
We maken een vergelijking tussen de Chevrolet Corvette ZR-1 en de Lotus Omega.
Begin jaren ’90 was GM bezig mzichzelf een imagoboost te geven. Het concern was over het algemeen vrij behoudend, en besloot dat het tijd was voor wat vuurwerk en spektakel in de prijslijsten. Bijna gelijktijdig kwam er een blue-collar sportwagen en een sportsedan voor de working class hero. Beide gekieteld en aangepast door Lotus. Tegenwoordig voor zeer redelijke prijzen te krijgen, overigens. We nemen de kandidaten met u door!
Chevrolet Corvette ZR-1:
De meest moderne Corvette ooit. Niet zozeer de auto, (de C4 ging al behoorlijk wat jaartjes mee) maar qua motor. Alle C4 Corvette’s hebben een 5.7 liter grote V8. Echter, voor de ZR-1 kreeg de V8 er maar liefst 3 nokkenassen bij (4 in totaal). Het aantal kleppen verdubbelde naar 32 stuks. Dit miste zijn uitwerking niet. De LT5 leverde maar liefst 381 pk. Dat was flink meer dan dat de concurrentie (een 964 zat op 250 pk, een 348tb op 300) en zorgde voor zeer aansprekende prestaties. 0-100 vergde slechts 4,6 seconden en een topsnelheid van ‘slechts’ 285 km/u. Vergeet niet dat de standaard Corvette het met 245pk moest doen en dus aanzienlijk slomer was.
Daarbij had de Corvette ZR-1 ook nog eens een onderstel welke door de heren uit Engeland werd aangepast, waardoor het niet alleen een Corvette was voor de dragstrip, maar je kon er zeker het circuit mee op om een goede laptime neer te zetten. Je kon de motor, bak en onderstel flink op zijn donder geven, om vervolgens weer terug te kachelen. In dezelfde auto. De motor staat bekend als een van de sterkste die GM ooit gebouwd heeft. Leukste feature was misschien nog wel de ‘Valet Key‘. Met deze sleutel schakelde de motor automatisch 16 kleppen en 8 injectoren uit, waardoor het vermogen daalde naar 250pk. Zo veel cooler dan een keuzemenuutje op je navi-scherm.
Lotus Omega:
Was men in Amerika helemaal lyrisch over hun nieuwe held van GM, in Europa kregen wij er ook eentje: de Lotus Omega. Wederom mochten de engineers van Lotus erop los gaan. De basis was een niet misselijke Carlton 3000 GSI 24v. De cilinderinhoud werd vergroot naar 3.6 liter en bijna alle onderdelen vervangen door sterker materiaal. Dit omdat er niet één, maar twee Garett T25 turboladers werden gemonteerd, samen met een joekel van een intercooler. Het eindresultaat mocht er zijn: 382 pk en 569 Nm. Nog steeds bijzonder gezonde waarden.
Maar voor 1991 was het wél heel erg veel. Want nu kon je met een Omega gewoon Porsches en Ferrari’s de baas. 0-100 was in 5.2 seconden gedaan, om vervolgens zeer vlot ook hier een top te bereiken van slechts 285 km/u. Dat had te maken met de versnellingsbak. Zowel de Omega als de Corvette ZR-1 kregen de beschikking over een handgeschakelde zesbak van ZF (betekent gewoon ‘Zahnrad Fabrik’, I kid you not). Deze had een kenmerkende lange eerste versnelling en een bizar lange VI. Dit om de auto maximaal te laten accelereren, maar ook om enigszins ‘zuinig’ te kunnen cruisen. Had er een andere bak op gezeten, dan was 300 voor beide geen enkel probleem geweest.
Zoals het een goede sleeper betaamt, was de Lotus ook goed voor kamervragen. Volgens de Engelse overheid was de Carlton ’te snel’. Om het mytische karakter te onderstrepen, besloot het Britse Gilde der Geboefte de opgepompte Omega te verkiezen als nummer 1 vluchtauto…
Twee toppers van GM, qua prestaties zéér aan elkaar gewaagd en gericht op de ware liefhebber (badgesnobs gaan voor een Ferrari/Porsche of BMW/Mercedes): welke heeft jouw voorkeur?
Lotus Omega !
Vette
Tabel is maar voor de helft leesbaar in de app(iPhone) inzoomen lukt helaas niet.
Toch maar de Opel
@flip2305: dit is inderdaad heel irritant. Een tabel in een artikel laat zich nooit goed lezen. Zowel op mijn iPhone als iPad niet.
@flip2305: Nou zeg dat maar niet, krijg je weer preken dat je het maar in je browser moet bekijken.
Misschien gekkigheid hoor AB meneren, ik heb natuurlijk geen IT gestudeerd. Maar maak eens een screenshot van zo’n tabel en stop die erbij als laatste foto. Ik weet natuurlijk niet of dit technisch haalbaar is, want het is tenslotte nog maar 2016. Maar misschien kan het eens getest worden!
