Zie hier de meest eerlijke vergelijking die je als automobilist kunt maken. Ga je voor emotioneel Italiaans of voor rationeel Koreaans? Voor 2 of voor 7 jaar garantie? Voor een redelijk hippe of een héél erg hippe MSN-modelnaam?
Wij vallen over het algemeen in slaap van middenklasse diesels dus beperken we ons in deze vergelijking even tot de interessantere benzinemodellen. Het toeval wil namelijk dat de Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir (135 pk) en de Kia pro_cee’d 2.0 CVVT (143 pk) nagenoeg hetzelfde kosten: net geen €22.000. We hebben het dan over de kale, handgeschakelde versies, hoewel de MiTo voor die prijs één uitrustingsniveau boven de basisuitvoering ligt.
Op papier ligt het voor de hand welke auto je moet kiezen. De Kia heeft een C-label, sprint van 0-100 in 10,3 seconden en bereikt een topsnelheid van 205 km/h. Z’n gemiddelde verbruik is 7,1 liter op 100 km en de CO2-uitstoot 167 g/km. De Alfa echter draagt dankzij z’n nieuwe MultiAir-blokje trots een B-label en komt daarmee in aanmerking voor 20% bijtelling. Toch doet hij de 0-100 in 8,4 seconden en bedraagt z’n top 207 km/h. Hij jaagt er slechts 5,6 l/100 km aan brandstof doorheen en spuugt elke kilometer niet meer dan 128 g CO2 uit.
Maar laten we even verder kijken. De Kia valt eigenlijk in een andere klasse dan de MiTo en is dan ook een stuk groter: 4,25 m tegen 4,06 m. De wielbasis is 14 cm langer en dat betekent dat je een stuk lekkerder achterin kunt zitten. Ook de bagageruimte is groter (340 l tegen 270 l), de draaicirkel is veel kleiner (10,3 m tegen 11,3 m) en hij mag een zwaardere aanhanger trekken. Om nog maar te zwijgen over de al eerder genoemde 7 jaar garantie op de Kia, tegen een schamele 2 jaar op de Alfa.
Dit zijn een beetje Autokampioen-afwegingen, maar dat is ook precies waar deze vergelijking op neerkomt. Met de pro_cee’d krijg je meer auto voor je geld, maar met de MiTo meer áuto voor je geld. De Kia is voor de verstandige mensen of de koopjesjagers, de Alfa voor de verstand-op-nul liefhebbers of de bijtellingsgeile leasesletjes. Hoewel, is die Kia niet stiekem toch een beetje cool? We horen graag wat jouw keuze is!
Check de autovergelijker op Autowiki voor een volledig overzicht.
Koeninsegg zegt
MiTo! zonder twijfel
Stefan-Venema zegt
Echt wel de MiTo.
Flapkees zegt
Een Alfa of een Kia..
Doe maar Alfa dan :P..
paulusrx7 zegt
mito duh, die koreaanse troep wil ik nog niet dood in gevonden worden!
Bazzl zegt
Me too
Bazzl zegt
MeToo
kevinc3 zegt
Alfe MiTo, zonder twijfel!
Quadrifoglio zegt
lijkt me logisch: MiTo
autoblogger zegt
@Quadrifoglio: waarom geef je trouwens geen motivatie voor je keuze? Ik geef duidelijk de 7 jaar garantie aan, maar jij kan alleen Mito roepen?
autoblogger zegt
De Cee’d aub. 7 jaar garantie rules!
qauqi zegt
mito en dan vooral de maserati versie.
waverider zegt
@autoblogger hahahaha rofl..
jack_abarth zegt
Mito, heeft dezelfde rij eigenschappen als m’n eigen auto. Op het vermogen na dan.
En ik kan vertellen het rijdt subliem :D
BmwMPower zegt
Deze hebben ze bij Kia niet:
Alleen al omdat die Mito zo gruwelijk vet is, kies ik voor de Mito.
Kort door de bocht, maar dat ter zijde.
autoblogger zegt
@BmwMPower: die hebben ze bij Alfa ook niet (helaas)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/20/alfa-mito-gta-wordt-waarschijnlijk-geschrapt
robbie zegt
@BmwMPower: bij Alfa hebben ze die ook niet ;) Alleen als concept…
PS Als conceptcar was die pro_cee’d tenminste nog een beetje te pruimen (zie gallery).
Ahura zegt
@robbie: ja want het productiemodel lijkt er helemaal niet op en is nou vreselijk suf of ontzettend lelijk.. *gaap*
@jurrian: als je hem niet onaardig vind waarom zou je er dan niet mee rondrijden? Vanwege zijn afkomst? Autoracist..?
RubenS zegt
zeker wel de MiTo:D
qauqi zegt
die gta is helemaal gruwelijk
Alex zegt
Deze bijtellingsgeile leaserijder krijgt zijn Alfa over een paar weken afgeleverd. Ceed was nooit een optie. MiTo dus!
RubenBaeten zegt
Als iedereen de MiTo zo gaaf vindt, waarom zien we ze dan nooit rijden?
Alex zegt
@RubenBaeten: Ten eerste vind ik dat helemaal zo erg niet, is ie een beetje exclusiever dan bv een Mini of een Ceed. En ten tweede is Kroymans als Alfa-importeur een ramp voor de verkopen geweest. Mijn dealer vertelde dat hij nauwelijks auto’s besteld kreeg (terwijl die gewoon in Antwerpen bleken te staan) en heeft zelfs af en toe via zijn Duitse collega’s wat moeten ritselen)
Ahura zegt
De Pro_cee’d ziet er verdomd goed uit (beetje Astra GTC achtig) en rijdt ook best oke. In die MiTo wil ik nog niet dood in gevonden worden. Wat een afschuwelijk puddingbroodje! ps: MiTo is geen middenklasser en de foto’s van de Pro_Cee’d zijn van de concept car. Wel op blijven letten he Ruben
VonStroke zegt
Minst geslaagde Alfa van alle huidige Alfa’s, maar toch kies ik em zonder nadenken als dit de keuze mocht zijn.
HDM zegt
Kia. Ik kan maar niet blijven wennen aan dat front van die MiTo, die op de ‘artikelbanner’ doet me zelfs denken aan die claustro-bakken met bolle neus van de NS.
wimpie zegt
mito
Laue zegt
@BmwMPower:
dromerig concept.
-Doe mij maar de Kia, beter rationeel rondrijden i.p.v voor aap rijden.
Quadrifoglio zegt
@autoblogger
Volgens mij heb jij iets tegen Alfa of zo… Ik heb nog geen een keer een normale reactie gelezen als het over Alfa Romeo gaat.
autoblogger zegt
@Quadrifoglio: normale reactie? Volgens mij schreef ik net twee normale reacties, of mis ik iets?
PS: waarschijnlijk bedoel je dat ik NIET altijd positief ben over Alfa, dat klopt. Jij bent daarentegen WEL altijd positief over Alfa, maar dat maakt het toch juist interessant? Of mogen wij beiden geen eigen mening meer hebben?
alfa mannetje zegt
Ik heb er welgeteld 1 gehoord over wegligging…….
maar waarom deze vergelijking , slaat dat op ?
@autoblogger: de echte autoliefhebber en kiest voor 7 jaar garantie …….
weet je dat op elke auto er levenslange garantie zit ?
jurrian zegt
Mito, zekerweten. liever nog een 147 omdat ik de mito niet zo heel mooi vind, maar in ieder geval geen kia. De Alfa zal je op de lange duur meer kosten door onderhoud en dergelijke, maar wie kan dat wat schelen als hij staat te blinken voor de deur. die Kia zou ik niet eens mee naar de wasstraat durven rijden, ookal zietie er heel niet onaardig uit.
FAIL! zegt
Een polo of ibiza, Italiaanse en Koreaanse rommel heb je niks aan.
aaap zegt
@FAIL!:
jou naam zegt al genoeg op gebied van auto keuze. doe maar een polo of ibaza grapjas.
Prinz Prinz zegt
Ik ga echt niet in een lelijk, smal en hoog speelgoedautootje rijden omdat er toevallig Alfa opstaat.
Dan maar een Kia.
waverider zegt
Oja ik moet ook kiezen..
Ik ga met qauqi mee, super die kleur en dat leer.
