Dit Nederlandse autobedrijf heeft niet één, maar twee Renault 5 GT Turbo’s in de aanbieding.
Als er één merk is dat weet hoe ze een hot hatch moeten bouwen dan is het Renault wel. Dat maakt het extra jammer dat ze ermee gestopt zijn. Maar gelukkig zijn er nog genoeg gave hot hatches uit het verleden van Renault. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Renault 5 GT Turbo?
Dit is geen auto die je zomaar bij ieder willekeurig autobedrijf tegenkomt, maar Hoog Selections in Katwijk heeft er gewoon twee staan. Het gaat om een blauw en een rood exemplaar, beide daterend uit 1988.
Dat laatste betekent dat het om een faceliftmodel gaat, beter bekend als de Phase 2. Deze kun je herkennen aan een aantal subtiel uiterlijke kenmerken, zoals het logo wat rechts in de grille zit in plaats van het midden en de GT Turbo-stickers. De Phase 2 heeft bovendien rondom meegespoten bumpers, waar dit bij de Phase 1 allemaal nog grijs plastic was.
Deze auto dateert uit de tijd dat je nog apetrots was op een turbo. Waar de normale R5 niet verder dan 75 pk kwam, tilde de Garrett-turbo het vermogen naar 115 pk. Met de Phase 1 kwam daar nog iets bij en leverde de 1.4 een royale 120 pk. Let wel: op een gewicht van slechts 850 kg.
Dat Hoog Selections twee exemplaren heeft staan is overigens geen toeval. Deze auto’s zijn namelijk afkomstig van dezelfde eigenaar, een Belgische verzamelaar. Die heeft er goed voor gezorgd, want de auto’s zien er piekfijn uit. Er staan in beide gevallen ook nog maar weinig kilometers op: het rode exemplaar heeft 22.353 km gelopen en de blauwe zelfs maar 8.003 km.
Welke van de twee zouden jullie mee naar huis willen nemen? Laat het vooral even weten in de reacties. Qua prijs maakt het niet uit, want beide auto’s staan te koop voor €39.950.
michelschouten zegt
De blauwe, mooiere velgen naar mijn mening
escort77 zegt
Die velgen komen van een Clio 16v toch?
michelschouten zegt
Ja volgens mij wel idd
vopo zegt
Voor mij de rode maar dan wel graag met de velgen van de blauwe.
maotje zegt
Alle 2 niet. Voor 40 k is mooier spul te koop.
Mathis zegt
De blauwe omda de achterlichten er meer uitkomen
tenaci zegt
Allez les blues!
ouwedibbes83 zegt
De blauwe, daar komt de kont iets mooier uit. Velgen zijn ook meer mijn smaak. Die enorme TURBO sticker op de achterruit zou ik er ook wel op willen, dat is goed fout!
Zijn er bij de blauwe nog motorische aanpassingen gedaan, daar lijkt niet alles meer origineel onder de kap.
kniesoor zegt
#teamBlauw
densk zegt
De blauwe graag. Al is het alleen al omdat de velgen die eronder zitten hele mooie herinneringen oproepen. Ik heb bijna 10 jaar veel fun gehad met de auto waarop ze destijds origineel geleverd werden.
Good old times…
ghengiskhan zegt
De blauwe, want met precies zo’n exemplaar heb ik destijds, 3 maanden na het behalen van mijn rijbewijs, voor het eerst de 200 km/u aangetikt. Nostalgie.
En een week later was de turbo aan gort.
rendomjoeser zegt
De blauwe! Of nee, toch die rode! Nee de blauwe.
Of toch de rode?
Niet te doen dit.
stefanvts16v zegt
Doe maar de nieuwe Renault 5, in het geel a.u.b.
mc96 zegt
Persoolijk vind ik de phase 1 mooier dan de phase 2. En dan in het wit graag. Die R5 GT was destijds trouwens een serieus snelle auto (7,4 seconden naar de 100).
sanderz28 zegt
Rood
Robert zegt
#teamblauw
Maar eigenlijk wat @maotje zegt: voor 40k is er ook leuker spul te koop. Zo’n R5 Turbo is heel leuk, maar niet meer voor dit soort bedragen.
guus1975 zegt
De rode graag !
Dutchdriftking zegt
Net als de rest, de kleur maakt niet uit, als hij maar op die Clio 16V wielen staat.
Joost zegt
Alletwee leuk, maar voor dat geld liever de opvolger in het blauw met gouden velgen
Pallas zegt
De rode voor mij vanwege de kilometerstand, bij le bleu zou ik mij steeds schuldig voelen om er meer kilometers op te zetten.
michiel_vandelft zegt
Ik weet nog dat je hiermee de dikke Mercedes en BMW’s uit de tijd helemaal het snot voor ogen reed. Mooie tijden waren dat!!
mashell zegt
Team rood kiest de rode!