Een Nederlandse dealer heeft zowel een Project 7 als een Project 8 staan, met een vergelijkbaar prijskaartje. Welke wordt het?
Misschien komt er nog een wederopstanding, maar op dit moment is Jaguar gewoon dood aan het bloeden. Dat is eeuwig zonde, want het merk heeft door de jaren heen talloze gave auto’s gebouwd. En daarvoor hoeven we helemaal niet ver terug in het verleden.
Nog niet zo heel lang geleden kwamen ze bijvoorbeeld met de Project 7 en de Project 8. Beide zeer bijzondere en tevens zeldzame auto’s. In Nederland zie je ze vrijwel nooit, maar een dealer in Oosterhout heeft er nu van allebei eentje staan. En de prijs is redelijk vergelijkbaar. Dat vraagt dus om een ‘Kies maar’-artikel!
Project 7
We zullen ze even één voor één aan jullie voorstellen, te beginnen met de F-Type Project 7. Deze auto was een hommage aan de D-Type, met de kenmerkende ‘bult’ (sorry, we weten even geen mooier woord) achter de bestuurder.
De Project 7 is eigenlijk ontworpen als een auto zonder dak en de voorruit is ook lager dan die van een normale F-Type. Toch heeft de Project 7 wel degelijk een dakje, al vergt het opzetten daarvan wel wat kampeerervaring.
Met 550 pk was de F-Type V8 al niet krap bemeten qua vermogen, maar de Project 7 doet er nog een schepje bovenop. Deze heeft 575 pk, terwijl de auto tegelijkertijd 85 kg lichter is dan een reguliere F-Type Roadster.
Dit exemplaar is uitgevoerd in een zeer toepasselijke kleur: British Racing Green. De auto komt van de eerste eigenaar, die de auto waarschijnlijk vooral zag als investering. De teller staat namelijk op 63 km.
Project 8
In 2017 kwam Jaguar wederom met een special edition: de XE SV Project 8. Aangezien er geen reguliere performance variant was van de XE, is het verschil met de standaard XE enorm. De Project 8 is voorzien van een mokerdikke carbon widebody en een grote taartschep achterop.
Bovendien ligt er onder de motorkap een dikke supercharged V8 met 600 pk, waarmee het de krachtigste Jaguar ooit is. Optioneel was de auto ook zonder achterbank leverbaar, maar gelukkig heeft dit exemplaar dat wel. Een sedan zonder achterbank is immers een beetje een raar idee.
Zo’n hardcore sportsedan hoort een fel kleurtje te hebben en dit exemplaar is dan ook uitgevoerd in Velocity Orange. Net als de Project 7 heeft ook deze auto nog maar weinig kilometers op de teller, namelijk 3.764.
Dan nu de prijskaartjes. Zowel de Project 7 als de Project 8 staat te koop bij Terlouw in Oosterhout, die er respectievelijk €249.995 en €229.995 voor wil hebben. De Project 8 is dus ietsje goedkoper, maar deze auto ook net iets minder zeldzaam (300 stuks vs. 250 stuks).
Enfin, die 20k meer of minder maakt in dit geval niet zoveel uit, dus zeg het maar: wordt het de Project 7 of toch de Project 8?
David1604 zegt
7, makkelijke keuze.
Autofanaat1990 zegt
Project 8 voor mij, van die 2 verschillende ‘bulten’ op de 7 slaat mijn OCD op tilt. Ik snap waarom hommage aan een D-type, maar voor mijn gevoel klopt het design niet. Die moeten gelijk aan elkaar zijn.
potver7 zegt
None of the above.
Supertof als iemand anders zo’n auto koopt en ermee gaat rijden, ik kijk (en luister) graag. Maar voor mij is dit veel te hardcore.
brammetjedeb zegt
Ik zat al op de fiets, maar is Oosterhout in Gelderland…
ttr6 zegt
Geen van beiden, ik pas. Gewoon een F type?Graag!
PunicaOase zegt
Project 8, wil namelijk ook altijd wat mee kunnen nemen. Sticker van die Jaguar op de flank zou ik eraf halen..
kennone zegt
De 7 graag om naar te kijken. Met mijn 2 meter zit ik hier echt voor geen meter in helaas.
ejterlouw zegt
Wij zijn op allebei supertrots! Wat een machtige machines.
William zegt
Als Jaguar niet zoveel tijd en geld had verprutst aan dit soort projecten en de F1 had het bedrijf er nu veel beter voorgestaan.
escort77 zegt
Die project 7 is wmb iets te geforceerd “retro” gemaakt, past niet bij het model en het interieur wat enigszins gedateerd is zonder klassiek te zijn.
De project 8 is overdreven schreeuwerig, heeft de auto helemaal niet nodig. Kan prima in het donkergroen of blauw, gekke spoiler eraf en je houdt een gedistingeerde en snelle auto over, past veel beter bij het merk en dit model.
ouwedibbes83 zegt
Mooi verwoord, beide komen niet zo lekker uit de verf. Als je de kleuren zou omdraaien, BRG op de XE en dat oranje op de F-type gaat t al een stapje in de goeie richting.
dracae zegt
8, maar dan zonder die spoiler. Eigenlijk moeten die stikkers er ook af..maar stiekem vind ik ze nog wel leuk.