Als het een andere versie moet zijn (goedkoper) dan toch de mito met multiair motor… En nu hup die giulietta vervroegd uitbrengen zodat ik kan proefrijden.
waverider zegt
@FAIL!
VAG troep ook echt he… volgens mij heb je qua qualiteit in ieder geval de laatste jaren in een grot gezeten.
jurrian zegt
Ik snap dat mijn reactie wat tegenstrijdig is, maar dat heb je met alfa’s die laten je vreemde dingen doen.
Raptor zegt
Hoe kan je nu een Italiaanse schone vergelijken met een Koreaans kippenhok?
Ahura zegt
@Raptor: dan wil ik wel zo’n kippenhok in de tuin hebben. Het is toch bijna erg zoals zoveel mensen een auto afkraken puur alleen omdat het geen Europeaan is. Vraag me altijd af waar die haat jegens Azië vandaan komt..
Ruudje zegt
Fail doet zijn naam weer eer aan.
De Mito natuurlijk al ziet die Cee’ed er niet slecht uit!
mrtn zegt
De Kia. Qua kosten is het veel verstandiger. Die Mito ziet er in het echt als een opgepropt, protserig gebakje uit.
Henk_he zegt
MiTo, zonder ook maar 1 seconde te twijfelen… alleen heb ik geen €22.000,- te besteden…
911GT2 zegt
Kia… ik snij nog liever mijn linker teelbal af dan dat ik een alfa moet kopen.
Altijd foute baasjes in alfa’s… van die overhippe modebewuste, linked-in gebruikende wannabe knaapjes (of meisjes).
Nee doe mij maar een Cee’d. Dan rij ik ook tenminste niet ornd in een auto die er uit ziet als een goudvis.
jurrian zegt
@911GT2: goudvis, gast je naam is 911gt2
jon86 zegt
Mito QV-multiair, over de looks kan je discussiëren maar over weggedrag en de sublieme motoren niet.
@911GT2:
Dan hoor ik liever bij de overhippe modebewuste mensen met een Alfa, dan bij de kalende veertigers met een midlifecrisis die een porsche rijden om wat te compenseren.
Yerrie zegt
Dia kia zie er goed uit, de vraag is hoe lang je bezig bent met dat logo er af te rukken.
KaCh1ng zegt
eig wel een moeilijke keuze , als je er moet mee rondrijden :) mito vind ik niet zo mooi, dus ga ik voor de kia
waverider zegt
@autoblogger.
Vind je de KIA Cee’d een mooie auto waarin je graag zou rijden?
Ahura zegt
@waverider: als het een VW was vond iedereen hem mooi ;)
Merry zegt
Alle jezus, de keuzes worden niet veel beter zeg.
Doe de Kia maar, als ik iets van een Italiaan wil bestel ik wel een Pizza en dat kunnen ze zelf verzieken.
waverider zegt
@Ahura
Als het een VW was wist iedereen dat er geen 7 jaar garantie op zit omdat de fabriek dan vrij snel failliet zou gaan.
Daarnaast zouden massa’s misleide mensen hem kopen omdat de buurman hem ook heeft. Hij zou slechte stoelen hebben en een vreemd hard onderstel zonder een betere wegligging te krijgen. Daarnaast zou hij zuinig claimen te zijn maar in de realiteit meer gebruiken als de middelmaat. De motor zou een wanstaltig geluid maken maar omdat die van de buurman dat ook heeft vind niemand het erg.
michielh zegt
Iedereen kan wel roepen: “BOEE KIA ROMMEL BOE”, maar zoek maar eens een witten pro_cee’d met mooie velgen op. Is gewoon een dikke auto, niets meer, niets minder. En niet duur :-)
Yerrie zegt
Ik dacht dat is een rappe nieuwe kia maar dat zijn foto’s van een concept.
De echte kia ziet er niet uit, toch maar Mito
Toonster zegt
Persoonlijk kies ik dan voor de Mito, ziet er mooier uit enzo!
KaCh1ng zegt
Of wacht laat maar zitten, ik kies geen vn de 2
Bosnia_love zegt
Alleen een idioot kiest voor een Kia. :?
Ahura zegt
@Bosnia_love: want? hij is betrouwbaar, rijdt goed, 7 jaar garantie en zowel het exterieur als het interieur zien er ook gewoon prima uit en als Pro_Cee’d nog best onderscheidend ook. Stuk leuker dan een Golf 3d, 308 3d of Focus 3d..
bram zegt
Mito heb ik al:P maar zou er nog wel 1 bij willen hoor(A)mijne is wel geen multiair motor maar wel 155pk sport. Deze is trouwens echt niet zuinig! ik haal 1 op 11 gemiddeld (veelal korte stukjes, af en toe snelweg). Verder kan ik me op dit moment geen betere/mooiere auto bedenken in deze prijsklasse.
W!d zegt
ik vind dat ik geen eigen mening mag hebben!
W!d zegt
Verdorie, heb ik er toch 1!
Dan maar een Alfa, en dat is eigenlijk alleen omdat ik hem apart vind.. en apart is goed!
Ramshoek zegt
De MiTo is een stuk mooier, laat meer emotie zien. Heeft een fraaier interieur. Heeft prachtige techniek onder de kap. Rijdt ongetwijfeld mieters.
De KIA heeft 7 jaar garantie, niet dat je die hard nodig zal hebben, want de Koreanen doen het super in de betrouwbaarheidstatistieken, laten daarbij de meeste Europeanen achter zich. De KIA is ook nog eens een heel stuk ruimer en rijdt lang niet slecht. En hoewel ze geen ‘downsize’ turbo-directe-benzine-injectie technologie onder de kap hebben, zijn ze in de praktijk gewoon even zuinig en presteren ze prima.
Tsjah, als je al een lekkere D-segment station met vette turbo diesel op de stoep hebt staan, is de MiTo de leukste optie.
Als je je schaarse gezins budgetje moet besteden aan een verstandig stuk transportmiddel, dan wordt het geen van beiden (…), maar is een KIA c’eed SW natuurlijk een super optie…
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Ruben: waarom je de Mito nog niet zo vaak ziet: er is ooit een keer berekend dat een auto ‘regelmatig te zien is op de Nederlandse wegen’ als er 2.000 van verkocht zijn…
Dat hebben ze blijkbaar nog niet gered!
waverider zegt
@Ramshoek
Ik moet toegeven dat die koreanen prima rijden en betrouwbaar zijn. Heb niet zo lang geleden een Hyundai i10 kort als huurauto gehad en was echt verbaasd hoe lekker die reed en dat het een prima motortje had.
Benjamin1 zegt
Uhm, Grande Punto Abarth please, 170PK voor die centjes!
Something zegt
MiTo zonder twijfel :)
Vanquish zegt
Alfa, zekers!
Frankypanky zegt
KIA…In het wit met zwarte OZ-velgen!!!
Een Alfa is leuk, maar ik wacht nog even op een ‘echte Alfa’ (= achterwielaangedreven)… :)
RobertJ zegt
MiTo, maar dat om de turbotechniek ;)
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Bosnia_love: veel idioten in Nederland dan!
Verkopen t/m 20 januari 2010:
Alfa Romeo, 126 stuks (daling 41.94% t.o.v. 2009)
Kia, 1805 stuks (stijging 135.64% t.o.v. 2009)
Mijn gok is dat Kia ruim in de top 10 gaat eindigen in 2010…
Doe mij dus maar de Mito, hou wel van anders-dan-anders!
;)
RALM zegt
Ook deze vind ik weer moeilijk. Ik vind die MiTo in standaard trim zo..ielig ogen, en toch ook wel een echte vrouwenauto. Maar als ik hem dan zo in die GTA concept trim zie, wow wat een toffe kar. Aan de andere kant ziet de Kia er ook best goed uit met de juiste velgen en kleur. Maarja, een Kia blijft een Kia. En een Alfa is tóch wel een Alfa haha. Erg logisch klinkt het allemaal niet, maar het komt hierop neer. Als ik allebei in een dikke trim mocht kiezen, dan ging ik zonder meer voor de Alfa. In standaard-trim ga ik nog steeds voor de Alfa, maar dan echt puur om het merk, net wat meer design.
waverider zegt
@Svenska Aeroplan AB
Dan kun je op het moment inderdaad beter zijn dan bij SAAB.
Op dit moment is het meer SlAAB. Zou mooi zijn als ze nu Victør Møller eens een beetje gekke modellen ging laten maken, word wel een 10 jaren plan..
