Er zijn in Nederland toch nog autobladen die onafhankelijk lijken te zijn. Autovisie heeft vorig jaar namelijk geschreven dat de styling en rij-eigenschappen van de Rio niet tot de verbeelding spreken. Dan druk je je nog voorzichtig uit vind ik. Kia Nederland is het daar niet mee eens en heeft laten weten geen auto’s meer aan Autovisie uit te zullen lenen. Ook worden ze niet meer uitgenodigd voor de persintroductie van de nieuwe Magentis. Als reden geeft Kia een ‘tendentieuze en laatdunkende houding ten opzichte van Kia’s en alles wat Koreaans is”.
Volgens Autovisie laat directeur Baltus van Kia Nederland in een brief weten dat zijn auto’s dusdanig goed verkopen, dat Kia in de Top Tien van best verkochte merken is beland. Zo slecht kan het met die vormgeving dus niet zijn. In Autovisie 2, die vanaf donderdag 19 januari in de winkel ligt, dient Autovisie hoofdredacteur Ton Roks hem van repliek in zijn Stuurkolom. “Iets dat goed verkoopt, is daarmee niet vanzelfsprekend stilistische haute couture”, stelt hij. “Als ik mij niet vergis, zou de afbeelding van de zigeunerjongen met die traan op zijn wang weleens het meest verkochte schilderij in Nederland kunnen zijn. Maakt dat het tot grote kunst?” Het is onze opvatting dat wie de pers boycot omdat de berichtgeving hem niet bevalt, de onafhankelijkheid en objectiviteit van diezelfde pers te grabbel gooit. Autovisie is overigens van plan gewoon over Kia te blijven schrijven. Het liefste met, maar als het moet zónder steun van de importeur.
Ben blij dat Autovisie voet bij stuk houdt, ik vraag me wel af of ze dit ook hadden gedaan bij een meer exclusief merk zoals Porsche of Spyker. Een Kia kun je namelijk altijd wel aan komen voor een proefrit…
Met dank aan Ejay voor de tip! (die zich terecht afvraagt waarom TopGear geen boycot krijgt)
Philip zegt
Blijft toch jammer van AutoVisie. Vormgeving is namelijk een subjectief iets. Het is de mening van diegene die met die auto gereden heeft. Baltus heeft wel gelijk, dat Kia nooit in de top 10 zou staan als die auto’s er niet goed uit zouden zien. Kijk naar de Sorento, de Sportage en de Rio. Dat zijn toch knappe auto’s. Het zijn zeker niet de mooiste modellen maar kijk eens wat je er voor betaald. Hoe ze rijden weet ik niet, maar voor dat geld mag je ook geen superkwaliteit verwachten.
KeeZ zegt
Ik vind het eerder jammer van Kia eigenlijk. Autovisie is wat mij betreft één van de betere Nederlandse autobladen. Zij zijn objectief en onafhankelijk, wat van de meeste autobladen niet gezegt kan worden. Dat zij die Rio niet geweldig vinden kan ik zeker begrijpen en het is hun recht om daar over te schrijven als autoblad. Dat ze door de importeur worden geboycot is op zijn minst zielig te noemen… zij weten zelf vast ook wel dat zij niet de mooiste auto verkopen. Zij verkopen auto’s die betaalbaar zijn en voor hun lage prijs een goede kwaliteit hebben en ze hoeven niet te klagen over verkoopaantallen volgens mij… ronduit een zielige actie dus, waar Kia Nederland zelf waarschijnlijk alleen maar slechter van wordt…
Trouwens…. TopGear is ook wel eens geboycot!! Toen Rover met de City Rover kwam mochten ze die niet testen. Uiteindelijk hebben ze na een proefrit bij een dealer he ding alsnog afgekraakt….
autoliefhebber zegt
gewoon al die Aziatische kutautootjes boycotten en al die kutautoprogramma’s die zich door aziatische fabrikanten laten betalen om hun kutautootjes aan te prijzen, terwijl het gewoon kutautootjes zijn, kut nog aan toe wat vind ik dit een kutactie tegen autovisie een van de betere kutautobladen van Nederland.
Valetparker zegt
Ik ben maar wat blij met de boycot van Kia. Ik hoop dat Autovisie zich er keurig aan houdt. Ik zit toch niet te wachten op een test van een Kia Rio, dan had ik wel een abonnement op de Autoweek genomen of een ander zaadblad.
BTW: “Met dank aan Ejay voor de tip! (die zich terecht afvraagt waarom TopGear geen boycot krijgt)”
Topgear is toch geen Nederlands programma, dus wat maakt het nou uit of Kia Nederlnad Topgear boycot?!
autoblogger zegt
@Valetparker: TopGear heeft niet zelden auto’s als de Kia Rio volledig afgekraakt. Het is natuurlijk vreemd dat die nooit een boycot krijgen. En het gaat daarbij niet om Nederland maar in algemene zin (wereldwijd).
Superkoerier! zegt
Gelukkig maar. Ik zit idd niet te wachten op auto’s die mijn hart langzamer doen kloppen. Dat ik ze op straat zie rondrijden geeft al genoeg visuele hinder. (OK, de Sportage is op zich wel OK).
Rover boycotte ooit ook Top Gear. Zo’n vaart zal het met Kia nog niet lopen, maar als ze nog even op deze manier doorgaan dan zou ik aandelen Kia maar snel dumpen.
Superkoerier! zegt
Wel een aardige tegenactie zou zijn van AV om een reportage te maken over bejaarde automobilisten die treuzelen in het verkeer en de linkerbaan bezet houden. Uiteraard rijden die allemaal in Kia’s.
