Escargot, my car go, one sixty, swiftly…
Ik hoef het je eigenlijk niet uit te leggen, maar deze tekst komt uit de klassieker van Notorious B.I.G., ook wel bekend als Biggie Smalls, Biggie, Frank White en Big Poppa. Zoals wel vaker in goede rap muziek kan de verstaander meerdere invullingen geven aan de tekst.
Escargot betekent zoals jullie weten ‘slak’ in het frans, maar je kan het ook horen als S car go, een verwijzing naar de Mercedes S Klasse. Helaas rolt Biggie samen met zijn mattie Puff Daddy, ook wel bekend als Diddy, P. Diddy, Puff en Puffy in de bijbehorende clip in een rode Mercedes A124 en dus niet in een ‘S’. Het liedje wordt trouwens afgestoft voor de nieuwe Baywatch film met Alexandra Daddario, maar dat terzijde.
Na de tekst in de intro volgt de volgende passage:
“Wreck it buy a new one.”
Ben je toevallig in het bezit van een S-Klasse van de generatie W222, dan heb je binnenkort ook een goede reden om precies dit te doen. Of nou ja, je kan ‘m natuurlijk ook gewoon inruilen. Punt is, er komt een facelift aan van de huidige S-Klasse en daar hebben we inmiddels een paar scherpe beelden van via saudishift.
Meest in het oog springend zijn de gewijzigde koplampunits. In eerste instantie lijkt ook de vorm wat strakker gesneden te zijn, maar bij nader inzien is dit optisch bedrog. Slechts de indeling van de lampen is anders, waardoor ze (nog) iets meer lijken op de andere modellen van Mercedes.
Aan de achterkant springen enorme stortkokers van uitlaten in het oog, die verbonden worden door een chromen element. Tevens prijkt er een ‘560’ badge op de kofferklep. Dit historisch verantwoorde getal wijst op een nieuwe motorisering, maar het kan zijn dat het slechts om een nieuwe aanduiding gaat van het model dat we hier kennen als de S500. In verschillende markten wordt die nu namelijk al S550 genoemd.
Wat we verder al weten van de gelifte S is dat Mercedes de volgende stap in het Fit & Healthy programma erin gaat stoppen. Tevens heeft het merk al getest met partikelfilters op de benzinemotoren voor de nieuwe S, mogelijk wordt deze technologie ook gelanceerd op het nieuwe model. Daarnaast heeft de driepuntige ster vast nog wat andere verrassingen voor ons in petto. Het gaat natuurlijk wel om dé Technologieträger van het merk, plus BMW heeft ook weer een knappe Siebener neergezet. Tijd dus voor de Stuttgarters om weer een tikkie terug te geven.
rachid zegt
Mercedes-Benz, the best or nothing.
klotskuukske zegt
@rachid: Mercedes-Benz, voorsprong door techniek
rachid zegt
@klotskuukske: Mercedes-Benz, wie anders?
ariif zegt
@rachid: Je voelt je lekkerder in een Mercedes-Benz.
gertjano zegt
@ariif: Volg de Mercedes Benz rijder
rachid zegt
@gertjano: Mercedes-Benz, das auto.
dromedaris zegt
@rachid: Mercedes-Benz, even Apeldoorn bellen.
phaeton zegt
@dromedaris @ariif @klotskuukske @rachid @gerjano: Mercedes-Benz, the power of dreams. Maar zonder gekheid, ik eet buiten de deur en de hele toko kijkt mij aan omdat ik schaapachtig zit te lachen. Lekker bezig heren :-)
kareljansen zegt
@dromedaris: Mercedes-Benz, wir leben autos
ewoudhoed zegt
@kareljansen: liever Mercedes leverworst, dan gewone leverworst!!
pjjmv zegt
@ewoudhoed: 4 uur Mercedes-Benz, dat zouden meer mensen moeten doen!
Gulli zegt
@pjjmv: Mercedes Benz rijdt een klasse rijker
sollie1984 zegt
@rachid: dan liever nothing. Zo best zijn ze echt niet!
saxoke zegt
@rachid: wir leben auto’s?
parasite888 zegt
@rachid: Mercedes-Benz, er is géén betere. Wacht even, dat was Miele…
2wheeler zegt
@rachid: er zit iets mooooois in de lucht er zit iets mooooois in de lucht
Mercedes Benz!
rachid zegt
@2wheeler: God, wat slecht dit.
Genoeg internet voor vandaag!
