Oké, dus je hebt begin deze maand wat Dogelon Mars gekocht en je bent nu miljonair. Welke van de twee middenmotor Ferrari’s koop je dan?
Ferrari is de laatste jaren met een ongekend modellenoffensief bezig. Het ene na het andere nieuwe model wordt gelanceerd. Inmiddels is het modellenaanbod van Ferrari ongeveer drie keer zo groot als dat van Alfa Romeo. Het signaleert misschien wel een beetje waar bij FCA (…Stellantis…) de afgelopen jaren de focus lag en waar ook vooral niet.
Het is daarom wel even moeilijk kiezen als je in een bak met nieuw geld valt. Voor ondergetekende zou het simpel zijn. Ik ging even kijken naar een 812. Of nou ja, wacht, ik zou eigenlijk een F12berlinetta opsnorren. Die is nog wat mooier, voor minder. Maar misschien zijn de grote GT’s met V12 voorin de neus wat te traditioneel en stoffig voor jouw doen. In dat geval heeft Ferrari sinds de introductie van de Dino en 308 decennia geleden ook iets voor je in de aanbieding.
Pratende over de Dino en de 308: er bestaat momenteel een vreemde situatie in Ferrari’s gamma. Voor het eerst sinds 1974, biedt Ferrari weer een zespitter aan, in de vorm van de 296 GTB. Toen we de geruchten hoorden dat deze zespitter er zou komen, gingen we ervan uit dat het een model ónder de V8 middenmotor lijn zou worden.
In realiteit heeft de 296 GTB echter ongeveer dezelfde afmetingen als de F8Tributo, meer vermogen dan de F8Tributo en is deze (normaal gesproken, waarover later meer) duurder dan de F8Tributo. Is het dan niet gewoon de opvolger van de F8Tributo? Waarschijnlijk komt het daar uiteindelijk wel op neer, maar voorlopig willen ze daar in Maranello niks van weten. Zodoende blijft de F8Tributo gewoon in de prijslijsten staan voor nu en sta je als klant voor een lastige keuze. Gelukkig bieden wij van autoblog weer eens de helpende hand.
Specs
Zoals gezegd heeft de 296 GTB ondanks twee cilinders minder een hoger maximumvermogen dan de F8Tributo. Dit is mede te danken aan wat elektrische ondersteuning. De 296 GTB heeft 830 pk en 740 Nm. De zespits verbrandingsmotor is 2.9 liter groot, vandaar de typeaanduiding 296. De F8Tributo heeft Ferrari’s inmiddels bekende 3,9 liter grote geblazen V8 in het achteronder. Deze krachtbron levert in dit geval 720 pk en 770 Nm.
Ondanks het extra vermogen van de 296 GTB, zijn de geijkte prestatiecijfers niet heel verschillend. Beide auto’s knallen in 2,9 seconden naar de honderd. De F8Tributo heeft ondanks een versnelling minder een iets langere adem en haalt maximaal 340 kilometer per uur, terwijl de 296 GTB maximaal 330 doet. Maar goed, om die verschillen hoef je het niet te doen.
Geluid en verbruik
Een belangrijke eigenschap van een Ferrari is ook het geluid wat het peerd maakt. Helaas zijn beide modellen in dit aspect niet het beste werk van het merk. Dat kan ook niet meer, want uitstootnormen nopen tot toepassing van turbo’s en partikelfilters (en in het geval van de 296 accu’s) die de fun voor de trommelvliezen verpesten. De 296 GTB klinkt ‘niet slecht voor een V6’ en de F8Tributo ‘niet slecht voor een geblazen V8’. Een Challenge Stradale draait zich echter om in zijn graf.
Het verbruik is natuurlijk een factor die er eigenlijk niet toe hoort te doen. In dit geval is het echter wel relevant, maar dan vooral voor wat betreft de prijzen. Daar komen we later op terug. Voor wat het waard is: de fabrieksopgave voor de 296 GTB is een CO2-uitstoot van 149 gram per kilometer. Voor de F8Tributo bedraagt dezelfde waarde 292 gram per kilometer. In de praktijk zal het bij normaal gebruik gezien de prestaties een stuk dichter bij elkaar liggen.
