Dit lijkt een K.O. te gaan worden…
Tegenwoordig staat het recept voor de grote sportsedan wel vast. Een Twin Turbo V8 voor vermogen en efficiency (behalve bij Jaguar en Cadillac) gekoppeld aan een automaat of DCT. Het liefst ook met vierwielaandrijving, want de vermogens van meer dan 550 pk (eerder 600) zijn lastig weg te werken op de achterwielen. Bij de vorige generatie E-klasse bood Mercedes de optie voor AWD, en naar het schijnt wordt de volgende M5 optioneel leverbaar met AWD. Wel zo effectief, maar niet leuk. Want je wilt achterwielaandrijving. En laten we even puristisch zijn, we willen ook een handbak. En de motor moet atmosferisch zijn.
BMW M5 (1998) | Porsche Panamera S (2009) | |
---|---|---|
Motor: | 4.9 V8 32v, atmosferisch | 4.8 V8 32v, atmosferisch |
Vermogen: | 400pk bij 6600 tpm | 400pk bij 6500 tpm |
Koppel: | 500Nm bij 3800 tpm | 500Nm bij 3500 tpm |
Transmissie: | Handgeschakelde zesbak, achterwielaandrijving | Handgeschakelde zesbak, achterwielaandrijving |
0-100: | 5,2s | 5,6s |
Topsnelheid: | 250 km/h | 285 km/h |
Nieuwprijs: | € 104.279 | € 151.900 |
BMW M5 (E39):
De E39 5-serie geldt nog altijd als een van de beste E-segment sedans. Sportief doch sportief, briljante motoren en een voornaam voorkomen. Enige echte nadeel wat ik mij kan herinneren was dat de beenruimte achterin niet echt toereikend was. Persoonlijk denk ik dat BMW dat expres heeft gedaan, anders gingen alle taxi-orders van Stuttgart naar München ;-)
In 1998 was de M5 was een regelrechte sensatie: 400 pk uit een 4.9 liter V8. Trekkracht? 500 Nm. 0-100 in 5.2 seconden en een begrensde top van 250, maar de M5 kon veel harder. Volgens Sabine Schmitz (toen nog Reck) rond de 300, zij had ‘haar’ M5 E39 op 299 km/h begrensd. Ondergetekende zal het nooit meer vergeten. Eén episch rondje Nordschleife volgde. Ondanks vele drifts haalde ze gewoon zwaar serieus spul in. Kudos.
En zo heeft iedereen een reden om te houden van de E39 M5. Want je hebt sportwagenprestaties in een sedan. Een gouden combinatie, maar zelden was de ‘blend’ zo goed als in 1998. Handbak, achterwielaandrijving, atmosferische V8 en vier zitplaatsen. Wat wil een wens nog meer?
Porsche Panamera S (970, MT)
Ok, de Panamera is niet echt een sedan, het is in feite een hatchback, of beter gezegd, een liftback. En echt een fraaie gestalte is het niet te noemen. Daarbij zit de range vol met versies die de liefhebber niet direct aanspreken (hybrides, diesels, 4wd). De Turbo S is bloedsnel, maar niet leuk. De GTS is al een heel eind in de goede richting, maar 4WD en PDK zijn effectieve spelbrekers. Er is echter één uitvoering die wel in de prijslijsten stond, maar bijna niemand bestelde: de Panamera S met handbak. En die was wél leuk!
De parallellen met de M5 zijn bijna eng te noemen. Oké, de Panamera is aanzienlijk langer (19cm) en breder (13cm) en daardoor ook ietsjes (50kg) zwaarder. Maar het is het mechaniek wat bijna identiek lijkt te zijnn. In de Panamera S ligt een 4.8 liter V8, goed voor 400 pk en 500 Nm. Deze was gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met achterwielaandrijving. Daarmee zijn de prestaties ook bijna identiek, de Panamera S doet de standaardsprint in 5,6 seconden, maar loopt wel door tot 285 km/h. Ook de remmen (360mm voor, 330mm achter) zijn bijna even groot, de banden zelfs exact de zelfde maat: 245/45/18 voor en 275/45/18 achter.
