Is de nieuwe Mercedes CLE beter gelukt dan de BMW 4 Serie? We zetten ze even virtueel naast elkaar om het antwoord te vinden.
Mercedes had deze week groot nieuws: een compleet nieuw model, qua naam dan. De CLE (want daar hebben we het over) is vooral een mix van de C- en E-Klasse. Niets baanbrekends dus, maar het is wel lekker dat Mercedes nog met een nieuwe coupé komt. Dat is niet meer vanzelfsprekend.
De gedoodverfde concurrent van de CLE is natuurlijk de BMW 4 Serie. Ja, de Audi A5 is er ook nog, maar die laten we even buiten beschouwing. We houden het vandaag overzichtelijk met een ouderwetse tweestrijd tussen BMW en Mercedes.
Omdat de CLE zowel de C-Klasse Coupé als de E-Klasse Coupé opvolgt is de auto wel een stukje groter dan de 4 Serie. Sterker nog: qua formaat is het meer een 8 Serie. We zeggen het er maar even bij, omdat je dit op de foto’s niet ziet.
Wat je op de foto’s wél ziet zijn de verschillen in design. Het heikele punt bij de BMW is natuurlijk het n-woord, waar we verder niet over uit zullen wijden. Er zijn echter ook wat overeenkomsten. Beide auto’s hebben bijvoorbeeld platte koplampen en dito achterlichten, die qua vorm best wel op elkaar lijken.
En profil zien we ook parallellen. Beide auto’s hebben een oplopende taillelijn. Dat oogt aan de ene kant sportief, maar daardoor zit er wel veel afstand tussen de achterruit en de achterwielen. Voor sommigen (waaronder @jaapiyo) is dit een doorn in het oog. Maar dit is dus een issue wat voor beide auto’s geldt.
Qua interieur is de CLE ‘gewoon’ een C-Klasse, dus hier geen Super- of Hyperscreen. Met de iPad op de middenconsole is het interieur wel bij de tijd, maar gelukkig is het klassieke Mercedes-gevoel niet helemaal verdwenen. De BMW 4 Serie is natuurlijk ietsje ouder en dat zie je in het interieur toch wel terug. Overigens heeft de 4 Serie inmiddels het Curved Display, maar daar hebben we nog geen foto’s van.
We houden ons verder op vlakte en laten het even aan jullie om een volledig subjectief oordeel te vellen. Dus zeg het maar: welke is er beter gelukt qua design, de Mercedes CLE of de BMW 4 Serie?
Pica zegt
Mercedes
rogerzz zegt
Heel flauw om dan alsnog A5 te zeggen, maar qua looks de A5. Ik herken binnen 0.1 seconden modellen van Audi/BMW en redelijk wat andere merken, maar bij Mercedes is het toch een erg onherkenbare blend waar alle designelementen erg op elkaar lijken. Als ik een Mercedes in de binnenspiegel zie herken ik vaak niet wat het is, ook nier qua koplampen. Dan het Mercedessen interieur, pleur er een 3x een Samsung tabletje in naast elkaar en het interieur is klaar.
En de BMW; het Stockholm effect gaat bij mij werken. Die neus is met kentekenplaat en in geheel zwart best doable. Doe dan die maar.
Edge zegt
Ik vraag me af in hoeverre deze auto’s daadwerkelijk tegen elkaar gaan concurreren. De CLE is zoals in het artikel al wordt aangehaald een flink maatje groter, en ik denk dat zich ook wel zal doorvertalen naar duurdere prijzen. Maar omdat we nog geen prijzen van de CLE weten kunnen we dat allemaal buiten beschouwing laten en gewoon kiezen voor wat we mooi vinden.
De keuze is wat mij betreft snel gemaakt: de Mercedes CLE. Natuurlijk vanwege de veel mooiere neus dan die van de BMW, maar ook en profil en van achteren vind ik de CLE een stuk knapper. Qua interieur vind ik de keuze moeilijker. Ik vind het interieur van de CLE heel fraai, maar de BMW heeft meer fysieke knoppen. Idealiter zou Mercedes die strip met aanraakgevoelige knoppen onder het scherm twee keer zo hoog maken en die onhandige touchknoppen vervangen voor gewone, ouderwetse knoppen.
Ik deel overigens de kritiek van Jaap wel. Beide auto’s zouden ervan opknappen als de ruit iets rechter door zou lopen en daarmee de afstand tussen wielkast en glas kleiner wordt. Met zoveel plaatwerk ertussen oogt het toch snel lomp en lijkt de auto hoger
Hubert zegt
Eerst de foilie van de achterraampjes verwijderen en dan mag de Mercedes hier op de oprit komen staan.
Wel grapping van het jeugdsentiment wat BMW oproept. Vroeger vele uren Bugs Bunny gekeken.
