Autoblog doet niet aan slaapmutsjes op de maandagavond en geeft je in plaats daarvan een stevige breinbreker.
Twee totaal verschillende auto’s met elk hun sterke en minder sterke kanten. Wel hebben de tegenpolen twee zaken met elkaar gemeen: een bijzonder fraai uiterlijk en intussen een vrij iconische status.
Om te beginnen met de Ferrari F355, AKA de mooiste Ferrari ooit: 380 pk uit een V8 met vijf kleppen per cilinder, een handbak want de flipperbak uit de 355 F1 was niet je van het, het standaardsprintje duurt 4,7 tellen en de topsnelheid bedraagt 295 km/u. Dat alles bij een kale vanafprijs van zo’n 158.000 euro.
De Porsche is met 408 pk een stukje sterker, wat zich vertaalt in een 0-100 sprinttijd van 4,5 tellen. De topsnelheid ligt weer wat lager dan die van de Ferrari, met 290 km/u. Grootste verschil is echter de nieuwprijs, want met 172.000 euro was de 993 Turbo niet het koopje van de week. Tegenwoordig nog steeds niet trouwens, wat ook geldt voor zo’n sappige 993 Carrera RS.
D’accord, u heeft de cijfers, u krijgt de foto’s, wij willen alleen maar weten: welke van de twee knal je liever in je denkbeeldige superverzameling?
marussia zegt
Als Ferrari-man ga ik voor de F355, maar neem je heus niet kwalijk als je voor de laatste luchtgekoelde 911 gaat
martinus zegt
@marussia: Hier toch voorkeur voor de Porsche, de motor ligt gewoon op een veel betere plek.
mercedesbenz63 zegt
@martinus: midden is makkelijker op het circuit achter is beter voor onderhoud wat je bij de meeste oude auto’s heb.
rossi46audi zegt
@martinus: middenmotor is beter dan volledig achterin
rufctr01 zegt
@rossi46audi: mee eens, toch ga ik voor de 993 Turbo. Een betere alledaagse auto!
roppp zegt
@marussia: dit is een lastige. Dit is de laatste echte 911 en ook meteen de allermooiste in mijn ogen. Terwijl ik verder niets met Porsche heb, zou ik toch voor de…………
hokeej zegt
De 993, dit was toen ik 10 was mijn eerste super car ervaring!
henkhupelschoten zegt
Ferrari natuurlijk. Mocht de keuze groter zijn uit deze tijd dan zou deze MB ook voor een sl70 gegaan zijn. Maar dat terzijde. 355 is wel echt geweldig!
Arnoud zegt
Nee, dit kan je niet van een autoliefhebber vragen. Dat is als een vader vragen van welk kind hij het meest houdt…
Tonnie zegt
@Original_Arnoud: toch kun je je ene kind soms beter verdragen dan de ander. Dus voor vanavond kies ik de ferrari.
addiction4cars zegt
Die 993 vind ik sowieso al de mooiste porsche dus die keus is al snel gemaakt
w0o0dy zegt
Tja, de f355 klinkt veel beter, vind ik mooier en het Is geen familie van die lelijke walvissen (Cayenne en Panamera).. No contest dus wat mij betreft.
thejerk zegt
Hier zou ik slapeloze nachten van hebben als ik de keuze echt zou moeten maken.
De laatste echte 911 of de laatste mooie MR Ferrari.
Ik ga toch voor de 993, makkelijk kiezen als.het toch niets kost.
paganizonda760nc zegt
Ferrari F355. Wat blijft dat een bloedmooie auto zeg. Graag eentje in het blauw met beige interieur.
elias zegt
Zeer moeilijke keuze…
hokeej zegt
De 993, toen ik 10 was reed ik als kleine jongen mee in een zwarte 993 turbo van een familielid op de Belgische B-wegen, geweldig!
ej20g zegt
Makkelijke keuze. Howel ik fan ben van de F355, blijft dat een Ferrari. En Ferrari is overgewaardeerd. Dat wil zeggen dat ik liever de 911 pak, vooral ook omdat de 993, in mijn ogen, de mooiste 911 ooit is met een prachtig rauw geluid.
biohazardracer zegt
De porger natuurlijk!!!
alfablog zegt
355, geen enkele twijfel.