Het lijkt erop dat er onder de ingenieurs een M5 fan zat en besloot deze versie van de Panamera te ontwikkelen. Om vervolgens met liters Jägermeister de marketingafdeling te overtuigen dat dit een waardevolle toevoeging aan het gamma was. Tot aan de facelift kon je er eentje bestellen, toen kwam Porsche erachter dat ze die fun versie bouwden en werd ie vervangen door een V6 met turbo’s en een automaat.
Dus welke wordt het: het origineel of de moderne interpretatie ervan?
ronaldddvos zegt
M5, staat hoog in m’n droomlijst!
Edge zegt
M5!
audiisthebest zegt
M5 graag, ik hou niet eens van BMW
mercedesclk350 zegt
Mijn hart zegt de M5 maar mijn hersenen de Panamera… Dat design is misschien niet geweldig maar na al die jaren begint het toch wel te wennen.
VeniVidiVici zegt
@mercedesclk350: Neem dan maar de M5, want rijplezier beleef je alleen als autoliefhebber met en door emotie ?
murica zegt
Ik kan niet kiezen :(
murica zegt
@murica: Okè, ik neem toch de Panamera :) Nemen jullie de M5 maar :)
sanderm3 zegt
De M5, enough said
misterdrogba zegt
Heeeeeeel simpel! M5 natuurlijk!
mstiic zegt
Sowieso M5!
bram95 zegt
Panamera, want: Porsche :-)
dutchcorvette zegt
Panamera sowieso, echt één van m’n favo CARS. En veel meer bekijks mee dan weer, de zoveelste BMW!
alcantara zegt
@dutchcorvette: Oh ja want bekijks daar is het om te doen….? Poser….
Orichy zegt
@alcantara: Hij heeft nog de leeftijd, dat dat belangrijk is. De rest komt met de jaren wel, ook verstand van echte auto’s, dat moet nog tot volledigheid groeien.
OT: De BMW M5, omdat gewoon de fijnste BMW is en niet zo opvallend is, maar wel lekker rap. Een medium blauwe, met electriek opendakje en het liefs een rechtsgestuurde, met automaat, lekker cruisen op hogesnelheid. Helemaal top.
rd1991 zegt
@Orichy: dan heb je pech, want de E39 M5 is nooit met een automaat geleverd…
dutchcorvette zegt
@Orichy: 24 jaar
dutchcorvette zegt
@Orichy: 23
dutchcorvette zegt
@alcantara: ondermeer.. Ziet er veel chiquer uit dan een oude BMW vind ik
toyotafortuner zegt
Allebei.
Heb een zwak voor zowel de E39 M5 als de Porsche Panamera
mcaa zegt
@toyotafortuner: als ie wat?
parker zegt
@mcaa: is correct geschreven!? ‘Zowel de ene als de andere’
rolov zegt
M5 ik ben niet zon BMW fan maar ik ben absoluut geen panamera liefhebber.
wildewesten zegt
Panamera, en waarom? Gewoon omdat het een betere daily is met alle moderne snufjes.
brandon1997 zegt
M5
RazorHead zegt
Je moet echt al een pijper zijn als je niet voor de M5 kiest.
naamloos3 zegt
@RazorHead: vraag het voetballers
en die kunnen ze nog betalen ook
beseff zegt
m5 !!
Maffiazo zegt
Is de panamera ooit gemaakt met een handbak
dutchcorvette zegt
@maffiazo: nope
dutchcorvette zegt
@dutchcorvette: -edit: dat kan je ook lief zeggen-, echt wel
willeme zegt
@Maffiazo:
Jazeker, de Panamera (V6, 300pk) en Panamera S (V8, 400pk) kon je bestellen met een handbak. Sinds de facelift zijn het allemaal automaten.
sollie1984 zegt
Of het nou de E39, E60 of F10 is…ik kies altijd een M5 boven een Panamera.
wimbraber zegt
@sollie1984: juist!
hplh zegt
Panamera. Anders wordt ik telkens aangezien voor een pool.
lekkaah zegt
@hplh: er rijden in bijv020 zat petjes van 20 in panamero’s..