JurC zegt
Wat heb je liever, een appel of een peer?
dennis zegt
Absoluut de Kia Pro_cee’d. Alleen al vanwege de garantie…
timberleek zegt
als ik moet kiezen. doe dan maar de MiTo. die is nog een beetje anders (positief gezien)
maar liever beide niet. ik heb een scheithekel aan kleine auto’s (geërfd van mijn oude heer)
waverider zegt
@JurC doe mij maar een mango of uuhhmmm nee toch maar passievrucht weet je wat doe maar een peper.
timberleek zegt
@hierboven
nee ik wijzig mijn voorkeur
doe de kia maar. die kan ik beter verkopen ;-)
Bohica zegt
Mito duidelijk veel mooier.
Kia kut wagens en de cee’d is een zwak aftreksel van de 1 serie
aaap zegt
@Bohica:
jy lult uit je nek, dat is ook niet de plek waar je hersens boven liggen maar eronder in je zak,
Larrs zegt
Tja, ben geen liefhebber van Alfa Romeo, maar de Mito ziet er wel lekker eigenwijs uit. De Pro-ceed niet, alleen Kia is ook niet zo’n merk waar ik zomaar een auto van zou kopen.
.
Dus wordt het moeilijk kiezen. Ik kies toch voor de Pro_ceed, omdat ik de neus van de Mito niet mooi vind. :P
.
Is het niet leuk om deze twee auto’s uitgebreid te testen door jullie?
JeroenS zegt
@911GT2
“Altijd foute baasjes in alfa’s… van die overhippe modebewuste, linked-in gebruikende wannabe knaapjes”
Je hebt wel humor :D
Wat rijd jij als ik vragen mag?
911GT2 zegt
@JeroenS: Skoda Ocatavia Combi (degelijk, zakelijk, no nonsense) Porsche 944S2 (hobby) en een Suzuki Swift (japans degelijk, en guitig uiterlijk, de beste prijs kwaliteit en de meeste functionele ruimte tot 15K imho)
MDA zegt
Tja. het verstand versus het hart… Geef me toch maar een MiTo. Ik rijd liever met passie dan met garantie.
VolvoXCseries zegt
Ik vind ie Mito wel een beetje gay, doe mij dan maar die Pro_Ceed, weten we ook weer hoe een Kia rijdt en hoe die zich uithoudt gedurende een jaartje
Machoman zegt
Mito zonder twijfel, Kia komt niet in de buurt van Alfa
frarissimo zegt
Even denken… Een Koreaans 13 in een dozijn auto die lijkt op iets dat je kent maar niet kan thuisbrengen. Of een Italiaans merk met historie en uitstraling die beter presteert…
Hmmm doe dan maar die Alfa
-Tom- zegt
De MiTo is een auto voor vrouwen of voor homo’s.
Een pro_ceed met een stel dikke velgen ziet er best wel te pruimen uit.
jon86 zegt
@-Tom-:
Dankjewel voor je ontzettend genuanceerde mening.
-Tom- zegt
@jon86:
Dank je. Maar van te voren de Kia al wegstrepen omdat hij “emotieloos” is…? Waarom zou een Alfa Romeo wel “emotie” hebben. Een Alfa wordt in net zo’n moderne steriele fabriek gebouwd als een Kia, maar de Kia wordt net een stukje degelijker gebouwd.
alfa mannetje zegt
@-Tom-: niet begrjpen , dan niet reageren ?
Specht zegt
RubenBaeten [ reply ]
29 January 2010 om 14:11 Als iedereen de MiTo zo gaaf vindt, waarom zien we ze dan nooit rijden?
+1
In Nederland lopen meer grijze muizen dan auto liefhebbers rond, dus ik verwacht ook dat die Kia beter zal verkopen dan de Mito.
En om nog even de keuze te maken, voor 22.000 euro haal ik een 147 GTA of een GT 3.2 v6 en het geld wat ik overhoud steek ik lekker in m’n zak voor de onderhoudsbeurten. ;)
jack_abarth zegt
@Benjamin,
is nog steeds 155pk, de Abarth EVO krijgt 170pk mee maar die is er nog niet.
En de essesse levert 180pk.
Offtopic:
Autoblog is het niet iets, dat mensen met een profiel op een poll kunnen reageren. Want dan krijg je een goed beeld, omdat je iedereen maar 1x kan stemmen.
Tedje de Haag zegt
Waarom laten jullie nou weer die majonaise kleurige concept van de Kia zien ipv een coole witte productie versie?
Je kunt die auto’s echt niet vergelijken. De Kia is een klasse groter en de verbeterde nieuwe 2010 versie rijdt echt uitstekend. Ik heb er hier eentje rijden en letterlijk iedereen vindt hem mooi en is stomverbaasd dat een Kia er zo goed uit kan zien over hoeveel waar je voor je geld krijgt.
Hennep zegt
100% de MiTo, hij is mooi en je stimuleert de economie van een Europees land ermee. Het geld gaat tenminste niet naar Zuid-Korea. Die Kia is gewoon voor de Korea- en Japangeilers als Bavo Galama (die vrijwel alleen Kia, Hyundai en Toyota etc test) en Alwien Tulner (die nieuwe bij Autowereld).
DonSei zegt
A
L
F
A
M
I
T
O
:)
BakPouwww zegt
Mito, liever met stijl en sportivieteit. dan een korean met 7 jaargrantie,
B202-Turbo zegt
Zelfs als de MiTo in pimpelpaars met poeprandjes geleverd zou worden zou ik ‘m nemen!
sus zegt
Ik ben geen vrouw en al evenmin homo…
Maar ik rij wel een Mito, en dat komt gewoon omdat ik eerst gedaan heb en dan pas gedacht. Ook al rijdt hij geweldig, denk ik soms nog als ik hem zie staan; het is toch écht een mooie wagen (soms ook wat minder…)
Maar voor het geld dat je er voor betaalt verwacht je gewoon meer kwaliteit.
De naverkoopdienst van alfa suckt, ik weet niet wat het verbruik gaat doen met de multi-air techniek maar de mijne verbruikt zowat de helft meer dan de fabrieks opgave, bij normaal rijgedrag. als je je gaspedaal goed weet staan dan verdubbelt het verbruik bijna…
De rijhulpsystemen kunnen niet af, elektrische problemen bij alfa zijn nog niet van de baan, na amper 18000 km beginnen de remmen( niet versleten), ramen en een zetel te piepen en is de stof onder je kont al aan het rafelen.
Kortom; ik begrijp ondertussen waarom hij niet zo best verkoopt…
alfa mannetje zegt
@sus: neem een anti-depressiva , helpt je erdoor heen ….
Jimmie zegt
De Kia heeft in de praktijk maar 3 jaar garantie.
De Alfa rijdt beter, ziet er een stuk beter uit, mooier interieur, geen anoniempje, is sneller, zuiniger en de betrouwbaarheid van dat platform zit ook wel snor.
Nimbus zegt
MiTo, veel mooier, apparter, sneller & turbo! En ook nog eens 20% bijtelling. Heb nu een GP 1.4 tjet en het zijn leuke blokjes!
@911GT2
En natuurlijk MiTo, want ik wil niet in een auto rijden die ontworpen is door….wat zegt Clarkson hier ook alweer over? :P
Alex zegt
@Nimbus & 911GT2: Clarkson’s mening over de Cee’d en alle varianten: “Apparently this is a very good car. I’d still rather flambe myself in cheap brandy than drive one though.”
911GT2 zegt
@Alex: Haha owkey… sjah Clarkson heeft wel meer mooie uitspraken… niet alle even serieus.
B/\/\ \/\/ zegt
Met het oog op de restwaarde: de Pro_cee’d
dotternetta zegt
Kia, altijd beter dan die Italiaanse troep met hun elektrische problemen
Vincenzo zegt
-edit: doe eens normaal-
911GT2 zegt
@Vincenzo, Timo, jurrian: Wat een viandigheid zeg, mag een mening geven niet meer. Blijkbaar is Alfa inderdaad emotie, maar niet al te beste als ik dit zo lees.
@Nimbus: Ik weet het niet meer sorry… google leverde ook niets op.
dotternetta zegt
Ja, laat dan deze zien:
Timo zegt
Iemand met 911 GT 2 als nick noemt Alfa rijders foute baasjes.???!!
