Zes cilinders en circa 500 pk in een premium D segmenter, wil jij die in Italiaanse stijl of in Duitse stijl op je bord gekieperd krijgen?
De wereld van de dikste D-segmenters is onlangs weer opgeschrikt, door de auto waar het ooit allemaal mee begon. De nieuwe generatie M3 wordt intern de G80 genoemd door BMW als ook door de fanb0iZ die het merk een warm hart toedragen. Het is alweer de zesde generatie van een icoon dat in 1986 het levenslicht zag met de E30 M3. Nog steeds geldt de dikste Dreier als de maatstaf in zijn klasse, ondanks verwoede pogingen van de concurrentie om daar verandering in te brengen.
‘Maar wacht even!’, zullen de Italofielen nu exclameren. Zij zullen de 3-Serie en dus ook de M3 helemaal niet erkennen als de grondlegger van het begrip ‘sportsedan’. Een dikke tien jaar voordat de 3-Serie überhaupt bestond, had Alfa Romeo namelijk al de Giulia. En daar bestond toen ook al een snelle variant van, namelijk de Giulia Super TI. Die had destijds al schijfremmen rondom en een vijfbak. BMW werkte jaren na dato een puik Italiaans concept slechts met iets meer consistentie en gründlichkeit uit.
Inmiddels is er alweer enkele jaren een nieuwe Giulia op de markt, waar ook een hele snelle variant van bestaat, de Quadrifoglio. Nog niet zo heel lang geleden kreeg die auto een facelift. Zodoende kan de Giulia het nu direct opnemen tegen de auto die ooit haar legacy stal. Op naar een spannend wedstrijdje Duitsland-Italië dus.
Motor: BMW M3 én Alfa Romeo Giulia beide zonder V8
Er was een tijd dat het aantal cilinders in deze bleppers uit het D-segment alleen maar leek te stegen. Net als de Giulia Super TI, had de originele M3 immers ook maar vier cilinders. Dat werden er later zes en daarna zelfs acht. Ook bij Audi en Mercedes kreeg je immers zo’n achtpitter, dus BMW kon niet achterblijven. Door nieuwe regels omtrent uitstoot lijkt de piek echter achter ons te liggen. De S58 in de nieuwe M3 is een doorontwikkeling van de motor uit de F80 M3: een 3.0 zespitter met twee turbo’s. Het vermogen bedraagt afhankelijk van de uitvoering 480 pk of 510, het koppel 550 Nm of 650 Nm.
Ook bij Alfa Romeo is er niet gekozen voor een achtpitter, hoewel het een publiek geheim is dat de motor in de ‘Giulia Q’ is afgeleid van de F154 CB V8 van Ferrari. De boring en slag zijn exact hetzelfde, er zijn alleen twee cilinders minder voorhanden. Desalniettemin levert de Giulia Quadrifoglio op papier net zoveel vermogen als de dikste nieuwe M3’s: 510 pk. Het koppel zit met 600 Nm precies tussen dat van de zwakkere en sterkere M3’s in.
Score: een vroege openingstreffer voor BMW vanwege de meeste Nm’s (in sterke spec), maar een aansluitingstreffer voor Alfa door Ferrari-genen: 1-1.
Alfa Romeo geeft klant minder keus dan BMW
Bij dit soort auto’s is het altijd nog de vraag: is ‘ie leverbaar met handbak?’. Dit wordt steeds minder een issue, maar echte dino’s vinden dat zo’n sportieve sedan eigenlijk toch nog drie pedalen moet hebben. Alfa Romeo bood die optie aan toen de Giulia Quadrifoglio gelanceerd werd, maar inmiddels niet meer. Kennelijk was de vraag gewoon te gering.
De Giulia Quadrifoglio wordt zodoende uitsluitend nog geleverd met ZF’s 8HP75 bak. In principe een ouderwetse koppelomvormer dus, hoewel het in zijn soort een van de fijnste bakken is die je kan krijgen. De power gaat via de bak bij de Alfa tevens altijd naar alleen de juiste wielen. De iets minder hete Veloce is wel leverbaar met AWD, maar de Giulia Quadrifoglio niet.
