Nee, veel gaan we de nieuwe Toyota Hilux niet in deze contreien tegenkomen, zijn ijzersterke reputatie ten spijt. Maar stel dat je om wat voor reden toch de keuze krijgt tussen deze twee werkpaarden, welke moet het dan worden?
Sinds 1968 is de Hilux een van de pijlers van het Toyota-gamma. Het optreden in Top Gear, waar de Hilux onverwoestbaar bleek, gaf maar weer eens blijk van de duurzaamheid van de Japanse pick-up. Toen Volkswagen begin 1989 de Taro presenteerde, de spirituele voorganger van de Amarok, was dat zelfs niets meer of minder dan een Toyota Hilux van de vijfde generatie met een ander logo’tje op de neus en laadbak.
Tien jaar na de introductie van de zevende generatie, is het nu tijd voor Hilux numero 8. Naar eigen zeggen heeft Toyota werk gemaakt van het comfort, zonder de robuustheid overboord te zetten. Onder de kap ligt de reden dat de Hilux in Nederland nooit een hit zal worden: een 2.4-liter dieselmotor met 165 pk, of een 2.8 met 177 pk. Opvallend genoeg zijn beide viercilinders, wat overigens ook geld voor de 2.7 benzine. Alleen de 4.0 benzine is een V6. Van downsizing of hybride techniek is de Hilux overduidelijk wars.
Dat is bij de Volkswagen Amarok wel anders. Goed, er zijn kleinere diesels dan de 2.0 TDI, maar voor een pick-up is deze zelfontbrander aan de kleine kant. Qua slagvolume dan, want het vermogen ligt met maximaal 180 pk zelfs iets hoger dan bij de Toyota Hilux. Blijft alleen de vraag of het allemaal wel heel blijft. Bij Defensie denken ze in ieder geval van wel, daar is de Amarok de nieuwe lichte terreinwagen van keus. Maar ben jij ook overtuigd of ga je toch liever voor bewezen Japanse techniek?
jrk68 zegt
De Hi-lux, because indistructable.
Als hé de keuze is van elke junglestrijdgroep moet hij onze urbanjugle ook kunnen handelen.
Arnoud zegt
@jrk68:
Paradoxaal nietwaar? Zowel de UN als guerrilla’s hebben een voorkeur voor de Toyota Hi-Lux.
Dutchdriftking zegt
@Original_Arnoud: Precies mijn gedachte, en het is gewoon een gaaf ding.
henkhupelschoten zegt
Een vierdehands MB G of een Dacia duster, heb het niet op pick-up’s
henkhupelschoten zegt
Ik zou zelfs een Lada niva boven die amarok kunnen kiezen. Blijft tenminste wel heel dan die vag troep
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: VAG troep… Gaan we weer ;-). De Amarok is ontworpen door en word gebouwd bij de bedrijfswagen divisie van Volkswagen. Bedrijfswagens worden behoorlijk anders ontwikkeld met andere toleranties en eisen. Kwalitatief is zo’n Amarok echt niet verkeerd.
Daarnaast, de merken waarvan de verkoopaantallen het hoogst zijn, hebben vaak ook te maken met meer deffecten. Ook Toyota is er de afgelopen 10 jaar niet zonder kleurschreuren afgekomen met airbagfoutjes, ineens accelererende Priussen en dergelijke.
marikoelolo zegt
@gtwillem: Amarok en oliepomp….. Welke divisie van Volkswagen die dingen ook bouwt, zo een Amarok zou offroad nooit lang kunnen volhouden.
Donder zegt
Nissan Navara ;)
dubcars zegt
De Hilux en Amarol zouden die Top Gear test moeten doen, kunnen we gelijk zien of de een onverwoestbaar is en of de ander dat nog steeds is
gtwillem zegt
De Volkswagen vind ik iets fraaier en wat stoerder. Daarbij vind ik het interieur van zo’n VW ook wat prettiger. Dus als ik een grijs kenteken auto zoek met dubbelcabine, af en toe een zware kar moet trekken en de bodemvrijheid wel kan waarderen, zou ik zeker voor de Amarok gaan. Die hele achterbak man, weet je wel hoeveel olie ik mee kan nemen? Wel 600 liter ofzo! Kan ik net op en neer van Amsterdam naar Zwolle.
Maar als ik een groot bedrijf heb en moet ik 10 pickups hebben (overheid, luister je mee) en moet het wagenpark vooral zo lang mogelijk lang heel blijven en behoorlijk onderhoudsvrij zijn, ga voor de HiLux.
