We wisten dat Kia bezig was met een facelift voor de Sorento. Dat moest ook wel, want de concurrentie heeft niet stil gezeten. De nieuwe Hyundai Santa Fe bijvoorbeeld, is erg netjes opgedroogd. Ook Chevrolet loert met de Captiva op een “piece of the pie”. Zoals nu te zien is heeft Kia’s populaire SUV een subtiele lift gekregen…
Niet alleen aan de buitenkant is het een en ander gewijzigd. Van binnen is de middenconsole herzien en zijn luxueuzere materialen gebruikt. Achterin is meer ruimte omdat de voorstoelen een andere vorm kregen.
Onder de motorkap kreeg de diesel aardig wat extra pk’s, want de huidige 2,5 liter CRDi, goed voor 140 pk, zet niet echt lekkere prestaties neer. Vandaar dat de 140 pk CRDi is opgewaardeerd naar 170 pk. De 3,5-liter V6 wordt geheel vervangen door een 3,3-liter V6 met 235 pk. Wel moeten we tot na de zomer wachten op de vernieuwde versie van de Sorento.
R-Klasse zegt
Wat is de bron?
autoblogger zegt
Ik denk een persbericht van Kia…
William zegt
Inderdaad, waar hebben ze ’t vandaan? Idem dito bij de Lotus APX (ofzo).
autoblogger zegt
Kan ik daaruit opmaken dat je onze bronvermelding wel kan waarderen?
Sacha zegt
Ik vind ‘m na de facelift steeds meer op deze lijken:
KeeZ zegt
(dat zal de autotelegraaf wel weer zijn….)
R-Klasse zegt
“Kan ik daaruit opmaken dat je onze bronvermelding wel kan waarderen?”
Bronvermelding is één van de basisprincipes van een goede blog. Jammer dat Autoblog.nl hiertegen zondigt.
autoblogger zegt
Ik heb bovenstaande post niet gechreven maar we krijgen naast de vele tips tegenwoordig zelfs persberichten per e-mail. Die PR mensen beginnen het misschien toch te snappen. En nee, we gaan er geen bron bij zoeken;)
.
Verder nog opmerkingen on-topic?
Dennis zegt
@R-Klasse: “Jammer dat Autoblog.nl hiertegen zondigt.”
Ik kan niet anders dan opmaken dat je geen trouwe bezoeker van Autoblog.nl bent, want anders was je wel opgevallen dat wij in meer dan 95% van de gevallen altijd de bron vermelden (juist omdat we beseffen dat onze lezers dit waarderen). Slechts in situatie’s waarin een bepaald item op meerdere auto-sites te vinden is of in het geval dat het een persbericht betreft, maken wij hier (in enkele gevallen) een uitzondering op. Ik snap de ophef niet zo??
mbfreak zegt
Even over de Sorento facelift: “t’is er niet echt op vooruitgegaan!”
R-Klasse zegt
“Ik kan niet anders dan opmaken dat je geen trouwe bezoeker van Autoblog.nl bent”
Dat klopt. Ik bezoek vooral de sites waar je de oorspronkelijke informatie kan vinden, zoals AutoTelegraaf, Autowereld, Autoscoops, Autoweek en een aantal buitenlandse blogs.
De vraag is trouwens nog altijd niet beantwoord. Waar komt bovenstaande info vandaan? Niet van Kia Nederland in ieder geval.
w0o0dy zegt
Als het je niet bevalt en je gaat eindeloos door over de bron, zou je dan niet gewoon naar een van die andere “geweldige” (gesponsorde-, subjectieve-, kudde-) sites gaan? Of wil je graag problemen veroorzaken omdat autoblog zich “niet aan de regeltjes houdt”……..?
autoblogger zegt
Dank je W0o0dy! Meneer leest graag advertorials;)
@R-Klasse: op alle sites die je noemt staat dit bericht, en ze bieden allemaal oorspronkelijke informatie? Waar hebben ze dat dan vandaan volgens jou?
En ik krijg een beetje het idee dat jij van Kia bent, of is er een andere reden dat je autovisie niet noemt?
R-Klasse zegt
Ik probeer enkel een inhoudelijke discussie te voeren. Mag dat hier niet of zo? Ik denk niet dat ik iets verkeerd heb gezegd.
Mark zegt
Die nieuwe voorbumper heeft idd veel weg van de ML bumper. Ach, das toch een oud model voor Benz geworden dus die vinden het vast niet erg :-)
R-Klasse zegt
“Meneer leest graag advertorials;)”
Dus de sites uit die opsomming zijn volgens jou niet objectief? En dat komt uit de pen van een per definitie subjectieve blogger. Nou nou…
“Waar hebben ze dat dan vandaan volgens jou?”
Niet van Autoblog, mocht je dat denken ;-) That’s for me to know and for you to find out.
“En ik krijg een beetje het idee dat jij van Kia bent, of is er een andere reden dat je autovisie niet noemt?”
Wie ik ben, doet niets terzake.
w0o0dy zegt
@R-Klasse: ga alsjeblieft ergens anders moeilijk doen. Dan doen wij wat wij leuk/interessant vinden en hoef jij je niet aan ons te storen. Volgens mij is niemand aan jou verantwoording schuldig. En ik denk dat we een site die volgeplakt is met gesponsorde items, advertenties en irritante pop-over ads, met een gerust hart “niet erg objectief” kunnen noemen. En nog iets… door blijven vragen is geen inhoudelijke discussie…….
autoblogger zegt
Ik denk inderdaad ook dat veel van die sites niet objectief zijn.