Dutchdriftking zegt
Hoewel de F355 in mijn ogen een van de mooiste Ferrari`s is, (het is gewoon de auto waar je aan denkt als je Ferrari hoort) geniet de 993 toch mijn voorkeur. Niet omdat het de laatste luchtgekoelde is, maar gewoon omdat alles klopt aan de auto. Iedere lijn, ieder detail, dik zonder overdreven te zijn. Helemaal goed. Al is de 964 ook heerlijk.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: 930 3.0 tegen 308i: de Porsche. 930 3.3 tegen 328: de Porsche. 965 tegen 348: de Porsche.
Maar de F355 is dermate perfect… Toch de Fezza…
gforce zegt
Mooi eigenlijk hoe simpel beide ontwerpen zijn als je ’t vergelijkt met de Ferrari’s en Porsches van nu. Ik zou uiteindelijk voor de porsche gaan… Perfecte 911, omdat hij nog vrij modern is maar nog niet de magie van het origineel kwijt is, snel is, en prachtig om te zien en te horen is. Die F355 is trouwens ook heerlijk breed in t echt.
mercedesbenz63 zegt
Toch de Ferrari voor mij! Heerlijk dit autoblog willen jullie wat meer ouderee en keuze vragen doen?
trolle zegt
De 355,het geluid alleen al…
retsok zegt
De 355, maar een 348 vind ik nog mooier!
alfablog zegt
@retsok: dan heb je geluk, die zijn goedkoper..
Forza zegt
@alfablog: vraag is alleen hoe lang nog…
mrvporsche zegt
De F355. Mijn oom heeft er één en heb een paar keer mee gereden. Zelf ook nog een keer gereden. Echt autorijden met een handbak en zo’n geluid. Heerlijk.
ghost zegt
F355, die wagen met Xenia Onatobb (famke Jansen) erin in GoldenEye rockte hard!
gtwillem zegt
@ghost: Xenia Sergevna Onatopp. In een F355 GTS. No way dat die toen al antieke DB5 dat kon bijhouden….
Mercbenz zegt
Mag ik eerst proefrijden? :-) Moeilijk dit…
gtwillem zegt
Ik ben een groot Porsche liefhebber. Porsches zijn gewoon de beste auto’s. Ze scoren op alle fronten erg goed. Dus het zou logisch zijn om voor de 993 Turbo te kiezen. De laatste luchtgekoelde Porsche 911 Turbo. Ziet er briljant uit. Check die spoiler! Maar toch…
De F355 is de laatste écht mooie Ferrari. De V8 is episch. Het interieur is oké. De prestaties navenant, wang 380pk.
Dus mijn keuze zou zijn: de Ferrari F355 berlinetta. Zo’n beeldschone auto. En ondanks dat de handbak nogal ‘hakerig’ is: wat een auto. Bij elke snelheid heb je het gevoel iets bijzonders te rijden. En de flatplane crank V8 is een lust voor het oog en oor.
Kortom, de Ferrari. Gek genoeg. Ben helemaal geen Ferrari aanhanger, maar de F355 is perfect. En de 993 Turbo is dat niet. ‘Laatste echte 911 Turbo blablablabla….’. Dames en heren: een luchtgekoelde 911 is een ramp. Files? Zet je Porker maar aan de kant. Sowieso dat ie overhit. Het interieur komt uit de jaren ’70. Krap ook. Daarbij staan de pedalen nogal raar en zijn ze nu gewoonweg te duur. Als het een keuze was tussen de 996 Turbo en de 360 Modena ging ik direct voor de Zuffenhauser. Maar de 355 is beeldschoon en de 993 Turbo is een archeologisch museum op wielen. Dus de Ferrari…! Iemand interesse in een Impreza?
toeter11 zegt
@gtwillem: Hoe bedoel je met oververhitting?
dirkiii zegt
@toeter11: om te koelen moet je rijden
toeter11 zegt
@dirkiii: Wat je nou zegt klopt
niet, want dat betekend dat elke kever en elke Porsche ooit gemaakt dat niet kan. Er zit een grote fan op de motor die koelt…
agera zegt
@gtwillem: ik ben het grotendeels met je eens, behalve over dat het de laatste mooie Ferrari is.