In principe de betere auto waar die voor ontworpen is. Ik zou best met een Hilux zo’n helse rit als bij TG aandurven. In een Amarok durf je alleen te gaan waar je bereik hebt om de VW mobiliteitsservice (die rijden Toyota, denk ik) te bellen…
griffendahl zegt
@gtwillem: precies dit… Want de verstandige keus is de hilux, maar mijn persoonlijke voorkeur is de Amarok vanwege looks. Privé zouden die looks me over de streep trekken want ik ben daar domweg gevoelig voor. Zou ik moeten inkopen voor Rijkswaterstaat ofzo zou ik gaan voor degene met de beste crashtest resultaten, rear end collision om specifiek te zijn. In andere gevallen zal de hilux zakelijk gewoon de betere keus zijn.
extuned zegt
@gtwillem: Ik ben oprecht onder de indruk van de gematigde en onderbouwde mening die jij altijd vertegenwoordigd, zulke mensen lijken tegenwoordig een zeldzaamheid te worden op het internet.
gwnbmw zegt
@extuned: ben ik het helemaal mee eens, doet ie al sinds het begin. je vraagt bijvoorbeeld ook heel erg simpel wat vag betekent en je krijgt dit: VAG is een veel gebruikte term op Nederlandse internetmedia om alle producten uit de Volkswagen Group te benoemen.
VAG staat voor Volkswagen Aktien Gesellschaft (Aktien Gesellschaft is een ondernemingsvorm. In Nederland zou het N.V. heten (naamloze vennootschap).
Tot de Volkswagen Groep behoren de volgende bedrijven:
– Audi AG (daaronder valt weer quattro GmbH)
– Bentley Motor Cars Ltd.
– Bugatti Automobiles S.A.S.
– Ducati Motor
– Ducati Corse
– ItalDesign Guigiaro
– MAN SE
– Porsche A.G. (Daaronder valt nog Porsche Technik en Porsche Design, twee semi zelfstandige takken).
– Seat S.A.
– Skoda Auto a.s.
– Volkswagen (auto’s)
– Volkswagen (bedrijfsauto’s)
– Volkswagen Leasing GmbH
– Volkswagen Financial Services
– Volkswagen Individual GmbH
– Volkswagen Design
– Volkswagen Marine
En dan nog diverse VW bedrijven en joint ventures voor logistiek, banken, verzekeringen, transport, etc etc
e1000bmw zegt
Ford F150. Punt.
dirkiii zegt
@e1000bmw523i: idd of een chevy silverrado
gtwillem zegt
@dirkiii
janjaspar28 zegt
De HiLux natuurlijk. Bewezen Japanse betrouwbaarheid staat voor mij bovenaan het wensenlijstje.
b088y zegt
Ik kom net terug uit Argentinië waar ik een aantal dagen met een VW Amarok in de omgeving van Salta heb mee gereden (en ook zelf heb gereden). O.a. Route 40 en andere Dakar wegen. Prima auto, maar de omstandigheden waren ook goed (geen last gehad van weggespoelde wegen). De driver vertelde dat er veel Amaroks zijn verkocht ( was ook wel duidelijk te zien), maar dat deze auto’s na een jaar al werden weg gedaan. Het was een goedkoop ‘alternatief’ voor de Hilux, maar voor het echte werk was de Amorok toch echt minder gechikt.
lekbak zegt
Toyota, de vw is veel meer een SUV met laadbak. Al die afwerking en luxe hoef ik niet in een pick-up, daar heb ik een luxe sedan voor. Hij moet praktisch zijn en nooit kapot gaan.
Overigens zou ik een 70 serie uit Zuid Afrika importeren. Dat is nog een echte pick-up!
v60polestar zegt
Dodge ram plz of een ford f-150 raptor
fj272 zegt
Amarok is definitief not done met deze veel te lichte diesel erin.. Ik hoop dat de kwaliteit trouwens beter is dan de eerste Amarok.. Want de aandrijflijn liet heel veel te wensen over..
jrsmoke zegt
@fj272: De Amarok moet zijn facelift nog krijgen. Het gaat hier om de Hillux met wat verkapte reclame voor de Amarok.
fj272 zegt
@jrsmoke: Nee ik bedoelde de eerste reeks voertuigen.. Daar had de biTDI 163pk.. Die motor met die betreffende software erop is niet voor uit te branden.. Daarbij veel problemen met de versnellingsbak..
Kortom een leuke auto qua buitenkant maar de aandrijflijn is/was waardeloos..
draadloos zegt
Toch leuk als het artikel gaat over een hilux of amorak, mensen komen met ram of f-150.. Allemaal dyslectisch?
850t5r zegt
@draadloos: nee een voorkeur voor goedkope plastic interieurs en achterhaalde technieken…
knipperlichtje zegt
@850t5r: het interieur van de F-150 ziet er op de foto’s beter uit dan dat van deze twee en de ecoboost V6 is gegarandeerd moderner dan de blokken in de Hilux, serieus. Die gekke Amerikanen zijn zowaar een inhaalslag aan het maken.
