Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat snelladen in het buitenland vaak de beste keuze is.
Wij Nederlanders reizen graag. We gaan met een mud aardappelen in de kofferbak met onze heilige koe heel Europa en daarbuiten rond. Uiteraard met een ANWB pas op zak. Ook de elektrische rijder blijkt.
De ANWB heeft namelijk dataonderzoek gedaan naar het laden van elektrische auto’s in het buitenland. De bond heeft zich daarbij gebaseerd op het laadgedrag van zijn eigen klanten. Maar liefst 230.000 Nederlandse klanten van de ANWB zijn meegenomen in het onderzoek.
Laden in het buitenland
Nederland doet het natuurlijk hartstikke goed met laadpalen in elke wijk en snelladers op bijna elke verzorgingsplaats. In het buitenland is het soms wat meer zoeken geblazen.
De ANWB geeft aan dat Nederlandse laadpassen op vrijwel alle snelladers in Europa werken, waar dat bij langzame laadpalen in het buitenland dat nog wel eens problemen wil geven.
Afgelopen zomer (juni t/m augustus 2024) hebben klanten van de bond ruim 63.000 keer hun elektrische auto opgeladen in het buitenland. Het meest werd er gestekkerd in Frankrijk (24.615 keer), in Duitsland (17.202 keer), in België (5.179 keer) en in Italië (4.278 keer).
Alle uithoeken
Leuk om te zien waar al die Nederlanders met hun stekkerbakken helemaal naar toe rijden. De meest noordelijke laadsessie was op het eiland Magerøya in Noorwegen, ruim boven de poolcirkel. De meest zuidelijke laadsessie was in het Spaanse Marbella.
Oostwaarts werd het verste weg vlakbij Varna aan de Bulgaarse oostkust geladen en het meest westelijke punt was in IJsland.
Wat kost dat dan?
Wat ons als Hollanders natuurlijk echt interesseert is wat dat dan allemaal moet kosten. Waar kunnen we zo voordelig mogelijk laden en waar kost het ons het minst per kWh. Zowel voor snelladen als langzaam laden natuurlijk.
Het onderzoek heeft gekeken in alle laadsessies en voor de landen waar minimaal 500 keer geladen is, hebben de data-analisten de gemiddelde prijs per kilowattuur berekend.
Voor die gemiddelde prijs is dan weer een splitsing gemaakt tussen langzaam laden met wisselstroom (AC) en snelladen (DC) in het buitenland. De “gewone” laadpalen bij jou en mij in de straat vallen onder de eerste categorie en de snelladers staan veelal langs snelwegen en doorstroom locaties. Overigens zijn alle kosten meegerekend in de kWh prijs. Dus niet alleen het stroomtarief, maar ook een starttarief of blokkeertarief.
Zwitserland het duurst
Sommige dingen blijven dan altijd hetzelfde. Zo blijkt Zwitserland het duurste land te zijn om je elektrische auto op te laden (AC en DC). Per 100 kilometer ben je voor een gemiddelde elektrische auto in Zwitserland 14,69 euro kwijt aan stroom.
Het goedkoopste land blijkt Noorwegen te zijn. Hier ben je de gemiddeld de helft kwijt aan laadkosten ten opzichte van Zwitserland. Per 100 kilometer kost de stroom in een gemiddelde elektrische auto in het Scandinavische land 7,26 euro.
Snelladen gunstig
In Nederland is snelladen duurder dan het laden aan een gewone openbare laadpaal. Toch is dat in veel Europese landen heel anders. In Frankrijk en Spanje is snelladen zelfs goedkoper dan langzaam laden. Gemiddeld genomen werd er aan de DC lader minder betaald dan aan de AC lader.
In veel andere populaire vakantielanden is het prijsverschil veel kleiner dan in ons land. Dat komt onder andere door het eerder genoemde blokkeertarief. Een tijdsgebonden tarief, bovenop het tarief voor de stroom.
In landen als Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk is dat heel normaal. Bij snelladers heb je soms ook een tijdsgebonden tarief, maar omdat deze palen meestal op doorstroomlocaties staan, sta je daar niet snel een hele dag of nacht. Aan een gewone laadpaal wél en dat zie je terug in de gemiddelde prijs per kWh.
Ook is het snellaadnetwerk in Europa flink gegroeid. Met schaalgrootte, concurrentie en subsidie, komt ook een lagere prijs in zicht.
Kies voor snelladen in het buitenland
Met de herfstvakantie in aantocht heeft de Algemene Nederlandsche Wielrijders Bond nog een stukje consumentenadvies in petto voor de elektrische rijder. Kies voor de snellaadpaal.
In het buitenland is snelladen ongeveer even duur of beperkt duurder dan laden aan de langzame laadpaal. Je Nederlandse laadpas werkt ook op vrijwel alle snelladers in Europa in tegenstelling tot de langzame publieke laadpalen in het buitenland.
De kans op een hoge rekening in verband met blokkeertarieven is met een snellader ook veel kleiner. Je staat er immers niet een hele nacht.
Dan rest nog even een mooi overzicht van de gemiddelde kosten in Europa, dan kun je bepalen waar je volgende elektrische reis het beste naar toe kan gaan.