Hoe? geen idee, maar hij lijkt vaak flink op zn vering te hangen achter :’)
henkhupelschoten zegt
@hplh: Locadia, ben jij het echt?
hplh zegt
@henkhupelschoten: psst ik ben t , elia
SimonMc zegt
@hplh: “wordt ik”. Zeker van dat je er geen bent?
mercedesclk350 zegt
Voordat ik het vergeet trouwens, leuk dat @willeme nu ook voor AB schrijft!
kees66 zegt
Beetje rare vergelijking… totaal niet in elkaars prijsklasse vanwege de 10 jaar verschil in ouderdom. Daarom zou ik uit deze 2 ook de Panamera kiezen. Was het nou een wat modernere M5 dan zou het een hele andere zaak worden.
alfablog zegt
E39, tijdloos mooi, Panamera, nooit mooi geweest.
henkhupelschoten zegt
Opel Omega Lotus, gaat harder dan de M5! En dat in 1992!
rolov zegt
@henkhupelschoten: daar waren 15 jaar geleden al lastig onderdelen voor te vinden .
henkhupelschoten zegt
@rolov: Laat staan de auto, staat/stond er 1 te koop in NL voor 80.000 ekkermannen
dell zegt
Dibs op de Panamera, zegt een BMW rijdert
vinox zegt
Ik ben behoorlijk biased als M535i eigenaar, maar je moet gek zijn als je niet voor die moddervette V8 kiest. Ik ben al lang genoeg fan van het merk om ze in alle mogelijke maten en kleuren te hebben gezien en gehoord en zelfs in meegereden, dat ding kan je echt niet overtreffen. Zelfs de huidige M5 of de E60 kan dat niet naar mijn mening.
jzaero zegt
@vinox: hahah, maar zo’n E60 is wel echt brute kracht hoor! Wat een klappen geeft die bak door de aandrijflijn, echt gewoon rauw en ruig!
gt500eleanor zegt
Autoblog kom op zeg, de is toch niet zo moeilijk?! M5 natuurlijk!!
michaelcorleone zegt
Panamera voor mij.
davelepeef zegt
De M5; een van de mooiste BMW’s van de afgelopen tijd mét heerlijke techniek. Daarnaast blijft de Panamera gewoon een *kuch* niet mooie auto naar mijn bescheiden mening… De techniek, de uitrusting, lijkt me heerlijk. Maar dat koetswerk, nope.
2wheeler zegt
Dankzij NFS Hot Pursuit 2 moet en zal ik ooit een e39M5 bezitten. Al is het alleen al for old times sake!
moveyourmind zegt
Eigenlijk is zo’n Panamera gewoon een soort van Saab 900 Turbo combi-coupé… Maar dan van Porsche…
Als Saabliefhebber ga ik dan ook uiteraard voor de Panamera!
parker zegt
@moveyourmind: dat krijg je als jouw merk is overleden hè: overal een Saab in zien ?
alloallo zegt
none of the above:
Mijn keuze: Maserati Quattroporte – 3.2i V8 BiTurbo Ottocilindri – handgeschakeld en 336 PK
boomhauwer zegt
M5 zonder twijfel. Ziet er nog steeds geweldig uit!
c350cdi zegt
Kijk de korte film “Star” met Madonna en Clive Owen en je weet het ……..
paganizonda760nc zegt
@c350cdi: Fucking briljant die korte films van BMW toentertijd.
OT: M5 all the way! Ik kan de Panamera maar niet mooi vinden hoe vaak ik er ook naar kijk.