Daarbij is wel iets om rekening mee te houden dat je in de tank van de F8Tributo twintig liter meer peut kan meetorsen dan in de 296 GTB. Het zou ons dus niet verbazen als je op weg naar Monaco je minder vaak hoeft te wagen aan interacties met het gepeupel bij tankstations in de F8Tributo.
Looks
Weer zoiets waarbij je er eigenlijk vanuit zou gaan dat het altijd dik voor elkaar is bij Ferrari. Heel vaak is dat ook zo, maar geldt dat ook voor de 296 GTB en F8Tributo? Beide zijn in de ogen van ondergetekende best wel fraai, maar niet per se ‘het mooiste ooit ever wat ik ooit gezien heb’. En dat laatste, daar hoop je eigenlijk wel op bij een Ferrari.
Als laatste iteratie van de generatie die ooit begon bij de Ferrari 458, zie je de F8Tributo enigszins zijn leeftijd aan. Het is een beetje dat ‘iets te vaak strakgetrokken’ gevoel. Zeker niet zo erg als bij de Ferrari F512M, maar ik zou liever de 458 hebben. Of het ook eerder een 488 GTB zou moeten worden, ben ik niet helemaal over uit. Wel gaaf en dan eigenlijk ook wel weer old skool: de dubbele dubbele ronde lampjes achter.
De 296 GTB daarentegen is Ferrari nieuwe stijl. Het design is niet zo mooi als dat van de nieuwe Roma, maar cleaner dan dat van de F8Tributo. Ook hier was er echter nog wel wat ruimte voor verbetering. Voormalig (Ferrari-)designer Frank Stephenson heeft er onlangs nog een video over gemaakt. Vooral op het punt van de raamlijn aan de zijkant, heeft Frank wat mij betreft wel een punt. Maar mocht je in de markt zijn voor een 296 GTB wel een waarschuwing vooraf: what has been seen…
Prijzen
Ja en dan als laatste, omdat we NL-ertjes zijn, de prijzen. Want dit is wel een interessante. Als je pijn wel een beetje fijn vindt en je nieuwe Ferrari op Nederlands kenteken wil zetten, krijg je natuurlijk altijd te maken met groteske belastingen. Tenminste, dat was altijd zo.
Omdat de 296 GTB echter een heuse plug-in hybride is, valt de CO2-uitstoot op papier en daarmee de tax ‘wel mee’. Relatief gezien dan, want dezelfde 296 GTB is over de grens nog steeds tienduizenden Euro’s goedkoper. De F8Tributo is ondanks de downsizing ook qua uitstoot zoals gezegd een stuk viezer.
Dit betekent dat, hoewel de F8Tributo in andere landen doorgaans enkele tienduizenden Euro’s goedkoper is dan de 296 GTB, dit in Nederland anders ligt. Met een vanafprijs van 309.546 Euro, is de F8Tributo juist duurder dan de minimaal 291.150 Euro kostende 296 GTB. Puur afgaande op de kale prijs af fabriek, krijg je in Nederland dus meer waar voor je geld als je voor de 296 GTB gaat.
Kies moah
Dus zeg het maar, welke van de twee zou jij doen?
UPDATE: AB-lezer @masterik weet ons te melden dat je sinds kort géén nieuwe order meer kan plaatsen voor een F8Tributo, 812 GTS of SF90.
Poulusma zegt
@jaapiyo
“Oké, dus je hebt begin deze maand wat Dogelon Mars gekocht en je bent nu miljonair. Welke van de twee middenmotor Ferrari’s koop je dan?” geen van beiden 😉
Ik zou er dan een kopen van dat andere merk met het steigerende paard 😏
boriske zegt
Ferrari = hengst
Dat andere merk = boerenknol
Je bent appelen met peren aan het vergelijken. Je hoort een hengst met een stier te vergelijken.
sollie1984 zegt
@boriske: hij bedoelt Porsche.
Poulusma zegt
@sollie1984
Precies! Ik verkies een Porsche toch ook wel boven een Lamborghini moet ik eerlijk zeggen hoor. Ik heb daar gewoon meer mee 😅
Barbapappa zegt
F8, No doubt
ghini zegt
Worden die 296 GTBs al uitgeleverd?
jaapiyo zegt
Ja, maar je kan de F8Tributo ook nog steeds speccen.
