Vrijdagmiddag, tijd voor onze onregelmatig terugkerende rubriek ‘kies maar’. Met vandaag twee bulderende anabolen-SUV’s, maar voor de afwisseling eens een keer geen Duits spul. Nou ja, afgezien van een stukje naamgeving dan.
De benzineprijs zakt weer een beetje, en de prijs van een vat olie nog veel harder (voor het eerst sinds 2010 onder de 90 USD!), dus we permitteren ons vandaag twee auto’s die nog harder zuipen dan de gemiddelde professionele darter. Twee SUV’s die je in Nederland ongeveer net zo vaak in het wild gaat zien als een kudde eenhoorns, maar dat maakt ze niet minder aantrekkelijk om in te rijden: je zit hoog, comfortabel, en kunt met de snelsten mee. Wat wil een mens nog meer?
Jeep Nederland maakte eerder deze week bekend dat de Grand Cherokee SRT-8 hier, op een tientje na, anderhalve euroton gaat kosten. Voor dit geld krijg je een opgepompte SUV met de grootste V8 van allemaal, want de concurrentie zit tussen de 4,4 (X5M) en 5,5 liter (ML63), terwijl je bij de Jeep een 6,4 liter grote HEMI in het vooronder hebt.
Je verwacht het niet, maar bochtjes nemen gaat de Cherokee ook nog behoorlijk goed af. In de handen van een zekere stoere Pruissische dame doe je een rondje Nordschleife in minder dan 9 minuten *not bad-face opzet*. Daarnaast schijnt hij ook nog goedgekeurd te zijn door Ferrrrrrrnando Alonso en zijn Braziliaanse knecht.
De Infiniti FX50S Sebastian Vettel Version (SVV) is eigenlijk net zo Amerikaans als de Jeep. Ja, we weten dat het merk bij (het zeer Japanse) Nissan hoort, maar in Japan wordt het niet eens (als zodanig) verkocht. Sinds enige tijd probeert Infiniti het ook in Europa, maar de FX is bovenal een Amerikaanse aangelegenheid.
De FX50S SVE, vernoemd naar de man die de afgelopen jaren (maar dit jaar nog niet zo) succesvol was in Formule 1, was aanvankelijk alleen een concept, maar even later besloot Infiniti er ook 200 voor klanten te gaan maken.
Qua specs wijkt de SVE eigenlijk niet eens veel van de Jeep af: uit de, eveneens atmosferische, 5 liter V8 wordt 420 pk gehaald, tegenover 468 pk voor de Jeep. 0-100 gaat in 5,6 seconden (4,8), maar op een recht stuk snelweg gaat de SVE met een geclaimde top van 300 km/u de SRT-8 (255 km/u) fluitend voorbij, totdat een lege tank roet in het eten gooit.
Wat de Infiniti gaat kosten is nog niet bekend, en we weten niet eens of er wel exemplaren van naar Nederland komen, maar dat maakt niet zoveel uit. Als je 150k euro neer kunt tellen voor zo’n unit, dan is een paar duizend meer of minder ook niet zo’n probleem lijkt ons.
Dus kies maar: rij je het liefste rond in een bullebak met houthakkershemd (Jeep), of spreekt de gladdere, bespoilerde meer racy gestylede Infiniti, met al zijn carbon fibre-frutsels je meer aan?
agera zegt
Ai moeilijk moeilijk moeilijk :) Een lichte voorkeur voor de Infiniti.
label89 zegt
@agera: inderdaad! Kijk alleen dat interieur al! Prachtig
eklasse zegt
@agera: beste Agera, ik zie dat je het moeilijk hebt met de keuze. Is het ook want het is het beide net niet. laat ik je geheel belangeloos de keuze vereenvoudigen.:
http://www.youtube.com/watch?v=dqwU6H-pYyQ
Goed zo?
agera zegt
@eklasse: Kijk dit maakt het makkelijk, dan zou ik zonder twijfel voor de Mercedes GL kiezen schitterend apparaat.
nasty zegt
De infinity alstublieft
Vanquish zegt
Infiniti zonder ook maar een milliseconde te twijfelen. Mooiste SUV ooit wat mij betreft.
bbroek zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
bbroek zegt
@bbroek: de jeep dan he
jack_abarth zegt
De infinity maar een goede rede vinden is moeilijk.
Ik denk dat de infinity wat betere wegcapaciteiten zal hebben daar deze wagen standaard ontworpen is voor asfalt. De Jeep daarentegen is ontworpen voor terrein en heeft waarschijnlijk een “mindere basis”.
