
Hoe wil jij je Muscle Car hebben?
We schrijven 2005. Ford komt met de nieuwe Mustang. In plaats van een moderne versie komen ze met een radicaal retro design, duidelijk geïnspireerd op de eerste Mustang. Toch wel een zekerheidje, want de eerste Mustang was een massive gamechanger voor Ford. Dat succes is uiteraard niet te evenaren, maar de nieuwe designrichting heeft Ford geen windeieren gelegd. Het succes van de Mustang heeft de concurrentie er toe aangezet om ook met een nieuwe retro Muscle Car te komen. Dodge lanceert de Challenger en Chevrolet de Camaro. En tussen de meest extreme versies van die modellen mag vandaag gekozen worden!
Chevrolet Camaro Z/28:
De ‘standaard’ Camaro SS was al geen kinderachtige auto, met zijn 405pk sterke LS2 V8 was het al een vlot apparaat. In 2012 komt de Supercharged versie, de ZL1, op de markt. De tijd gaat snel tegenwoordig, want de nieuwe is onlangs gepresenteerd. Maar de topsporter is toch wel de Z/28. Gebaseerd op de SS 1LE, maar dan zo veel heftiger. Amerikanen kunnen leuke sprinters bouwen, maar niet voor in de bochten. Yeah, right. De Z/28 is een stuk lichter dan de reguliere Camaro’s. Niet dat het een lichtgewicht is, maar alle beetjes helpen. Om de handling te verbeteren wordt het onderstel zeer grondig herzien, het meest extreem zijn nog wel de banden; 305 breed achter én voor. En dan zijn het nog eens semi-slicks ook… De motor is de LS7 uit de C6 Corvette Z06.
En dat blok is een van de fijnste V8’en ooit gebouwd. Ondanks de 7-liter inhoud is het blok erg compact en licht. Er is slechts één tussenliggende nokkenas en er zijn slechts zestien kleppen. Heerlijk old-skool. De materialen ervan zijn alles behalve dat: titanium, aluminium en lichtgewicht staal. Maximum vermogen: 505pk. Maximum koppel: 637nm. Ondanks de bizar lage prijs van 73.000 dollar is er niet bezuinigd op de remmen: standaard enorme keramische Brembo’s. Naar een automaat zul je tevergeefs moeten zoeken, want de Z/28 werd enkel met een Tremec zesbak geleverd, houden de Amerikanen van. Leuk detail: om te zorgen dat er voldoende lucht binnenkomt, is de Bowtie in de grille hol.
Dodge Challenger SRT Hellcat:
Amerikanen kunnen wel een naam bedenken. Zal wel een leuke meeting zijn geweest: “Hey, hoe gaan we de snelste SRT-8 noemen: Plus, S, Competition of Performance? Of gewoon Hellcat?” BMW zal wel niet snel met de M6 Hölle Katze komen… Waar ze bij Chevrolet met succes er een trackday wapen van wisten te maken, hebben de heren van SRT terug gegrepen op een zeer simpele maar effectieve manier: veel, heel veel extra vermogen en koppel.
De 6.2 liter V8 kreeg een enorme supercharger en andere modificaties en verstevigingen aan het blok. Resultaat: 717pk. Het koppel is zo mogelijk indrukwekkender: 882nm. Om te zorgen dat de motor van de Hellcat voldoende koeling krijgt, is de binnenste linkerkoplamp gesneuveld voor een luchtgat (met een ‘lichtring’ erom heen). Hoe cool is dat? De prestaties zijn navenant: 0-100 in minder dan 4 seconden en een topsnelheid van 320 km/h. Mocht je niet kunnen schakelen, dan kun je de (eveneens van Tremec afkomstige) zesbak vervangen voor een 8-traps Torqueflite automaat.
Dus waar ga je voor: maximale circuitprestaties (de Z/28 doet de Nordschleife in 7:37) of sprinttijden (de Hellcat doet de 1/4 mile in minder dan 11 seconden op drag-spec banden).
Hellcat. Next.
@max038: Camaro!!!
Challenger SRT Hellcat, want: meer voor minder geld, en die nieuwe Camaro’s zijn ook niet meer wat ze geweest zijn hoor…
@mrniesoe: De camys proberen tegenwoordig met een m4 te concurreren. Dan ben je in mijn ogen geen echte muscle car meer. De hellcat daarin tegen (of eigenlijk alle challengers) stuur niet zo goed en wegen meer dan de meeste bergen, maar bieden wel dezelfde fun factor als een ’70 charger met alle comfort goodies aanboord. Dus deze keuze is makkelijk. Wil je een goede circuit coupe kies een m4 gts ipv de z28. Wil je een muscle car neem een challenger.
@mrniesoe: vind de hellcat ook gewoon veel mooier dan de camaro! Maar hoger op het lijstje staat wel een ’68 camaro 396.