Land | Gemiddelde prijs per kWh AC | Gemiddelde prijs per kWh DC | Prijs DC versus AC laden |
België | € 0,65 | € 0,76 | 117 % |
Denemarken | € 0,54 | € 0,57 | 106 % |
Duitsland | € 0,73 | € 0,84 | 115 % |
Frankrijk | € 0,64 | € 0,62 | 97 % |
Italië | € 0, 74 | € 0,82 | 111 % |
Kroatië | € 0,54 | € 0,75 | 139 % |
Luxemburg | € 0,58 | € 0,70 | 121 % |
Nederland | € 0,50 | € 0,73 | 146 % |
Noorwegen | € 0,44 | € 0,53 | 120 % |
Oostenrijk | € 0,75 | € 0,80 | 107 % |
Spanje | € 0,61 | € 0,60 | 98 % |
Zweden | € 0,58 | € 0,65 | 112 % |
Zwitserland | € 0,89 | € 0,93 | 104 % |
ouwedibbes83 zegt
Dat Duitsland zoveel duurder is dan NL had ik niet verwacht.
Barry zegt
Geen idee waar die prijzen vandaan komen, maar ik ben net terug van vakantie in Duitsland en betaalde €0,40 aan de trage laders in de hele regio en €0,62 aan de snellader. Er was zelfs een snellader in de buurt waar je €0,45 met de laadpas of €0,25 met de bankpas betaalde!
Blokkeertarief is in Duitsland na 90 minuten aan de snellader en na drie uur aan de trage lader, maar alleen tussen 8 en 22 uur. Best een goed idee als je het mij vraagt.
Mike zegt
Dus 100km in een elektrische auto die 20kwh verbruikt kost ongeveer 15 euro. Mijn benzine auto van 10 jaar oud verbruikt ongeveer 8 liter per 100km dus dan ben ik ongeveer evenveel kwijt met een elektrische auto. Nu alle fiscale voordelen verdwijnen zie ik in ieder geval geen financiële redenen meer om een elektrische auto te kopen. Het onderhoud zal wel iets lager uitvallen in een elektrische auto maar dat zal het verschil niet maken.
royaledeluxe zegt
je hebt een groot punt, maar de mix thuis laden en via snelladers is een groot verschil natuurlijk en dat zie je niet weer in deze mix. Er zijn natuurlijk heel wat mensen die het niet kunnen (thuisladen), maar indien het wel kan en je hebt zonnepanelen is het voordeel enorm.
fanboy zegt
@Mike: Of je laad thuis op goedkope uren en je bent maar 3 euro per 100km kwijt. Heb ik deze week nog meerdere keren gedaan. Kan zelfs met een energie contract van diezelfde ANWB.
(En het rijdt veel beter)
gdjnl zegt
Op vakantie met de EV – wel aardig doorgereden dus dan schiet het verbruik omhoog waren wij meer kwijt dan een familielid met een vergelijkbare benzine auto. Snelladen zit toch al snel op €0,75/kWh bij een lader langs de snelweg zonder Ionity abbonement etc. Het is dus zeker niet goedkoper voor lange reizen. Wel comfortabel met af en toe een (geforceerde) stop.
leefvrij zegt
In het artikel van de ANWB wordt ook nog de vergelijking gemaakt tussen elektrisch en benzine. Daaruit blijkt dat er weinig verschil zit tussen die twee, behalve in NL. En de prijs voor AC laden vind ik nog vrij hoog. Ik betaal bij de publieke paal meestal 0,36 per KWh, wat uitkomt op 5 euro per 100 km.
mashell zegt
In twee van de dertien landen is snelladen goedkoper dan langzaam laden dus de conclusie “Kies voor snelladen in het buitenland” is heel logisch… als je de ANWB laadpassen verkoper bent…
Tijd dat de EU een regeling invoert dat blokkeertarieven alleen mogen na 12 uur gebruik van de laadpaal.
ronaldotour zegt
De hoofdreden dat ik weer naar diesel ben overgestapt is dat je nergens met je bankpas kunt betalen maar dat het allemaal met apps en pasjes moet, dat is dus alleen maar dat er partijen zijn die er een aandeel van afsnoepen.
Flutterbear zegt
Definitie van penny wise pound foolish.. Denk je nou echt dat er niemand profiteert als je brandstof tankt?
Flutterbear zegt
Snelladen doe je als het moet, net als tanken langs de snelweg. Het is vaak geen keuze maar een vereiste om de bestemming te bereiken.
Oh en als het verschil in kosten het overwegen waard is blijf dan gewoon thuis. Dat is echt een slok op een borrel.
markv6 zegt
Leuk verhaal door de ANWB. Neem voor de vakantie een 1 maand een abonnement bij Tesla en je kunt DC laden voor ongeveer de helft van de hier genoemde prijzen.
In het buitenland ga ik zeker nooit bij een AC paal laden. Veel te lastig door parkeergeld wat er bijna altijd bij momt en hoog tarief voor elektra.
tjorque zegt
Logisch toch? Voor jullie is tanken in het buitenland ook goedkoper…
Nieuwe technologie hoeft daar toch niks aan te veranderen… 😁