Zo’n 599, F12 Berlinetta of 458 is toch ook niet te versmaden!
StijnB zegt
@gtwillem:
Meestal ben ik het met je eens maar hier sla je de bal toch deftig mis…
Oververhitting bij een 993? Nooit van gehoord en zelf ook nooit meegemaakt in 15 jaar…
Archeologisch museum? Bi-turbo, 4WD met visco, OBDII en een lagere uitstoot dan een middenklasser uit die tijd. Laat ons ook de schitterende ‘big reds’ remmen niet vergeten die de wagen in 2,6s van 100km/u lieten stilstaan. Onder zijn klassiek kleedje was de 993 Turbo de concurrentie lichtjaren voor. Ook qua prestaties, uit testen uit die tijd komen we tot 4,5s naar 100km/u en 22s op de kilometer uit stilstand. Nog steeds schitterende prestaties voor een handbak met 408pk…
gtwillem zegt
@StijnB: de 993 heeft een grote schare fans, maar ik ben daar niet een van.
Persoonlijk vind ik dat Porsche nét iets te lang is doorgegaan met de ‘oude’ 911’s (rechtopstaande ruit, hangende pedalen, verouderd interieur, luchtkoeling, krappe zitpositie). Vandaar mijn opmerking. Maar dat het goede auto’s zijn, staat buiten kijf. De remmen zijn uitstekend evenals de acceleratie.
Maar als ik mocht kiezen tussen een 996 Turbo of 993 Turbo: sowieso de 996. Maar ik ben een van de weinigen die de 996 mooier vind dan de 993.
StijnB zegt
@gtwillem:
Inderdaad, ik zeg niet dat de 993 gebrekenvrij is maar je argumentatie was wat zwakjes en op dubieuze feiten gebaseerd. Bovendien is de zitpositie in een 355 ook helemaal Ferrari oude stempel met stuur dat te vlak staat en waarbij je best lange armen maar korte benen dient te hebben…
gtwillem zegt
@StijnB: het is mijn mening. Er wordt gevraagd welke ik liever zou hebben. Een van de mooiste moderne Ferrari’s of een 993, de laatste luchtgekoelde Porsche. Nogmaals, ik ben meer een Porsche fan. Ik heb niet zoveel met Ferrari, maar de 355 is een plaatje, en de 993 vind ik minder mooi. Daarbij is het antieke van de 993 wat bij velen zo populair is, voor mij wat te ouderwets. Dat de prestaties beter zijn, maakt mij niet uit. Beide zijn snel zat. Dus als ik mocht kiezen (en dat mag van AB!) zou ik gaan voor de Ferrari.
StijnB zegt
@gtwillem:
Tuurlijk, dat is je goed recht. En de 355 is een pareltje, ik zou ook twijfelen welke te kiezen…
parker zegt
@gtwillem: 100% met je eens, al die elkaar na-kakelende zelfbenoemde experts die watergekoelde 911’s verketteren omdat het dan lijkt alsof ze er verstand van hebben: quatsch! Het wordt zwaar overgewaardeerd, die prehistorische luchtkoeling. Een jaren ’80 911 vind ik de laatste charmante omdat techniek en uiterlijk nog met elkaar in overeestemming zijn. Alles daarna tot aan de watercooled zou ik overslaan.
bofkont zegt
@gtwillem: Onzin dat een luchtgekoelde 911 standaard overhit raakt in de file, dan moet het wel heel erg warm zijn, daarbij een 355 bak hakerig? zelf gereden ? of zijn dat weer internet weetjes van horen zeggen?
gtwillem zegt
@bofkont: Hallo Bofkont. Bedankt voor je reactie. Ik zie dat je veel vragen hebt. Ik zal mij best doen deze voor je te beantwoorden.
Een file van 3km rijden moet geen probleem zijn. Maar als je langere stukken flink door hebt gereden, en je komt in een file te staan, zoek je liever even een tankstation op. Zelf niet mee gemaakt, mijn vader wel (heeft een 964 gehad). Ook door enkele Porsche rijders beaamd.