4991 zegt
@jack_abarth: slechtste reden die ik ooit heb gehoord
rijgewoonbmw zegt
makkelijke keuze de JEEP!
Bwlian zegt
Jeep, wat een geweldig stoer ding. Infiniti doet me alleen maar hier aan denken:
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01565/blobfish_1565953c.jpg
Lennart95vdk zegt
infiniti
bonkers zegt
Doe maar de jeep, veel mooier en bruter.
trolle zegt
De jeep
Maar die infiniti zie ik geen 300kmh halen
sir_smokalot zegt
Ik vermoed ook sterk dat dat marketing-bs is. Alleen voor t concept, en zo meer. Als alle specs en info 100% officieel is zou ik niet staan te kijken als de top naar 270 is weggezakt.
Megakix zegt
@sir_smokalot: denk inderdaad niet, dat een 420Pk sterke SUV die top kán halen. Dan moet je al gauw aan de 600-700pk denken. Of ze hebben het in een windtunnelsimulatie gehaald, met langere versnellingen.
KaCh1ng zegt
300 damn.. een SUV lol
KaCh1ng zegt
zou zelf voor de infiniti gaan , beide wagens dalen enorm in waarde, dus na 3-4jaar :)
henkbobsjon zegt
Soooowiesooo de JEEP. Van zichzelf al heel dik, nu ook met de power die er bij hoort. Prachtbak!
sdk16420 zegt
Jeep, als je een aso tractor neemt, door het dan ook meteen goed.
ej20g zegt
Hmm, moeilijke keuze. De Jeep heeft het lekkerste blok en een lekker robuust uiterlijk. De Infiniti ziet er wat gelikter uit en is Japans, wat mij persoonlijk meer aanspreekt. De Infiniti dus maar, al zou de Infiniti met het blok van de Jeep natuurlijk de perfecte compromis zijn.
meneersander zegt
Zal toch wel de Jeep worden.
bempi zegt
Ik ga voor de X6 M !!! ff me fanboy momentje voor het weekend :p
Dimglor zegt
@bempi: De Bmw is wel een goeie 30 mille duurder ;-)
lincoln zegt
die rooie ..
wit is zo 2012 ..
jordy14 zegt
Heel moeilijk, de JEEP is stoer en de Infiniti is gladjes en vet met dat koolstofvezel. Ik denk toch dat ik voor de Infiniti ga.
Treff zegt
Dan word het de Infiniti, die is qua looks heel mooi!! Mooie lijnen en een dijk van een motor
mmot05 zegt
Jeep, zo hoort een suv / terreinwagen eruit te zie. Airodynamica?!, wat is dat?
RubenPriest zegt
ehhh. deze! http://www.youtube.com/watch?v=zf5YfZeSANg
Megakix zegt
@rubenpriest: een Audi is overigens altijd aanwezig als joker op zulke festivals :lol:
vliegendetosti zegt
@rubenpriest: scheelt dat die jeep minstens een seconde eerder wegrijdt…
jeffreym3 zegt
@vliegendetosti: Desalniettemin is die Jeep wel erg snel!
wimbers zegt
@rubenpriest: ja, lekker jiepie!
toyotafortuner zegt
Ai ai ai ai, wat een lastige keuze zeg.
Infiniti’s zijn zeer prachtig… Maar de Jeep is tegelijkertijd erg stoer. Uhm…. Na heel heel lang nadenken, toch maar de Infiniti. Omdat ie toch zo prachtig is.
PeugeotGTI zegt
Elke keer als ik zo’n Infiniti FX zie ben ik weer onder de indruk. Prachtig onderscheidend design, geweldige V8, chique interieur.
Het woordje HEMI op je auto maakt veel goed, maar voor dat geld wil ik graag een goed gebouwde en ontwikkelde automobiel. Een geweldige motor met een verpakking die bedoeld is om maar een paar jaar mee te gaan wil ik geen 150k voor neerleggen.
PeugeotGTI zegt
@PeugeotGTI:
Ik bedenk me net iets…
Eigenlijk is zou zo’n Jeep een soort omgekeerde navulverpakking moeten zijn. Alleen gooi je alleen de verpakking weg en hou je de inhoud. Dus elke 3-5 jaar een nieuwe body op je ouwe bak. Zou een stuk duurzamer zijn dan al die Amerikaanse weggooi-crap die voor auto’s door moet gaan…
mopar zegt
@PeugeotGTI: jij heb commentaar over slecht bouwkwaliteit met zo’n nickname?!…ga maar eens in een hedendaagse Amerikaanse wagen rijden voordat je je vooroordelen toont.