W115 zegt
@rachid: Mercedes-Benz maakt rijden geweldig
klotskuukske zegt
@rachid: Belspel, We zoeken een automerk met de letter A. We hebben een beller, zegt u het maar: ‘Ja, Marcedes!’. Maar meneer dat klopt niet! ‘Jawel, luister maar: Marcedes’
henkhupelschoten zegt
@klotskuukske: mercadesh?
sr20det zegt
@henkhupelschoten: marakesh
banaan7 zegt
@rachid: Mercedes-Benz, oet Twente
Pordon zegt
Grootste verandering voor de Mercedes rijders zal zijn dat ‘alweer’ de cruisecontrol verplaats gaat worden. Sinds een aantal jaren is de hendel verplaatst naar onder de richtingaanwijzer en nu gaat het verplaatsen naar knoppen op het stuur.
Edge zegt
@pordon: persoonlijk vind ik dat een flinke verbetering. Ik vind de knoppen intuitiever werken dan een pookje
phevtreb zegt
@edge: ik vind het pookje bovenaan, zoals “vroeger” echt de fijnste plek. Arm op de rand van de deur en dan zo even met de vingers een tikje tegen het hendeltje.
Nu moet je je arm van positie veranderen om de CC te bedienen, gewoon jammer.
Erik zegt
@pordon: hmmm, Dacia heeft ze al lang op het stuur. Zal toch niet dat Das Haus dit nageaapt heeft?
phevtreb zegt
@erik2907: Dacia heeft nog niet zo lang cc…. ;)
jordydeknecht zegt
@pordon: Ik heb zelf ook een keer lang moeten zoeken naar de hendel voor de ruitenwissers, in een Vito notabene
lincoln zegt
Een S560 is beter dan een S559 ..
Maar slechter dan een S561 ..
En dat is best wel jammer ..
trustmeiamanengineer zegt
Geen idee waar die eerste alinea over gaat… Maar ze zullen die kar ongetwijfeld verder verfijnen.
123bat zegt
Uitlaten zijn wel heel erg aanwezig.. Vind het fraaier als ze onder de bumper weggewerkt zijn, dat past m.i. ook beter bij het ranke ontwerp van de auto.
Voor een V12-versie lijken me twee kleine chromen uitlaten voldoende, à la W220 S600.
misterdrogba zegt
Heel minieme verschillen, maar meer had de S klasse naar mijn mening ook niet nodig. Ziet er nog altijd heel fris uit!
viezefreddyw zegt
Fantastische intro @jaapiyo. Hulde!
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. De W222 vind ik persoonlijk een prachtige auto. In mijn ogen de absolute benchmark in zijn klasse en dat komt door met name zijn interieur. Een lust voor het oog.
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: Mijn ideale auto zou een W221 (facelift), S65 AMG motor en stylingpakket incluis, met W222 interieur en tech zijn. En dan langs Brabus voor een tuningsetje. Minus de logo’s en velgen, uiteraard.
De W222 heeft iets waar ik mijn vinger niet op kan leggen. Het is allemaal een beetje breed en lomp terwijl de W221 dat in verhouding ook is. En toch, de W221 straalt klasse én sportiviteit uit. In AMG-trim gewoon een rasechte sportsedan.
Maar de W222, dat interieur, die tech… en dan te bedenken dat die al drie jaar op de markt is en nog technisch bijna het hoogst staat… en de enige die wat mij betreft technisch hoger staan zijn de Model S, want pioniersauto voor elektrisch rijden, en de E-Klasse, die ook van Das Haus komt. Even de S lekker doorontwikkelen, beetje heet strijken en bam, beste D (of E?) segment sedan die er is. Heerlijk.
Laatst een review gezien waar ze de W222 tegen een BMW 750 zetten (G11 generatie). Zelfde verhaal voor de Audi A8, die zijn het gewoon net niet. Die koop je voor de ruimte maar qua tech zitten die op lager niveau dan Mercedes in die klasse. Vind ik dan.
De S Klasse, zowel de W220, W221 als W222, is en blijft een hele indrukwekkende auto. Elke nieuwe S-Klasse legt de lat hoger voor elk automerk. Nou ben ik een beetje bevooroordeeld omdat ik geboren ben in een Mercedes-nest, maar daar ben ik toch echt wel een beetje trots op, als Mercedes-bezitter in een Mercedes-familie.
viezefreddyw zegt
@mercedesclk350: Ik snap wel wat je bedoelt. Ik maak de vergelijk tussen de huidige S-klasse met de huidige 7-serie en A8. En dan vind ik de W222 gewoon schitterend. Het is inderdaad een forse auto, zeker de verlengde uitvoering, maar ik vind hem echt heel erg mooi.