Johanneke zegt
De premium nep uitlaten bij de mercedes zijn al een reden om voor de ander te kiezen.
Edge zegt
Nep uitlaten als in meervoud, of zit er rechts wel een auspuff? Links duidelijk niet, maar rechts is vrij slecht te zien op de foto’s.
Johanneke zegt
Op foto 10 zie je de echte uitlaat onder de auto hangen.
mashell zegt
Vind ik juist maatschappelijk zinvol. Gewoon met een Dymo label writer een stickertje printen met “0800-1205”, in de uitlaten plakken en het is helemaal prima. Kunnen die rare uitlaatstaarders hun zorgwekkend gedrag zelf melden bij de GGZ.
kilum zegt
CLE all the way, deze generatie 4 is niet mijn ding. Ik ben normaal meer een BMW man dan een Mercedes man. Maar deze 4 is zeldzaam lelijk. Interieur in de Merc ziet er ook beter uit.
gregorius zegt
Het enige dat je kan zeggen is dat ontwerp tegenwoordig een stuk sneller lijkt te gaan dan vroeger.
De 4-serie-coupe is zo oud nog niet en ziet er prima uit (op die neus na dan).
Maar de CLE is nieuw en dat zie je er van af uit elke hoek. Wel is het jammer dat Mercedes altijd dat trucje doet om een C-coupe een E te laten lijken. Iets groter, paar stijl elementen van de E, maar voor de rest gewoon een C klasse. Vroeger zal t verschil wel kleiner zijn geweest dan nu: want nu heeft een A en een C ook gewoon alle luxe van binnen die vroeger alleen in hogere klassen te vinden waren.
Verder vind ik het beide onzinnige auto’s: groot van buiten, klein van binnen. Het is echt iets voor een single zonder hobbies: je kan precies je date en 2 weekend tassen meenemen, maar het lijkt niet alsof je net gescheiden bent. Je hebt echter niet de voordelen van een kleine auto zonder veel ruimte: het ding is alsnog log en zwaar: dus dokken maar bij de verschillende belastingen. Daarnaast zijn ze ook niet echt snel (tenzij je de M4 of de CLE 63 (zou die komen)) neemt; maar als je op de niet zo snelle uitvoeringen een beetje opties aan gaat vinken, dan kan je al snel richting een 911 met de kop eraf kijken (ook vorige generatie, maar een stuk leuker! (en zal nog minder afschrijven ook)).
karhengst zegt
In de regel hebben deze auto’s gewoon een volwaardige kofferbak. Daar gaan makkelijk twee grote reiskoffers naast elkaar in. In de 4-Serie gaat met 440L net 40L minder mee dan in een standaard 3-Serie.
Een Carrera S doet 132L als ik de carbase van Autoweek mag geloven. En dan kan je bij de coupés van MB en BMW de bank ook nog (gedeeld) platgooien.
Hubert zegt
Maar door de grootte van het exterieur (veel massa) en het ontbreken van ruimte voor kinderen, ben je wel verzekerd van een heerlijke cruiser om grote afstanden af te leggen.
willeme zegt
Ik wil ‘m graag in het echt zien, maar ik heb vooral het idee naar een C Coupé te kijken (wat het ook is), bij de CLK combineerden ze E-Klasse elementen.
Het belangrijkste van een coupé is dat ‘ie mooi is, en in beide gevallen is dat niet het geval. De Audi A5 heeft een – naar mijn mening – fraaiere daklijn en taillelijn. De neus van de BMW vind ik alsnog onvergeeflijk lelijk en de achterzijde van de CLE oogt als een gesmolten C-Klasse. Ook lijkt de CLE iets bol te zijn. De CLE-neus is dan wel weer érg goed gelukt. In beide gevalle hoeven van mij de gekunstelde uitlaten en diffusors niet zo.
Overigens zijn Duitse auto’s zelden écht mooi. Capabel, dik, stoer: ja. Echt mooi? Bwoah. De Peugeot 406 Coupé is in deze klasse in elk geval nog niet geëvenaard zeg maar.
rollingstoned zegt
“Overigens zijn Duitse auto’s zelden écht mooi. Capabel, dik, stoer: ja. Echt mooi? Bwoah. De Peugeot 406 Coupé is in deze klasse in elk geval nog niet geëvenaard zeg maar.”
Precies dit inderdaad :-)
karhengst zegt
Duitse auto’s hebben in de regel zo’n twee modellen in de generatie waar het design echt lekker tot z’n recht komt en waarvan ik persoonlijk zeg “mooie wagens!”
Bij Mercedes de W205 C-Klasse en de AMG GT voor mij. Beiden sportief, de sedan met een sjiek randje.
Ik weet nog niet waar ik de CLE tot moet rekenen.
Vorige generatie BMW klopten voor mij de 2-Serie Coupé en 4GC gewoon. Mooie interpretaties van de grille en koplampen, kloppende lijnen graag in snapper rock blue.
