Een volstrekt zinloze doch vermakelijke vergelijking.
Hoewel alle belangstelling tegenwoordig (terecht) uitgaat naar Max Verstappen, kon pa Jos er in zijn tijd ook een aardig potje van. Helaas stapte de Limburger wellicht wat te vroeg in bij topteam Benetton, in plaats van rustig te acclimatiseren bij een solide middenmoter. Wel noteerde Verstappen in dat jaar (1994) twee fraaie podiumplaatsen.
Doordat het bij de Italiaanse renstal allemaal niet van een leien dakje ging, belandde Jos in 1995 bij Simtek. Helaas had deze renstal het financiële plaatje niet geheel op orde en dus was het nog voor het einde van de eerste seizoenshelft over en uit voor het team. Bij Footwork/Arrows van Tom Walkinshaw draaide Jos in 1996 wel een vol seizoen. In Argentinië pakte hij z’n enige punt van het jaar, maar in Spa maakte de Limburger een flinke klapper. Hij reed trouwens ook z’n teamgenoot Ricardo Rosset consequent het snot voor de ogen.
1997 werd aan boord van de maagdelijk witte Tyrrell geen daverend succes, al kon Jos zich prima meten aan teamgenoot Mika Salo. 1998 werd na een onzekere winter een seizoen zonder Verstappen aan de start. Dachten we, want wegens tegenvallende prestaties mocht de Deen Jan Magnussen z’n overall bij Stewart Grand Prix inleveren. Jos stapte na enkele races in en liet bij z’n eerste start pardoes de motor afslaan. De rest van het seizoen verliep aardig, maar niet geweldig.
Het jaar erop blijft misschien wel het grootste vraagteken uit de carrière van Jos. Hij testte dat jaar volop bij Honda, dat zinspeelde op een terugkeer als constructeur. De rondetijden waren veelbelovend en de Japanners hielden hun lippen stijf op elkaar over wat deze auto zo snel maakte, maar helaas. Technisch directeur en ontwerper Harvey Postlethwaite kreeg tijdens testritten in Barcelona een hartaanval die hij niet overleefde. Het project werd afgeblazen.
Vervolgens deed het gerucht de ronde dat Jos collega Damon Hill zou vervangen bij het team van Eddie Jordan. De Brit had er naar verluidt geen trek meer in, maar hield uiteindelijk tóch z’n helm op. Verstappen verzekerde zich voor 2000 en 2001 wel van een stoeltje bij Arrows. Met name in het eerste jaar deden Jos en teamgenoot De la Rosa zeer aardig mee, niet in de laatste plaats dankzij de beresterke motor. Na een al dan niet geplande sabbatical reed Jos the Boss in 2003 nog een jaar bij Minardi.
Over de carrière van Max Verstappen schrijven we al genoeg, dus met de plaatjes zul je het moeten doen. We zijn benieuwd welke auto jullie uit 11 jaar Verstappens in de Formule 1 het gaafst vinden.
Jos Verstappen
1994 Benetton-Ford
1995 Simtek-Ford
1996 Arrows-Hart
1997 Tyrrell-Ford
1998 Stewart-Ford
1999 Honda (alleen testwerk)
2000 Arrows-Supertec
2001 Arrows-Asiatech
2003 Minardi-Cosworth
Max Verstappen
2015 Toro Rosso-Renault
2016 Toro Rosso-Ferrari
2016 Red Bull-TAG Heuer
roquez zegt
1994 Benetton Ford, zonder twijfel.
Ikke_ferrari zegt
@roquez: Eensch!
john4545 zegt
@roquez: Yup. Wat een prachtige kleuren en alle goede afmetingen + mooi design.
joejojo2012 zegt
@roquez: zekers, maar mij blijft de knalrode Arrows ui 1996 sterk bij met zn vloeiende lijnen. Mooie wagen was dat. Helemaal toen ie 6e werd in Argentinie en dat o zo belangrijke punt pakte
danmar zegt
Benetton en de Honda. Kan maar niet wennen aan die gekke neus van de huidige F1 auto’s.
ferrariman zegt
2016 toch wel en de oranje versie
t1mothys zegt
2000 Arrows Supertec, sowieso een vd mooiste f1 wagens ooit
Robert zegt
@t1mothys: inderdaad. Eeuwig zonde dat ook team geplaagd werd door chronisch geldgebrek. Er werd nauwelijks testwerk verricht en toch wisten met die auto in de middenmoot mee te rijden.