850t5r zegt
@knipperlichtje: ik heb niks met Amerikaanse pickup’s, maar dat kon je uit m’n reactie wel herleiden… :-) die inhaalslag moet ook wel want die dingen waren hopeloos verouderd.
lekbak zegt
@850t5r: er niks mee hebben is ieders goed recht. Echter door die dingen achterhaald en goedkoop te noemen doe je ze wel tekort. Wij Europeanen mogen wel oppassen voor de Amerikaanse auto’s. Als ze zo door blijven verbeteren denderen ze zo over de Duitsers heen, slecht voor onze economieën.
850t5r zegt
@lekbak: De Amerikanen zelf kopen steeds meer Europese sedans dus of die inhaalslag slaagt betwijfel ik en buiten dat, ze hebbem zelf Europese divisies waar ze belang bij hebben. Het zijn eerder de Koreanen en straks de Chinezen die je in de gaten moet houden. Heb overigens niets tegen Amerikanen want heb zelf een G20 camper in spé die heerlijk rijd…
jrsmoke zegt
@draadloos: Nee, mensen met smaak zijn het
redbeams zegt
HiLux uiteraard want bewezen betrouwbaarheid.
De Lamarok moet zich nog maar bewijzen of ie niet misselijk wordt van het ruige werk en alle olie eruit spuugt.
berlinetta zegt
Ik vind ze allebei niet mooi, maar dat maakt bij deze auto’s ook niet uit. Het zijn werkpaarden. En als je een ding verlangt van je werkpaard dan is het dat hij zonder te mekkeren zijn werk doet en betrouwbaar is. De Hilux voor mij dus. Die zuipende pony mag VW houden.
toyotafortuner zegt
Wat een vraag. Natuurlijk zal deze jongen voor een Toyota HiLux gaan.
m3gtr zegt
Rustig doorlopen mensen, hier valt niets te kiezen…
lincoln zegt
Er is geen pick-up visueel zo goed in proportie als de Amarok .. Zo perfect dat ik een hi-lux niet eens zou opteren ..
406_v6 zegt
@lincoln: ach er kan in ieder geval genoeg olie mee in de laadbak.
Vreddy_B zegt
De Toyota. Die is ook gewoon mooier.
Ben benieuwd hoe dat bij defensie gaat als ze straks de eerste uitzendingen hebben en die Volkswagens moeten ze door 2cm zand ploegen in het Midden-Oosten.
87sandyd zegt
@Vreddy_B: maak je daar maar niet druk om, tot nu toe doen het prima door 10 cm zand in Nederland
stamp zegt
@87sandyd: en die amaroks gaan heel de grens niet over. Zoek t maar eens op: die amaroks zijn wat die politie polo’s met enkel zwaailicht zijn: dienst auto’tjes. Om van Zwolle naar Oldebroek te rijden, met in de laadbak een decoupeerzaag. Niet om echt op missie mee te gaan. Daarvoor hebben ze echt materieel nodig. Niets met elektronische meuk. Maar gewoon een dikke lijnpomp diesel. G-lande ofzo. Iets dat het gewoon nog doet als ie in zee heeft gelegen. Of een Hilux dus. Maar dan moet het wel zo’n ongecultiveerde no nonsense diesel zijn. Geen commonrail of iets net sensoren. :-)
A6er zegt
Ik heb afgelopen jaar meegedaan aan de Noordkaap Challenge met een HiLux van 7 jaar oud. Geen centje pijn gehad, was echt prachtig. De stoelen e.d. waren standaard, maar hebben de dikke 8000km prima gezeten.
https://instagram.com/p/wg5rFCFXdD/
Een van de mooiere foto’s van de trip!
henkhupelschoten zegt
@A6er: kut, heel m’n onderbroek onder het zaad, ik ben jaloers!
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: Reactie op het verkeerde forum??
stationcar zegt
@A6er:
Mazzelpik…
Rémon Kuiper zegt
Er gaat niks boven een Landcruiser of een Hilux!
stamp zegt
@remon_kuiper: of een Mitsubishi L200 of een andere Japanse/Aziatische pickup. Daihatsu zal er zelfs wel één hebben.
stationcar zegt
Hoe apart hé dat de overheid met alle aanshaf van voertuigen linksom of rechtsom terecht komt bij Pon, terwijl de kenners het er allemaal over eens zijn dat Pon zéker niet de beste spullen levert.
Heel apart.
mashell zegt
@stationcar: helemaal niet apart. Die voertuigen worden met belastinggeld betaald. En daarom is het goed dat de overheid niet alleen maar Mercedessen besteld. Het gaat om de prijs prestatie verhouding.
lekbak zegt
@stationcar: de G blijft voor de oorlog, de vw is voor oefeningen en logistiek.
stationcar zegt
Oja, ik kies natuurlijk de Hi-lux, past m’n machinegeweer ook nog eens beter achterin!
robert110 zegt
Ik kies de Volkswagen, vooral vanwege het interieur die lijkt mij bij de Volkswagen wat beter en praktischer in elkaar gezet.