De rest van het gamma is dan vaak wel aardig, maar gewoon typisch een op maat gesneden model met het sausje van de generatie en klaar.
rollingstoned zegt
In dit geval de Benz, want die ziet er tenminste niet zo ordinair en cartoonesque uit als de Beemer.
kniesoor zegt
Graag de Mercedes. Maar met de buitenspiegels en het dashboard van de BMW. O ja, en ook met het zijaanzicht daarvan, dan oogt-ie wat minder als een gebochelde.
#lastigverhaal
vopo zegt
Sorry BMW maar ook hier de voorkeur voor de Mercedes.
mattr zegt
Mercedes. Ik vind dat bi-colour dashboard van de BMW wel mooier dan hoe Mercedes het (goedkoper?) opgelost heeft door ook bij een bruin interieur een volledig zwart dashboard te plaatsten. Deden ze bij de 205 generatie beter.
neymar zegt
Pfff de 4 Serie wat een bloedmooie wagen is dat zeg niet te geloven 😍
Ed Mini Einser zegt
De BMW geeft toch een wat stoerdere uitstraling. Die nepuitlaatlooks mogen ze ook wel gaan schrappen
camber24 zegt
De 4-serie, want die heb ik al ;-)
Flutterbear zegt
BMW, die achterkant van de CLE is echt afschuwelijk. Snap niet wat mensen zien in z’n aflopende lijn. CLA en CLS loopt die veel lekkerder.
scrmeagle zegt
Gelukkig een discussie tussen dromers
rollingstoned zegt
Welnee, hier dromen alleen nektasjes en zulks van.
Robert zegt
Sinds enige tijd staat er vlakbij mijn huis een donkergroene 4 Serie geparkeerd en in weerwil van de foto’s vind ik het een schitterende auto. Maar de CLE heeft, enkel afgaande op de foto’s, toch mijn voorkeur.
rfocus zegt
De Bmw!
mashell zegt
In de juiste uitvoering, met wat kleur en chroom worden beide wagens beter maar ik vermoed dat de CLE de mooiste is. Toch is dit wel een gevalletje graag ook in het echt zien.
JelmerS zegt
Ik denk dat beide modellen hun eigen doelgroep goed bedienen en daarmee minder elkaars concurrent zijn dan op papier. Die EQ style achterlichten op de Merc hadden voor mij dan weer niet gehoeven.
Een nette E46 coupe komt mijn inziens nog redelijk in de buurt van de 406 coupe.
Poulusma zegt
Ik kan ze allebei niet betalen, wat voor mij dan een win-win is 😂
Ik zou in beide auto’s niet gezien willen worden dus dat komt goed uit 😏
jje003 zegt
De multipla en de nieuwe 4 serie zijn ongeveer gelijk qua mate van lelijkheid
drtim zegt
Hadden ze de Polestar 1 nou maar als Volvo C60 op de markt gebracht met normale motoren..
dikkereinier zegt
Het curved display is al enige tijd op de 4 serie coupé en cabriolet gemonteerd. Geen verbetering naar mijn idee maar desondanks veel minder kermis als in de Mercedes. De neus van de 4 serie vind ik in de juiste kleurstelling fraai. Ook daar weet de Benz me niet te overtuigen. Sowieso vind ik de vormgeving van de Mercedes weinig vernieuwend. Dus na wikken en wegen ga ik voor de 4 serie met die heerlijke 6 in lijn.
machielvdd zegt
Je hebt helemaal gelijk wat het Curved Display betreft, heb het aangepast!
anthwan zegt
Wel leuk dat BMW het zelfde display heeft als een Audi a4 uit 2009, heerlijk old school.
Afijn looks:
Front: BMW
Zijkant: Cle
Achterkant: BMW
AudiRS zegt
De A5.
Dickie zegt
G klasse
beetec zegt
BMW.
De Mercedes vind ik anoniem en niet mooi.
Vooral het zij-aanzicht vind ik de BMW een stuk mooier.
haricot zegt
BMW 4 serie is de mooiste, de Mercedes kan ook elke KIA of BYD zijn…. GEEN KARAKTER❗️
Pordon zegt
Alleen al voor de neus de Mercedes. Wat een schitterend front heeft de CLE gekregen. Zijkant is het me om het even om bij de achterkant weer de voorkeur te geven aan de Mercedes. Al ben ik geen fan van deze gekunstelde uitlaten.
PunicaOase zegt
Mercedes is nieuwer en oogt beter vind ik, daarom de CLE.
e34art zegt
Bmw, veel leuker rijgedrag 👍
Albert zegt
Bmw
Willy500E zegt
Mercedes is gewoon een nieuwe C coupé in mijn ogen. Niet verkeerd maar zeker geen E