Voor de rest kan ik het alleen maar met je eens zijn. Het interieur van de W222 vind ik heel erg mooi. Mooi materiaalgebruik, zeer netjes afgewerkt en allemaal erg mooi ontworpen. Ik vind de twee dubbele schermen het juiste formaat hebben en een mooi en scherp beeld geven. De snufjes zijn natuurlijk van een hoogstaand niveau, maar dat is iets wat we al jaren lang gewend zijn van Mercedes. De S-klasse in het algemeen is vrijwel altijd de voorloper geweest als het gaat om gadgets, snufjes, luxe, comfort en uitstraling. Daarom is voor mij de S-klasse in het algemeen de absolute benchmark in zijn klasse. De 7-serie en A8 volgen op ruime afstand.
Ik ben misschien wat minder bevooroordeeld. Bij mij in de familie zijn zowel BMW als Mercedes altijd aanwezig geweest. Maar voor Mercedes heb ik altijd een zwak gehad. Fraaie auto’s, heerlijk comfortabel en in mijn ogen waar voor je geld. Bij mij zit er wel altijd 1 voorwaarde aan. Een Mercedes, buiten de AMG’s en ander exotisch spul om, hoort een ster op zijn motorkap te hebben.
michaelcorleone zegt
Ik wacht liever op de nieuwe Audi A8. Terwijl ik de huidige A8 (D4) al de mooiste in zijn klasse vind, vooral die van voor de facelift.
De S-Klasse ben ik juist minder gaan vinden door de jaren heen.
misterdrogba zegt
@michaelcorleone:
Het is natuurlijk persoonlijk en ik ben zelf ook redelijk fan van de A8, maar om heel eerlijk te zijn? In de toplimousine segment is en blijft de S-klasse een maatstaf voor Audi en BMW waarmee ze hun eigen toplimousine kunnen vergelijken. Dit was zo vroeger en dit zal zo blijven in de toekomst.
Begrijp me niet verkeerd dit spreek ik enkel en alleen uit voor de toplimousine segment. De rest van de gamma is discutabel.
dbonline zegt
Nu nog die mottige flatscreen eruit en het beestje is perfect!
berlinetta zegt
Nieuw stuurtje, dat vind ik positief. Het huidige stuur vind ik namelijk niet erg mooi.
saxoke zegt
@berlinetta: het huidige stuur lijkt in mn ogen te veel op t eerste stuur uit n Smart.
kapiteinaudi zegt
De Mercedes S-Klasse, een meer overrated auto bestaat er niet! Neemt niet weg dat het geen leuke kar is natuurlijk. Deze generatie wordt alleen wel heel erg snel oud.
nicolasr zegt
Da’s gewoon een E-klasse, maar dan van dichterbij op de foto gezet. Dan lijkt ie groter. Zo maken ze overigens ook de brochures bij Mercedes. Bij de C hou je hem ver van je af, bij de E op normale afstand en bij de S heel dichtbij.
pinut187 zegt
Geweldige intro, goed en grappig geschreven.
Vind de achterlichten er wel strak uit zien zo.
E550 zegt
Zo, dat lelijk stuurtje hebben ze eindelijk vervangen.
thomasthomas zegt
De stylist van het zuiden zal er blij mee zijn (over 10 jaar als occasion).
roeldriesvink zegt
Lijkt nu weer wat meer op de S klasse die hij opvolgde.
kaeser zegt
Eindelijk een leuke driespaaks stuur. De tweespaaks vond ik echt vreselijk. Kon het maar niet behappen.
phevtreb zegt
@kaeser: kreeg 2 weken terug de huidige S-klasse als leenauto mee, daar zat ook een 3 spaaks stuur in. Kan dus nu ook al.
fijnkonijn zegt
Dat linker achterlicht is alvast gejat…
potjak zegt
S Car Go…
baasbas zegt
@potjak: S Cargo?
https://i.ytimg.com/vi/gZbMQ-4l1Yc/maxresdefault.jpg
jordy14 zegt
Hypnotize??
cthijs zegt
Waarom zo n lelijke motorafdekplaat?
mashell zegt
@cthijs: geluidsisolatie, dat is de reden van die afdekplaat.
wernerv8 zegt
Waarom moeten die uitlaten tegenwoordig zo aanwezig zijn. Als ik zoveel kon spenderen voor een auto liet ik ze achter de bumper verdwijnen.
Dutchdriftking zegt
@wernerv8: het probleem is vooral dat ze als nog achter de bumper zitten en dat die opzichtige meuk nep is….
Dutchdriftking zegt
Never change a winning team. Zoveel is duidelijk.
raoufff zegt
Mercedes-Benz, je denkt ook aan alles
mrrallycross zegt
Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet helemaal