Als er een wagen is voor wannabbees die net een erfenis gehad hebben of net hun eigen zaak gestart hebben en dat aan heel de wereld willen laten zien dan is het wel een Porsche !….Op technisch vlak super dingen begrijp me niet verkeerd , maar op vlak van smaak, de kuddekeuze, voor dat geld koop je een Maserati, ok, je buurman heeft hem niet, en er zal zeker ooit wel weer een idioot roepen dat het rommel is….ma dat moet men er dan maar bij nemen
ma soit.
IK zou de Mito nemen, ding rijd als een kart !!
De Kia in het wit is ook helemaal niet mis…ma ik ben mijn autocarriere in een alfa 33 gestart en blijf een voorliefde voor het merk hebben
ddr zegt
iemand met ballen waar hersens in zitten
die kiest voor de kia
kwaliteit veel beter dan alfa
en bovendien 7 jaar garantie
italianen zijn probleem bakken
en japanners en chinezen overklassen met gemak
kia is tevens een deel van hyundai dat tegenwoordig
de vloer aanveegt met toyota door de betere kwaliteit, lagere kosten, meer betrouwbaarheid en grotere garantie
kies ik voor men verstand
kia op de 1ste stand
mito zal ik niet de 2de stand geven maar naar de 10de schoppen
KIA niet te kloppen
waverider zegt
@ddr haha leuke nick en bijpassende reactie.
Edge zegt
MiTo. Geen twijfel mogelijk.
bassie zegt
MiTo natuurlijk
frarissimo zegt
@ddr Je bent snel gelukkig als je een trabant gewend bent.
Vandaar dat je snel aan een KIA went.
Een echte vent met ballen.
Rijdt voor lul en laat ze niet vallen.
Haha.
rfw1994 zegt
MiTo, omdat het een alfa is
SvenvW zegt
MiTo !
G.Ph zegt
Die Kia is niet eens het nadenken waard! Zonder twijfel rij ik rechtstreeks naar de Alfa Romeo dealer!
PeterBerkhout zegt
Voor mij toch echt de KIA….
alfa mannetje zegt
en das een eind rijden , die paar die er nog zijn.
kenneth zegt
Witte mito quadrifoglio verde 170 ps
Mito is degelijker :p
RRRobert zegt
Kia. Beter een rationeel ontworpen Europeaan met een Aziatische naam dan een scheelkijkende Europeaan met een te hoog ‘vorm-boven-functie’ gehalte. En dan heb ik het nog niet eens over garantievoorwaarden, restwaarde en te verwachten betrouwbaarheid.
Laus zegt
Doet U mij de Kia maar. Zelfs nog naar gekeken toen ik aan het shoppen was.
Mooi ding. Interieur nog niet op nivo, maar er is prima mee te leven.
Daarnaast vind ik die MiTo’s echt niet om aan te gluren. En al helemaal niet in het rood.
Ferry832 zegt
Alfa Mito natuurlijk. Alleen echte kenners weten wat een mooi merk Alfa Romeo ( was ) is. Geen enkel ander merk heeft de zelfde historie als Alfa. @911GT2, ook Porche niet. Porche is voor mensen die vooral Duitse eenheidsworsten ( kuddegedrag ) willen, alleen net wat duurder dan de buurman.
911GT2 zegt
@Ferry832: de crux van je verhaal zit in: ( was )
Revan zegt
Zonder twijfel de Alfa Romeo MiTo!
Vespuci zegt
Voor iedereen die iets met Auto´s heeft: MiTo
Voor iedereen die van A naar B MOET, zoutloos eet, niet durft te leven, centen-neukert is: pro z’aad!
alfa mannetje zegt
Als Autoblog dit geweten had , hadden ze dit (nonsens) artikel nooit geplaatst ……
alfa mannetje zegt
Ja maar ik wil 7 jaar garantie !!!!
Durf te leven , het duurt maar even. Wel langer als 7 jaar trouwens.
Alex zegt
@alfa mannetje: “At the end, it is not the years in your life that counts, it’s the life in your years.” ;)
599fiorano zegt
De Alfa Mito natuurlijk
mercedes-benz zegt
er zit echt geen 7 jaar garantie op. dit staat wel in de kleine lettertjes
Orichy zegt
None of the above, but just the Skoda Yeti
–edit: link verwijderd van site die teksten en foto’s steelt van anderen–
christophe zegt
Ik vind dit nog steeds appelen met peren vergelijken , mito is echt sportief terwijl de kia een sportiefgehalte heeft van een bejaarde… Ik kies de mito , trouwens je moet deze in het echt gezien hebben om over het uiterlijk iets te zeggen. Wedden dat je mening verandert?
RubenBaeten zegt
@alfa mannetje: Het is onze wekelijkse vergelijking. Dat is altijd nonsens (voor de fanboys).
http://www.autoblog.nl/archive/tag/kies-maar
Lan_Evo zegt
Doe mij dan de Kia maar, vind de MiTo niet per se heel mooi en naast het uiterlijk zie ik geen reden om de MiTo te nemen.
Timmie zegt
Veel Belgen zouden de Mito verkiezen, maar als puntje bij paaltje komt (dus: geldbeugel bij dealer), komt de ware aard boven!
RalphZ zegt
Call me gay, maar die MiTo is echt wel een lekker rijdende auto. Ik ben zo’n lease-leier en ik noem mijzelf de gelukkige berijder van een Alfa MiTo Sport 1.6 Jtdm. Ik heb beide auto’s bereden in mijn keuze voor mijn nieuwe lease-wagentje. Serieus, de Alfa rijdt vele vele malen beter. Waar de Kia stug en oncomfortabel afgeveerd is, zo mooi is de compromis bij de Alfa. En dan zwijg ik nog maar over de kilometers onderstuur bij de Kia. Met 20 door de bocht, uit de bocht accelereren en jawel hoor rechtuit ga je ipv dat je de bocht neemt. Het kroontje op de MiTo is toch wel zijn motor. Ja het is een diesel en dat zuigt! Maar de 320! nm koppel maakt een hoop goed. Alfa aankleden met de juiste opties en dan is het een prima wagen!
Speaking of which, ik ga maar eens een potje sturen.
integralechubasco zegt
alleen als je blind bent en (zoals ddr 29 January 2010 om 15:50 zegt) je hersenen in je ballen hebt zitten (LOL al heb jij het niet zo bedoeld) dan ga je voor 7 jaar garantie…
Of als je huisvader bent, lekker je studie afgerond, 2 kinderen op te voeden, verstandig een huis gekocht en trouw aan je vrouw… dan ga je ook voor 7 jaar garantie.
heb je wel 7 jaar garantie, maar ben je ook blind voor alle mooie dingen in het leven en heb je je hersenen in je ballen zitten… veel plezier…
Ahura zegt
@integralechubasco: sorry hoor maar die MiTo is de lelijkste Alfa ooit. Geen mens koopt hem ook. Omdat het een Alfa is is het niet automatisch mooi. En een vader met vrouw en 2 kinderen koopt echt geen Pro_Cee’d. Die koopt een Cee’d SW
Orichy zegt
Oh, dat ging niet helemaal goed, nu maar even over doen, geen van deze 2 keuzemogelijkheden.
De gisteren gepresenteerde Skoda Yeti 1.4TSI met 125pk, met alleen voorwielaandrijving en in Active Plus uitvoering maar €21.495,=.
OT: Maar ik zal mijn keuze van deze twee ook maar bekendmaken, dat is uiteindelijk ook de vraag. Doe dan maar de Kia Pro Cee’d, in de nieuwe style, ik vind hem net iets mooierdan de Alfa Mito.
Orichy zegt
Sorry, maar het goede nieuws van de Skoda Yeti 1.4TSI, heb ik bij jullie/Autoblog.nl nog niet gelezen, van daar de gebruikte info en plaatjes.
Citrofiel zegt
Eigenlijk is dit nog best een lastige afweging. Het is inderdaad kiezen tussen ratio of emotie. Als auto- en Alfa-liefhebber zou ik toch naar de MiTo neigen, maar de Pro_C’eed ziet er niet al te verkeerd uit, is ruimer, praktischer en is zekerder door de garantie. Grr. Ik ga deze keuze gewoon niet maken, het doet er toch lekker niet toe. ;)
CasperH zegt
Ik ga voor de MiTo maar die keus is niet op verstand doch puur op emotie gebaseerd.
