Wat kies jij, een auto met 2 cilinders, of eentje met 12 potten in het vooronder? Oh ja, ze staan voor ongeveer hetzelfde geld te koop…
Het zijn zware tijden voor de autobezitter in het algemeen en de autoliefhebber in het bijzonder. Natuurlijk doelen we hiermee op de brandstofprijzen. Al zakken ze heel langzaam een beetje, ze zijn nog steeds enorm hoog. Elke keer is het weer een aderlating bij de pomp.
Zeker als je geen door de baas betaalde lease-slet onder je kont hebt is het afzien. Dan mag je die dure peut allemaal zelf ophoesten. Als je dan ook nog eens in de running bent om een ‘nieuwe’ tweedehands te kopen, wordt het helemaal kiezen. Want volg je je verstand, of je gevoel?
2 of 12 cilinders voor hetzelfde geld
Laten we er eens van uitgaan dat je voor die nieuwe occasion ongeveer 7000 euro te besteden hebt. Daar kun je veel kanten mee op, zeker ook op Marktplaats. Er staat voor ieder wat wils, van groot en duur tot klein en zuinig.
Wij hebben de twee grootste tegenhangers gevonden die we ons op automobiel gebied konden voorstellen. Wij zijn benieuwd of de benzineprijs van nu jou als autoliefhebber nu ook de zuinige hoek in zou duwen, of dat je liever financieel doodbloedt dan klein te gaan rijden.
Als eerste een kleintje met 2 cilinders
Voor die 7000 euro zijn -zoals gezegd- prima auto’s te vinden. Laten we daarom als eerste eens kijken of we iets zuinigs kunnen vinden. Spoiler alert; dat kunnen wij. Want wat dacht je van deze Fiat 500 Twin Air? Da’s dat gebakje met een 0.9 liter 2-cilinder.
Wij hebben er een gevonden uit 2012 met 57.139 km op de klok. Het motortje levert 86 pk en daarmee kun je overdag 73 kilometer te hard rijden op de snelweg. Maar belangrijker, hij verbruikt -volgens de adverteerder- gemiddeld 4 liter benzine op 100 kilometer, 1 op 25 dus. In tijden als deze is dat niet verkeerd.
De prijs voor dit alles bedraagt € 6.995,00 en daar krijg je ook nog eens airco, elektrische ramen en ‘sportstoelen’ voor. Die verdacht veel lijken op de standaardstoelen, maar vooruit.
Of kies je voor de volvette 12-cilinder
Aan de andere kant van het spectrum vonden we -volgens velen- de mooiste BMW van de afgelopen decennia. Precies, de E38 en in dit geval een 750i. Dus niet de uitvoering met die rare lange achterdeur, maar gewoon de mooiste.
Onder de motorkap huist een heerlijk soepele 5,4 liter V12 met 326 pk, goed voor een top van 250 kilometer per uur. De auto is in 1995 origineel in Nederland geleverd en heeft er inmiddels 242.000 kilometer opzitten. Mits goed onderhouden, hoeft dat geen probleem te zijn.
Die heerlijke motor kost helaas wel een lieve duit als je moet tanken. En geloof me, dat moet je vaak met deze auto. Het gemiddeld opgegeven verbruik is 14,2 liter op 100 kilometer, dus 1 op 7. Maar dat haal je alleen bergaf, met wind mee en met een gangetje van 30 kilometer per uur, zonder bochten en drempels. Reken eerder op 1 op 4,5. Als je mazzel hebt.
De prijs van deze schuit is met € 6.999,00 precies 4 euro hoger dan die van het kleine Fiatje. Maar daar krijg je wél een echte E38 voor. Ik bedoel maar.
Welke kies jij?
Nu volgt natuurlijk de vraag; welke kies jij? Ga je voor het brommende Italiaanse torretje in de Fiat, of kies je voor de zoevende schoonheid van de BMW? Kortom, wint de emotie, of de ratio?
Hier ter redactie kiezen we allemaal voor de BMW 750i. Je bent autoliefhebber, of je bent het niet. Dan sluiten we wel een extra hypotheek af op onze huisjes, makkelijk zat! Maar ben jij ook bereid zo ver te gaan voor je autoliefde?
Laat het weten in de comments!
pa045 zegt
Prijs de eerste eigenaar! Velours is een geweldige stof voor de stoelen van een auto. Comfortabeler dan leder.
Wel een beetje raar dat een journalist van Autoblog gewoon klakkeloos de advertentie overneemt en de stoelen in de 500 sportstoelen noemt.
frank2b zegt
De combinatie ‘sport’ en ‘stoel’ is sowieso een eigenaardige…..
