Je ogen bedriegen je niet, de nieuwe Meriva krijgt inderdaad een setje suicidedoors FlexDoors mee. Opel liet deze deuren in 2008 al zien op de Meriva Concept die toen schitterde in Geneve, maar het was nog maar de vraag of ze ook daadwerkelijk in productie zouden gaan.
Eigenlijk had de nieuwe Meriva al officieel onthuld moeten zijn, maar door een gebrek aan geld bij GM (en Opel) is de introductie uitgesteld. Het feit dat Opel heeft gekozen voor de (dure) FlexDoors is dapper te noemen, want de productie daarvan is een stuk duurder dan conventionele deuren. En zeker bij een kleine auto zoals de Meriva moet je als fabrikant scherp op de kosten letten.
De nieuwe Meriva zal een stukje groter zijn dan het model dat al sinds 2003 wordt verkocht. Het dashboard vertoont sterke overeenkomsten met het dashboard van de nieuwe Astra. En ook veel motoren zullen van de nieuwe Astra afkomstig zijn. Naar verwachting zal de nieuwe Meriva zijn debuut beleven in maart op de autoshow van Geneve.
Meer foto’s van een enigszins gecamoufleerde Meriva kan je onderstaande gallery bekijken.
Over de FlexDoors vertelde Opel ons in het verleden al het volgende:
Meer functionaliteit: het in- en uitstappen verloopt vlotter doordat de achterdeuren tot een hoek van negentig graden openen en zo een veel grotere opening creëren dan standaard deuren. Dankzij de hoge daklijn hebben de achterpassagiers bovendien meer hoofdruimte wanneer ze in en uit de auto stappen. Het interieur is veel toegankelijker, zodat het een stuk gemakkelijker wordt om bijvoorbeeld een attachékoffer achter de voorstoelen te plaatsen;
Hoger veiligheidsniveau: de veiligheidsgordels van de kinderen op de achterbank vastmaken wordt veel gemakkelijker. De aan de achterzijde opgehangen achterdeuren bieden ook meer controle over kinderen die uitstappen omdat ze vanaf de verschillende stoelposities beter zichtbaar zijn.
De “veiligheidszone”, die tussen beide deuren wordt gecreëerd, zorgt er ook voor dat ze niet rechtstreeks in het verkeer terechtkomen zoals bij klassieke deuren het geval is;
MattCurlew zegt
Geinig bedacht. Staat tenminste onderscheidend. Tot nu toe hebben aleen diverse Pick-ups, Saturn ION Coupe, Mazda RX-8, Honda Element, RR’s, Mini Clubman het op moderne auto’s
Hans Lurvink zegt
Idd een origineel detail. Leuk dat Opel zich probeert te onderscheiden van ald die saaie modellen in dat segment.
MattCurlew zegt
Jammer dat de Audi-look achterlampen, C4 Picasso knip, vijfhoekige Mazda-grille en BMW-achtige koplampen dan :P En oja; zo’n oplopende derde zijruit kennen we inmiddels ook wel.. beetje een allergaartje dus net als de Astra
paulusrx7 zegt
beetje gejat allemaal en hoe functioneel zijn die deuren? is het niet velen malen slimmer om gewone deuren te maken en dat ding een 1000 á 2000 euro goedkoper te maken? verder blijft het een busje op corsa basis niet 2x maar 3x niks dus…
RenesisHP zegt
@paulusrx7:
Bij een rx8 zijn die deuren wel functioneel voor de achterpassagiers. Nadeel is echter dat je er ruimte voor moet hebben. Bij ons moet eerst de voordeur open om de achterste te openen. Dat heeft wat ruimte nodig.
Hans Lurvink zegt
Ach, ziet er iig 100x beter uit dan een Golf+.
Treff zegt
wordt het dan eindelijk een mooie auto :D
Hans Lurvink zegt
Vraag me af hoeveel duurder het is. Voor een niet-techneut als ik lijkt het een kwestie van het scharnier aan de andere kant van de deur vast te maken.
super zegt
bij zo’n auto kan ik me wel iets voorstellen bij het “suicide” gedeelte in suicide doors.
Laurens zegt
Misschien maakt eea het ook makkelijker om aan de side impact eisen te voldoen, iets in de zin van dat de deuren van buitenaf nog opengemaakt moeten kunnen worden na een aanrijding?