Rosso Corsa zegt
KIA, gewoon omdat de MiTo voor wijven is.
jah zegt
Bij de Kia krijg je die garantie bij 7 jaar OF 150.000 kilometer.
OT: 100% de Alfa MiTo, veel strakkere auto.
Volvo_440_turbo zegt
Mijn buur rijdt met een nog vrij recente alfa… dan is mijn volvo 440 turbo van ’94 die niet van de betrouwbaarste is nog steviger gebouwd dan die alfa.
Hij laat zijn alfa bij de zelfde monteur onderhouden als ik mijn volvootje, conclusie, koop NOOIT een alfa, alfa is rommel!!!!
Maar moest het een lease auto zijn die mij niets kost, dan zou ik de Mito wel verkiezen boven de Kia.
Bakpao..lover zegt
Cee’d ….even mooie velgjes eronder en klaar.
sven2 zegt
Cee’d of mito, nope geen een van de 2!
Cee’d is te Europees voor een Jappanees en de MiTo is tè verwijfd!
integralechubasco zegt
@ahura
ehhm, van jou had ik een rationelere antwoord verwacht….
de lelijkste ooit… geen mens koopt hem,
dit kan je nergens beamen dus verwijs ik je opmerkingen naar het land der fabelen.
Ahura zegt
@integralechubasco: er zijn een paar auto’s op de markt waarvan ik heb; je moet wel écht gek van het merk zijn om het te kopen. Dan zijn imo de MiTo, Laguna Hatchback, Exeo, Justy, Fox en de vorige C5 pre-facelift, C-Cruiser en 4007. De MiTo is Alfa onwaardig. Wielkasten zijn veelste lomp voor zo’n kleine auto, de neus te kaal en zwaar en de kont trekt eigenlijk ook op niks. Ik kan me iig vooralsnog geen lelijkere Alfa bedenken behalve de SZ..
Jipp zegt
@Ahura: gelukkig deelt niet iedereen zijn mening over welke auto’s je echt niet moet kopen als je niet van het merk houd.
Nijntje_ zegt
Mito ! Sure!
Imom zegt
Met pijn in mijn hart zou ik de Kia kiezen,de Mito is de naam Alfa niet waardig,zo’n afgrijselijk stuk onbenul.
PAN zegt
Zonder twijfel de MITO. Hopelijk doen ze wel wat in de toekomst aan hun garantie regeling.
Megakix zegt
@Ruben Baeten: waarom zetten jullie nog steeds die leugenachtige (volgens de praktijk!) CO2-uitstootjes en verbruikscijfers erbij ? Gewoon gassen, aangezien NIEMAND het verbruik haalt of de CO2 uitstoot boeit!
Jipp zegt
zeker de mito, wil nog een beetje een auto onder me kont hebben die er ook nog is beter uit ziet, en misschien kwalitatief beter is!
sjaakk zegt
zekers de KIA pro_cee’d. Die is uiteindelijk veel goedkoper dan de alfa. Bij een kia gaat nooit wat kapot. en ik spreek uit ervaring want ik heb bij een kia dealer gewerkt. en waar ik nu werk, komt af en toe ook wel is een alfa langs en van dat onderhoud wordt je niet blij. een collega is zelf een alfa liefhebber, en die vind het een ramp om er aan te werken.
integralechubasco zegt
@Ahura,
De mito is zeker niet moeders mooiste, maar vervelen als een polo, golf, fabia, kia proceed, doet hij echt niet zo snel…
De meeste mensen die een auto kopen doen het op basis van degelijkheid. Voor een kleiner publiek is beleving of uiterlijk belangrijk. ik tel mezelf bij de laatste.
Mij maakt het niet uit als een model wat nukken kent als electrische storinkjes en dergelijke, als ik maar in een auto rijdt dat bij mijn persoonlijkheid past. Bij zo’n keuze zou ik kunnen vallen voor een auto die ‘veelste lompe wielkasten heeft en een kale neus’. Als ie maar niet SAAI is…
Ahura zegt
@integralechubasco: ben ik het mee eens. Mij zul je ook niet in een saaie auto vinden waar half NL in rijdt. Maar apart mag van mij ook wel mooi zijn ;) Ander stoor ik me teveel aan die vreemde details e.d. Maar goed; die Kia Pro_Cee’d heeft wel waar ik van hou in een auto; strak gelijnd en niet te apart maar wel licht dynamisch en niet dodelijk saai om te zien
Bob zegt
@ sjaakk
Zal die collega van je wel met veel plezier naar z’n werk gaan elke dag. En als die Alfa’s zoveel onderhoud nodig hebben is toch mooi voor je omzet.
Ahura zegt
Ik heb deze gereden. En tuurlijk is het geen enorme nekkendraaier maar ik had er toch aardig wat bekijks mee! En recht van achter was ie ook best dik
integralechubasco zegt
@ahura
de zijkant en achterkant zijn goed (miss. een beetje té audi hier en een vleugje té bmw daar maar, soit…)
De voorkant is echter (naar mijn bescheiden mening) ….
inspiratieloos…
Al met al maakt het voor mij een ‘veilig ontworpen auto’… Als je het vergelijkt met wat ze hiervoor gemaakt hebben dan zijn ze op de goede weg. Vroeger was Hyundai een scheldwoord…
De Hyundai is wat mij betreft een wereldauto, een allemansvriend. terwijl de Mito of door jou genoemde laguna wat mij betreft meer auto is die bij een bepaalde cultuurbeleving hoort. ;)
Ahura zegt
@integralechubasco: je A3 vergelijking snap ik nog wel ergens maar BMW…?? Wel is het zo dat men overal andere auto’s in zien maar als je hem op straat ziet rijden verdwijnen die vergelijkingen bijna altijd ;) De neus is niet heel spannend maar zet er de donkere koplampen in en ik vind het prima. Beter dan al die achterlijke neuzen van bijna alle nieuwe auto’s tegenwoordig die veelste lomp zijn of zo’n walgelijk enorme grille hebben. Ben blij dat er nog merken zijn die aantrekkelijke auto’s maken zonder die hippe modelijntjes en grillen. Zo blijven de auto’s eerder tijdloos
BananaFlip zegt
De pro_Cee’d is zeker wel cool, maar de Alfa met zijn MultiAir is nog vele malen cooler. Het verschil in efficiëntie tussen de twee motoren is zo groot dat ik zeker voor de MiTo zou gaan, vooral omdat het uiterlijk mij erg trekt.
j.. zegt
Toch wilt die garantieperiode wel iets zeggen. Garantie wordt bepaald op gemiddelde levensduur van bepaalde onderdelen(in de luchtvaart ten minste). Dus je kunt kiezen uit een mooiere??(homo)-auto die sneller is en zuiniger rijdt, of een langzamere (oma)-auto die uiteindelijk veel duurzamer is, gelet op onderhoud en dergelijke. Ik zou voor dat geld geen van beide nemen, maar als het zou moeten nam ik toch de kia, vindt m persoonlijk veel mooier dan die Mito met zn goedkope achterkant.
de Sjonnies zegt
Grappig te lezen dat de Koreanen meeliften op het succes van de Japanners.
Kijk je lang naar de lak van een Kia dan kijk je er doorheen.
7 jaar garantie is een dooddoener, de klant betaald dit zelf, dit zit in de kostprijs gecalculeerd. (of denken jullie dat Koreanen niet kunnen rekenen)
En ow wee als de Kia met sleurhut ooit een keer ten zuiden van de lijn Brussel stilvalt, dan weet je wat het woord dealer netwerk betekent.
Bob zegt
@ de Sjonnies
Het dealernetwerk van Alfa is niet veel beter anders.
de Sjonnies zegt
@Bob:
Maar rond de Midellandse zee kun je toch beter met een Alfa met panne staan dan welke Koreaan dan ook :)
berg zegt
Hmmm, obv de motor zou ik uiteindelijk toch voor de MiTo kiezen, maar of ik ‘em echt mooi vind? Nee.
dw zegt
Echt zo’n lelijke neus die Mito, die naam ook al om te kosten, echt zo’n homofielen bak, die koplampen zijn dan de nissan micra gejat. Nee dat zeker die Kia!
