Dubbele pijpen aan beide kanten? Check. Serieus ogende velgen? Check.
Sinds enkele jaren blaast Jaguar een toontje mee in het premium D-segment met de XE. Oké, voorheen hadden ze ook al de X-Type, maar die konden we met zijn mini-XJ styling en voorwielaangedreven Ford Mondeo-basis nooit helemaal serieus nemen. Overigens best een prima auto om nu voor een appel en een ei ergens op te pikken (aankoopadvies), maar een echte Jag? Mwah.
De XE (rijtest) daarentegen is van een ander kaliber. Met een achterwielaangedreven basis en vlijmscherp stuurgedrag plaatst Jaguar een keiharde aanval op de 3-serie en andere pretendenten in dit segment. Helaas is het infotainment-systeem tergend, maar als het op rijden aankomt dan lust de Jag de meeste van zijn concurrenten rauw.
Des te vreemder is het daarom dat Jaguar op basis van de XE geen échte concurrent van de M3/C63/Giulia-Q en -vooruit dan- RS4 neerzet. Ja, je hebt natuurlijk de Project 8, een waanzinnig kanon dat bovengenoemde auto’s degradeert tot boodschappenwagens. Echter ziet dit gelimiteerde speciaaltje er weliswaar uit als een wild bespoilerde XE, maar feitelijk heeft het niet zoveel met de reguliere XE te maken. De sterkste ‘gewone’ XE die je tot op heden kan kopen is de XE-S met supercharged 3.0 V6 en 380 pk. Leuk, maar niet 500+ pk die sommige concurrenten te bieden hebben.
Er waren eerder al wat geruchten dat er alsnog een ‘XE-R’ op de markt zou kunnen komen, met een variant van Jag’s supercharged V8 onder de kap. Onlangs gaf Jaguar’s design-honcho Ian Callum echter te kennen dat er géén XE met V8 op de markt komt. Dan vragen we ons wel af wat er voor techniek in deze XE huist die AB-lezer @theblade spotte bij de TüV in Aken. De velgen en dubbele knalpotten aan beide kanten doen in ieder geval veel goeds vermoeden…
sr20det zegt
Ik denk dat er na die Project-8 wel gewoon een V8 in komt.
bosje zegt
Toch. Aan de verbreding van de spoorbreedte te zien worden een aantal dezelfde panelen als die van de Project 8 gebruikt. Harry Metcalfe (werkt bij Jaguar-Land Rover Special Operations) vertelde ooit wat over deze panelen:
https://www.youtube.com/watch?v=J_PG4p3tPqE
Als je hem er over hoort praten is het niet raar dat ze de investering terug gaan verdienen met een mainstream performance model. Overigens geldt dat ook voor de engineering die nodig was om de V8 erin te krijgen (zou het dan toch.. :)
Edge zegt
Hij oogt wel héél breed voor een gewone R-versie. Zou het wellicht de productieversie van de Project 8 concept -minus de taartschep op de kofferklep- zijn?
willeme zegt
Ik denk dat die V8 er uiteindelijk wel gaat komen. Als die Jaguar V6 in de XE past, dan past de V8 ook.
sr20det zegt
@willeme: al eens onder de kap gekeken van zo’n XE? Dat gaat echt wel passen! :D
dunhozzie zegt
Kijk hier word ik weer eens blij van. Had ik nodig na vanmorgen ;)
marinepower zegt
Een echte ///M4 killer, Zelfs de Hoffmeister knik is aanwezig, terwijl BMW er vanaf lijkt te stappen
trustmeiamanengineer zegt
Ze moesten wel krankzinnig veel verbouwen om de V8 erin te krijgen. Dus of ze dat ook gaan doen voor een productiemodel? Maar de meeste aanpassingen zijn natuurlijk al ontwikkeld voor de project 8. Een ander motorblok met voldoende vermogen hebben ze op dit moment bij JLR ook niet in de schappen liggen. De V6 SC gaat maar tot 400pk tot nu toe.
willeme zegt
@trustmeiamanengineer: De V6 en V8 zijn even groot. De V6 heeft het blok van de V8, maar dan met 6 gaten in plaats van 8. Dus dat zou gewoon moeten passen. (natuurlijk heb je wel dingen als koeling e.d., maar het blok kan erin).
trustmeiamanengineer zegt
@willeme: In theorie misschien. Maar zoals hierboven al genoemd heeft volgens Harry Metcalfe Jaguar enorm veel moeten aanpassen aan de XE, zoals de spoorbreedte, maar ik meen dat ze ook het complete front langer hebben gemaakt om motor plus koeling kwijt te kunnen.
shaguar zegt
Ik heb ook wat foto’s geschoten van dit beest. Het lijkt er toch op dat er een straatversie van de Project 8 gaat komen hoor…
shaguar zegt
@shaguar: https://www.autojunk.nl/2017/10/jaguar-project-8-in-productie
LaLancia zegt
Ik vind de X-Type een echtere Jag dan de XE. Behalve het indrukwekkende front kan ik er werkelijk niks aantrekkelijks aan ontdekken. De X daarentegen is nog altijd prachtig, en lekker chic!