Jaloerse Kat zegt
bold move those doors!
Jaloerse Kat zegt
-edit: opletten voordat je een reactie plaatst ;)-
MilleMiglia zegt
Designer is uitgeschoven met zijn potlood bij de achterruiten
ruben zegt
@MilleMiglia: hij is nog met camouflage… du het kan nog veranderen
reggiane zegt
Hoop maar dat je er een gratis stofdoek bij krijgt want die middenconsole gaat vreselijk veel stof aantrekken.
Ziet er verder wel up to date en modern uit.
Ik ben geen Opel rijder maar ze maken nette autos’s tegenwoordig.
Alleen weer jammer van die GM knik in het midden van de motorkap en bumper.
Simpson zegt
@hans: vergeet het slot en de deurkruk niet :mrgreen:
maar wel handig voor de jonge moeder & de luie opa, hoeven die niet om de deur te lopen om het kroost veilig uit te laten stappen.
MattCurlew zegt
Bij een normale auto kan je alle 4 tegelijkertijd gewoon uitstappen. Maar loop je bij zulke flexdoors niet mekaar een beetje in de weg?
RenesisHP zegt
@MattCurlew:
Bij een rx8 wel. ;)
MattCurlew zegt
@RenesisHP: I know :P Maar bij een Meriva zal je vaker passagiers meenemen dan bij een RX-8 :P
RenesisHP zegt
@MattCurlew:
Ja en nee. Bij een rx8 willen mensen graag meerijden.
Gebeurt echter niet al te vaak. Ik ben er niet zo’n fan van. De rx8 ook niet.
211Nm is dan toch bar weinig.
pizzakoerier zegt
Vet hoor die deuren…ben benieuwd wanneer de eerste rappert deze gaat gebruiken in zn videoclip omdat een phantom te duur is:p
Citrofiel zegt
Hopelijk wordt hij hierdoor significant duurder of is het helemaal niet gewild. Ben ik nu flauw? Nee, ik gun Citroën gewoon meer verkopen van de C3 Picasso. :mrgreen:
BananaFlip zegt
Stoer dat ze die in productie nemen!
Chriss zegt
bij de r8 zit geen tussenstuk dus zitten de deuren aan elkaar verbonden. Bij rolls en deze meriva niet, hetgeen het mogelijk maakt de deuren los van elkaar te openen en te sluiten
Brokkenpiloot zegt
Suicide deuren: hoort dat niet standaard op elke Opel te zitten? Veel meer opties zijn er niet als je in dat merk rijdt!
Oh boy! Ik rij zelf Zafira…
clubbtraxx zegt
De opstelling van de deuren heet niet voor niks ‘suicide doors’, dus vind ik het eigenlijk maar raar dat deze gevaarlijke dingen ineens weer door steeds meer merken gebruikt lijken te gaan worden.
Er zijn zeker niet genoeg lessen uit het verleden blijven hangen?
NLBUURMAN zegt
dit wordt niet handig, niet zozeer omdat het instappen misschien helemaal niet sneller gaat, maar stel je voor, je staat in een parkeergarage, of wat mij betreft op een parkeerplaats waar iedereen dicht op elkaar staat. Open dan maar eens 2 deuren tegelijk! dan kunnen ze gewoon geen 90 graden openen, dus zul je 1 voor 1 moeten uitstappen.
als de nieuwe Zafira het maar niet krijgt…
rene zegt
rij nu nog in de huidige meriva! De nieuwe Meriva mag er ook wel wezen maar is een srtuk groter dus zal wel een STUK duurder worden!
Ik heb al besloten om over de stappen naar een ander merk!
Veel betere auto voor minder geld dan de Opel!
De KIA VENGA! 7 jaar garantie!!!!!!
Succes Opel rijders!!!!!!
Cantago zegt
Erg gaaf, ook al is het een ouwe-lullen-bak;)
karel zegt
deuren blijven leuk maar vind de opel net tegewoon voor dit soort deuren…. doe mij dan maar een MINI Clubman!
Stuko zegt
Laten we hopen dat dit het einde is van de Meriva’s! Die oude mensen met dit soort deuren… Dat gaat pijn doen!
Stuko zegt
Ohja, en hier gaat 50cent vast ook over rappen ;-)