@mikkeloentje: een app die met de hogere resoluties van nieuwere iDevices om kan gaan zou het beeld zo ver verruimen dat het tabelprobleem ook meteen is opgelost. De aankomende tweede verjaardag van appversie 4 lijkt me de perfecte aangelegenheid om versie 5 te introduceren.
@flip2305: schaf gewoon android aan. Badgesnob.
@flip2305: ik kies daarom de Android
@flip2305: bij mij helpt het om mijn telefoon te kantelen en dan weer recht te houden dan past die het aan
@rainman: als ik dit doe is wel de gallery van de lotus verdwenen :(
Dit is toch geen moeilijke keus? De Omega is zoveel cooler en gewaagder dan zo’n Corvette.
De keus tussen of ik mijn nier of mijn lever af zou staan voor een Lotus Omega vind ik veel moeilijker.
@estoque: Toch maar een nier, daar heb je er twee van…
Lastig, de c4 vind ik een geweldig mooie wagen, maar om met een omega alle opgedirkte audi’s en bmw’s achter je te laten… klinkt ook zeer verleidelijk. Ik kan niet kiezen
De Omega is veel, veel specialer, en ook nog eens van het type auto waar ik het meeste van houd: relatief onopvallende powersedans.
@dracae: U bent lid van het boevengilde ?
@dawwg:
Evenals het houden van een Volkswagen Golf III mogelijk is zonder de voorkeur voor een petje te hebben, is het ook mogelijk van een Lotus Omega te houden zonder er indiscutabele voorkeuren op na te houden. :-)
@dawwg: Shhhhhhtttt… niet verder vertellen….
De Lotus Omega natuurlijk.
Een ondergewaardeerde power sedan is (bijna) altijd bij mij eerste keus
De Lotus Omega is een soort Honda NSX ..
Leuk voor mensen die em nooit kunnen of gaan kopen .
@lincoln: maar in dit geval wel preferable boven een 8e handse pooierbak.
@klaasjevaak: jij hebt ervaring met pooierbakken zie ik
De Vette.
Beide erg gaaf. Best een leuke 2 car garage. Lotus Omega als daily en de Corvette voor het weekend. Wist niet dat ze qua specs zo dicht op elkaar zaten trouwens.
De enige Eupel die ik ECHT graag zou willen hebben. Wat een ding. Gewoon bruikbaar als familieauto en racewagen.
@roppp:
De 159 is ook best een populaire Opel ..
@lincoln: Hahahahaha, ja daar weet een familielid inmiddels alles van ?
Uiteraard de Lotus Omega ;-)
Corvette, geen twijfel.
Hmmm…. vind het beide geen auto’s waar ik enthousiast van word. De ’90 was geen geweldig decennium voor de automobiel industrie (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
@akabanga: waren dit dan niet juist de uitzonderingen?
@maferick74: Ja… wellicht heb je gelijk. Persoonlijk denk ik eerder aan Japanse sport (coupe-) wagens bij de 90s (Skyline, 300ZX, RX-7, Supra, NSX) en misschien enige supersport auto’s (F1, Diablo, XJ200, F50, Viper, 500).
@akabanga: ook de leuke auto’s uit de jaren ’50 ‘, ’60, ’70 en ’80 waren de uitzonderingen.
Ik zou niet zo snel een Opel kopen maar voor die Omega maak ik graag een uitzondering. Mooi ook dat ‘ie niet werd begrensd zoals zijn concurrenten.
Lotus voor mij. Blijft een bazenbak. Er jammer dat ze nooit zoiets dergelijks op de basis van de opvolger hebben gedaan. De laatste generatie Omega van voor de facelift was zo mooi, juist op die auto had ik dit gaaf gevonden.
De Corvette!
Ondanks dat ik de Lotus Omega een ontzettend gave bak vind…
Maar de eerlijkheid gebied me om toe te geven dat ik er zelf niet zo snel één zou kopen als ik het geld ervoor had.
De Corvette zie ik mezelf dan wel weer in rijden. Gewoon een lekker lomp Amerikaans ding met een ietwat foute uitstraling.
Uiteraard de Lotus Omega!
Ener laatste foto van de Omega serie betreft trouwens een EVO500 en geen Lotus ;)
Een Corvette C4 zou ik niet als ZR-1 willen. Een gewone is ook goed, en dan het liefst zo uitgevoerd als die van Face in de A-Team tv-serie.
Mijn keuze zou dan ook op de Lotus Omega vallen. Die is toch net iets toffer en specialer dan zo’n Corvette.
Omega want 6 in lijn
Poeh, ik kan echt niet kiezen! Beide auto’s zijn supergaaf, superfout en zeldzaam!
De Lotus Omega graag. Mede doordat ik een zwak heb voor sedans uit de 90’s.