911targa zegt
Ik heb de e32 1987 3,5 iA gehad. Ik vind dat een mooier en eleganter model dan de 38. Had deze als 2-de auto. Probleemloos, maar werd wel flauw van het gebruik.
bischero zegt
@911targa: de E32 was zéker mooier naar mijn smaak. Donkergroen met beige interieur, mooier werd het niet. En dan de vierkante pijpen speuren op vakantie. Heerlijke tijd.
mikespek zegt
Zeldzame wei met stoffen bekleding, maar dan wel lederen dashboard enzo
lexusfan63 zegt
Voor de Biemer natuurlijk👍
50mchljn zegt
Ik zou het wel weten ! En het is niet de 500.
Jorrit zegt
Hier een autoliefhebber die zelf een 105pk TwinAir heeft in zo’n 500tje. Leuk die BMW, maar de rolberoerte van de onderhoudsrekening is het mij niet waard.
e38ossie zegt
Ik rij een E38. Wel een bescheiden achtcilinder. Maatvast verlies ik toch altijd nog boven zo’n koekblikje.
EnthousiaST220 zegt
Autoliefde of niet, het punt dat de benzineprijs doorslaggevend is voor het maken van dit soort keuzes is voor mij helaas wel bereikt…
DeWitteCondor zegt
@finn1996: eens. Het is welbeschouwd natuurlijk van de gekken dat je in deze tijd nog 7k voor een ouwe 12 cilinder moet aftikken. Hoe bedoel je incourant. Eigenlijk zou ie gratis moeten zijn.
sabrerator zegt
Er staat voor een tikkie meer een Jaguar XJ12 op Marktplaats.
Dan ga ik liever stijlvol failliet.
Kost wel €7.900, maar je hebt nog nooit zo heerlijk comfortabel op de ANWB gewacht.
detroitv8 zegt
Ik heb een Fiatje als daily en een 6 cilinder als fun, dus mijn keuze in dit voorstel is “allebei”. Bevalt me prima overigens.
jeroen82 zegt
Absoluut de e38, liever het minuten lange geluid van een volkolkende e38 tank en leeglopende portemonnee dan dat verschrikkelijke geluid uit die 2 pitter…
tortuga zegt
Moet ik echt kiezen dan de Fiat want mij portemonnee kan die BIV niet betalen van de 750i
bmw318i zegt
De BMW. En niet eens vanwege mijn nick name. Dat tweecilinder pruttelpotje in combinatie met de transmissie is gevaarlijk langzaam. Dan maar een keer vaker tanken.
shane12 zegt
De E38 is alleen wel een paar duizend kilometer terug gedraaid, maar dat mag de pret niet drukken..
jaapiyo zegt
Waarom zouden ze dat doen en dan 242.000 km overlaten…
suheyl zegt
Omdat dat ook wel blijkt uit het voertuigrapport…
camaro89 zegt
De keuze zonder rekening te hoeven houdend met andere omstandigheden valt zeker ten gunste voor de elegante BMW, ikzelf wilde toen ik nog thuis woonde een BMW 850 sci als eerste auto. Een soort gelijke auto met vergelijkbare motor, het is uiteindelijk een Camaro geworden. Nu een vrouw en 2 kinderen later wint toch de Fiat. Ik geef toe het is waarschijnlijk behelpen met inhalen maar gezien de kosten van autorijden deze tijd wel de verstandigste keuze. Neemt niet weg dat ik mezelf toch liever in de BMW zie.
Estate_of_mind zegt
En even iets anders: 8k is toch bizar veel geld voor een koekblik van 10 jaar oud!
potver7 zegt
Yep, maar probeer zo’n koekblik maar eens nieuw te kopen… En dan helemaal als het koekblik na die 10 jaar nog steeds een retepopulair koekblik is. Ik bedoel, voor hetzelfde geld heb je een 4-5 jaar oude Panda, technisch vrijwel identiek, ruimer, maar een wat suffig uiterlijk.
Los daarvan, moderne auto’s gaan aanzienlijk langer mee dan voorheen, en de langere levensduur vertaalt zich ook in een hogere waarde van gebruikte auto’s. Iemand die 10 jaar geleden een 10 jaar oud koekblik kocht, deed dat alleen maar omdat hij geen fatsoenlijke auto kon betalen. Tegenwoordig zijn het meestal nog gewoon prima auto’s. Plus het feit dat nieuwe auto’s in rap tempo duurder worden, zeker in de goedkoopste prijsklasses zijn de vanaf-prijzen in heel korte tijd vrijwel verdubbeld dus occasionprijzen stijgen gewoon mee.
joki zegt
Onlangs bij mijn garage vroegen ze of ik mijn wagen niet wou verkopen, ze zitten met een echt tekort aan nieuwe en tweedehands wagens. Het bedrag dat ze me no voor mijn 6j oude wagen boden heeft me echt doen twijfelen. Eigenlijk komt het erop neer dat als je je wagen één an twee jaar kan missen je hem beter nu verkoopt owv de erg hoge tweedehsandsprijzen. Vraag is natuurlijk of je ooit nog normale prijzen zal betalen…
Klein detail, blijkbaar heeft volgens mijn garage, BMW een serieuze fabriek in Oekraïne alwaar de kabelbomen gemaakt worden…
toniominestrone zegt
Heerlijk, een Z3 met een 12 pitter.
