Als er één automerk veel getuned wordt dan is het Mercedes wel. Brabus, Kleemann, Carlsson en ART zijn slechts een paar voorbeelden van bedrijven waar je je nieuwe aanwinst uit Stuttgart van wat extra pit kan laten voorzien. Kicherer is ook een bedrijf dat wel raad weet met Mercedessen. Vorig jaar pakten ze de SL600 al een keertje aan, en nu hebben ze zich wederom uitgeleefd op de V12 Biturbo. Het resultaat: de Kicherer K60 Evo Black.
De cijfers mogen er wezen: 605 pk, 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden, 0 tot 200 km/u in 14,2 seconden en een elektronisch afgeregelde topsnelheid van 300 kilometer per uur.
Door de speciale neus krijgen de motor en de remmen extra koeling en moet de K60 een stuk stabieler zijn op hoge snelheid. Verder overheerst carbon in interieur en exterieur en is er een Formule-1-stuur gemonteerd.
De K60 black staat op 20″ lichtmetaal met Continental-schlappen in de afmetingen 255/30 ZR 20 voor en 305/25 ZR 20 achter. Het chassis is 25 milimeter omlaag gebracht en uiteraard mogen dikke geperforeerde remschijven en een custom uitlaatsysteem niet ontbreken.
jurrian zegt
geen verkeerde aanpassingen, maar het was een mooie auto …
Stylez zegt
Ik vind hem wel mooi eigenlijk…
El Loco zegt
In zo’n bak wíl ik niet eens een Formule-1 stuur… Wedden dat dat de nieuwe sjon-met-Golf-tuningstrend wordt van deze zomer?
audi racer zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
steven zegt
wat moet ik me voorstellen bij een formule 1 stuur, voor de rest best mooi, alleen dat carbon en dat zwarte logo hoeft van mij niet zo.
MurcieBoy zegt
nooit gedacht dat er een V12 in die kleine auto kon ;)
Lexus zegt
Het is wel aardig allemaal hoor, dat tunen. Maar aan de andere kant; Wat heb je er nou eigenlijk aan… alleen in Duitsland zijn er enkele stukjes waar je onbeperkt hard mag rijden..
Maar toch wel vol lof over deze auto;
Hoeveel mensen kunnen nou zeggen dat ze een V12 Bitrubo met 605pk in het vooronder hebben liggen (of uberhaupt een SL)
Laurens zegt
Foei Foei. Wat een gedrocht is het geworden. En waar is een foto van het F1-stuur??
alex zegt
nog wat extra weekendwerk doen en dan ga ik dees kopen denk ik
Poekie Lauda zegt
Het was al niet de mooiste, en na die aanpassingen nog steeds niet, maar wel indrukwekkende prestaties.
Cliff zegt
@lexus: alleen in Duitsland zijn er enkele stukjes waar je onbeperkt hard mag rijden.
Uhm… ik weet niet of je het weet, maar op 6000 van de 12000 km autosnelwegen die er in Duitsland mag je onbeperkt hard rijden. Dus enkele stukjes is een beetje onzin.
Trouwens, lelijke auto
luc zegt
die velgen en achterbumper passen er totaal niet bij
joep zegt
kitscherer… sorry kon het niet laten
iceman zegt
zeker heel erg vet gedaan ,vooral die uitlaten en formule 1 shit erg dope gedaan door kischer
robbe zegt
hij mag er zeker wezen met die prestaties
maar het uiterlijk dat vind ik niet echt mooi
achterkannt te overdreven
velgen is al helemaal niks
uitlaten zijn er van de zijkant al helemaal niet uit
kortom: lelijk
JW zegt
een SL65 AMG heeft meer vermogen..?
Fova' zegt
@JW
Ja je hebt gelijk
Ik zou eigelijk de brabus nemen, met 730pk
Pietro-Autofr3ak zegt
die naam : kicherer..goed gekozen :D
kich snap je :P
edit: nee, leg eens uit?
Bert VDA zegt
Mooie wagen ,
Maar zonde van het imago en kwaliteit van dit merk.
Autofreak zegt
Hij is zeker mooi alleen zo’n stuur hoef ik niet maar de rest wel :D
Eddy J zegt
De 65 AMG doet het sprintje in 4,2 sec….
Doe mij maar de Brabus
RenJie zegt
Wat een lelijk ding zeg, mercedes verkrachten… :D wel jammer altijd van die mercedessen, veel power maar heavy = 0-100 = bagger.
Murcielago zegt
Een SL 65 heeft 612pk en is 0,4 sec sneller naar 100… En een SLR, want daarop willen ze hem toch laten lijken, is een halve sec sneller met zijn 626pk..
Als hier een bescheiden prijskaartje aanhangt, is het eventueel te overwegen. De motor upgrade dan toch;)
K. zegt
Waarom weer die ‘penis’ op de motorkap verwerkt?
Normaal is die veel mooier.
slk zegt
Gewoon superlelijk.Houdt die sl origineel.Helemaal verschikkelijk dat de ster zwart gespoten is.
JaQ zegt
ik vindt die velgen er niet mooi onder passe verder aardig gedaan van Kicherer!