Wat mij betreft zeg je verder niets verkeerd, maar kan me voorstellen dat mensen zich irriteren omdat je lang doorzaagt over dit onderwerp. Je laatste reactie voegt ook weinig toe, en iemand die zo graag een inhoudelijke discussie wil voeren mag zichzelf best introduceren.
R-Klasse zegt
“ga alsjeblieft ergens anders moeilijk doen”
Wat een gastvrijheid.
“Dan doen wij wat wij leuk/interessant vinden en hoef jij je niet aan ons te storen. Volgens mij is niemand aan jou verantwoording schuldig.”
Dat heb je helemaal juist.
“En ik denk dat we een site die volgeplakt is met gesponsorde items, advertenties en irritante pop-over ads, met een gerust hart “niet erg objectief” kunnen noemen.”
De startpagina van deze site staat vol Google-advertenties en binnenkort ook banners.
R-Klasse zegt
“Ik denk inderdaad ook dat veel van die sites niet objectief zijn.”
Nog niet veel van gemerkt en ik ben nochtans vrij kritisch ingesteld (zoals je wellicht merkt). Heb je daar een voorbeeld van?
“Wat mij betreft zeg je verder niets verkeerd, maar kan me voorstellen dat mensen zich irriteren omdat je lang doorzaagt over dit onderwerp”
Dus je vindt me gewoon een oude zaag? ;-)
“Je laatste reactie voegt ook weinig toe, en iemand die zo graag een inhoudelijke discussie wil voeren mag zichzelf best introduceren.”
Introduceren? Ik zou niet weten waarom eerlijk gezegd.
Dennis zegt
@R-Klasse: Nou vooruit dan maar, nog één reactie dan, de laatste wat mij betreft! Ik kreeg een telefoontje op onze 24-uurs hotline van één van onze Koreaanse correspondenten (we hebben er een paar), die een insider bij Kia kent, die toevallig de zwager is van de ontwerper van de Sorento. Via hem heb ik deze ongelooflijk “exclusieve” scoop verkregen. (jokerp)
Even zonder gekheid: het bericht staat op meer dan zes Nederlandse autosites (zoek er ééntje uit). Kunnen we nu alsjeblieft de discussie afronden, want ik sta graag open voor een zinvolle discussie, maar dit is zo zonde van de tijd. Ik zoek liever naar autonieuwtjes voor onze bezoekers. Als per se wilt kunnen we een ander platform kiezen om de “chit-chat” voort te zetten. Stuur dan eens een mailtje naar [email protected]
William zegt
Toch moet ik R-Klasse wel betreden hoor, de basis van een blog ligt juist in het feit dat ze overal hun informatie vandaan halen maar juist dáárom altijd aangeven waar het vandaan komt. Daarmee voorkom je ook copyright-zaken, want de foto’s die hier staan; staan nu op de server van Autoblog. Als je aangeeft waar ze vandaan komen, is het probleem feitelijk uit de wereld.
Adverentievrij is Autoblog niet, want zelfs tussen de artikels staan Google Ads en dergelijke. Maar van de andere kant, ik ken maar weinig autosite’s die écht advertentievrij zijn.
Superkoerier! zegt
Als regelmatig bezoeker van autoblog.nl let ik niet zo of er bronnen bij staan of niet, maar als het nieuws ergens anders vandaan is gehaald horen die bronnen er gewoon bij.
De antwoorden die met name door Woody worden gegeven zijn agressief van toon en is niet erg professioneel. Het lijkt wel of we hier met een stel aso’s te maken hebben die bij een heel slecht en dubieus café werken. Maar goed, dit is de eerste keer dat ik die toon bespeur. Hopelijk blijft het hierbij in de toekomst.
w0o0dy zegt
@superkoerier: je oordeelt te snel denk ik. Als je iedere keer weer met dezelfde uitgekauwde teksten dit weblog komt vervuilen dan wek je irritatie op…. is dat zo gek? Als iemand niets anders bij kan dragen dan steeds weer hetzelfde gedram dan is het volgens mij helemaal niet zo raar dat mensen je liever kwijt dan rijk zijn….toch?
autoblogger zegt
Bronnen horen er inderdaad bij. Maar het “altijd aangeven waar het vandaan komt” is niet altijd mogelijk, we krijgen steeds vaker tips, persberichten of horen geruchten… Ik ben het er echter mee eens dat we indien mogelijk een bron vermelden, en als je de site in de gaten houdt dan zul je zien dat we dat ook doen.
Vwb de agressieve toon van reacties; iedereen is verantwoordelijk voor zn eigen teksten. Let wel dat sommige teksten op papier (beeldscherm) anders kunnen voorkomen als in gesproken woord;)
w0o0dy zegt
de laatste zin van Autoblogger is wat mij betreft helemaal juist. Buiten de context lijken de reacties misschien wat agressief, dat is niet mijn bedoeling. Als je meer reacties van R-klasse leest krijg je denk ik een beter beeld.
Maar weer on-topic: De oude Sorento was geen onaardige auto om te zien (voor een SUV) de nieuwe komt op mij over alsof de ontwerpers te weinig tijd hebben gehad om er één geheel van te maken…
Tjaa zegt
Begint een beetje op de site FOK.nl te lijken :)
Maar weer on-topic: De oude Sorento was geen onaardige auto om te zien (voor een SUV) de nieuwe komt op mij over alsof de ontwerpers te weinig tijd hebben gehad om er één geheel van te maken…
Valt mij op dat elke autofabrikant beeetje boel , veel , bij elkaar afkijken met het introduceren van autos
en vaak bijna gelijktijidg met het zeflde soort of type auto op de markt komt
alsof bedrijfsspionage in die tak weelderig tiert :(
Stephan zegt
Superauto!!!!!!!!!1