Maar ook omdat ik de C4 veruit mijn minst favoriete Corvette is. Wat voor een groot deel komt door het uiterlijk. Hij valt tussen wal en schip wat mij betreft, niet de klassieke looks van zijn voorgangers maar ook niet de moderne looks van zijn opvolgers. Ook vind ik de quadcam motor eerder een afbreuk dan een toevoeging.
ZR-1
ZF:
Zahnradfabrik Friedrichshafen AG
http://www.marconioleodinamica.com/pic/prodotti/2013110808b.jpg
Over tandwielen gesproken: Die Omega’s staan nog wel eens te koop met een kapot differentieel en dat schijnt zo apart en duur te zijn dat ombouwen met een ander rear-end de enige oplossing is.
Lotus Omega!
Specs tabel word weer lekker weergegeven op iphone 5s en aangezien je niet kunt swipen omdat je dan naar een volgend artikel gaat, ook zon kut functie trouwens
@johanhummer9:
Een heel klein beetje petrolhead kent die cijfers uit zijn hoofd ..
@lincoln: precies. Het is ook zo makkelijk samen te vatten: bloedje snel…
Lotus Omega blijft een prachtige bak, maar zelfs als ik het geld zou hebben weet ik niet of die er komt.
Een Corvette C4 ZR1 komt er in ieder geval niet.
Die Omega is heel
gaaf, maar toch liever de Vette, prachtig gewoon. Blacked out of Goud, bij voorkeur…
ik kan niet geloven dat ik dit zeg, maar in dit geval… doe dan maar de Opel!!!
De Vette voor mij.
De opel, hoewel de vette ook erg gaaf is!! Misschien was de Renault Safrane V6 biturbo ook wel een mooie toevoeging geweest @willeme: ;)
@henkhupelschoten: De Safrane ziet er net zo heldhaftig uit als de Carlton, maar heeft 120pk minder dan de Lotus. Best een verschil. Maar misschien is het wel weer een keer tijd om de snelle Fransoos met Duitse invloeden in het zonnetje te zetten…
@willeme: Harthe (of hoe spel je het) en irmscher hadden er toch aan mogen knutselen? 80.000 euro geloof ik is wat ze er voor vroegden toen der tijd. Ontzettend gaaf apparaat! Ook de opel trouwens!
De lotus omega had helaas maar 377pk ipv 382pk
En de fotos met 3delige wielen betreft een prototype en dat over de omega met spaakwielen is al gezegd dat het een evo 500 betreft (wat een homologatie model voor de dtm is en veeeeeeel zeldzamer is)
En doe mij de opel omega maar die is echt zo gaaf. Ander chippie erin en zelfs de nieuwste amgs en ///M houden dit niet bij
@mrmiyagi1982:
…….”De lotus omega had helaas maar 377pk ipv 382pk”………….. Ja! Dat is echt iets om nachtenlang van wakker te liggen en in een diepe depressie terecht te komen! Man! Ga toch vietsen! De vraag is: Waar heb je het over???!!!! Alsof jij daar ook maar een f*ck van merkt!
Beide sloepen zijn van de “early nineties” en elk op zich bijzonder bijzonder. En wat het aantal pk’s betreft moet je zoiets natuurlijk nooit gaan vergelijken met de huidige powercars. Zo’n 25 jaar geleden waren dat cijfers die net zoveel respect afdwongen als die van RS, M en AMG nu. Alleen waren de imago’s verschillend.
De Corvette had in die tijd nog iets magisch, omdat Amerikaans indruk maakte en helemaal, omdat er precies in die tijd een drastische verandering en downsizing begon in de US of A.
De Omega was bijzonder omdat Lotus een bijdrage leverde van hoog aanzien. En het resultaat was iets uitzonderlijks: Een Opel, een sedan nog wel(!), die het kon opnemen met de onbereikbare exoten uit Maranello! Vergis je niet! Dit was echt bijzonder!
Voor mij is de keuze uit deze twee echt niet moeilijk: De auto op zich, mijn voorkeur voor sedans, mijn (heimelijke) liefde voor het merk Opel (maar méér nog voor Vauxhall!!!) en de herinnering aan deze enorme bolide zegt: De Opel graag!
@9000cse: de Lotus had 377 bhp. Omgerekend is dat 382 ;-).
Als ik ga vietsen doe jij dan een loi’tje nederlandse taal
@mrmiyagi1982
Ga dan maar alvast vietsen! Al begrijp ik niet zo goed wat er met mijn Nederlands niet in orde is.
Die Omega was vroeger een jongensdroom. Eerlijk gezegd zie ik het nu niet meer.
De omega. Ben zelfs een tijdje op zoek geweest naar een net exemplaar…
Lotus omega!
Dus de rs4/6 van nu zijn de vervangers voor de omega van toen? Nou ik weet wel in welke tijd het geboefte meer verstand had dus.
In het artikel staat dat ze ZR1 slechts 285 km/u haalt. Maar in het korte vergelijking boven staat 290 km/u.
Corvette