kant en klaar staan te wachten op een nieuwe eigenaar, customizing is er niet bij. Daardoor is er ook aardig te onderhandelen; hoe langer die wagens staan, hoe meer geld het de dealer kost. Hier in Europa echter worden auto’s meestal op bestelling gemaakt en is er geen voorraad van enige betekenis.
Beetje Verward zegt
Beetje zinloze keuzevraag.
Een klantvriendelijke benadering is niet te koop. Dat hehb je in je of heb je geleerd of niet.
En dan heb ik het biet over een glaasje champagne bij het “adviesgesprek”, maar over werkelijke belangstelling voor de wensen van de klant, meedenken bij het regelen van de gewenste uitvoering. OK, dat kost soms tijd, maar veel verkopers zitten toch gewoon te wachten en intussen wat Autofora door te snuffelen.
EPI zegt
Het doet mij goed (als autoverkoper) te lezen dat er veel mensen toch zo veel waarde hechten aan een descundig advies en een klantvriendelijke houding van een verkoper.
Ik heb verschillende keren gelezen dat het mogelijk zou moeten zijn om klanten ook te trainen, dat vind ik een goeie! Allen het toevoegen van wat GBV is wat mij betreft voldoende (gezond boeren verstand)
Een goede verkoper kan mijn inziens met elke soort persoon (alle lagen van de bevolking, iedereen met een rijbewijs is doelgroep!) omgaan. Aangezien dat voor iedere verkoper (mijzelf meegerekend) onmogelijk is zal je altijd klanten houden die ongeacht de prijs ergens niet tevreden zijn over een verkoper of daarmee een bedrijf.
Ik ben van mening dat je na een verkoop als verkoper je best moet doen om ook bij het natraject/aftersales je klant te helpen en voor hem klaar te staan. (part of the deal)
Er blijven altijd klanten die het onmogelijke willen.
Soms lijkt het wel eens dat klanten steeds brutaler worden.
Nu heeft de autobranch in zijn geheel dit ook wel een beetje in de hand gewerkt, door in goede tijden arrogant te zijn.
Hé.. pst.. Auto kopen?
jorden zegt
ik wil als de koning ontvangen worden. als ik niet klantvriendelijk geholpen wordt, kom ik niet eens in de fase om over de prijs te gaan praten, dan ben ik namelijk al vertrokken
bpc zegt
een vraag dat hier mischien wel op lijkt , wie durft er 2dehandswagens kopen of zou het overwegen , ik hoor heel wat menssenn zeggen daar waag ik me niet aan wie waagt zich daar wel aan ? en zou je het ook doen bij een particulier dus niet bij een 2dehandszaak ?
de sjonnies zegt
@bpc:
koop ze nooit nieuw.
En particulier of bedrijf ligt eraan wat je zoekt
Een 18 jaar oude Panda koop je op marktplaats van de eerste eigenaar of zo
Een 3 jaar oude Alfa koop je bij ‘de handel’
Een gebruikte Ford koop je bij Peugeot en een gebruikte Opel bij de VW dealer.
Liever niet een merk kopen waarvan men dealer is, uitzonderingen daargelaten omdat men niet merken het liefste zo snel mogelijk verkoopt.
bpc zegt
@de sjonnies: nog nooit nieuw :o ik ook niet maar zo heel veel auto’s heb ik ook nog niet gehad, wel al veel gereden
the-budel-guy zegt
klantvriendelijkheid natuurlijk als ik een lage prijs wil koop ik wel een dacia of een 2de hans bak niet dat daar wat mis mee is
Arie op Safarie zegt
Kies maar : Een aardige klant waar je niets aan verdien, of een hork van een klant waar je lekker je zakken mee kkan vullen ..??
flatfour zegt
Klantvriendelijkheid komt met een lage prijs.