PeugeotGTI zegt
@mopar:
Dat heb ik gedaan.
Ze zijn totaal waardeloos.
PeugeotGTI zegt
@mopar:
Trouwens, Meneer Mopar, ik zeg het nog maar eens, voor alle simpele zielen hier en gewoon voor de 10.000ste keer op deze site:
DAT IK ZELF EEN ONBETROUWBARE,GAMMELE EN SLECHT GEBOUWDE AUTO HAD, BETEKENT NIET DAT IK GEEN COMMENTAAR OP DE KWALITEIT VAN ANDERE AUTO’S MAG HEBBEN!
Omdat jij Mopar heet mag je volgens je eigen redenatie vanaf nu dus niets meer zeggen over alles wat niet uit de VS komt. Mij best kerel!
mopar zegt
@PeugeotGTI: zozo gevoelige snaar geraakt….ach jongen toch…ik heb zelf ook een oude volvo 960 dus volgens jouw redenatie ik heb wel degelijk recht van spreken. Dat jij een beetje gefrustreerd raakt van die franse rommel is begrijpelijk, maar dat kan je ook uitleggen zonder het gebruik van caps lock ok :)
PeugeotGTI zegt
@mopar:
Het is zo’n nonargument en het is al zo vaak hier gebruikt, daar word ik gewoon flauw van. Ik had van jou ook beter verwacht . . .
Was niet persoonlijk hoor, ik hoopte dat het andere lieden ook op zou vallen.
Fijn voor je dat je een Volvo hebt, kan je tenminste zien waar Europese fabrikanten vooruitgang hebben geboekt en waar jouw geliefde Amerikaanse stumperautootjes zijn blijven hangen in het Tupperware-tijdperk
PeugeotGTI zegt
@mopar:
Trouwens, de 300C die je als avatar gebruikt is eigenlijk een Mercedes. Was toen al verouderde techniek (W210) en nog steeds de enige Amerikaan die hier redelijk verkocht omdat het de minst slechte auto was die in de States gebouwd werd . . . . .
mopar zegt
@PeugeotGTI: als we het over non argumenten hebben….ik ga er niet eens meer op in. Tupperware heeft zn oorsprong zowat te danken aan de interieurs van Peugeot dus weet niet waar jij over loopt ze zemelen maar die 300C van me is in elk opzicht beter dan die 960…
PeugeotGTI zegt
@mopar:
Op zich heb je gelijk, alleen staat Peugeot de laatste jaren juist bekend om de schitterende en hoogwaardige interieurs. De Amerikanen zijn nog maar net begonnen aan de inhaalslag en komen nog steeds niet in de buurt van de gevestigde orde…
Ik ben wel blij voor je dat je “moderne” 300C een vooruitgang blijkt te zijn t.o.v. een oude Volvo. Ga je ‘m echter vergelijken met bijvoorbeeld een Mercedes E-klasse, Audi A6, Lexus IS of zelfs een Citroën C5 of Alfa Romeo 159, dan valt je semi-Amerikaanse auto toch hard door de mand als het op bouwkwaliteit aankomt.
mopar zegt
@PeugeotGTI: Mooi…misschien, maar hoogwaardig? Weet niet wat je hebt lopen snuiven man maar zet die roze zonnebril eens af. Ik ga hier dus geen geen kinderachtige discussie voeren met iemand die 2x mijn leeftijd is….gewoon zielig man. De nieuwe 300C/Impala/XTS/CTS/Taurus/Lacrosse vegen de vloer aan met die Franse rommel als het om interieurkwaliteit gaat (en alles daarbuiten ook)…maarja, fanboy zoals jij ben je niet voor niets he?
lincoln zegt
@PeugeotGTI:
of anders bij 50 jaar oude Amerikanen .. of ouder ..
PeugeotGTI zegt
@lincoln:
Helemaal mee eens, die oude zijn bulletproof!
Maar die tijden zijn echt allang vervlogen . . .
rsvbf1 zegt
de infiniti vind ik sportiver en mooier en ben ook Vettel Fan
garp zegt
En woont u in België, dan zijn beide wagens 50.000 euro goedkoper. Want het milieu in Nederland is heel gevoelig voor CO2 (/sarcasm).
kickass zegt
@garp: De Conti GT SS is zelfs ruim een ton goedkoper! Je zou je gaan afvragen waarom de regering zou moeten bezuinigen…
Dimglor zegt
Voor datzelfde geld kan je een ML63 Amg kopen….
