Iedereen en @Dizono willen een Ferrari F40. Maar welke van deze twee alternatieven is het gaafst?
Eind jaren 80 kwam Ferrari met de F40. In tegenstelling tot de F50, Enzo en LaFerrari was dit gewoon een productiemodel. Tijdens deze periode waren er veel fabrikanten die de F40 wilden verslaan. Vele kwamen en gingen, maar de F40 bleef favoriet vanwege de prestaties en sensaties. Nu willen wij graag een podium geven aan de twee alternatieven die misschien wel gaver waren. Hieronder een overzicht om te zien hoe de verhoudingen zijn:
Bugatti EB110 | Cizetta V16T | |
---|---|---|
Motor: | 3.5 V12 60v, quad turbo | 6.0 V16 64v, atmosferisch |
Max. vermogen: | 560 pk bij 8.000 tpm | 542 pk bij 8.000 tpm |
Max. trekkracht: | 618 Nm bij 4.750 tpm | 542 Nm bij 6.000 tpm |
Leeggewicht: | 1.618 Kg | 1.705 Kg |
Transmissie: | Handgeschakelde zesbak, vierwielaandrijving | Handgeschakelde vijfbak, achterwielaandrijving |
0-100 km/u: | 4,5 seconden | 4,5 seconden |
Topsnelheid: | 342 km/u | 328 km/u |
Bugatti EB110 GT:
Romano Artioli was een succesvol Ferrari dealer en Suzuki importeur. Eind jaren ’80 verschaft hij de merkrechten van Bugatti. Zijn eerste wapenfeit is de EB110, deze auto wordt geïntroduceerd op de dag dat Ettore Bugatti precies 110 jaar daarvoor geboren is. Zijn tweede wapenfeit is het kopen van Lotus. Onder zijn bewind komt het Britse merk met een kleine sportwagen, de Elise, welke is vernoemd naar zijn kleindochter.
De EB110 was een technologisch hoogstandje. Niet alleen de prestaties waren bijzonder, maar de verfijning was dat ook. De EB110 wordt geroemd door de pers en lijkt een gouden toekomst tegemoet te gaan. Echter, een financiële crisis zorgt voor een enorme daling in de vraag naar supercars. Daarbij kwam McLaren met de alles overtreffende F1. Uiteindelijk zijn er 139 (SS mee gerekend) van gebouwd. Later zou de auto nog reïncarneren als Edonis (waarschijnlijk 6), Dauer (13 stuks) en zelfs Brabus heeft zich er mee bemoeid
Cizetta V16T:
Niet veel kilometers verderop gebeurd er rond dezelfde tijd hetzelfde. Designer Claudio Zampoli, muzikant Giorgio Moroder en wat ex-werknemers van Lamborghini beginnen aan een zeer ambitieus plan. De Cizetta V16T had een motor welke bestond uit twee flat-plane V8’s uit de Lambo Urracco. Het blok was in overdwars (!) geplaatst wat mede verantwoordelijk is voor de enorme breedte. Het ontwerp was ook een leuke: dit was het Marcelo Gandini design voor de opvolger van de Countach. Chrysler had Lamborghini net overgenomen en vond het veels te gewaagd, waardoor zij verder gingen met een afgezwakt design (wat later de Diablo zou worden). Zampoli veranderde de achterkant lichtjes en klaar was de V16T. Moroder was niet alleen verantwoordelijk voor de muziek uit de film ‘Scarface’, maar ook het ontwerp van het logo. En waarschijnlijk het storten van de nodige duizenden lire’s.
Voordat de productie begon stapte de muziekpionier uit het project en werd zijn naam verwijderd. Uiteindelijk werd het niet echt een groot succes. Ook de Cizeta V16T zou incarneren. Na het faillisement vertok Zampoli naar de VS, om daar een garage te openen gespecialiseerd in onderhoud van exotische sportwagens. Maar als je voldoende geld meeneemt, wilt hij nog een V16 voor je bouwen. Tot op heden is dat drie keer gebeurd: 2 coupe’s en één roadster, Venice TTJ Spyder genaamd.