Wat betreft de F1 bak van de Ferrari’s: dat is algemeen bekend. De sequentiële bakken waren niet ideaal. Ik heb zelf gewerkt bij een bedrijf waar we Maserati en Ferrari verkochten en in onderhoud hadden, en daar heb ik de ervaring zelf opgedaan.
Ik hoop dat ik je vele vragen voldoende heb beantwoord. Ik probeer over het algemeen mijn mening zoveel mogelijk te onderbouwen. Dit kan zijn met feiten of eigen ervaringen. Dus hopelijk is deze uitleg voldoende ;-).
bofkont zegt
@gtwillem: Ja goed onderbouwd. doe je goed :)
Ik heb een goede kameraad met ene 911 cabrio van 1984 waar ik zelf ook nog wel eens in stuur, ook met bloedhete dagen geregeld onderweg maar nooit hoog oplopende meegemaakt eigenlijk.
spykerboy zegt
Makkelijk, mn favo auto ooit uiteraard, de F355. Graag wel als GTS en met de F1 bak er in ??
gtwillem zegt
@spykerboy: zónder de F1 bak, graag… De F355, 360 Modena en F430 hadden nog de vreselijk slome gerobotiseerde handbak. En een optie voor een échte handbak. Dus altijd de handbak, alstublieft.
nord zegt
@gtwillem: nee verkeerd, net zoals zoveel ferrari’s moet je juist de laatst mogelijk gebouwde hebben, die zijn uitgekristalliseerd en het betrouwbaarst. En dat geldt in zeerzekere mate voor deze storingsgevoelige en dure 40 klepper.
gtwillem zegt
@nord: dat je de laatste uit de serie moet hebben, is evident. Geldt voor bijna alle auto’s. Maar dan nog zou ik altijd gaan voor de handbak.
spykerboy zegt
@gtwillem: ik laat lekker de handbak staan, geef mij maar de slome f1 bak, zal ik meer lol mee hebben dan een handbak, sws elke auto die met beide opties geleverd is, zou ik met flippers nemen… (Ben geen handbak fan zelf)
maseratizzzzzzzz zegt
355, 911 turbo’s klinken te soft.
madvillain zegt
Tja, kiezen tussen 2 is makkelijk, maar wat wil je er mee? Rijden of kijken? De onderhoudskosten van een F355 zijn tegen het absurde aan (voor veel motorisch onderhoud moet het complete subframe met blok eruit), maar hij is wel mooi. Desondanks niet mijn favoriete Ferrari.
De Porsche is wat dat betreft goedkoper om te rijden, maar ik ben geen fan van de 993. De 964 Turbo vind ik dan weer stukken mooier.
Oftewel: ik kies ze geen van beiden.
Kvgorp zegt
Owww moeilijk! Ik ben geen Porsche man maar als ik een Porsche zou willen dan de 964 turbo. Puur vanwege. Bad boys. Die Ferarri is zo van look at me! Dat wil je ook niet altijd als je gewoon ff lekker een stukje wil hoeken. Damn ik weet het echt niet.
bazzelijn zegt
@Ford : Neen, als we kunnen kiezen tussen een F355 en een 993 Turbo dan wil ik geen Mondeo.
TimD zegt
Het leek zo’n makkelijke keuze, maar jeej! 4.7 seconde waren destijds mega tijden, zelfs voor nu nog pittig, met pijn in mijn buik kies ik voor de 993, Ferrari is gewoon mooi en het geluid ook… Maar de Porsche past toch beter bij mij
berlinetta zegt
Berlinetta kiest voor de berlinetta. Period. Maar ik snap de fans van de 911 ook hoor. Beide fantastische auto’s.
str8six zegt
Zonder twijfel de 993, prachtig model! Ik krijg bij Ferrari’s van een jaar of 20 oud altijd een beetje het gevoel dat de berijders een beetje “badge-ridders” zijn. Of dat terecht is laat ik in het midden. ?
Rob zegt
Laat we het eens anders benaderen: welke film was beter?
