![Kies maar: deze Kever of een C63 AMG*](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/volkswagen-kever-veiling-seinfeld.jpg)
U begrijpt waar dit naartoe gaat.
Voor zover we hebben kunnen nagaan, moet dit de meest waardevolle VW Kever ooit ever ter wereld zijn. Het is één van de pareltjes uit de Seinfeld-collectie, die onlangs onder de hamer ging. De estimates lagen tussen 35.000 en 55.000 USD. Op zich redelijk, ware het niet dat deze klassieker een veelvoud van dat bedrag opbracht.
Nog effe wat bonusinfo, dat praat makkelijker en het bouwt de spanning zo leuk op. Deze Kever is één van de laatste exemplaren met de originele 36 pk-motor. De auto is altijd piekfijn onderhouden en heeft slechts 15.500 mijl op de klok staan. Verder is dit ongerestaureerde exemplaar volledig origineel.
Dat heeft gevolgen voor de prijs, want de Kever uit 1960 is afgehamerd op een bijna ridicule 121.000 dollar. Omgerekend naar euro’s op basis van de huidige wisselkoers, komen we uit op een bedrag van bijna 109.000 euro. Dan dient zich automatisch de vraag aan wat je voor dat bedrag nog meer kunt kopen. Niet dat het relevant is, maar het is wel leuk.
Wij kwamen uit op de Mercedes C63 AMG à 105.000 euro. Helaas zonder die dikke 6.2-liter V8 (supermegatriorijtest), maar nog steeds een bruut van een auto. Jullie nog ideetjes of suggesties? Wie ruim een ton voor de Kever neer zou tellen, mag zich uiteraard ook gewoon melden in de comments.
Dank voor het tippen Ramon!
Kevertje is waarschijnlijk wel een iets betere investering dan die Mercedes.
@sunder94: De waardes van Kevertjes vallen best mee. Vandaar ook de lagere verwachte opbrengst van dit exemplaar. Dat hij uiteindelijk zo veel opbracht is gewoon gekkenwerk. Iets met lage kilometerstand en beroemde vorige eigenaar. Als Seinfeld niet de eigenaar was, kocht je hem hooguit voor 50.000.
@viezefreddyw: Voor dit geld verwacht je minstens een heel erg fraai T1 Samba of een Hebmüller.
Met zo weinig kilometers op de klok is rijden bijna jammer. Maar juist het rijden in een oude wagen is juist zo leuk. Daarom liever een wat goedkoper exemplaar met wat meer kilometers op de klok. Daar geniet je veel meer van…
@bugboy: En zo is het. Met klassiekers moet je rijden, een meer gebruikt exemplaar is veel leuker dan een nieuwe als deze.
@sunder94: tenzij je hem direct na aankoop 50 jaar geprepareerd wegzet
@sunder94: Zeker waar en Herbie deed het nog beter dan deze http://blog.hemmings.com/index.php/2015/04/21/1963-volkswagen-herbie-beetle-sells-for-126500-setting-auction-record/
10 fiat panda’s
Het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken, maar met importkosten en BPM komt deze Aston Martin Rapide (15k km) op ongeveer hetzelfde bedrag uit: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=283675375
@ferrari250gto: kevergrap incoming
Dan toch liever deze gerestaureerde E-type.
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=285450523
Voor minder dan een ton koop je ook een Honda NSX of Porsche 911 – 993. Iets heel anders, maar ook heel leuk. En die nemen nu ook in waarde toe.
Als ik eerlijk ben, zou ik natuurlijk veel liever een basic seat mii willen!
Meer foto’s van dit pareltje op: http://www.goodingco.com/vehicle/1960-volkswagen-beetle. Veel te veel geld voor betaald, maar wel een erg fraai ongerestaureerd exemplaar.
Deze bril ziet er ook erg netjes uit (al vind ik de kleur wat dubieus) en heeft $63.800 opgeleverd: http://www.goodingco.com/vehicle/1951-volkswagen-beetle/
Doe mij de kever maar, of een VW T1 Samba!?
Desnoods een Daihatsu Cuore, ik heb hélemaal niets met kevers…
@Senne: Geluid van de lucht-gekoelde boxer heeft toch wel z’n charme, of dat ook niet ?
@dawwg: Jawel, maar dan wel een 6-cilinder.
Alleen zijn die alleen in de “duurdere” Kevers geleverd.
Doe mij deze maar
![](https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/49/64/4c/49644c4fbff3b77797e6b02c43e4d43a.jpg)
Kost hetzelfde denk ik..
@norge: pr0n waarschuwing ontbreekt ! Hebbuh, hebbuh. hebbuh…
Koop een oude kever voor een paar ruggen, knap hem zelf op, dan kost het maar een fractie van dit en je hebt wat te doen.
Ford escort RS2000? Of in mijn geval een Mercedes 280SE 3.5 Cabrio voor dit schitterend weer!
@henkhupelschoten: altijd eerst eens kijken of jij niet toevallig al met die suggestie bent gekomen.