Griffin zegt
De Toyota graag. Als je dan toch voor een werkpaard moet kiezen dan ook maar meteen een betrouwbare.
Dutchdriftking zegt
De Amarok is van binnen iets mooier, maar de Toyota is gewoon de koning in dit soort auto`s!
desjonnies zegt
Toyota, what else ??????
When you need something done tight, ask the Japanese guy ………..
ghost zegt
Vw is mooier maar qua prestaties is de hilux gewoon beter. Als ik hem alleen in NL moest rijden, kies ik de VW.
E34M5Touring zegt
De Amarok. Wat is die Toyota lelijk zeg. Maar daar hebben ze geloof ik speciaal iemand voor aangenomen.
rickie2811 zegt
Vind het interieur van de Toyota mooier dan van de vw. Daarnaast oogt de buitenkant ook wat sportiever imo
Okkii zegt
Zal ik dan maar aftrappen…
De amarok natuurlijk een heerlijke 2.0 BiTDI ala 180pk 400nm, de bekende en snelle dsg bak, heerlijke mocca bruin lederen bekleding, schuifdakje, bi-xenon led koplampen, 4-wielaandrijving.
Dit is niet alleen in nederland een handige keuze ook in andere landen waar je boven de 2.0 extra belasting moet betalen. Vanuit die perspectief is dit ook voor mij de ideale auto na een T5 GP, aangezien de T6 een facelift is geworden.
http://www.parkers.co.uk/Images/PageFiles/159713/VOLKSWAGEN TURNS UP WOW FACTOR WITH AMAORK ULTIMATE_03.jpg
super zegt
@Okkii:
let op: alleen motoren met meer dan 4 cylinders verdien op autoblok het predikaat “heerlijk”
philipf zegt
Ik zou gaan voor een dodge ram. Met 5.7 hemi. Heerlijk geluid!
thisguy zegt
De inzet van de Amorok bij Defensie zal niet zonder slag of stoot gaan en zal miljarden gaan kosten voordat ze er achter komen dat het ding gewoon niet geschikt is. Niemand van het personeel wat ermee moet gaan werken ziet het zitten maar de keuze is van hogerhand opgedrongen.
Het is natuurlijk verwonderlijk dat er een auto met minder tractie en minder bodemvrijheid wordt gekozen als zelfs de MBtjes die nu rondrijden regelmatig aan gort worden gereden zodra het terrein wat ruwer wordt. En in de woorden van een soldaat tijdens een rit over Oirschot: “denk je echt dat ik 30 ga rijden door de woestijn om de auto te sparen als er elk moment iemand kan proberen mijn kop er af te schieten?”
reistje zegt
De nieuwe Hilux is wel extreem lelijk. Maar toch zou ik er voor gaan. Eventueel zou ik bij Mitsubishi gaan kijken omdat ik hem wel echt lelijk vind.
Simpelweg omdat de Hilux wereldwijd bekend staat als extreem degelijk. Over de Amorak heb ik niet veel gehoord.
testarossa zegt
Hilux natuurlijk, kwil toch niet gezien worden in een vw…. kom op man
imba zegt
De een blijft heel en de ander niet. Het lijkt me toch wel duidelijk.
pikes83 zegt
Als er een zombie Apocalyps uitbreekt…heb ik liever de toyota…hahaha
neal zegt
Aan het tempo dat die bioturbo diesel van VW de drijfstangen door het blok jaagt in de Amarok zou ik je ‘van ze leven niet” aanraden om met een Amarok dagelijks een zware aanhangwagen te gaan treken. hilux zonder enige twijfel.
Enkel als je een pick-up wil om een beetje de stoere jan gaan uit te hangen bij de kroeg is de Amarok een optie. Voor al het overige, mooi laten waar hij is.
mrrallycross zegt
Hilux omdat toyota.
Bart_V zegt
Jammer dat de 5.7 I-Force van de tundra daar nooit in geleverd wordt
Niet dat de V6 kinderachtig is, meer status gericht bedoel ik
jrsmoke zegt
@bart_v: Ik denk niet status, ik denk meer relaxt.
Meer power is altijd lekkerder toeren.
jrsmoke zegt
Toch zou ik Wouter graag een keer de Amarok zien testen..
gerjan zegt
sowieso snap ik deze auto’s niet. laad ruimte is er niet en voor trekkracht kocht ik bij wel een suv of echte 4×4. Mijn baas heeft een ford ranger. 2.2 diesel. mag 3.5 ton trekken. dat is ook enigste positieve. ruimte voor 2 man voor in maar de laat bak is te kort terwijl de hele auto langer is dan een gemiddelde bus.