Bij BMW daarentegen líjkt de keuze reuze. Handbak, M Steptronic, verschillende motorenspecificaties, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving, het kan allemaal. Op het tweede gezicht valt het echter tegen. Als je bijvoorbeeld een handbak wil dan kan dat, maar alleen als je voor de M3 ‘Pure’ gaat met 480 pk. De competition met 510 pk heeft altijd de M Steptronic bak en vierwielaandrijving. Voorlopig althans, misschien komt BMW nog met meerdere combinaties in de toekomst.
Los van de motoren, zijn er natuurlijk ook nog dingen als kleurtjes en opties die je kan gebruiken om je auto eigen te maken. Hier kunnen we kort over zijn, bij BMW zijn deze mogelijkheden in grotere mate voorhanden. Daarvoor heeft het merk immers het lucratieve Individual programma. Bij Alfa Romeo bestaat zoiets niet, hoewel je misschien wel wat voor elkaar krijgt als je gewoon een grote zak geld op tafel legt.
In principe is leder niet eens een optie in de Giulia Quadrifoglio, die is namelijk altijd uitgerust met knakig alcantara op de stoelen. Een enorme misser in mijn ogen, zeker voor een Italiaan. Fraai leder is in dikke Italianen immers vaak een puik pluspuntje in het interieur.
Qua opties en snufjes is de Giulia verder natuurlijk wat ouder dan de splinternieuwe G80. De navi in de auto is met de facelift geupdated en gewoon prima. Bovendien is het scherm fraai verwerkt in het dash en werkt het (in 8″ variant) zowel met touch áls met een iDrive-achtige knop. Kan Audi nog een puntje aan zuigen op beide fronten. iDrive blijft echter toch wel de benchmark qua navi’s. Tevens heeft de BMW (laser-)LEDs en de Giulia nog lekker vertrouwde bi-xenon koplampen. Dat tekent een beetje de verstandhouding. Je kan dit de Italiaan ook niet (helemaal) aanrekenen, het is gewoon een gevolg van het feit dat de auto al wat jaren meegaat.
Score: BMW biedt de klant op het eerste gezicht meer keus, maar qua motor/bak/aandrijving combinaties valt dat eigenlijk wel tegen. Wel zijn er gewoon meer opties en kleurtjes beschikbaar, ook maar niet alleen omdat het model nieuwer is. De beslissing is echter de onmogelijkheid om af fabriek leder te bestellen in de Q: 2-1.
Onvervalst rijplezier bieden beide (waarschijnlijk)
De Alfa Romeo Giulia werd bij de launch alom geprezen vanwege zijn fabeltastische rij-eigenschappen. Die werden zelfs hoger aangeslagen dan -jawel- die van de 3-Serie op dat moment. Bij BMW was het allemaal stiekem wat softer en wolliger geworden in de loop der jaren. Niet voor niks kreeg de facelift van de F30 een wat strakkere onderstelafstemming mee.
De Giulia Q pakt die basis en draait ‘m op naar ‘stand elf’. Net als Ferrari’s heeft de snelste Gjuul een supersnel steering rack. Eventjes zijdelings kijken naar die fraaie freule die je inhaalt op de snelweg en je zit in de vangrail. De Giulia Quadrifoglio houd je wel wakker op die manier, maar snelwegblazen is misschien niet het sterkste punt. Juist op bochtigere weggetjes is de besturing erg prettig. Het is een auto met een ‘randje’, zoals de liefhebbers ‘m graag hebben. Dat het chassis goed is, bewijzen de snelle tijden die de ‘Q’ laat noteren op circuits, zoals onder andere de Nürburgring. Alfa kwam zelfs met een speciaaltje op de proppen om de scherpe tijd op het legendarische circuit te memoreren.
We gaan er voor het gemak maar even vanuit dat BMW de M3 ook best aardig heeft afgestemd. De nieuwe gewone 3-Serie kon in ieder geval de goedkeuring van @wouter wegdragen, met scherper weggedrag dan dat van zijn voorganger. Met name de latere varianten van de vorige M3 stonden ook weer op punt, dus we hebben (weer) vertrouwen in M GmbH. Welke van de twee fijner rijdt, valt echter te bezien.