Stephan zegt
Formule 1 stuur houdt dan in ‘geen airbag en veel knopjes’ ?
Driving Under Age zegt
t was al een mooi wagentje, en denk niet dat het hierdoor veel slechter word :D
Rick dos zegt
Als je die eerste fotobekijkt dan lijkt het toch op een SLR? Dus mijn stelling dat een SLR eigenlijk een gepimpte SL is wordt hiermee toch bevestigd?
slk zegt
slr en sl zijn hele verschillende auto’s.Heb ze naast elkaar zienstaan en de verschillen zijn groot
RScosworth zegt
jammer jammer jammer,
het was zo’n godsgruwelijk mooie bak
oja en porsche doet aangifte van haar uitlaat
joris zegt
RScosworth had ik al gedacht met die cayenne turbo s uitlaat een het is trouwens auto voor mensen met te weinig geld voor een slr
db zegt
ik kan effe niet volgen , ze hebben de SL V12 biturbo getuned (SL65 AMG ) waardoor hij in plaats van 612PK 605Pk heeft , dan laat ik hem toch standaard, dan is hij esthetisch ook wat mooier
clk zegt
vet..maar ik ben niet zo te vinden voor die zwarte ster en zwarte velgen…
Solstice zegt
Ik moest twee keer kijken voor ik in de gaten had dat het toch echt een SL was en niet een SLK, dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn met een auto die ongetwijfeld een vermogen moet kosten…
Citrofiel zegt
@ Autoblog; Over de reactie van Pietro-Autofr3ak, ik denk dat hij bedoelt “kichern”, wat giechelen betekent. Hij wil dus zeggen dat deze auto belachelijk is. Weet je dat ook weer. ;)
niek zegt
Ik vond juist het mooite van de Sl dat het niet zo’n dinky-toyish f1 neusje had. Dit komt een beetje midlife crisis over. Alle agressieve lijnen zijn eruit en hebben plaats moeten maken voor ietswat geforceerde veranderingen.
Oh, en wie heeft die uitlaat ontworpen en waarom is die man niet preventief ontslagen?
Susp1cious zegt
Nee db, dat zie je helemaal verkeerd. De basis is de SL600 met 500 pk.
Juri zegt
Mensen,
Dit is weer zo raar, de standaard SL55 AMG is sneller dan de Kicherer K60 met 605 pk.
Zie hier:
SL600 AMG (2007)
0-100 4.3 s
0-200 13.6 s
(test autobid)
Erg vreemd, heeft iemand enig idee hoe dit kan? Wellicht is de opgevoerde versie zwaarder en heeft grotere velgen waardoor de acceleratie ook een fractie langer verloopt. Maar dat zou de pk’s toch moeten compenseren.
605 pk tegenover 517 pk, dat maakt best wat uit…….
Iemand enig idee?
nicky zegt
heel mooi gedaan
ook de prestaties, alleen de combinatie zwart / carbon vind ik niet mooi
de combinatie grijs / carbon van de sl600 van vorig jaar was veel mooier geweest
niek zegt
@ Juri
Bij topgear hadden ze ook een door Brabus getunede SL getelst. Dat ding had zo gruwelijk veel koppel dat ze hem hebben moeten begrenzen op koppel. Ze hebben de downforce gigantisch moeten verbeteren om het ding op de weg te houden. Maar zelfs toen kon dat monster al die kracht niet omzetten in grip. Het circuit rond was de originele SL aanzienlijk sneller.
Juri zegt
@Niek,
Ben ik helemaal met je eens, als er bochten komen dan is vaak de orginele versie sneller..
..Maargoed, hier hebben ze het toch over de acceleratie. Toch vindt ik het echt raar als je een performence upgrade laat instaleren je auto (in dit geval de mer) langzamer is dan het orgineel…..
…wellicht zou je denken dat ongeveer 500 pk het maximum is voor deze auto als je het specifiek hebt over de circuit waarden. Zou een SL65AMG op het circuit vele malen sneller zijn dan de SL55AMG, ik betwijfel het.
De SL55AMG & SL65AMG, zijn wel sneller op het circuit dan de Brabus versie met 730 pk, dat is gewoon teveel….Alleen in rechte lijn verpulverd de Brabus de AMG modellen.
Dan zou je toch denken dat deze Kicherer K60 Evo Black met zijn 605 pk toch een snellere acceleratie heeft dan een standaard SL600? Raar genoeg is dat dus niet het geval….
…Wellicht is four wheel drive de oplossing, als je gaat spelen als tuner met hoger pk waarden?
db zegt
@suspicious: er staat toch V12 “biturbo” , maar wss zal het wel een SL600 zijn gezien het vermogen, maar dan vind ik het nog steeds een heel domme zet van kicherer, een SL600 en een SL55 AMG hebben hetzelfde vermogen maar de AMG is bedoeld als zeer sportieve coupé terwijl de SL600 meer op comfort gesteld is wat ophaning etc. betreft, dus sportieve klanten zullen eerder geneigd zijn richting AMG te gaan dan de SL600 te nemen, BTW ik vind dit nogal een lelijk ding omdat ik het nogal zielig vind dat je een auto van 200.000€ hebt en deze wilt laten lijken op een SLR van 650.000€