Bob zegt
@ de Sjonnies
In m’n woonplaats beter met een Kia, die Alfa dealers gaan vaak failliet.
integralechubasco zegt
@ahura
nee sorry, de achterkant van een hyundai lijkt op die van de 1 serie bmw…
Ahura zegt
@integralechubasco: uh ja dus? Het ging toch over de Kia Pro_Cee’d en niet over de Hyundai i30
reggiane zegt
Ben een echte Italiaanse auto fan maar het design van de Alfa Mito is niet mijn ding.
De 7 jaar garantie van Kia geeft al aan dat ze meer vertrouwen in hun eigen product hebben dan Alfa.
Wil Fiat/Alfa/Lancia meer auto’s verkopen moeten ze met vol vertrouwen achter de kwaliteit van hun eigen product staan nu geven ze mij dat signaal dus niet.
Dat de 7 jaar garantie bij Kia in de prijs verrekend is doet niet ter zake dat is ook zo bij andere merken.
Ik kijk dan ook uit naar het moment dat andere Aziatische merken en masse in Europa verkocht gaan worden dan moeten de arrogante Europese merken flink aan de bak om door middel van kwaliteit,vooruitstrevende techniek en after sales hun marktaandeel te behouden.
heidekonijn zegt
@reggiane
Wat vreemd is, is dat op sommige markten Alfa 5 jaar garantie geeft, en op andere maar 2. Ik volg je wat de Mito betreft, maar als die ook 7 jaar garantie zou hebben, wat zou je dan kiezen?
AMG Powerrr zegt
Ikke wille een Mito :D
alfa mannetje zegt
De Europeesche merken , w.o. Fiat staat in de Adac statistieken helemaal bovenaan. Nederland heeft geen automarkt , geen info aanwezig .
VW en toyota zijn rampautos al voor een aantal jaren.
Internationale orientering , opdat de wereldwijde echobak, ook wel het internet genoemd doet zoveel….
ps. 7 jaar garantie is marketing , vooral in ned. waar het aantal verzekringen per hoofd van de bevolking het grootsts is.
Kom , ga eens leven , het duurt maar even.
heidekonijn zegt
Nu heb ik met geen enkele van mijn Alfa’s ooit problemen gehad, maar ik ben erg benieuwd naar een Adac statistiek -of welke dan ook- waar Fiat bovenaan staat en Toyota onderaan.
Educate me..
alfa mannetje zegt
@heidekonijn:
1. je verdraait mijn woorden
2. het zou eens tijd worden dat ook jij de echobak eens vult met relevante info , op zijn minst er naar op zoek gaat.
MrHyde zegt
In beide ingezeten, en de Alfa geeft nou niet bepaald een robuust gevoel. Die voelt aan alsof hij elk moment uit elkaar van. Kia voelt al aan alsof hij wel wat langer meekan, en dat zal ook wel vanwege de 7 jaar garantie.
Oftewel, Kia voor mij.
reggiane zegt
@Heidekonijn Ik kies dan zeker een Alfa. Niet de Mito maar spaar dan wel door voor een mooier model.
Heb zelf slechte ervarigen met de Fiat/Alfa after sales met garantie perikelen een aantal jaren terug hoop echt dat er nu verbetering in gekomen is.
Maar mijn hart zegt nu de Alfa (maar niet deze).
WizardOfOss zegt
Doe mij maar de Kia Pro_cee’d, ondanks de rare, lelijke naam. Maar liever een rare. lelijke naam dan raar, lelijk design. Nu is Alfa al een paar jaar enigszins de weg kwijt (schitterende GT en 8C, aardige 159, walgelijke Brera), maar de Mito is weer een nieuw dieptepunt. Zonde.
alfa mannetje zegt
Een Alfa koop je omdat ie excelleert in het rijden.
De nadruk wordt hier alleen maar gelegd op het uiterlijk , een beetje onbegrijpelijk , want wie kan met droge ogen beweren dat we de Golf en corolla/ auris het mooiste vinden…….??????
Avenger zegt
de MiTo!
jelle46 zegt
De alfa is wel de mooiste van de twee, maar toe ik op het autosalon in de proceed heb gezeten, verdween mijn argwaan voor kia als sneeuw voor de zon. Heel mooi en sportief interieur, maar kiezen zal toch niet lukken, hoor :D
Burt zegt
Na 11 jaar en 5 Alfa’s (resp 2×145, GTV, 2×156) nu overgestapt op een Kia. Wat een heerlijke auto! Nooit meer electronica problemen, kapotte vacuumpompen, lekkende ramen, olielekkages, alleen maar rijden-rijden-rijden. En het altijd doen.
Zoals hieronder met 200 km/h en 3500 tpm over de Duitse Autobahn. Kom daar maar eens om in een Mito.
alfa mannetje zegt
@Burt: knap hoor 185 rijden , we zijn onder de indruk.
Dat zal een Mito, inderdaad nooit kunnen.
WizardOfOss zegt
@alfa mannetje, daar heb je een punt, maar als ik de diverse test moet geloven weet de Mito daarin toch niet helemaal te overtuigen. En met andere recente Alfa’s was dat vaak al niet anders. Niet dat ze echt slecht zijn, maar voor een lekker potje sturen zijn er betere alternatieven.
Lucb zegt
Beide leuke auto’s, zou er geen nee tegen zeggen. Toch heeft de Alfa wat meer uitstraling, dus de MiTo graag.
VanLunteren zegt
MiTo without a doubt.
Niet erg orgineel maar ja.
mashell zegt
De MiTo is me te smal en ik ben niet de doelgroep (vrouw of man met sterk vrouwelijke trekjes), de Kia Pro_cee’d dus.
WizardOfOss zegt
@mashell, je bedoelt dus eigenlijk dat een MiTo net als een cabrio is: een auto voor mensen die van mannen houden ;-)
kowalsk zegt
Liever een ruime auto dan een damesauto. Voor mij de Kia.
RtB zegt
Wat een onzin dat de Mito een ‘gay’ auto is. Ik durf er om te wedden dat er procentueel meer gays in Golfjes rondrijden dan in de Mito. Dat er een ander publiek in rijdt dan in de voorgenoemde Golf is duidelijk, maar dat zal niet in de geaardheid van de bestuurders liggen.
En ik zou zeker voor de Mito gaan. Heeft wel 18″ velgjes en verlaging nodig om het een beetje toonbaar te maken, maar dan heb je ook wel meteen een gaaf wagentje. De Kia is zeker niet lelijk, maar het is geen wagen waarbij ik vol trots aan iedereen zal vertellen dat ik er een bezit. Ik zou het eerder verdomd stilhouden en gewoon km’s maken ;) Bij de Mito zou ik het eerder rondbazuinen, al is het maar omdat het waarschijnlijk een betere chickmagnet is dan welke auto in die klasse dan ook.
JanC zegt
De pro_cee’d is groter, veel gebalanceerder in zijn ontwerp, daardoor optisch fraaier. Door die kortere draaicirkel gok ik dat ie leuker is om mee te hoeken. Die MiTo is overhyped, en een 8C smoel op een Punto plakken is gewoonweg cynisch.
j.. zegt
@RtB
Kan me herinneren dat de MiTo nogal hoog in de Homo top-10 stond??
Volvo_440_turbo zegt
Ik vind de Mito echt een mooie auto, en geloof me, ik ben 100% hetero. Maar als het uit mijn eigen zak betalen is, liever niet. Alfa’s zijn zoals mooie vrouwen, ze schudden het geld uit je zaken :p
Smokin zegt
De Alfa natuurlijk.
Er is niets mis mee wanneer je voor de Kia kiest, maar ik zou dan toch maar voor de zekerheid even met mijn autohart naar de dokter gaan. Gewoon ter controle.
Danny zegt
ik kies de Kia
GOD zegt
Ik ga voor de Kia.
Vind hem gewoon mooier.
Mercman zegt
ik kies toch echt de mito, 7 jaar garantie bij kia klinkt interessant maar ik ga er enigsins vanuit dat ik die 3 jaar dat ik mijn auto heb niet veel beroep zal doen op de garantie.
persoonlijk verwacht ik ook dat de mito waardevaster is waardoor ik een goeie prijs verwacht als ik hem verkoop.
bovendien is de Mito Vele malen mooier
PeugeotGTI zegt
Een Alfa of een Kia?
Is dit een strikvraag ofzo?