Dan is de keuze rap gemaakt eigenlijk…
E34M5Touring zegt
@Dimglor: Nahhh vanaf 154000,- en dat is voordat je met opties begint te klooien. Die Jeep is sowieso full options. Daarbij kost de Jeep in de US 55k in eu. Daar halen en importeren ben je nog goedkoper uit.
Dimglor zegt
@E34M5Touring: De Jeep is ook al 150 mille.. Dus zoveel verschil zit er niet echt tussen… Inderdaad.. als je alle opties telt dan zal de Mercedes wel een stuk duurder zijn… Maar ik denk dat het allround ook wel een betere wagen is…
E34M5Touring zegt
@Dimglor: Tuurlijk is het een andere klass qua afwerking. Helaas komt deze prijs gewoon door de CO regels. In de US kost ie een derde (61k dollars/55k euro’s) dan is het ineens geen vergelijk meer met een X5M of AMG Merc. Zoveel pk’s voor dat geld in zo’n auto met die uitrusting….. Zijn er niet veel hoor.
Dimglor zegt
@E34M5Touring: Ja juist.. In Nederland hebben jullie nog die zware CO2 tax…
Was ik even vergeten ;-)
Heb je in België nog niet in die mate… ;-)
Dan is het inderdaad wel “de beste keus”…
Alhoewel ik het concept van een sportieve jeep (Jeep SRT8, ML63 Amg, X5M, Q7 V12,…) nog altijd niet versta…
Als je iets sportiefs wilt, dan koop je gewoon geen jeep… maar da’s mijn mening ;-)
E34M5Touring zegt
@Dimglor: helemaal gelijk! Waarom koop je een SUV als je voor ehtzelfde geld een M5/E63AMG/RS6 hebt. Stuk voor stuk leverbaar als Estate als je de ruimte ECHT nodig hebt en veel meer fun.
E34M5Touring zegt
Zeker de Jeep. Halen, inrijden, en naar hennessey ermee. 800pk!!! Dan haalt ie die 300 ook wel.
syliaca zegt
Doe mij maar beide, als ik echt moet kiezen neem ik de Jeep, daar krijg ik toch wat meer het SUV-gevoel.
kickass zegt
Doe mij maar de Infiniti. Wat een prachtbak!
redbeams zegt
Zonder twijfel de infiniti :)
4991 zegt
De jeep! Die ziet er stoer uit en die zal waarschijnlijk ook meer Co2 uitstoten
Megakix zegt
Dat wordt dan toch echt de Infiniti
bsxc2 zegt
Een ml63 amg of volvo xc90 met aangepaste motor.
badsaying zegt
doe mij de infinity dan maar
autoblogger zegt
@badsaying: infinity? really??
The360box zegt
Infinity zal wel lichter zijn en meer dynamischer zo te zien. En met 420 pk naar de 300 zeulen is best stoer.
E34M5Touring zegt
@The360box: Dat komt omdat Infinity een audio merk is. InfinitI is een automerk.
The360box zegt
@E34M5Touring: En het zelf ook nog vaut schrijven…
E34M5Touring zegt
@The360box: Ach, ik schrijf fout tenminste normaal.
daniel0310 zegt
moeilijk! allebei zien ze er strak uit maar ik heb een kleine voorkeur voor die jeep
cesarestevao zegt
Jeep GC SRT8
jeffreym3 zegt
Is hij al geweest of ben ik bevoorrecht hem erin te gooien?
‘Pfffff, liever een X6M..’
Mijn excuses als iemand ”hem” er al heeft ”ingegooid”!
grandmasterb zegt
Die Infinity ziet er in de praktijk veel minder fraai uit, de neus is te lang en niet mooi, de achterkant te kort. De Jeep is, vooral in creme wit, veel fraaier en stoerder.
De GL is niet ermee te vergelijken want die heeft volgens mij (nog) geen AMG uitvoering en is te groot voor snellere manouvres. De Jeep is samen met de nieuwe ML ontwikkeld (o.a. zelfde bodemplaat) en rijdt dus prima, alleen de nieuwe ML AMG vind ik persoonlijker veel minder fraai dan de vorige. Alleen jammer dat de nieuwe Jeep SRT-8 hier, dankzij de schandalige autobelastingen in Ned., 3 x zo veel kost als in de VS, de vorige kostte hier ongeveer de helft van de nieuwprijs van een ML AMG met dezelfde opties en prestaties en was daardoor ook een goede aanbieding qua prijs.