De w112 voor mij graag. Genoeg vermogen om te cruisen en de heerlijke soepele loop van lijnmotor met zes pitten. Net ff wat dikker bekleed met leer en hout dan de 111 en aangekleed met wat meer glimmertjes. Het gebrek aan V8 neem ik dan wel voor lief.
Nu nog een goed exemplaar vinden voor dit magere budget.
Ik kocht mij wel gewone normale kever hier. Kocht mij wel een c klasse amg met de 6.2 v8. En dan houd je ook nog geld over om in de amg te rijden.
Als ik alleen tussen de Mercedes of Kever kon kiezen zou ik sowieso de Kever kiezen!
Ik heb er zelfs nooit eentje gehad.
Ik vind ze niet prettig rijden, niet fijn schakelen, slechte remmen hebben (de trommel versies zoals deze zeker) ze maken herrie zuipen, benzine zijn krap van binnen en hebben geen verwarming.
Dan zit er geen gang in en zijn er 18 miljoen exemplaren van gebouwd dus kan een kever doodeenvoudig niet schaars zijn als klassieker
Oke Oke zoals al zijn tijdgenoten, kocht je zo’n ding, reed er mee, gooide hem weg en kocht weer een andere maar toch, ik heb de aantrekkingskracht noooit begrepen; voor minder kocht je destijds iets afgetrapts zesdehands Italiaans, Frans of Brits.
Zo ben ik met menig pareltje thuis gekomen als de Autobianchi A 112, Alfa Giulia, Lancia Fulvia sedan (wat een lelijke bak was dat, maar het reed echt fantastisch) Renault 16’s bij de vleet Renultjes 4, de GS van Citroën en Mini’s heel veel Mini;s met als kers op de taart de Innocenti Cooper één van de grootste spijtoptanten van verkoop ooit door mezelf.
shit, ik kocht zelfs ooit een Jaguar XJ 6 Saloon voor tweehonderd piek die nog reed ook!
Om over Dirrek de Datsun van vier tientjes maar te zwijgen. die heeft een vriend door een dubbelsteens bakstenen muur gereden en zo is Dirrekie aan zijn eind gekomen !
@desjonnies: wat een geweldige auto’s heb jij kunnen rijden. Helaas heb je voor bijna alle genoemde auto’s tegenwoordig een behoorlijke portemonnee nodig, als je ze al kunt vinden.
Je vriend heeft het overleefd? Japans blik was destijds ook echt dat natuurlijk…
@desjonnies: niet schaars als klassieker… Zoek maar eens een nette 60’er of ouder… En dan nog een met een ragtop dakje, veel succes. Ze worden schaarser hoor.
Voor dit geld is er eigenlijk maar één auto die ik zou willen. De bloedmooie w112 van Mercedes-Benz. Echter zou ik het geld momenteel in een mooi gelijnde luxe motor steken. Dankzij de crisis zijn ze eindelijk betaalbaar geworden om op te wonen. Met een beetje mazzel inclusief garage om een mooie klassieker te stallen.
Kever, dat 36 pk blok is geweldig. Koppel rijk, snel en zuinig(uiteraard naar z’n tijd plaatsen)
@toeter11:
Eigenlijk was de kever begin zestiger jaren al verouderd, ik geef u twee voorbeelden :
http://www.allsportauto.com/photoautre/renault/4/1963_renault_4_15_m.jpg
@toeter11:
http://www.gatsbyonline.com/Users/8/Images/ANTIMYTHES/1962.jpg
Want de ene werd vooral gekocht door jonge gezinnetjes die hun eerste autootje kochten, en deze nederige Franse alleskunner kochten; de tweede was een heuse rally en race wagen in spé en kon qua rij-eigenschappen eigenlijk veel meer dan alles wat er te koop was, voor Kever geld !
@desjonnies: en beide roesten onder je kont vandaan, en de kever niet bovendien was de kever betrouwbaar.
@toeter11:
Bull shit.
Ene Vege motoren uit Spijkenisse heeft een imperium weten op te bouwen door luchtgekoelde VW motoren en masse te reviseren en als ruilmotoren overal in Europa te verkopen ! Veel kleppen braken af en vlogen door de zuiger heen.
Dat kleine roestende Renaultje, dat had een onverwoestbaar motortje en je hebt gelijk, van die Renaults was het plaatwerk dramatisch maar een MIni viel 100% mee, was beter dan een Kever.
Alleen omdat IEDEREEN een Kever had leek de wagen onverwoestbaar, niets is echter minder waar !
Voor dat geld? BMW 3200 CS Bertone en wat wisselgeld.
Lijkt wel een opgeslagen 911 joh:p
Voor dat geld vul ik gewoon een garage met wat Jappen en Amerikanen:
Een Edsel Bermuda wagon voor de gezinsritten, naast een Supra (solo) en een Barracuda 440 cabrio. Om wat te noemen.
Niet eens een split window
Doe mij die Merc dan maar