Rudy zegt
Zie eerlijk gezegd niet zo in waarom je een 296GTB zou kopen als de prijzen weinig verschillen?
F8 heeft een v8 (die altijd beter zal klinken), hij is net zo snel (wat al veel sneller is dat goed is voor 99,5% van de mensheid) en weegt waarschijnlijk wel wat minder?
ponnie zegt
Ik vind de moderne turbo v8 niet zo denderend.
De 296 heeft wel mooie spruitstukken met lange buizen, die klinkt bijna v12 achtig, dus ik zou wel weten welke van de 2 :P.
tvklarenbosch zegt
458 Speciale
Edge zegt
De F8 Tributo is misschien wel de lelijkste Ferrari die de afgelopen 20 jaar uit de poorten in Maranello is komen rollen, de 288GTB is daarentegen een van de mooiste modellen in de recente geschiedenis van Ferrari. Die keuze is dus heel snel gemaakt.
dees zegt
Inderdaad, het is een mooier design.
Vraag me af of de nieuwe Maserati niet toevallig een blok gaat krijgen wat bizar veel op de 6 cilinder in deze Ferrari lijkt
basman147 zegt
Nope, er zitten behoorlijk wat verschillen in blokhoek, plaatsing van de turbo’s, de injectiesystemen en een boel andere details. De 2 hebben niets met elkaar gemeen.
Wat subsystemen van de Nettuno hebben juist wel wat weg van de Alfa V6, die wel is afgeleid van de Ferrari V8, maar dat lijkt voornamelijk gedaan te zijn om niet alles opnieuw uit te vinden terwijl ze zich bezig hielden met de nieuwe cilinderkoppen.
jaapiyo zegt
288 was wat minder recent 😜 Wel een van de all time faves wat mij betreft.
rikus zegt
Als je op zoek bent naar een lelijke Ferrari, ga je lekker voor de 296. Heeft een iets minder lelijke Ferrari je voorkeur dan is de F8 een fijne keus.
snuif zegt
Meer is beter en 8 > 6 dus …
str8six zegt
Pfff, Roma
etronabt zegt
@str8six: yep of portofino. Ik ben echt een Ferrari fan, maar deze twee modellen doen me niet zoveel. Het is teveel van hetzelfde. Ik heb hetzelfde met de sf90. Ik vind de nieuwe Ferrari’s minder mooi, muv de Roma dan.
Doe mij maar een F12 of een 458. Ik vind zelfs de 488 mooier, maar dat is door de komst van de pista en de F8 een nikszeggend model geworden.
masterik zegt
De F8 is helaas per 1 oktober niet meer bestelbaar… er zullen misschien nog enkele open en dichte versies bij de dealer beschikbaar zijn…. De 296GTB is dus de keuze in wat nu bestelbaar is. Wel wachten vanaf half volgend jaar, wil je de eerste kilometers kunnen maken….
jaapiyo zegt
Het klinkt alsof je bij de dealert geweest bent. Zeker weten? Heb zelf namelijk andere info gehoord en je kan ‘m ook nog bouwen op de officiële site van Ferrari (hoewel dat typisch temperamentvol sitebeheer kan zijn).
masterik zegt
@jaapiyo: per 30 september is de orderintake gestopt voor de F8 Tributo en Spider, 812 GTS en SF90 Stradale… for sure… het configureren op de website kan vaak lang na stop orderintake. Voor mijn gevoel totdat de laatste van de ‘band is gerold’.
rikus zegt
@masterik: Die auto’s zijn krap aan 2, 3 jaar in productie toch?! Apart..
masterik zegt
@rikus: de auto blijft nog wel in productie dit jaar en sowieso heel volgend jaar, alleen het bestellen is niet meer mogelijk.
jaapiyo zegt
Check, update geplaatst bij het bericht.