Dan is het nu aan jullie: welke van de twee F40 alternatieven heeft jullie voorkeur en waarom?
baklava zegt
Hoe gaaf die v16 ook is, geef mij de Bugatti maar.
tvr1974 zegt
Heb t artikel niet eens gelezen.. Voor mij hier maar 1 keuze. De laatste echte Bugatti. Graag in deze kleur blauw als SS(super sport) uitvoering graag.
Ozan zegt
@tvr1974: als je het er toch tussen haakjes achter typt, waarom dan uberhaupt de afkorting gebruiken?
DennisS65B40 zegt
@ozan: 4 mei en hij wilt geen verwijzingen naar nazi Duitsland maken.
Ozan zegt
@audir8v10: maar laat de afkorting dan gewoon weg?
DennisS65B40 zegt
@ozan: aandachtstrekker joh net een Damschreeuwer
wimbraber zegt
@ozan: niet te moeilijk hoor ozan
aquila2003 zegt
@baklava: dat is precies wat ik dacht :)
horza zegt
Bugatti EB110 voor mij alsjeblieft…
toyotafortuner zegt
Eh… Welke van de 2 ik het minst snel om een boom vouw.
suheyl zegt
Geen twijfel mogelijk, de EB110!
redneckdarian zegt
No doubt de Cizetta.
Omdat V16
dondeboer zegt
@redneckdarian: eigenlijk zijn het 2 V8’en met de bak ertussen. Maar Who cares, 16 cilinders ftw :D
klaasjevaak zegt
@dondeboer: dat wist ik dus niet.. Thanks voor de info. Is dus geen V16 maar een twin V8. Maakt het toch iets minder bijzonder, alhoewel… Anyhow svp de EB 110 voor mij.
mrwheely zegt
@klaasjevaak: geen twin V8 maar een W16
torsen zegt
EB 110 graag. Als er lamellen en klapkoplampen op zitten dan liever een Testarossa.
biohazardracer zegt
De Bugg hoe dan ook!
murica zegt
De Bugatti natuurlijk!
talladega zegt
de EB110 zal altijd mijn voorkeur hebben, niet omdat ik hem nu zo mooi vind naast de door Gandini ontworpen Cizeta.
Nee, ik kies voor de EB110 omdat het zo’n mooi stukje techniek is in een redelijk compacte behuizing en omdat ik weet hoe fantastisch hij kan klinken.
De EB110 is alles wat zijn lompe “opvolger” niet is, een frêle Française waarmee het goed spelen is.
Forza zegt
@talladega: technisch gezien is de EB110 Italiaans, want in eigendom van een Italiaan, aldaar gebouwd, etc. Maar je keus is de juiste :)
Rob zegt
@talladega:
Volgens mij is maar bijzonder weinig Frans aan de EB110..
v60polestar zegt
@talladega: de Veyron in (vinden de meesten) ook niet heel mooi en heeft ook een mooie techniek dus hzo is deze dan alles wat zijn opvolger niet is??
benzinehoofd zegt
Cizeta!
benzinehoofd zegt
@benzinehoofd: Bugatti is overrated imho
dalondo zegt
Cizeta voor mij!
rufctr01 zegt
De EB110!
Justawheelchairguy zegt
Nobrainer dit, EB110 anytime!
denniss00 zegt
De Bugatti, omdat t een echte klassieker is. De Cizeta is gewoon een namaak-Diablo…
Rick-dos zegt
@denniss00: Kleine correctie. Feitelijk is de Cizeta de originele Diablo. Dit design van Gandini lag al op tafel bij Lambo. Dit werd echter te hoekig bevonden door Chrysler en werd met wat rondere vormen opnieuw ontworpen. Dus feitelijk is de Diablo een namaak Cizeta.
Rick-dos zegt
Ik zou voor de Bugatti gaan. Vervolgens deze verkopen en een F40 kopen….
kilum zegt
Vrij ademende V16 RWD en handbak tegen een quad turbo-geblazen V12 met AWD.
Ai, Ai, Ai, Gek genoeg vind ik het een lastige keuze. Ik denk toch de EB110 omdat ik hem ietsjes mooier vind. Daarnaast rij ik mezelf er waarschijnlijk minder snel in dood dan de Cizeta.