Score: de verlenging is spannend maar nog zonder doelpunten: 2-1.
Design
Tsja en dan is er nog de olifant in de kamer: design. De meesten zullen het erover eens zijn dat Italië hier punten pakt. Grappig is dat je op de foto boven dit artikel ziet dat er in basis natuurlijk veel gelijkenissen zijn. Kijk ook eens naar die carbon achterspoilertjes bijvoorbeeld. Lijkt wel alsof ze in een windtunnel getest hebben dat het zo het beste werkt. BMW heeft de M3 alleen een gek neusje gegeven. Het design is ook gewoon wat drukker. Wij zeggen voordeel Alfa.
Score: voor Alfa Romeo een schot binnenkant paal eruit voor wat betreft Grande Bellezza, maar BMW tikt ‘m in de rebound alsnog in eigen goal: 2-2.
Conclusie
En zo komen we qua score op een extreem laf gelijkspelletje uit. Maar daarom trap ik ‘m dan maar af door te zeggen dat ik met pijn in het cuore toch voor de M3 zou gaan. En dat komt dan puur omdat ik een grafhekel heb aan alcantara. En als we het dan toch hebben over puur: het moet uiteraard een ‘Pure’ worden met handbak, standaardwielen, qua kleurtjes iets van daytonaviolett met pindakaas leder, shadowline raamlijsten en verder geen carbon. Waarvan akte. Welke zou jij kiezen? Of durf jij je te laten kennen als cultuurbarbaar, door te stellen dat je voor en AMG of RS gaat? Laat het allemaal weten, in de comments!
vaakbenjetebang zegt
In die achterspoiler van de Giulia zag ik altijd vooral een echo van het kofferdeksel van de Giulia 105. Heel opvallend dat BMW dit nu precies deze vorm kiest voor de spoiler op de M3. Zou het dan werkelijk de meest effectieve vorm zijn…?
Voor mij als Alfista is de keuze bij voorbaat een uitgemaakte zaak, maar BMW doet met het design van de G80 ook geen enkele poging om die keuze te bemoeilijken. Gelukkig voor BMW en helaas voor Alfa Romeo heb ik niet zomaar anderhalve ton om stuk te slaan op een nieuwe auto. Zal dus wel een vierdehands Giulia Q worden over 5 jaar.
geelbarrel zegt
@vaakbenjetebang: kofferbakspoiler: dito gedachte. Prachtig stukje heritage in nieuw jasje. Mn buurman heeft het er steeds over… als ie mn Juutje ziet
fabian159 zegt
Ik zou de alfa kiezen, ook ivm restwaarde… dat ik dat nog eens zou zeggen van een alfa had ik niet verwacht. De bmw heeft teveel rappertjes gehalte.
c4seum zegt
@fabian159: dan moet een m3 wel heeeel erg hard afschrijven. Heb toevallig onlangs naar tweedehands Quadragliatelles gekeken en schrok dat de meesten in zo’n 3 jaar toch al gauw een derde tot de helft hebben afgeschreven, zelfs op een lage kilometerstand. Als een m3 nog harder waarde verliest wil ik de toekomstige eigenaren bij deze alvast condoleren.
geelbarrel zegt
@c4seum: in 3 jaar met nominaal km gebruik schrijft zowat alles af met 45-55%. Duurste jaartjes.
autodidact zegt
@c4seum: ik denk dat-ie het over de wat langere termijn heeft, de Giulia zal per saldo schaarser zijn en hij heeft een wat grotere ‘eeuwigheidswaarde’
fabian159 zegt
De quattroformaggi’s schrijven minder snel af dan de Quadragliatelles.
fabian159 zegt
Geen idee waar jij kijkt maar in belgie kost de goedkoopste 2de hands 52k en nieuw kostte hij richting 72k . Dat de bpm snel afscrijft snap ik.
rolov zegt
Ik zou de alfa nemen. Gewoon omdat het standaard is om de m3 te nemen en ik wil die alfa horen janken als ik het gas intrap. Zon geile bak ipv die varkentjes neus van de m3
retsok zegt
@rolov: in ieder geval wel weer eens een vernieuwend design ipv evolutie, dat kan ik wel waarderen. Of het mooi is of niet dat is subjectief.. Ik zelf ga de modellen pas waarderen als mijn brein zo’n tien a vijftien jaar aan het design heeft kunnen wennen.
