De Kia Sidewinder, waarover we al eerder schreven ivm de LA design wedstrijd, zal rond 2008 in productie worden genomen! Uiteraard zal de wagen er wat conventioneler uit komen te zien en zal ook het motorenaanbod wat minder worden, maar toch! De roadster zal gebaseerd worden op een aangepaste versie van het Kia Rio platform.
Voor meer info moeten we wachten tot januari, wanneer de LA autoshow van start gaat. Dat is te lezen op autoexpress.co.uk (via autoblog.com).
autoblogger zegt
Persbericht Kia Nederland: “Op de onlangs gehouden autotentoonstelling van Los Angeles heeft Kia een brutale visie op de toekomst gepresenteerd, met gelijke prioriteit voor ultiem rijplezier en superschone aandrijving.
Los Angeles is de designhoofdstad voor autominnende Amerikanen, met maar liefst veertien verschillende ontwerpstudio’s voor amerikaanse en mondiale automerken zoals Kia. Het meer conservatieve Detroit mag Motor Capital van de wereld willen zijn, hoe de auto van de toekomst er uit ziet bepalen de altijd zonnige Californians. Dat mooie weer heeft ook een keerzijde: smogvorming van adembenemende omvang. De staat California loopt daarom voorop in de wereld met zeer strenge emissie-eisen. De ‘Design Challenge’ die elk jaar rondom de LA Auto Show gehouden wordt, daagt ontwerpers uit om zich nu eens vrij te maken van de beperkingen die aanstaande productie met zich mee zou brengen.
Kia heeft als antwoord een visie van de hand van designer Marc Mainville gepresenteerd: een tweezits, ‘slanke en gemene snijmachine’. Een andere aanleiding om juist dit thema te kiezen is dat de eerste officieel gesanctioneerde drift race van Amerika, vanzelfsprekend bijna, in Los Angeles plaats vond. Drift racen lijkt nog het meest op snowboarden, maar dan op asfalt of op onverharde grond. De naam van de Sidewinder is ontleend aan de diagonaal naar voren gerichte beweging van deze hoornratelslang, die S-vormige sporen in het gloeiend hete zand van de zuid-west amerikaanse woestijn nalaat.
De voortstuwing van de Sidewinder bestaat uit een door aardgas of waterstof aangedreven turbine met een krachtige generator. De lichtgewicht turbine draait op schone brandstof met geringe (bij aardgas) of zelfs totaal onschadelijke (waterstof wordt schoon water) emissies. De elektrische stroom wordt naar naafmotoren geleid, die met een zeer hoog koppel de wielen aandrijven. De combinatie van kracht en precieze -elektronische- verdeling hiervan geeft de Sidewinder ultiem potentieel om conventionele concurrenten op het drift race circuit te snel af te zijn.
Kia heeft geen plannen om een auto zoals de Sidewinder als concept-car of productiemodel te realiseren; dit betreft louter een studie naar de mogelijke richting van toekomstige ontwerpen.”