Dutchdriftking zegt
EB110 natuurlijk! Geniaal gaaf ding!
reactief zegt
Voor mij is deze ook altijd gelinkt aan die gestoorde supercar periode:
En dat is dan ook meteen mijn favoriet!
reactief zegt
@reactief: hmm… foto werkte niet…
http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/Vector_W2_Twin_Turbo_1980_06.jpg
rufctr01 zegt
@reactief: ik vond hem vroeger erg gaaf, nu vind ik dat de auto qua design niet klopt. Niet echt mooi meer, hopeloos verouderd. Dan doen de 959, F40 en EB110 het beter!
rikkon zegt
@reactief: De enige US-supercar!
Forza zegt
EB110. Hands down. Waarom zou je hierover moeten nadenken?
danmar zegt
De Bugatti EB110, maar dan vooral omdat de buitenspiegels me doen denken aan de Ferrari 288 GTO.
sracert zegt
V16T levensgevaarlijk incl. geluid.
robbie123 zegt
Cizeta opgebouwd met twee Lamborghini Urraco blokken. Ik heb een keer één Lamborghini Urraco gehad en dat was zo’n slechte wagen……..En dat maal twee! Ik ben nog steeds een groot Lambo fan, maar kies nu voor de Bugatti. (en die is ook zeker niet foutloos!)
banaan7 zegt
Cizetta ziet er beter uit.
Bugatti heeft meer power en dus beter!!
Geef mij de bugatti maar.
allesmetturbo zegt
Iemand van AB zin in een artikeltje over de Venturi GT 400? Altijd stiekem een van de gaafste auto’s ooit gevonden. (Na de F40).
OT:
De Bugatti! Omdat turbo!
stradale888 zegt
@ willeme: jeugdsentiment deze twee supercars. Ik vond de Diablo destijds en nu mooier dan de Cizeta (1 t dus), maar het feit dat dit het ontwerp is zoals Gandini het bedoeld had is natuurlijk gaaf. Net als een V16 overigens. De Bugatti is even uniek met die vier turbo’s op een V12. Het ontwerp van de voorkant vind ik echter niet zo geslaagd. Wel oneindig veel beter dan wat VAG ervan gebakken heeft trouwens.
Kortom, moeilijke keuze. Dan toch de Bugatti maar als de best ontwikkelde van de twee.
dwersbongel zegt
Wat doe je mij aan Willem! Zo’n lastige keuze terwijl ik lig bij te komen van een (kleine) operatie. Wel lekker leesvoor btw :)
Oja, de V16, gewoon net iets meer bijzonder imho.
PeugeotGTI zegt
Ik ben altijd gefascineerd geweest door die Bugatti. Vroegâh was dat echt een bizar ding, met 4 (!!) turbo’s en 560 pk. Maar die neus heh… Toch de Bugatti, ondanks de V16.
alfablog zegt
Kwam een EB110 tegen bij de Maserati-dealer die m onderhoudt. Destijds altijd wat verblind geweest door Italiaans spul, maar nu live, wat een indrukwekkende auto.
vondudenstein zegt
Wauw een keer geen artikel over de Veyron op autoblog… Dat is serieus nieuws.
rd1991 zegt
Ik zou voor de Cizeta Moroder gaan. Wat een ontzettend gaaf ding, daarbij vind ik de EB110SS helaas niet zo mooi als ik telkens zou hopen (al doen gele koplampen en zwarte kentekenplaten, old skool Frans wellicht een hele boel)… wel een in het blauw dan. Maar de V16T is toch altijd een speciaaltje geweest en zelfs de Bugatti lijkt nog wat gewoontjes vergeleken daarbij.
thowmas97 zegt
De Cizeta. Want twee keer zoveel klapkoplampen als m’n Volvo. En hij is wit op de coverfoto
pinut187 zegt
Niet zo moeilijke keuze: Bugatti natuurlijk!
cossiekiller zegt
Bugatti in SS versie in dit prachtige blauw. No brainer…