Dodge, ik heb iets met familie bedrijven !
@desjonnies: Dodge is toch fiat? Overigens zijn familie bedrijven geweldig!
@henkhupelschoten:
= Agnelli’s !
100% De Hellcat, want meer = beter.
Absoluut de Hellcat, wat een heerlijk ouderwets gorgelend geluid komt daar uit, stationair. Maar liever eigenlijk nog de Charger!
Moet eventjes denken aan een aflevering van Top Gear USA. Ze vergeleken de drie muscle cars en hun moderne varianten. De Challenger blonk toen voor mij uit, dus hier kies ik ook voor de Challenger.
Richard Rawlings (Gas Monkey) heeft met een Challenger meegedaan aan Gumball 3000 als ik me niet vergis, wat een sound had dat ding zeg…
@misterdrogba: https://www.youtube.com/watch?v=g4duYtLBX9o inderdaad, voor mij de hellcat omdat geluid… en meer voor minder, is altijd goed… meestal…
Beide! Geweldige auto’s.. Maar als het echt moet denk ik toch de Hellcat
@dutchcorvette: met een automaat graag
Makkie, Hellcat.
Charger Hellcat
Doe mij die Camaro maar. Oké, hij heeft iets minder pk, maar hij is ook wel een behoorlijk stuk lichter, wat het gebrek aan pk’s ruimschoots zou moeten compenseren.
@Edge: Oeps, ik dacht dat we het over de recentelijk gepresenteerde Camaro ZL1 hadden. Die had ik liever gehad dan een Hellcat, maar als ik moet kiezen tussen de Hellcat en de Z28 kies ik natuurlijk voor de Hellcat. My bad!
ZL1, maar anders de Hellcat in het groen of een Dacia Lodgy. O wacht 1 April
Hellcat. Als je in de markt bent voor een trackday auto, dan koop je maar lekker een Lotus ofzo. Een muscle car is een muscle car, en Dodge begrijpt dat. Vermoed ook dat ie veel beter verkoopt.
De mannen van motortrend hebben in een nieuwe head-to-head de nieuwe camaro ss tegenover de m4 gezet. Surprise surprise, de chevy wint.
@singer911: M draait ook om chassis niet om cijfertjes..
@lekkaah: Ze hebben niet alleen naar ‘de cijfertjes’ gekeken. De M was namelijk sneller on track.
Hellcat! Hell yeah
Z28 because Chevy en de atmosferische LS7. En ik vind hem ook een stuk mooier, al zou ik het ook niet erg vinden om de in de Hellcat te rijden.
Hellcat. Van het moment dat dat ding uitkwam ben ik er weg van. Zelfs even gekeken (ook al valt het zwaar buiten mijn budget) of ik hem hier zou kunnen krijgen. Zag er toen eentje te koop staan voor dik over een ton. Toen dacht ik nee lamazo.
Niet.
Hellcat, maar toch het liefst een Corvette ZR1. Maar dat is natuurlijk niet echt een musclecar.
Zet ze allebei maar voor de deur en na een paar setjes banden gegumt te hebben maak ik mijn keus
@rob5nismo: voor bandjes naar de hemel brengen, hellcat…
De Hellcat, ziet er m.i. ook beter uit
Hellcat,
Ziet er van binnen nog een beetje normaal uit; ipv kneiterhard plastic all around.
Maar een paar rondjes gummen met de Camaro, daar mag je me ook ’s nachts wakker voor maken!
Camaro. Geel met zwarte strepen met de naam bumblebee.
vriend van mij heeft paar mooie autos staan. hij bezit een:
veyron genaamd drift,
een hummer H2 met de naam ratchet,
Chevrolet C7 Corvette Stingray met de naam Crosshairs en een
Oshkosh Defense Medium Tactical Vehicle met de naam Hound.
Samen zouden we de autobots kunnen vormen
@kimhung: speelt die vriend van jou toevallig spelletjes?
@edge: nee hij is toevallig vrachtwagen chauffeur.
Allebei erg gave auto’s maar ik kies voor de Hellcat. Ik vind de retro look op deze auto echt goed uitzien. Stoer en breed. Liefst in gifgroen of rood.
Hellcat ..
Met zo een naam win je elke verkiezing ..
Nieuwprijs 60000 dollar..voor zo’n auto!? Wat ben ik soms jaloers op die Amerikanen
Als het een vrije keus was zou ik voor een iets duurdere Corvette Z06 gaan. Binnen de gegeven opties is de Challenger het leukst, de Camaro is het qua styling niet helemaal voor mij.
Deze is easy. Doe de echte muscle var maar
Vanuit merkbeleving kies ik de Chevy, maar ik zou een Hellcat kopen. De Charger dan!
De Z/28!