B100 zegt
Als BMW liefhebber zeg ik (helaas); 100% de Alfa!
toniominestrone zegt
Nu de Alfa, over een jaar of 8 de BMW.
Pascal zegt
De BMW graag! Maar da’s puur omdat ik gewoon BMW liefhebber ben. De Alfa is ook een absolute prachtbak.
neymar zegt
De M3 is en blijft absoluut de grote vedette van zijn klasse!
larini zegt
@neymar: totdat de Giulia Q op de markt kwam
Paul58 zegt
@larini: eens, na jaren eindelijk eens een waardig alternatief voor de M3. Wat eerlijk is eerlijk wel een mega compliment is
trolle zegt
Doe maar de alfa aub
cdlop01 zegt
Uiteraard de Alfa, prachtige wagen en motor, en wat een mooi ontwerp.
SpeedGeek zegt
De BMW. Uitgesproken uiterlijk, prachtig interieur, je weet zeker dat hij start, keus tussen RWD en 4WD en schijnt ten opzichte van de F80 gigantisch verbeterd te zijn. En de F80 was al een goede auto.
kevin1400 zegt
Geen twijfel mogelijk 1000% de Alfa Romeo
lotuselises2 zegt
Vrijwel alles is beter dan BMW tegenwoordig, dus doe maar de Alfa
western zegt
Alfa Romeo
MaartenD zegt
Alfa
kniesoor zegt
De neus van de M3 oogt zo recht van voren verschrikkelijk. Daarom en omdat ik i.t.t. scribent van het verhaal een groot liefhebber ben van alcantara wegens de goede grip op je reedtdt, zou het vermoedelijk de Q worden. Dus terug naar de basis -> heb jaaaren Alfa gereden (Giulia’s, Spiders, Alfetta, 156), inmiddels de nodige jaren Duits (eerst MB, nu BMW). Maar goed, theoretische verhandeling, ik kachel voorlopig nog even door in/met de F82.
Rick-dos zegt
Had je mij deze vraag een paar maanden geleden na wat spyshots gevraagd dan had ik de Alfa gekozen. Heb de auto nu al een paar keer op ‘real life’ foto’s gezien en ik ben 180 graden gedraaid met mijn mening. Zonder twijfel de M3.
nord zegt
Ik rijd een Q sinds eind 2017 en ben wel van plan om hem tzt in te ruilen…
Voor een nieuwe Giulia Q. Wat een auto! Hij overklast (Fahrverhalten) de 991 Carrera S die ik ervoor had..
fendercd60 zegt
Alfa natuurlijk!
Poulusma zegt
@jaapiyo
Pardon? Waarom ben je een cultuurbarbaar als je voor een Audi RS kiest?
De RS2 is een cult auto pur sang, ik zou niet weten waarom de RS je een cultuurbarbaar maakt. Geef mij maar een RS4 deze is practischer en zeker niet minder mooi (dan de Alfa), zo niet mooier ?
jaapiyo zegt
Dat is natuurlijk een beetje tongue-in-cheek, al zou het mijn keuze niet zijn. Heeft met name met het concept te maken, wat IMO vanaf de basis fout is qua layout voor een sportieve auto. En ik ben purist dus ondanks het feit dat Audi er momenteel met allerlei kunstgrepen in slaagt de nadelen van die layout aan te pakken, kan het (zeker in mijn hoofd) nooit zo goed worden als een auto met een RWD basis waar evenveel aandacht (of meer) aan is besteed.