Rick-dos zegt
De M5 is al bijna 20 jaar oud en nog steeds ziet het er goed. Dit is een klassieker in spe…
shibby zegt
De m5, welke generatie dan ook.
papa zegt
@shibby: e28 aub
shibby zegt
@papa: heel fijn! E39 is ook geen straf
ko3n zegt
Noot geweten dat de landmeters ook met handbal geleverd is. Voor mij de Porsche
SimonMc zegt
@ko3n: Pardon?
ko3n zegt
@SimonMc: autocorrect had geen medelijden met mijn vermoeide brein.
benzinehoofd zegt
@ko3n: Iets met auto correct… maar hoewel het over auto’s gaat is er weinig correct aan. Die handbak is vrij duidelijk, maar landmeters?
giulio zegt
Uiteraard de paneermeel..
Beide auto’s standaard 13 in dozijn, onderdesigned, overengineneerd, elke babe vindt het sexloos en terecht.
SimonMc zegt
@giulio: Paneermeel…Die moet ik onthouden !
Dutchdriftking zegt
Leuk stukje weer @willeme maar doe mij de M5 dan maar. Blijft een geniaal monster.
willeme zegt
@dutchdriftking: Ik had zo’n vermoeden dat 99% voor de M5 zou gaan.
Maar die Panamera S met handbak intrigeert mij enorm. Tuurlijk, de Panamera is nooit mooi, maar zie het als een soort moderne interpretatie van een 4-deurs 928. En ondanks dat de M5 heel tijdloos is, heeft de Panamera een waanzinnig mooi interieur, wat ook nog eens een stuk moderner is. Er staat trouwens slechts één exemplaar in heel Europa te koop (Italië), terwijl je struikelt over de E39 M5’s. Dus het is maar goed ook dat iedereen voor de M5 gaat ;-)
michaelcorleone zegt
@willeme: Als BMW de e39 M5 Touring in productie had genomen, dan zou ik de Panamera laten staan voor de M5.
markjor zegt
Porsche
madvillain zegt
Ben geen fan van de BMW. Nu ongeveer 30k km ervaring met een Turbo en dat bevalt super, dus ik kies uiteraard de Panamera. Geweldige wagen.
driver28 zegt
Doe mij maar M5, waarom? Omdat Locadia al in een panna rijdt…
Rob zegt
Beide wagens hebben weinig appeal op mij….
Naja, de BMW dan maar. Omdat daar wat langer over het ontwerp lijkt te zijn nagedacht.
Eentje met een bescheiden zes cilinder, plus een schuifdakje. Dat lijkt mij wel prettig rijden.
e1000bmw zegt
@Rob: Je weet dat de E39 M5 – waar in dit artikel opgedoeld wordt – een V8 had, hè…? Niettemin s de E34 M5 met die heerlijke 3.8l zes-in-lijn heerlijk natuurlijk! Niet zo snel i.v.m. de E39, but do we really care…?
Rob zegt
@e1000bmw523i:
Ja, dat weet ik ;-)
Maar ik vind dit model 5-serie wel erg mooi, maar ik hoef die V8 niet perse. Het is niet voor niks dat BMW faam heeft gemaakt met mooie 6 in lijn motoren..
Een donkergroene 528i, zo als een oompje ooit had, dat is wel heel erg fraai eigenlijk. Zoiets;
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280956111?asrc=st|as
Ik zou het bijna boven een Jaguar prefereren. Bijna ;-)
Rob zegt
@e1000bmw523i:
Of deze dan! Haast on-Duits, zo chique…..
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279247311?asrc=st|as
e1000bmw zegt
@Rob: die heeft dan weer een V8… En donkere bekleding. Echt een no-go voor mij bij een donker exterieur.
Rob zegt
@e1000bmw523i:
Ha, damm. Je hebt gelijk. Komt door het ‘535i’ naampje. Dacht dat BMW dat enkel op hun 6 cilinders plakten…. Maar ik heb die naamgevingen van BMW nooit onder de knie gehad… Gaat me ook nooit lukken denk ik ;-)
e1000bmw zegt
@Rob: het wordt er niet overzichtelijker op, idd. De .35i is op de E39 en E38 na altijd een Reihensechs geweest.
mrducky zegt
De E39 M5 mijn droomauto!
mrporschee zegt
Ooit een E39 M5 gehad en als ik de kans krijg, komt hij ook zeker weer terug!
mrrallycross zegt
M5!
