De Mercedes GL-klasse is de grote broer van de GLK die wij onlangs reden. Zijn vormen doen al snel denken aan een lijkwagen, maar desondanks is de GL een graag geziene gast bij de tuners.
Kicherer ging met de GL aan de slag, nadat tuners zoals Brabus, Carlsson en ART hen al voorgingen. Zelfs LSD heeft een paar vleugeldeuren voor de GL op de plank liggen.
Kicherer nam een GL 420 CDI en doopte deze om tot de Kicherer Mercedes-Benz GL 42 Black Line. Het 4 liter V8 turbodieselblok werd opgewaardeerd van 306 naar 360 pk. Het koppel steeg hierdoor van 700 Nm naar 900 Nm. Daarmee neemt de topsnelheid toe van 230 naar 280 km/u. Standaard zit de GL 420 CDI in 7,6 seconden aan de 100 km/u, maar Kicherer vertelt niet wat voor effect de upgrade op de acceleratie heeft.
Wil je echt zoveel vermogen in een rijdende container die hoog op z’n wielen staat? Als je zulke prestaties zoekt, heb je dan niet gewoon een verkeerde auto gekozen? Ach, je kunt de ruimte maar nodig hebben (voor je ego bijvoorbeeld).
Om het extra vermogen in de praktijk een beetje verantwoord in de hand te houden, heeft Kicherer de GL verlaagd. Dankzij een speciale sport-uitlaat reageert de auto vlotter op het gaspedaal. Natuurlijk ontbreekt een setje 21 inch lichtmetaal niet. Het uiterlijk werd aangepakt met o.a. nieuwe bumpers, grille en dakspoiler. Van binnen een sportief stuurtje, carbon afwerking en een lederen afwerking waarbij ook de hemel volledig met leer is afgewerkt. De GL 42 Black Line kost in Duitsland 125.820 euro.
A SUV, and particularly one which is driven by a diesel engine, is not quite a lazy car. Mercedes tuner KICHERER shows how the Mercedes GL 420 CDI learns to fly in its recent reincarnation named KICHERER GL 42 Black Line.
The KICHERER GL draws its extended force resources from a modified engine control unit wrenching 360hp and a torque of 900Nm from the V8 engine. To make sure that this excess in performance may be properly enjoyed, the electronic Vmax limit has been raised to 280km/h. The suspension is electronically adjusted and comes up with a much sportier characteristic curve preventing the SUV from loosing its temper.
The accelerator pedal’s response behaviour, too, has been electronically optimised in order to make sure that the engine will release its performance more spontaneously. These technical modifications are brought to perfection by a two-pass sports exhaust system. To illustrate the increased motor activity visually, the KICHERER GL has been provided with an offroad package comprising, among other things, running boards, larger fenders, a new grille and a roof-edge spoiler as well as numerous black body trims.
A complete special edition 21″ wheelset with wide-base tyres is the cherry on top. Inside the car, KICHERER drivers will enjoy a sports steering wheel, trim parts made of genuine carbon as well as a complete leather equipment covering even the roof interior and many other elements. All tuning components are sold singly or are already integrated in a complete vehicle.
The test car price of the GL 42 Black Line is 125,820 Euros.
Rik3 zegt
900 Nm, dat wil wel vooruit
The_Godfather zegt
Van 230 naar 280 km/u door gewoon 54 PK extra???
Mooie upgrade, Subtiel
BAAP zegt
@ The Godfather….
het is het koppel dat het um doet! , niet de pk’s!
:)
Innokenty zegt
Dik alleen jammer de diesel!
Timmie zegt
“Wil je echt zoveel vermogen in een rijdende container die hoog op z’n wielen staat?” . Ooit gehoord van de Audi Q7 6.0 V12 TDI?
RenesisHP zegt
Ruimvoldoende koppel om de pk´s volledig te benutten.