Dat gezegd hebbende zie ik een grote toekomst voor Audi’s (RWD!) EV’s. Als de e-tron GT niet smal wordt gemaakt om actieradius te winnen wordt dat een kaskraker. Alleen wil ik wel de fysieke knoppen terug.
mashell zegt
Er is een auto, een absolute legende, met een in basis hopeloos fout concept. Waar de briljante ingenieurs in de loop der jaren toch iets heel acceptabels van hebben weten te maken. Er is zelfs een afgeleide met deels dezelfde techniek met het allerbest denkbare concept en toch wordt dat model niet voor vol aangezien omdat er maar een echte 911 is. Wat ik bedoel te zeggen, als die ingenieurskunst kan er ook iets moois en begeerlijks van maken.
willeme zegt
Tesla Model 3 is sneller, beter, gaver en minder schadelijk voor het milieu. Het wordt tijd om even met onze tijd mee te gaan. Alfa heeft in 2016 een auto op de markt gebracht die in 2010 modern zou zijn. De M3 is dusdanig lelijk dat je ‘m niet eens moet overwegen. Tesla Model 3 Performance all the way. Waarschijnlijk doet die langer met zijn volle batterij dan een M3 met een tank benzine…
goodvibrations zegt
Willeme wat is dit!!!?
Het enige waar Tesla hier de boel afrekent met het oude ICE concept is hun superieure aandrijflijn.. Design kan beter zowel buiten als binnen… Als ik het geld over had koos ik waarschijnlijk voor de Alfa.. Al kan de veloce het ook prima doen.. Perfect afscheid nr. van de goede oude ICE tijd.. Tesla kan altijd nog.. Stoomtreinen doen onder voor diesel locomotieven en electrische treinen, maar hebben/hadden een beleving die je nu niet meer hebt.. Zelfde gaat een beetje op voor ICE auto’s.. en bij motoren misschien nog wel meer..
willeme zegt
@goodvibrations: gebbetje op de zaterdagavond ;-). Model 3 kun je gewoonweg niet vergelijken met de M3 of Guilia. Aandrijflijn van Tesla is wel bizar goed overigens.
Ik zou zelf voor een C63 AMG Estate gaan. Of toch de RS4. Ah, nee: de Alfa. In elk geval niet die lelijke M3 ;-)
autodidact zegt
@goodvibrations: de Giulia is precies wat je zegt; een fantastische laatste doorontwikkeling van ‘de automobiel’ met ICE. Bovendien is het een echt goede Alfa. Elke rit is genieten. Om die reden overweeg ik nu al om hem nooit meer weg te doen en te bewaren – als ik mij dat zou kunnen veroorloven.
frederik zegt
@willeme: Puur op basis van cijfers heb je misschien gelijk, maar dat is natuurlijk niet waar het hier om gaat. Nu heb ik nooit in een Model 3 gereden, maar de Model S waar ik ooit in reed vond ik dodelijk saai in vergelijking met mijn F11 535i. En die vind ik weer saai tegenover mijn 996. Dus ik kan me niet voorstellen dat een Model 3 heel interessant is. Het is meer een huishoudelijk apparaat. Beste koop van de Consumentengids voor de oppassende huisvader.
Pascal zegt
Je hebt er dus nooit in gereden, wat knap dat je dan toch een mening hebt over het rijgedrag.
willeme zegt
@Pascal: klopt. Model 3 komt niet eens in de buurt van de Alfa als het op rijden aan komt.
frederik zegt
@Pascal: Ik let toch uit hoe ik aan die mening kom? Helaas werk ik niet voor Autoblog dus kan ik niet alle auto’s zelf uitproberen.
galgootje zegt
@frederik: probeer eens een rot te regelen in een Model 3 Performance. Zal je mening zeker enigszins bijstellen. Van al mijn auto’s (RS6 C6, E39 M5, S2000 en Model 3 Performance) rijdt de S2000 het leukst en komt de Tesla op plek 2 zelfs nog voor de M5 qua speelsheid. En ja, er is iets aan de dempers gedaan, maar dat is bij de M5 ook. Al met al voor iig mijzelf een eye opener ten opzichte van de Model S die idd gewoon oersaai rijdt.