Ferrari F355: James Bond, GoldenEye, Pierce Brosnan, Famke Janssen, achtervolging met wulpse dames en een antieke Aston en kwa muziek Tina Turner….
https://www.youtube.com/watch?v=ACwkQP6q1QQ
https://www.youtube.com/watch?v=mOgFS6AYoVc
Porsche Turbo: Bad Boys, Will Smith, Martin Lawrence, actiescène tegen een Cobra met schreeuwende mannen en een bad guy en kwa muziek Inner Circle….
https://www.youtube.com/watch?v=hAUbdHw8QG4
https://www.youtube.com/watch?v=Zd68AthoNIw
Dan is toch de Ferrari de winnaar wat mij betreft ;-)
Kvgorp zegt
@Rob:
Bad Boys!!!
Arnoud zegt
@Rob:
De 911 uit Bad Boys was een 964 Turbo 3.6
gtwillem zegt
@Original_Arnoud: 965 Turbo 3.6 ;-).
Arnoud zegt
@gtwillem:
Nee hoor, dat is een veel gemaakte fout. De 965 was een prototype bedoeld om de 959 op te volgen. Maar dat project werd geaborteerd.
gtwillem zegt
@Original_Arnoud: Thanks. Leuk om weten. Bij de club refereren ze zelf namelijk aan 965 ;-).
gtwillem zegt
@Original_Arnoud: even opgezocht. De 959 zou een 965 als opvolger krijgen, daardoor zou er ook geen 964 Turbo komen. Dat project ging niet door zoals je zelf aangeeft. Maar het project 965 werd omgezet in een turbo versie op basis van de 964, en de 965 was dus wel degelijk de 964 Turbo. Althans, dat is wat ik gevonden heb. Van het weekend maar even de Porsche Bijbel (bestaat echt!) raadplegen ;-)
Arnoud zegt
@gtwillem:
Stuur even een berichtje voor de titel van die Porsche Bijbel! Ik ben altijd geïnteresseerd in meer kennis over het merk Porsche.
Rob zegt
@Original_Arnoud:
Is dat zo ja?
Nou, bedankt hè, daar gaat mijn hele vergelijking…. ;-)
Kvgorp zegt
@Rob: yup het is echt een 964 turbo. Ongeveer 1500 van gemaakt alleen in 1993 en 1994 succes me zoeken van een mooie in zwart met zwart leer interieur.
Dan nog die velgen er onder en een oud Frans.. (waarom eigenlijk) kenteken er op…
offroad zegt
@Rob:
Het mooiste van de F355 uit die Bond clip is dat het interieur kan switchen tussen zwart en beige.
bofkont zegt
@Rob: haha geweldige scene DB5 vs 355, maar ook dikke onzin, een DB5 is een zwabberbak bij uitstek.
hugoe zegt
Dat is niet moeilijk, 911 fans zullen me wel niet begrijpen maar ik zie hier gewoon één van de gaafste Ferrari’s tegenover weer een 911 staan. Graag één in het donkerblauw zonder F1 paddles, maar met metaal (Y)
derkvankappel zegt
Zonder enige twijfel de 993!
jaapiyo zegt
Nee joh, simpel, de F355.
De 993 Turbo was de eerste waarbij de Turbo niet meer de 911 was die je moest hebben. AWD en daardoor te zwaar en te saai.
De F355 daarentegen is prachtig, zeker als GTB. Het interieur is wel een beetje verouderd maar ach…met de gated shifter neem ik dat wel voor lief (niet die gare F1 bak natuurlijk!)
paulaner zegt
@jaapiyo: Hoewel een der laatste echt mooie ferrari’s ga ik toch voor de Turbooow. Daarnaast mag dan de 360CS :D
rossi46audi zegt
Tja moeilijk. Een veredelde fiat of een veredelde kever. Hoewel ik totaal geen porsche fan ben zal het toch die worden. Iets met luchtgekoelde boxer en laatste.
stradale888 zegt
@rossi46audi: Goed gemotiveerd, zeg. We hebben met een kenner van doen.
rossi46audi zegt
@stradale888: thnx. Blij eindelijk een kenner genoemt te worden
norge zegt
PatatjeSpeciaal of alleen mayonaise……Speciaal dus ….(F355)
mashell zegt
De F355, een van de meest gelukte facelifts ooit. Ik weet dat de 993 bij liefhebbers erg gewild is en de prijzen inmiddels belachelijk zijn maar toch vind ik de 993 maar een oninteressante tussenpaus tussen het hoogtepunt van de klassieke 911 (de 964) en het begin van het moderne tijdperk (996).
ericc zegt
De F355. Heb zowel met handbak als met F1-bak kunnen rijden op Spa (al een tijdje geleden) en vond die F1 best wel leuk.