Met die chassis’ van de laatste Arrows auto’s werd later zelfs nog een poging ondernomen om het Japanse Super Aguri team een vliegende start te laten maken, als ik het me goed herinner.
koen0373 zegt
Simtek. Prachtig
eferrari zegt
1994 Benetton-Ford
pluiske666 zegt
@eferrari: zeker weten! De wk kampioenschap winnende wagen. *leenwagen van schumi (totaaltje)
patrick zegt
BENETTON ! En op plaats 2: 2000 Arrows
Rick-dos zegt
Zonder twijfel de Benetton.
kaeser zegt
Arrows-Supertec met Lost Boys livery, staat me nog altijd goed bij.
kaeser zegt
@kaeser: en Max mooiste komt nog…
eferrari zegt
@kaeser: die is rood ;)
awesome zegt
@eferrari: ik hoop het niet, ik zienMax liever wereldkampioen worden.
Iets dat Italianen niet kunnen.
Het waren immers Engelsen, Duitsers, Fransozen etc die Ferrari kampioen hebben gemaakt.
lekbak zegt
@awesome: dan voeg je toch gewoon een Nederlander toe aan dat lijstje?
993gt2 zegt
Red Bull – Tag Heuer
ArnoldH zegt
Dat kan er voor mij maar 1 zijn. De wagen waarmee max zijn eerste overwinning haalde in spanje!
mrwheely zegt
Allebij de Verstappens hebben wel smaak, er zit niks tussen waar ik niet blij mee zou zijn in mijn garage.
bassx zegt
2003 want Gegolfde voorvleugel, brede lage achtervleugel, bandformaat in verhouding met auto en V10. Maar de auto van volgend jaar ziet er heel mooi uit volgens F1.com dus ben heel benieuw.
michelschouten zegt
Benneton en de Stewart heeft ook wel wat. En natuurlijk de Red Bull van Max
moveyourmind zegt
Niet zo moeilijk…
Wat is er nou mooier dan de F1 auto van de toekomstige wereldkampioen.
sportevo zegt
Ik kies voor de Simtek. 100% zeker
gerjan zegt
Die uit 2000. De huidige f1 auto zijn net zo lelijk als een Fiat multipla. Sorry max maar je pa heeft nog in de tijd gereden van mooie auto’s en mooi geluid met brandstof stops. En geen openvleugels. Achja. Zo mooi als het was word het nooit meer. Gelukkig hebben we de beelden nog
dawwg zegt
@gerjan: Je doelt op Jos z’n pitstop-BBQ sessie ? Spannend was het zeker :)
redbee5 zegt
Leuke sponsor op die Simtek Ford, XTC helpt lekker focussen.
Minardi cosworth is erg fraai. Maar wat er nu rond rijd is ook niet verkeerd.
pinut187 zegt
@redbee5: en dat MTV logo!