frederik zegt
@galgootje: Ok zal ik doen. :)
grandmasterb zegt
Die Tesla 3 zal best aardig rijden, maar is van voren spuuglelijk. ik snap niet dat mensen met zo’n duckface willen rondrijden, er zijn genoeg EV’s die er wel goed van voren uitzien.
rwdftw zegt
Zoals ik hieronder schreef, ik ben één van die mazzelaars die zich een paar jaar mocht verplaatsen in een Giulia. De chef wilde dat we elektrisch gaan rijden dus ik heb de Alfa in moeten wisselen op een Model 3. Als je alleen van A naar B wilt snap ik die keuze maar een Model 3 is een emotieloos hok vergeleken bij een Giulia.
Als emoties bij auto’s er niet toe deden, topsnelheid werd beperkt tot 130 km/h, en de cW waarde het belangrijkste verkoopargument werd, dan bestond Autoblog niet eens.
Verder, ik denk dat de BMW verder komt op een tank benzine. Zowel rustig rijdend als boenderend. De BMW heeft namelijk minder last van wind tegen, werkt ook optimaal als de buitentemperatuur onder de 15 graden is en hoeft niet zijn accu in te zetten voor verwarming, verlichting etc. De Giulia was niet al te zuinig, maar ik hoefde maar eens in de 900 km te tanken. Dan hangt mijn Model 3 in de tussentijd 2 keer aan de lader.
E34M5Touring zegt
@willeme: Als je je knuppel zoekt, die ligt in t hoenderhok ?
Ot92 zegt
@willeme Toen ik de eerste zin las, wist ik direct dat je aan het ouwehoeren was, goeie ouwe Willem :D
Robert zegt
Geen van beiden. Ik denk dat voor wat deze auto’s kosten, en véél fraaiere auto’s te koop zijn. En voor minder ook wel.. En of die dan 200 of 300 of 500 pk hebben, echt, dat interesseert me geen donder.
azuli zegt
De Giulia is zo papier mijn eerste gedachte. Nu alleen nog kijken wat er in praktijk van die gedachte overblijft;)
alfarosso zegt
alfa !!!!!!!! staat hem goed dat groen wat is die bmw lelijk
snowbird zegt
Ik zie graag mooie BMW’s ..maar in dit geval zeker de Alfa Romeo….ontwerp..geluid..en ja die bochtige wegen graag…
Silverarrow zegt
De Alfa. Maar als ik een pseudo intelligent, betweterig statement statement zou willen maken, dan een Tesla Model 3.
toyotafortuner zegt
Alfa Romeo. Zeker weten
smex zegt
Ik verkies een Dacia Sandero op het moment nog boven een G80 M3. Wat een lelijk hok blijft het. Maar goed, de Giulia is dan ook wel heel smakelijk
rwdftw zegt
3 jaar lang met heel veel plezier in een Giulia 2.2 JTDm met 180 PK gereden, 2 maal gereden in de BMW (320i met M pakket en 325Ci met M pakket). Qua wegligging is de Juul een stukje fijner en minder stuiterig. Over design ga ik het niet hebben nu BMW kiest voor chronisch nierfalen. Dat wint de Alfa Romeo Giulia voor mij. Je kon beweren dat het multimedia systeem ouderwets was maar dat is na de facelift ook verleden tijd.
Met andere woorden : als ik 1.5 ton stuk mocht slaan op een sport sedan : Giulia Quadrifoglio graag!
janstehouwer1954 zegt
De Alfa naruuurlijk?
smijsie zegt
In de kleur ultraviolet? Ben wel benieuwd, volgens mij kunnen mensen dat niet zien namelijk ;-)
Edit: fixed
jaapiyo zegt
Nerd alert! Houd ik wel van. Alleen ik doel op een kleur die ooit iconisch was op de M3 en die heette zo, zodoende.
smijsie zegt
@jaapiyo: Die link had ik nog niet gelegd, moest even googelen voor de aha-erlebnis. Gave kleur is dat inderdaad!
lekkerlinksrijden zegt
Ik als BMW man kies de Alfa, kijk gewoon naar de header foto van beide en je weet het
spidermann zegt
Ik als Alfa man kies voor de BMW want handbak.
hotze zegt
Sluit ‘k me bij aan alleen al om die reden.