8cylinder zegt
De meeste moderne auto’s hebben een veels te druk design, Ferrari is wat dat betreft goed bezig met de Roma en 296. Die dus.
maferick74 zegt
F50 gt
Praeses zegt
Is de Maserati MC20 al leverbaar? Dan neem ik die want domweg veel mooier.
jaapiyo zegt
Mwah. Wat me een beetje tegenvalt aan de Maser (naast het geluid, maar oké dat is niet beter bij Ferrari) is dat dat ding kneiterduur is. Als in, daarvoor hoef je de Fezza niet meer te laten staan bij die bedragen. Maser was mooi geweest voor kleine 200K, maar kost in NL minimaal 270K…
Praeses zegt
Die prijs maakt me niks uit. Ik vind de bovenstaande Ferrari’s gewoon niet mooi genoeg. Indrukwekkend, gaaf – ja, maar niet mooi. Niet zoals een F355 of een 456.
basman147 zegt
Van deze 2 vind ik de 296 de mooiere maar na al de teasers en bla bla over driving pleasure vond ik het eigenlijk jammer dat het toch “gewoon” weer een auto is geworden met meer gewicht en vermogen dan zijn voorganger. Had eigenlijk gehoopt op een baby-Ferrari met 600 pk en vooral een laag gewicht (1250/1300kg).
Doe mij maar een Roma uit het huidige gamma, maar waarschijnlijk zou ik op zoek gaan naar een 458.
flyerbunch zegt
Dacht eerder aan het recente verhaal van jullie collega’s van de persoon die 13K USD in SHIB stak en nu 5miljard USD waard zijn!
https://www.apparata.nl/nieuws/beste-belegging-ooit-kleine-investering-in-shiba-inu-is-nu-miljarden-waard-173939
Wat zou je dan kopen?
ericc zegt
296 voor mij. Die lijn komt van de 250LM en dat ontwerp is prachtig.
lecomte zegt
Ik denk dat ik dan voor een 456M of F355 ga of allebei voor dat geld.
Michel-GR zegt
Als je zoveel geld uitgeeft aan een auto dan koop je toch een kwalitatief hoogwaardige auto en niet deze troep waar je om de haverklap weer mee in de garage staat!
racerx zegt
Ik verkeer in de gelukkige hoedanigheid iemand te kennen die een aantal Ferrari’s heeft en heeft gehad, beginnende bij de 458 qua leeftijd.
Derhalve kan ik je geruststellen, met hun Ferrari’s hebben ze minder gedoe gehad dan met hun BMW’s en Porsches. Dat geldt overigens ook voor anderen in hun kennissenkring. Ferrari heeft niet voor niets zéér uitgebreide garantievoorwaarden en onderhoud is gedurende de eerste 7 jaar inbegrepen (tot een bepaalde km stand, overdraagbaar). Garantie is uit te breiden naar max 12 jaar voor relatief kleine investering gezien de verkoopprijs. Nee, ze hebben daar in Maranello hun zaken echt wel voor elkaar, als ik in de positie was een Ferrari te kopen deed ik dat meteen en kwam er een 812. Uit de keuze hierboven overigens de F8. Niet per sé vanwege de V8, wel vanwege het lagere gewicht.
SwiftSport zegt
En maken ze met die Ferrari’s net zoveel kilometers? Ik betwijfel het.
Voor de rest is Ferrari natuurlijk gewoon slim bezig. Ze weten zelf ook prima hoeveel/weinig er gemiddeld met hun auto’s word gereden. Ze weten ook dat de gemiddelde eigenaar geen zin heeft in gemekker dus wat is makkelijker dan extended warranty?
Ferrari heeft dat natuurlijk allemaal in de prijs verrekend. Andere voordelen zijn dat eigenaars nu naar een dealer gaan en dat de eventueel restwaarde ook hoger blijft “want altijd door een dealer onderhouden” wat ook weer goed is voor Ferrari omdat die status alleen behouden blijft als de auto’s ook weer door een dealer worden verkocht.
Als eigenaar is de kans groot dat je duurder uit bent maar je hebt wel een vaste cost of ownership wat het heel aantrekkelijk maakt.
Wat betreft een F8 of 296? Doe mij maar een F430 met handbak. Snel genoeg en nog redelijk old school maar niet ouderwets.
jannemannl2000 zegt
sowiso die f8, die is veel vetter
Dutchdriftking zegt
Doe mij ook maar een tweedehandsje, de 488 vind ik gewoon een stukje mooier dan de F8.
berlinetta zegt
Een 488 met de motor van de 458 Speciale. Dat zou nog altijd mijn droom Ferrari zijn.
kniesoor zegt
Zo’n 296 GTB lijkt me wel wat.