Shenkie zegt
Zowel die Simtek als die Benetton is erg lekker!
veenema007 zegt
De Honda. Prachtige lijnen, eenvoud en ook nog eens supersnel. Jammer dat het project gecanceld is, anders hadden we Jos mogelijk vaker op het podium gezien.
beemerc zegt
Cosworth van Jos
mick0210 zegt
Voor mij de 2001 Arrows.
karaya zegt
Honda heeft met dat project gewoon een wereldtitel weggegooid.
clarkson zegt
De simtek heeft de mooiste vorm. Maar de kleuren van benetton is mooier. Naja dan maar de orange arrows.
borrelnoot zegt
De 1994 Bennetton Ford
jaapiyo zegt
De Stewart heeft klassieke kleuren en de Orange Arrows vond ik altijd wel mooi. In geval van Max vind ik de STR-livery net wat mooier dan die van RBR. Ik zou zelf de Honda wel willen hebben, maar die telt niet echt mee qua mooiste livery IMO.
pixeltrooper zegt
Honda en 2 achtereenvolgende Arrows
mrB zegt
Lekker sponsor heeft die symtek ;)
Benetton is wel de lekkerste btw, al is de huidige Red Bull ook erg gaaf met de kleuren.
menaz zegt
De Arrows Asiatech en de Simtek.
TheVeenmeister zegt
De Simtek. Lekker nog met een lage neus.
Al mag de livery van Max zijn huidige Red Bull er ook zijn,
Nemus zegt
Ben ik de enige die de Tyrell uit 97 een van de mooiste vindt? Wat een wagen. Een echte trendsetter ook, met zijn X-wings en single keel nose.
Die Simtek is anders ook wel gaaf.
robbie123 zegt
IK WACHT NOG 2 JAAR MET MIJN ANTWOORD EN DAN WORDT HET DE WAGEN VAN MAX (DAT IS DE KAMPIOENSAUTO!) MAAR JOS KON OOK EEN GEWELDIG POTJE STUREN……
toyotafortuner zegt
@robbie123: Is je Caps/Shift toets soms dood?
OT: ikzelf kan niet kiezen tussen beide Arrowsen en de Benneton. Zulke mooie wagens waarin Jos reed.
De mooiste van Max? Natuurlijk zijn huidige auto.
martijn11 zegt
De allernieuwste van max
bwssoldya zegt
Stewart Ford, de Arrows wagens…en ach…de minardi cosworth gooien we er ook nog ff bij in want YOLO.
toniominestrone zegt
Niet vooruit te branden maar had wel de ” looks” de Simtek.
berlinetta zegt
De Arrows Supertec. Prachtig wagen. Zag er net strak en clean uit. Daarna deden de rare vormpjes langzaam zijn intrede.
lebaron zegt
Simtek-ford vanwege nostalgie
bofkont zegt
De BENETTON wagen samen met Shumacher , wat een prachtige tijd!!
Zoveel mooier dan die onzin van tegenwoordig.
hansiehansie zegt
De RB-12, hands down.
nicolasr zegt
De Arrows uit 2001. Er staat er eentje bij een reclamebureau in Breda trouwens. Gewoon midden op de werkvloer. Heel gaaf!
pinut187 zegt
De Honda.
kilum zegt
De 2000 Arrows, simpel weg omdat dit de auto was waarin Jos reed toen ik serieus Formule 1 begon te volgen. Ik was toen 10 en zal het nooit vergeten. Daarnaast is dat Oranje – Zwart een hele toffe livery.
rovaro2 zegt
Als we het dan ook over het testwerk hebben van de Verstappens, dan mogen de volgende er ook wel tussen:
Footwork FA14 1993
Mclaren MP4/8 1993
Ligier JS41 1996
Benetton B198 1998
Jordan 199 1999
en voor de kenners:
Minardi PS04 2003 (oude arrows A23 2002)
Toro Rosso STR9 2014
eron zegt
Dit is vast niemand met mij eens de minardi
stfu zegt
Soms is het lastig oordelen, omdat bij veel foto’s vooral de neus te zien is. Maar de 2000/2001 Arrows vind ik toch wel erg mooi. Van 2 Benettons had ik vroeger een grote poster, al keek ik nooit F1 en geen idee wat het eigenlijk was haha.
eefie zegt
De Tyrell
venckman zegt
De mooiste van Jos vind ik toch echt de Simtek. Van Max de Red Bull