Met alcantara bekleding dan ?
Heb net zo wenig met leer als met automaten.
tysson zegt
Uiteraard de BMW, die is net uit. De alfa is slecht gebouwd en loopt alweer een paar jaartjes mee. Moet ook aan de neus van de BMW wennen, maar dan koop je wel echt een goede auto. Bij de alfa’s gaat het dif om de haverklap stuk en vallen interieurdelen van de raamstijlen af.
dl658 zegt
inderdaad iedere alfa rijder moet na zijn rit minstens 5 interieurelementen terugklikken en 3 keer per jaar zijn blok reviseren
Paul58 zegt
@dl658: jij leeft nog in de jaren 80, gezwets altijd
autodidact zegt
@kevin1989: ik gok dat dl658 in een sarcastische bui was…
herve11f zegt
@tysson: Hoe je het voor mekaar krijgt weet ik niet, maar ik rijd reeds een tijd met een Stelvio QV en heb echt nul op te merken. Daarvoor met een Porsche gereden, daar kan ik andere verhalen van vertellen. En daar lees je nooit iets over. Graag weer een Alfa.
Paul58 zegt
@herve11f: laat lekker trollen, alleen Alfa’s kunnen kapot gaan, soort tunnelvisie. Misschien klokje rond ff terugkijken op autoweek, zo slecht is de giulia niet.
harrie zegt
De BMW en een 10 liter emmer plamuur.
pcooperworks zegt
Alfa, alleen omdat voorkant van BMW vreselijk is.
mpgc zegt
De M3, no contest.
deSjonnies zegt
Ik heb nooit de Alfa ziel in de Giulia kunnen ontdekken, ik vind de Giulia teveel BMW en te weinig Alfa, zo herken ik niets des Alfa’s in het interieur, het is dezelfde fout die Franse fabrikanten ook hebben gemaakt,: proberen een Duitse cloon te maken. ‘T is een mooie wagen, daar niet van maar ik mis een bepaalde familiaire gelijkenis iets wat de 156 en 159 wel duidelijk hadden en het Giulia design is eerder conservatief zeker als je naar de smoel van de 159 kijkt.
c4seum zegt
Ik vind dat de Giulia niet fantastisch goed aan het opdrogen is. Bij de release vond ik haar een prachtige wagen maar toch lijk ik nu langzaam met een schuin oog er naar te kijken. Misschien maakt ze geen groot genoeg statement. Daarnaast zijn geblazen V6en niet echt mijn favoriet. Als 156 eigenaar steekt mijn eigen mening mij ergens wel. Het lukt me niet om met goed fatsoen een keuze te maken tussen beiden.
frederik zegt
@c4seum: De gewone Giulia is nog steeds fraai, maar de Quadrafoglio is niet helemaal in balans. Net iets te opgepompt, net als de M3 trouwens. Dat neemt niet weg dat het nog steeds een indrukwekkend apparaat is. Er staat sinds kort eentje bij mij in de buurt en daar kijk ik toch altijd twee keer naar als ik langs kom.
Paul58 zegt
@c4seum: ik vond hem bij de introductie juist tegenvallen maar steeds mooier worden. Zag laatst een witte Giulia, niet eens een QV maar wat een parel in het wit. Dit vind ik wel een moeilijke keuze. Ben ook erg fan van een M3. Ik zou denk ik de Alfa kiezen omdat je die wat minder ziet. Maar beiden prachtauto’s vol met emotie.
mashell zegt
Van buiten is duidelijk de Giulia mooier. Maar van binnen is het daar gewoon 2012 in plaats van 2020. Dus ik zou voor de BMW gaan en dan gewoon voor de 340i. Die is ook snel zat en een heel een stuk mooier dan de M3.
posthumus zegt
Dat is toch hetzelfde als kiezen tussen Doutzen Kroes en Jan-Jaap van der Wal
Paul58 zegt
@posthumus: valt mee de M3 is ook super dik. Allebei heel gaaf
posthumus zegt
@kevin1989: Noem je Doutzen nou dik?