750i zegt
Mijn naam zegt het al, de 750i natuurlijk. Heb ooit een E32 750i gehad met een 102 liter tank.
kaeser zegt
Welke auto staat er op de header foto? Ik kom niet op een BMW waarvan de motorkap opzij naar de wielkasten loopt..?
nicolasr zegt
@kaeser: een Z3 met een V12. Leuk projectje!
cossiekiller zegt
https://www.caranddriver.com/news/a18739619/m-gmbh-reveals-mystery-v12-powered-bmw-z3-prototype/
user888 zegt
Die BMW heeft 27PK per cilinder, de Fiat 43PK. Nou dan weet ik het wel.
sonnybonds zegt
precies dat. beetje weining pk uit zo n groot blok
Poulusma zegt
@nicolasr
“Of kies je voor de volvette 12-cilinder” bij mijn weten was de Volvette een Volvo met een LS1 Corvette blok met 2 turbo’s erin 😅
https://youtu.be/GFrPjMVhP04
OT
Ik zou voor geen van beiden, V12 met huidige benzine prijzen te duur. En zo’n rijdende koffiemolen moet je niet willen rijden, maar goed al zou er een potenter blok in liggen zou ik nog geen Fiat 500 gaan rijden….
tjorque zegt
Een tweecilinder heb ik al, in een veel prettigere configuratie (boxer) en met veel minder ballast (tweewieler).
7k uitgeven aan een financiële aderlating?
Mmmh nope.
Dan ga ik liever voor 7k meerdere leuke dingen huren.
(Gesteld dat ik die 7k kan missen)
Als ik echt alleen maar zou kunnen kiezen tussen die twee auto’s wordt het wel de 750i.
volvoturbo zegt
Doordeweek de Fiat, in t weekend de BMW.
Flatsix zegt
Die Fiat kostte in 2012 13.695,- wat een afschrijving is van 50% over 12 jaar. Das knap! 557,- per jaar.
Voor dat geld kun je die in die BMW 1.050 hele kilometers rijden. Dat is 53 cent aan brandstof per kilometer.
Laat dat even op je inwerken….
Als je dat geld voor autorijden over hebt, dan kom je ergens anders op uit dan dit exemplaar.
Persoonlijk vind ik op vakantie een klein 2-cilinder autootje altijd wel leuk rijden! Niet snel maar wel lichtvoetig en snel in het bochtenwerk. Ik vermaak me altijd wel.
Doe mij dus maar die 500.
degrotemuis zegt
Als enige auto, geen andere keuzes? Lastig! Afgelopen jaren amper 10.000 per jaar gereden, dus dan de E38, ondanks dat die ook in onderhoud, wegenbelasting, verzekering vast wel prijzig zal zijn. Maar normaal is dat eerder 40-50.000 km, waarvan dik de helft relatief saaie km. Dan is zo’n E38 nog steeds wel leuker, maar met die motor niet meer te betalen. Maar zo’n 500 wordt hem ook niet. Door de hoge zit komt m’n hoofd tegen het dak. Dat irriteert vanaf dag 1. En 1 op 25? Eerder 1 op 15 met mijn gebruik. Die valt dus ook af. Dus… De fiets dan maar? Als t een panda twinair was geweest, dan de Fiat. Als tweede, derde, vierde auto: dan de E38.
Gulli zegt
Die andere 2-cilinder natuurlijk
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/motoren-bmw/m1818560386-bmw-f700gs-2013-met-veel-extra-s
mark383 zegt
Het probleem is niet alleen het verbruik van de 750i, maar ook (en eigenlijk vooral) het onderhoud. Totaal geen ruimte om aan te werken met dat blok d’r in. Waarschijnlijk ben je nog eens 7k kwijt om het achterstallige onderhoud in te halen. Dan heb je nog geen kilometer gereden…
jarnobakker zegt
Hier rijden een paar van die 2 cilinders in de buurt . klinkt toch helemaal nergens naar . ik denk iedere keer dat er een Aixam scootmobiel aan komt rijden. Zo’n V12 is een guilty pleasure , maar met deze benzineprijzen niet te doen.