PeugeotGTI zegt
Ik loof een gratis lollie uit voor diegene die durft te beweren dat de Kia voor meer Smile Per Mile zorgt dan de Alfa.
RobTWo zegt
Voor de meeste autobloglezers zijn auto’s emotie en is dit een oneerlijke vergelijking. Een emotieloze auto is sowieso oninteressant. Je kunt net zo goed de vergelijking maken tussen een Alfa Mito of een NS-jaarkaart.
gvr zegt
wat een vergelijking
de mito natuurlijk…
tvrspeedsix zegt
kijk maar ff naar de TG alfa special dan weet je waar het om gaat…..
alfa mannetje zegt
Auto motor und Sport heeft een stemming gehouden onder haar lezers met een gedeelde categorie : duits en import .
In de categorie ”compact import ” werd de Mito als beste auto uitgekozen ( 100.000 stemmers).
Rob zegt
wat een vergelijkingen hier zeg….
Jullie vergelijken monica Bellucci met een spleet oog :S
Oke ik geef toe er zijn ook wel mooie aziatische vrouwen maar toch ze lijken allemaal op elkaar en zullen nooit het type monica halen. :D
@ die meneer met zijn polo en ibiza!
als je een vag product vergelijkt met deze test is het net als of je vag vergelijkt met megan fox :S
w0o0dy zegt
@JanC: Ik zou zeggen gooi maar eens een Mito door wat bochten… er is weinig wat daarbij in de buurt komt voor vegelijkbaar geld, of je moet naar nog kleinere hothatches gaan kijken en die zijn van binnen kaler en geven je niet de sfeer van de Mito.
De Pro-c’eed is helemaal niet verkeerd en zit uitstekend in elkaar (ontwerp en materialen van het interieur zijn onder verantwoordelijkheid gedaan van de man die dat voor de Golf 5 heeft gedaan) en de Kia is geen echte liefhebbersauto maar voor velen meer dan goed genoeg.
JanC zegt
@w0o0dy: Ik heb de Kia als huurauto gehad, ik laat het je weten wanneer ik in de MiTo eens een flink stuk heb gereden. De pro_cee’d in vergelijking met de Ford Focus was de auto ietwat “veilig” in zijn onderstuur, maar volwaar fijn om te rijden en best aggressief in een bocht te gooien. Nu zal de Alfa misschien nog een tikje beter zijn in bepaalde opzichten dan de Focus, het trekt me echt niet een te dure Punto met een 8C-achtige neus te kopen. Je mag het van mij graag een mooie auto vinden, die MiTo, maar rationeel en designwise koop ik voor dat geld met deze keuze de Kia.
Jesper zegt
Doe mij de Pro’ceed maar. Een 2.0, meer ruimte, 7 jaar garantie, en hij is minder anoniem dan bijv. een Golf. Aangezien ik niet MiTo geil ben, denk ik nu gewoon ff met mijn verstand, en waarschijnlijk vele met mij. :)
WizardOfOss zegt
@Rob, een 8C is misschien een Monica Belluci. De Mito is eerder een leuk alledaags buurmeisje (Punto) dat door (mislukte) plastische chirurgie gepoogd heeft op Monica te lijken…
Nee, doe mij dan maar een Zhang Ziyi…
heidekonijn zegt
Lang over moeten nadenken
De Kia is een Kia. No-nonsense. Je weet wat je te wachten staat Zoals een tandartsbezoek.
De Mito is een Punto, die extra geld kost en een koetswerk heeft dat niet past op het onderstel. Zoals een wulpse jongedame met een prachtige boezem en een enorme p*n*s.
Allebei zouden me nachtmerries bezoren, maar die laatste iets meer.
alfa mannetje zegt
@heidekonijn: kun we eens dieper in gaan op het gegeven dat het koetswerk niet bij het onderstel past. De techniek zeg maar….wat is je motivatie voor die uitspraak ?
Gerrelekker zegt
Da’s kiezen tussen de pest en cholera. Die mito’s is echt een afgrijselijk ding, veel te bol, veel te hoog, veel te lelijk en dan heb je er nog geen kilometer mee gereden laat staan een paar 10.000 waar je je nog eens kan ergeren aan het zuiderse karakter. En de kia heeft de uitstraling van een vuilzak: het is nuttig en praktisch. Voor de rest brengt het je van A naar B en dat zonder al te veel problemen….
Smokin zegt
@Heidenkonijn.
Je beseft je wel dat die wulpse jongedame met een prachtige boezem nooit naast iemand in een Kia gaat zitten?
heidekonijn zegt
Dat is mooi meegenomen, ik heb het niet zo op shemales.
Mr. Dj M. zegt
Ik vind de Kia stiekem toch wel erg cool. Je ziet hem ook niet vaak, maar als je hem ziet, denk ik toch altijd weer: “Wat een geslaagde auto!”.
Het is dat het een Kia is, maar als deze qua techniek ook zo goed zou zijn als een RenaultSport model, dan zou het echt een mooi hothatch zijn!
rubbi3 zegt
MITO natuurlijk! Honderd keer mooier dan dat tupperware plastic van kia
heidekonijn zegt
@alfamannetje
Eerst even dit, ken je de uitspraak “Alpha males drive BMW, nice people drive Alfa’s?” Je naam is alvast goed gekozen, zo te lezen.
Esthetisch gezien “past” het koetswerk niet op zijn onderstel, de proporties kloppen niet, de koets lijkt te hoog, de bobbels rond de wielen zijn zo groot dat je er 24″ onder moet zetten om ze te vullen, zodat je Mito ofwel op een rolschaats dan wel een kruiwagen lijkt. Een beetje zoals de schoenen van een clown. Dezelfde clowneske proporties vind je terug bij -prototype van alle rolschaats lookalikes- de X5.
Wahey – toeval? Die komt van dezelfde ontwerper.
Jaja, toch wel, google maar eens rustig en je vindt het allemaal terug. Als je toch aan het zoeken bent, zoek even naar een (1) Alfa met zoveel fussy details en geprul aan zijn neus als de Mito. Benieuwd of je er een vindt. Ik alvast niet.
Technisch gezien is het onderstel prima in orde. Voor een Punto. Dit is geen Brabus, geen Lamborghini, en geen Alfa. Dit is een Fiat. Maar hij wordt verkocht als een Alfa. Niet alleen belachelijk maar ook een erg cynische poging tot bedrog. Ze hadden het net zo goed een Viperette kunnen noemen. Of wacht, dat komt misschien nog.
alfa mannetje zegt
Nou, weer geen technische detials maar subjectief geleuter . Ik had het al verwacht .
Nou dit dan maar : de koets is ruim lager als een GP, daar heb ik het nooit gehoord …..
De gP Abarth heeft tegen zijn concurrenten al heel wat leuks laten zien . De Mito al eea gewonnen van de Mini.
Mar wat is je inhoudelijke commentaar nu op het weggedrag ?
alfa mannetje zegt
Dan nog even een misverstand uit de weg helpen :
Een alfadier, gewoonlijk naar het geslacht alfamannetje of alfavrouwtje genoemd, is het individuele dier in een groep van een bepaalde diersoort dat duidelijk de leiding heeft. Deze leiding kan de vorm van heerschappij aannemen maar kan ook gewoon op gezag berusten.
heidekonijn zegt
@pubermannetje
Pas een beetje op je taal wil je. Iedereen hier weet ondertussen wel dat je rijbewijsloze puber bent maar dat gekleineer doet je echt niet stoerder of ouder lijken.
De fiat is een fiat, en al is die twee verdiepen hoog, boeit me niet, want fiat boeit me niet. Net zo min als Ford, Opel of BMW me boeit.
Ik heb met de Mito gereden, als testrit, want zocht een opvolger voor de 147. Dat is alvast meer dan jij kan zeggen dus. Afgaande van de komplete gevoelloosheid van het stuur en de constant ingrijpende esp, kan ik je sowieso al zeggen dat het weggedrag bagger is, net zoals het weggedrag van een Golf bagger is.
Heel veel mensen vinden dat prima, en dat stoort me geenzins. Maar vergeleken met de 147 is het een flinke achteruitgang. Want wat het ergst is, is dat het helemaal geen leuke auto om mee te rijden is. Ik heb hierna een testrit gedaan met een C30 diesel met sportonderstel, en kan je vertellen dat die een stuk dichter bij de 147 komt dan de Mito. Om maar te duiden dat de Mito nog minder Alfa is dan Volvo.