Paul58 zegt
@posthumus: verre van;)
Thibault zegt
Giulia zoiezo! Bezit zelf een 150 pk diesel en wt een auto… Als de Tonale komt ga ik mijn 2de wagen (Lancia delta) inwisselen?
degrotemuis zegt
Duidelijk, de M3… E46 CSL!
Waardeloos als daily, helemaal vergeleken met het nieuwere spul, zeker trager, maar wat een heerlijke sensatie als je die op de staart mag trappen op een zonnige dag! En als import nog steeds onder de ton te krijgen. Dan past er nog wel een praktischere daily bij in het budget. Of een leuke Clio Williams of 205 gti of een R33 GTR of een e85/e86 z4m of een 2006 Mustang met wat upgrades of… Duidelijk: er is nog veel leuks te krijgen voor wat je over zou houden.
clubbtraxx zegt
Zonder enige twijfel de Alfa… Schitterende wagen en dat groen staat ‘m goed zeg.
In die BMW varkenssnuit wil je dood nog niet gevonden worden.
Jantje_555 zegt
moest de manueel goedkoper zijn qua taksen zouden meer mensen dit nemen…
joki zegt
Die Alfa’s hebben boven de achterwielen een soort bolling die moeten doen denken aan de gewelfde heupen van een Italiaanse schone… Probleem is echter dat ik erbij denk aan een vadsige Italiaanse oma… En de tankklep zit aan de verkeerde kant!
Bij de BMW kan ik als één van de weinige nog leven met de grille in de neus, maar wat ze uitspookten met die slurf op de motorkap vergeef ik hen nooit! Dus zal het toch de Alfa worden in die mooie rode kleur.
knapzuur zegt
Als ik überhaupt nog een keer in de markt ben voor een auto dan sowieso de Alfa Romeo.
langeharry zegt
Als ik als BMW rijder en liefhebber er 1 zou moeten kiezen op gevoel, zonder te kijken naar afschrijving oid….. Ga ik toch voor de alfa…. Interieur van de bmw is net een Audi en die grill……
mwti zegt
Ik droomde altijd van dit soort auto’s. Toen ik meer ging verdienen is het er nooit van gekomen. Rij nu 911.2 GTS (met alcantara ?)
Daar kan geen M3 M4 of andere opgevoede “gewone auto” tegenop. Porsche is ook nog eens veel waardevaster. Ook prettig.
rollingstoned zegt
De Alfa natuurlijk.
freezzr zegt
Ik als BMW-rijder ga voor de 3. Die neus is ff wennen misschien maar ik vind het dik en gewaagd, het is ff anders en dat zijn velen hier gewoon niet gewend. Jullie willen iets dat lijkt op wat al bestaat…
bischero zegt
Alfa, hands down
Maar wel in competizione rosso
dolledries zegt
Alfa. BMW lost it … wirwar van lijnen, nieren etc .. om anders te zijn? Opvallen? Negatief dan . De Alfa? Puur design , mooi door het mooi zijn.
allesmetturbo zegt
Giulia anyday!
geertvn zegt
Alcantara hoeft geen probleem te zijn. Gewoon niet de optionele sparco zetels en sportstuur nemen maar die carbonstoelen zien er echt gaaf uit en zitten perfect. Je kan ze lekker diep zetten en door de dunne leuning extra plaats achterin.
basecamp zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
ovlovbimmer zegt
Het S58 blok is absoluut geen doorontwikkeling van de M3 motor uit de F80! De S58 is volledig gebaseerd op de briljante en zeer betrouwbare B58 motor uit de 340I, 440I, M140I, Z4, 540I etc.
Gelukkig maar want bij het ‘oude’ M3 blok moeten op fabrieksadvies rond de 100.000 km o.a. de drijfstang lagers vervangen worden. Dat vind en vond ik altijd een beschamend(en kostbaar) fenomeen bij zo’n merk!