Johan82 zegt
Mijn hart zegt een M5, Lemans blauw aub. Mijn hersenen zeggen een M5, Lemans blauw. Heb altijd al een zwak gehad voor die machine…
amnesia zegt
@johan82: u heeft een e82 in lemans blauw?
Johan82 zegt
@amnesia: was het maar zo! Dan was ik elke dag rijden met een brede glimlach!
benzinehoofd zegt
Ik zou blind voor de M5 gaan! En ziend al helemaal… ?
sracert zegt
M5 vond de vorige versie wel mooier maar geen V8 natuurlijk
Tonnie zegt
M5 absoluut, maar zo’n panamera s is wellicht een mooie investering over een paar jaar als er daadwerkelijk zo weinig van zijn gebouwd!
purepet9229 zegt
Panamera, niet omdat het een Porsche is, niet omdat ie mooier is maar puur omdat deze wagen een stuk recenter is dan die BMW.
skinnybmw zegt
@purepet9229: De keuze gebaseerd op het feit dat hij recenter is? Het is toch juist mooi dat BMW jaren terug al zoiets kon neerzetten waar Porker later mee op de proppen kwam? Respect voor die oude M5…tijdlozer dan de Panamera. Er is maar een echte Porsche en dat is een 911 (of een 918, Carrera GT of 959).
allesmetturbo zegt
M5 anyday
willem1987 zegt
Definitief m5, mijn pa had de allereerste Nederlands geleverde e39 m5 zwart, zwart interieur. Maanden voor de levering kregen wij een vhs thuis met een soort van autoblog voorloper… Iemand die ons vertelde over de auto. En veel shots van de m5 in de bergen. Ik weet nog goed dat wij 3 uur lang naar een bochtige weg keken waar de m5 doorheen reed, met dat machtige geluid! En dan nadien terugspoelen maar… En overnieuw dat stuk kijken!
E550 zegt
M5. Kan mij nog goed herinneren 1997/1998, was ik met mijn vader op een vrachtboot, die richting Rusland vertrok. Op het dek stonden allemaal recente zwarte 5-series, waaronder een M5, en paar zwarte E-klasses. Vond het altijd een apart zicht, die dure auto’s op een vrachtschip onder een doek.
porschelars zegt
Is het misschien te fixen om die vergelijkingstabellen (en ook tabellen met prijzen etc) zo te maken dat die helemaal op het scherm passen op de iPhone app? Er mist nu steeds een stuk aan de rechterkant en moet nu naar de site om ze helemaal te kunnen zien!
OT: De M5 natuurlijk :)
potver7 zegt
De Porsche natuurlijk, met vastgelaste koplampen … ;)
ozer1907 zegt
10000% de M5. Samen met de e60 M5 mijn favoriet!
zesinline zegt
Mmmm M5 mmmM
stevin zegt
M5 enige nadeel is dat er iedere 800km 1L Castrol olie in moet. Heerlijke wagen, mooie sound.
kilum zegt
Zo hee @willeme Wat dacht je? Ik trap even met al het geweld dat ik in mij heb een open deur in! De makkelijkste keuze ooit. Dat wordt natuurlijk de Porsche M5 (GT)S E39 met de turbogeblazen supercharged V8 diesel met een PDK handbak. Heerlijke wagen!
jessetje zegt
Porsche Panamera graag
martijndh zegt
De M5 is gedateerd. Fenomenale wagen maar geef mij maar de Porsche voor het straatbeeld en de techniek. Of toch stiekem de M5…
e1000bmw zegt
@willeme, je vind vast niet erg als ik niet eens op die vraag in ga…?
Bijna 10 jaar verschil en – met uitzondering van de Vmax – dezelfde prestaties. Doe mij de oude dame maar…
En dan net als Sabine de limiter eraf…
tjorque zegt
De panamera want jonger… En Porsche is voor mij globaal onbereikbaarder dan BMW dus als ik mag kiezen (in het hypothetische geval dat je dan krijgt) ga ik voor het gene dat ik anders toch nooit zal hebben…