Hellcat alleen voor de naam al
200 pk verschil en geen 0-100 amper verschil
@reggie-boy_rood: maar van 100-200 wel. Met zoveel vermogen merk je van 0-100 geen verschil, of je moet zo getalenteerd zijn. Ik meen dat de hellcat van 0-96 in 2.9 seconden geklokt is op straatlegale drag radials. Daarnaast heeft die camaro 3 cm breder rubber achter wat voor de extra tractie zorgt die de hellcat mist.
Dat gat in de linkerlamp is niet voor de koeling maar dient als lucht toevoer voor de 2.4l supercharger, welke namelijk op 30000 liter/min naar die 6.2 hemi pompt. Alle andere openingen zijn puur voor de koeling. Eigenlijk is de hele voorbumper een grote radiator.
Doe mij maar een aventador
@martijn11: goed vergelijk ook
@martijn11: Probeer het nog eens… Kies maar: Camaro Z/28 of Challenger Hellcat
Z/28 natuurlijk. Ja, op de strip is een Hellcat sneller. Maar daarbuiten blijft er vrij weinig over. Z/28 vind ik dan leuker. Mooier ook.
S500 cabrio natuurlijk, zeker met het weer nu. Heb met die 2 niks en Amerika kosten ze nagenoeg toch hetzelfde…
Zonder twijfel de Dodge. Van de zomer van plan om van NYC, via Georgia, naar SF te rijden. Zou echt tof zijn om zo’n type Challenger mee te krijgen. Waarschijnlijk wordt het een Taurus of een Nissan Rogue o.i.d, ook leuk.
@e550: Ik heb vorig jaar een Camaro cabrio gehuurd voor 750.- usd. Twee weken free miles. Scheelt bijna niks met een full sedan. Wel veel leuker.
@E34M5Touring: Oh dat is niks? Via welk bedrijf? Ik ben ook nog een beetje aan het oriënteren. Probleem van enkel reis is dat je one-way kosten hebt, die minimaal $500 zijn.
@e550: Dat was via Sixt. Wat je altijd even kunt proberen is checken of er auto’s zijn die daar ingeleverd zijn maar weer die kant op moeten. Krijg je vaak wel korting voor. Soms heb je geluk. M’n pa doet dat wel eens ivm werk/vergaderingen op verschillende locaties. Meestal krijgt ie dan een upgrade naar een betere auto of wat korting.
@E34M5Touring: Zat ik ook al aan te denken. Sixt is volgens mij wel een redelijk dure, niet? Bedankt voor de tip.
@e550: Sixt is in de US maar een kleintje, zijn een beetje aan het uitbreiden nu. Ze hebben vaak wel mooie acties, zeker net off season. Even de site in de gaten houden. Soms komt daar best interessant spul voorbij. Wij kregen op het vliegveld nog de aanbieding om voor 100USd extra te upgraden naar een SL550. Maar we hadden de vierzits mogelijkheid nodig helaas.
Camaro z28
Ik zou voor de dodge gaan. Mooier design. Deze zomer een Camaro SS om een roadtrip door Mexico te doen. De camaro was de enige die ik met V8 kom huren. Echt benieuwd hoe deze rijd tot nu toe enkel ervaring met 60s amerikanen
Shelby GT350R. Anders de dood! ;-)
Kan er misschien ook aan toegevoegd worden hoeveel ze wegen?
bizar lage prijs van 73000? kom op, ten eerste is dat daar sowieso veel meer geld dan hier (verdienen daar minder), ten 2e, je blijft gewoon het plastic fantastic interieur houden als in de basale camaro van 20k.
dat zijn tevens AMG/M/RS prijzen daar, en over de prestaties zou je kunnen discussieren, maar niet over het verschil van materiaal/afwerking etc.
@lekkaah: Als je bedenkt dat er standaard keramische remmen op zitten, een aluminium V8, peperdure semislick banden. Dat is erg weinig. Interieur stelt inderdaad niet zo veel voor, maar de technische hardware is meer dan aanwezig.
@willeme: da’s waar, misschien ben ik ook sowieso een beetje ‘europeesch’ verwend
vind het leuk, dat ze daar een model de markt op knallen, varierend van ~20k tot ~75k dollar in diverse uitvoeringen, meer keuze altijd beter!
Jeezz wat een lelijke pooierbakken.
De Challenger enige muscle car die nog een beetje op het origineel lijkt
Ich lachte laut @ M6 Hölle Katze
Ben benieuwd naar de BPM voor NL markt….
Camaro!
Omdat asociaal grote 7 liter NA V8
Geen van beide als het even kan
De hellcat heeft een geweldig geluid en heel veel power. Toch zou ik voor de Camaro kiezen wegens mooier, lichter, na blok met handbak. Ook een beetje meer fanboy van Chevrolet, na het bezitten van de snelste muscletruck…