Bedenk maar zo, deze auto stopt pas in de begrenzer. Voor de tuning bleef de begrenzer door het “gebrek” aan koppel ver buiten bereik. ;)
technopatat zegt
@rx8owner, of lag de begrenzer gewoon wat lager :)! ik ken iemand die met een GL480 cdi rijdt denk ik, ben het niet zeker maar ik denk dat het een van de weinige is, omdat mercedes de motor dan uit productie heeft gehaalf ofso, kan ook een 420 zijn, hij is allesinds gechipt en heeft ook rond de 360-370 pk zegt hij, en voor zo een zeecontainer op wielen gaat dat heel snel vooruit naar mijn gedacht!
RenesisHP zegt
@technopatat.
Dat is ook goed mogelijk.
Deze aerodinamica vereist alleen wel erg veel koppel om hard vooruit te blijven gaan.
En meestal behalen auto’s hun maximale toerental niet in de hoogste versnelling. Meer koppel lost dat vaak wel op. :D
bozewolf zegt
360 pk, de aerodynamica van een huis en toch de 280 aantikken?
Mag ik dit een beetje (te) sterk vinden? Exponentiele toename enzo, luchtweerstand, blada bla.
260 oid stuk waarschijnlijker. Nog steeds ludiek hard voor zo’n tank.
Gnermo zegt
Alweer een domme tuner die niet van de ster af kan blijven.
I rest my case…
RenesisHP zegt
@bozewolf.
Als hij door de 900NM de volledige 360pk in de hoogste versnelling weet te benutten, zou het mogelijk moeten zijn.
Met de rx8 kom ik door het gebrek aan koppel niet voorbij de geijkte 235km.
Zet hem op de rollerbank en hij gaat tot de 260+.
Dus met meer koppel zou dat haalbaar moeten zijn.
Met deze tank vermoed ik dat dit ook het geval is. Maar goed, ik ben er niet zeker van. :?
bozewolf zegt
Ik heb ook geen bedenkingen bij het vermogen, dat zal wel plenty zijn, maar ik vraag me af hoe hard de aerodynamica erin hakt. Nu is 360pk zeker niet kinderachtig, en zoals je zegt, als de versnellingen goed liggen en hij komt goed op zn ideale vermogenspunt, misschien wel.
Maar toch! Ik herinner me de Veyron met z’n mooie vermogensteller. Die heeft, als ik het mij goed herinner, 270-280 pk nodig om de 250 te halen (idd komisch dat de overige 700+ paarden je maar de helft sneller maken).
Dus natte vinger-pak em beet 250 voor 250 (hou t simpel). Nu heeft deze schuit 100 pk meer, maar dan de aero. Nu weet ik t ook niet, verre van een aerodynamica expert.
Iemand die er serieus wat over weet? :)
bozewolf zegt
Oh, nog even vergeten:
Die 280, moeten dat *echte* kilometers voorstellen of wat je op je teller ziet? Met 280-werkelijk ga ik t namelijk nog sterker vinden, aangezien je teller dan al bijna tegen de 300 aanlikt.
DonKilluminati zegt
@mx5/rx8owner
Koppel x toeren : 9550 x 1.36 is vermogen in pk. Deze wagen heeft 360 pk met 900 nm omdat de motor niet genoeg toeren draait. Jouw RX8 heeft rond de 220 nm maar kan veel meer toeren draaien, daarom kan de rx8 de 220nm met meer toeren vermenigvuldigen, als deze Benz 6000 toeren kon draaien zou hij met 900nm ongeveer 650~750 pk hebben.
ML Benz zegt
Beetje kort door de bocht reactie van je, dennis.
Jammer.
Mercedesbinkie zegt
“Wil je echt zoveel vermogen in een rijdende container die hoog op z’n wielen staat? Als je zulke prestaties zoekt, heb je dan niet gewoon een verkeerde auto gekozen? Ach, je kunt de ruimte maar nodig hebben (voor je ego bijvoorbeeld)”
Aaahhh, is Dennisje een beetje jaloers en gefrustreerd? Jammer, jammer, jammer! De afgunst druipt er vanaf.