Porsche is ook wel netjes maar ga toch voor de F355.
wimlex zegt
Natuurlijk de 911. Wat een beauty.
lekbak zegt
Diegene die meer oplevert in de verkoop. Zodat ik met het geld zo’n leuke sklasse cabrio kan kopen, die ouwe natuurlijk.
ko3n zegt
Niet echt een brijnbreker voor mij. Zonder twijfel de 911
vondudenstein zegt
F355 all the way. Het is vast niet de beste, maar zeker de meest charmante Ferrari ooit! Maar wel heel graag in geel trouwens. Geel is zoveel beter op Ferrari’s :)
philipf zegt
F355! Wat een heerlijke bak is dat toch!
volvoturbo zegt
Lastige, maar toch de F355.
meatpuppet zegt
Porsche
clarkson zegt
Naar mijn mening is de porsche 993 tijdlozer dan de ferrari 355. Sorry ferrari!
CasperH zegt
Dit verwacht misschien niemand, maar ik zou voor de Ferrari F355 gaan. Omdat ik dat de mooiste Ferrari ooit vindt en de 993 nét iets mooier is in andere smaakjes dan de Turbo naar mijn bescheiden mening.
Author zegt
@CasperH: Is je account gehackt?
CasperH zegt
@mauritsh: ja. Ik was klaar met dat VAGinaaltje, het werd tijd dat mensen MIJN stem weer eens hoorden. Z’n account was net zo makkelijk te hacken als de gemiddelde VAG sleutel.
Author zegt
@CasperH: Er zijn mensen voor minder van deze site getrapt…
kennone zegt
F355 ondanks ik die 993 ook echt een plaatje vind.
hans12670 zegt
Leuke auto’s alleen jammer dat de F355 zo op de Toyota MR2 lijkt.
ozer1907 zegt
İk zou tegen elke porsche de ferrari kiezen, behalve deze porsche:)
sergio72 zegt
Ferrari F355!
fernand zegt
Totaal niet lastig.. Algemeen de 993 Turbo.. Máár als ik mocht kiezen zou ik de F355 kiezen. 993 2s hebben we nu 6 jaar in bezit en niet spannend meer, turbo zal niet zoveel spannender zijn.. Ervaring met een Ferrari lijkt me heerlijk!
Davidov zegt
Voor mij ook de 993 Turbo.
azuli zegt
LaFerrari pls:)
jorden zegt
Ze zouden zooo mooi naast elkaar staan in m’n garage *zucht* twee auto’s die mijn petrol hart gestart hebben. Als ik moest kiezen? Ferrari. Ben namelijk groot liefhebber van de 993 types ZONDER spoiler. Die gladde kont is ongeëvenaard. Dit gaat raar klinken, ik stop over mijn 993 billen fascinatie.
Hupke zegt
Geen van beiden als ik het zelf moet betalen. De porsche is sowieso een betere investering met minder miserie.
Maar de f355 is de laatste mooie ferrari, en ook wel een van de enige ferrari’s die ik wel zou willen bezitten.
kwizmeister zegt
Allebei auto’s met karakter. Voor mij een makkelijke keuze puur omdat ik liefde heb italiaanse spullen.
Ik kies de Ferrari, dit is ‘het’ model die de mogelijkheid gaf om flippers achter je stuurwiel te hebben. Dit is een hit geworden onder de supercars van tegenwoordig. Al was de F355 niet een hit omdat het niet de allure had als z’n oudere broertjes, de F40/F50. Daarom zou ik nog twijfelen tussen de F355 en de 993.