Inhoudelijk genoeg voor je?
alfa mannetje zegt
@heidekonijn: man , gedraag je je in het openbaar net zo ?
Ik weet zeker van niet .
”Pas een beetje op je taal wil je ” : lees je comment nu nog eens ……..
subjectief geleuter : immers , ook nu weer geen inhoudelijke comment ….
ps. ik zal ouder als jouw zijn , meer circuits in mijn leven gezien hebben en een auto rijden die ouder is als jouw oude Alfas bij mekaar …
nou , ben benieuwd en graag een beetje volwassener indien mogelijk natuurlijk.
Alex zegt
@heidekonijn: Om even de tafeltennismatch met alfadier te onderbreken, mag ik vragen met welk model MiTo je gereden hebt? Ik heb in drie uitvoeringen gereden, en aardig wat verschillen opgemerkt. De 1e generatie 120pk (zomer 2008) had idd nogal last van een ‘deadzone’ in de besturing, alsof ik op mijn Logitech pc-stuur wat teveel aan de profiler heb zitten prutsen. De 2e generatie 120pk (zomer 2009) had een paar softwareupgrades aan de stuurinrichting gehad en het sportpack hielp al een beetje om het weggedrag te normaliseren (17 inch ipv 16 inch velgen, waardoor de auto minder nerveus is) De 135pk MultiAir heeft diezelfde updates en hoewel ik aardig met dat ding heb lopen gooien en smijten met dat ding, heb ik het esp slechts één keer zover gekregen dat ie ingreep.
heidekonijn zegt
Post je nu eigenlijk zelf nog eens iets “objectief”?
alfa mannetje zegt
Goed zo , bedenk een Gallardo heeft ook onderstuur…..
heidekonijn zegt
Inderdaad objectief, nu nog combineren met ’ter zake’.
alfa mannetje zegt
Dat heb ik jouw gevraagd . Jij komt met het feit dat de Mito onderstuurd is……klopt en kan nl. niet anders.
Jan Rap zegt
Grappige discussie dit. De keuze is ook niet helemaal voor de hand liggend.
Voor deze prijs zijn er namelijk bestwel prima dingen te koop.
Voor een wat lagere prijs is de Kia absoluut de beste keus.
Als je namelijk de 1.4 of de 1.6 neemt, heb je 20% bijtelling en dan is het een hele interessante auto.
Hij ziet er erg goed uit, een van de soepelste auto’s in zijn prijsklasse en bovendien erg ruim. Een Golf met vergelijkbare motorisering en uitrusting is een stuk duurder.
Hier geldt die 20% bijtelling echter niet en is het een stuk minder interessante aanbieding.
De Mito dan, het is een heel andere auto dan de Kia.
Hij is een stuk kleiner, hij is van voren gezien ontzettend lelijk, maar het is wel een stuk hippere auto dan de Kia. Meer vergelijkbaar met een Mini dan met een Golf zegmaar.
Aan de andere kant zal hij ook wel wat lekkerder rijden.
Maar je moet er ook rekening mee houden dat je nooit zeker weet of je je vakantiebestemming wel gaat bereiken.
De kans dat hij onderweg kapot gaat of dat de elektrische installatie kuren krijgt is groot.
Ik zou dan ook voor de Kia gaan, formaat, uiterlijk en kwaliteit zijn een stuk beter. Echter zou ik dan wel een paar euro in m’n zak houden en de 1.6 nemen.
heidekonijn zegt
@Fiat mannetje
Een 147 heeft beduidend minder onderstuur dan een Mito. Daarbij komt dat een ranzige wegligging en ditto stuurgevoel wel iets verder gaat dan gewoonweg onderstuur.
@Alex
Welkome onderbreking zou ik zeggen. Ik heb eerst een 1.3jtd geprobeerd. Dat was -bovenop de reeds opgesomde minpunten- een slak, maar dat valt moeilijk kwalijk te nemen gezien de pk’s en prijs. Daarna heb ik een 1.6jtd onder de kont geschoven gekregen. Dat was wat beter maar nog steeds niet in de buurt van de 147 (en al helemaal niet ivm stuurgevoel en wegligging, ditto wat betreft zithouding e.d.).
Ik heb idd ook gelezen van de “software updates” en dat het stuurgevoel “opgelost” zou zijn, maar dat is het dus niet. Ik heb niet met de eerste versie gereden maar kan me met moeite inbeelden dat die erg verschillend zou geweest zijn. Het hele aanvoelen was identiek als dat van de Punto die bij naaste familie in de garage staat.
Nogmaals, je hoort me niet zeggen dat het een slechte auto is vergeleken met een Punto of voor mijn part Polo.
Wat zuur is, is dat hij
– minder goed rijdt en minder “Alfa” gevoel geeft dan een 147 (en die was al een behoorlijk aangelengde “Alfa”.
– minder presteert (in de diesels waar ik mee reed) dan de 147.
– meer kost dan de Punto die hij eigenlijk is.
Had men de auto uitgebracht als Punto Abarth, had ik het waarschijnlijk minder erg gevonden, maar dit een Alfa noemen is voor mij een heel stratennetwerk te ver.
De Alfa-virus spoeling is zo dun dat het op homeopathie begint te lijken.
Burt zegt
Ik vraag me echt af of die mensen hierboven die het over “lol per km” van een Alfa Mito hebben of de Kia pro_cee’d bekritiseren, wel ooit eens in een pro_cee’d hebben gereden. De meeste reacties zijn doorspekt met vooroordelen en onwetendheid.
Jeroen Bleekemolen, Neerlands beste autocoureur, rijdt ook een Kia proceed. Dat zegt toch ook wel iets over die auto.
Het is gewoon een prima sturende, sportieve kar. Alfa-fans face it! Alfa is Alfa niet meer. Bertone, Spider, 145, 156, dat waren karren. Mito hoort niet in dat rijtje thuis.
Alex zegt
@Burt: “Ik vraag me echt af of die mensen hierboven die het over “lol per km” van een Alfa Mito hebben of de Kia pro_cee’d bekritiseren, wel ooit eens in een pro_cee’d hebben gereden.”
3 lange testritten in een ‘Alleen Lastige Flut Auto’s’ Mito (rond de 50 km/rit), ‘Krik In de Aanslag’ Ceed 5-deurs als leenbak en een Proceed als leenbak, is dat voldoende? De Proceed heeft het probleem dat iemand gedacht heeft, ‘goh we moeten de Ceed een sportief rijgedrag geven, dan maken we de demping harder. Jammer, want de normale vijfdeurs Ceed is eigenlijk niet eens zo’n gekke auto als je op een veilige comfortabele anonieme wijze jezelf wilt voortbewegen zonder op status of sportief karakter te letten. De Proceed wil wel sportief zijn, maar is het qua prestaties nét niet. De Mito is dat wel, al heeft het een jaar geduurd voor Alfa de auto zodanig afgestemd heeft als ie bedoeld is. En het uiterlijk zorgt zoals hier blijkt nog steeds voor polarisatie, evenals de fabrikant trouwens.
Alex zegt
Disclaimer: Ik ben geen verstokte Alfa-fan. Eerlijk gezegd heb ik voor de Mito nog in geen enkele Alfa-gereden (tenminste niet aan het stuur ;) )
heidekonijn zegt
Alex, moest je ooit de kans hebben, ga in een 75 zitten,
niet rijden, zitten. Start dan de motor, met de koppeling in of in ‘vrij’, raak het gaspedaal aan. Probeer dan maar eens niets te voelen en niet te lachen. En dan heb je nog geen meter gereden.
Vergelijk dan eens met de Mito.
Autoliefhebber zegt
Ik neem toch de Kia.
De Alfa is ook niet leijk, maar net wat te vrouwelijk.
En dat is bij de Kia niet het geval.
CSL zegt
Wat een verschrikkelijk lelijk auto is die MiTo toch.
Die neus, bah. Lijkt wel op Hitler!
Geen van beiden dus…
Koop een Polo Bluemotion ofzo. Lekker geen wegenbelasting en uber goedkoop rijden! Waarom zou je anders voor zo’n kleine Hatch kiezen!
Edward zegt
Weleens goed naar de voorkant van de Mito met kentekenplaat gekeken? Zie er niet uit!