JR zegt
Wat een geneuzel daar bij Kia zeg. Ik bedoel als er dan toch één autoblad in Nederland onafhankelijk en recht-door-zee berichtgeving doet dan is dat AV wel.. hou toch op zeg. Zal van Kia wel weer een zeer clever uitged8e marketing stunt zijn..you know… in het kader van maakt niet uit hoe of wat..als ze maar over ons praten.
en @ autoliefhebber; met kut bedoel je uiteraard Kwalitatief Uitermate Teleurstellend nietwaar? :-D
Alfa Male zegt
Ik denk dat ze, na zoveel jaar de callgirls van de nederlandse autopers gefinancierd te hebben, zelf zijn gaan geloven dat ze goede auto’s verkopen.
Het feit dat ze op hun acherpoten gaan staan op het moment dat een Nederlands autoblad ook een moment van integriteit blijkt te kunnen hebben is te triest voor woorden. Ik zie ze al met de staart tussen de benen hun marketingbudget maar weer onderbrengen bij de pretboerderij van Bob de Jong; “die ziet tenminste wel hoe belangrijk de introductie van ons nieuwe actiemodel is”…… sukkels.
autoliefhebber zegt
@JR, dat is het
Ruben zegt
Maar het IS ook een fantasieloos bagger-rijdend klereproduct!
autoliefhebber zegt
Bij een zak chips wil ik wel gratis een Kia cadeau krijgen, maar ik ga er niet voor betalen.
iRonic zegt
Goeie actie van Pearl. eh Kia. Ik lees Autovisie al jaren en ik krijg de laatste tijd steeds vaker het gevoel dat ze niet meer zo objectief zijn als ze zelf denken. Staat nog wel keurig in het blad maar ik weet het niet. Wellicht dat de presentjes die ze zonder twijfel krijgen aangeboden bij autopresentaties en aannemen hunb uitwerking gaan krijgen op de redactie. Ik denk dat BMW daarin voorop loopt. Zoals een Kia nooit echt een goede review krijgt zo wordt de winnaar van een test altijd een BMW. Zet je toch aan het denken.
Persoonlijk denk ik ook dat er in NL niet echt onafhankelijke autobladen en tv- programma’s zijn. Ik zag laatst Tim of Tom Colonel erg enthousiast praten of een Opel Agila. Hij was er helemaal weg van. Mijn broek zakte tot ver beneden mijn knie- en af.
Ik denk dat Kia een gevoelig onderwerp scherper stelt en daar is durf voor nodig. Kia heeft zeker ballen en doet het wat mij betreft prima zo!
autospotter zegt
Wat een Kapsones van KIA, ze hebben ook eens een succesvol model(sorento) beginnen ze gelijk te zeuren tegen autobladen dat ze alleen maar promotie mogen maken. Het is juist goed dat er kritische autobladen zijn, als ze dan een keer lovend zijn kun je daar tenminste promotie mee maken!
Eric V zegt
De Autovisie is ook een waardeloos stuk pleepapier. Nederland heeft nooit een echt autoblad en auto tv-programma gehad, dus KIA kan dat foto’tje in die reclamefolder wel missen. Laat die ouwe zakken van de Autovisie maar verder de Citroen Xantia gaan ophemelen en verder lelijke foto’s bij hun zielige “supertest” gaan maken. Objectiviteit daar kun je over twijfelen ja, verstand van zaken hebben ze nooit gehad!!
heidekonijn zegt
Stel je voor dat ze Clarkson zouden bannen. Moeha, dan kunnen ze nog wat meemaken. Hij heeft de verkoop van een paar modellen ‘per ongeluk’ Europawijd al eens gedecimeerd, maar stel dat ‘ie écht pissig wordt. RIP Kia op de Euro markt.
autoblogger zegt
Eind goed, al goed: Na de oorlogsverklaring aan het adres van Autovisie, enkele weken geleden gedaan door Kia Nederland, zijn beide partijen nu een wapenstilstand overeengekomen…
Kia voorziet Autovisie per direct weer van testauto’s. Afgesproken is wel dat de modellen “voorlopig” alleen aan bod komen in vergelijkende tests.
Eerder kondigde de importeur juist een boycot af richting Autovisie, omdat het blad bij tests van Kia-producten niet objectief zou zijn. Kia Nederland zegt dat het conflict ook andere journalisten onder druk heeft gezet. Voor die onbedoelde “spin off” biedt de importeur zijn excuus aan. Dat gebeurt in een brief die is ondertekend door Managing Director Cor Baltus van Kia Nederland en hoofdredacteur Ton Roks van Autovisie. Het schrijven is verzonden aan de leden van de APC en APRC, de verenigingen van Nederlandse autojournalisten c.q. PR-medewerkers ( bron: http://www.automobielmanagement.nl/Default.lynkx?id=3888 )
NumbNuts zegt
Valt het de andere mensen ook op dat we doodgegooid worden met Engelse rotzooi? :-?
Rutger zegt
Autovisie geeft een mening, en als je daar niet tegen kan als merk (lees: Kia) ben je wat mij betreft zeer zwak… Alle kia’s zijn namelijk niet de mooiste auto’s due te koop zijn. En dat ze dan goed verkopen kom talleen maar door de prima prijs e.d.
Kia moet niet zeiken… Autovisie hoeft maar naar een dealer te gaan en te doen alsof ze een proefrit willen en die krijgen ze… Dit zal echt niet helpen AV positiever te schrijven over Kia…
Persoonlijk vind ik de Rio er niet verkeerd uitzien, maar de sorento e.d. vind ik er erg goedkop uitzien voor zijn soort…
kia met gebreken zegt
De heer Baltus kan wel vertelllen dat de auto’s goed verkopen het zou alleen ook heel erg prettig zijn als de kia de problemen die aan de suto’s zijn ook daadwerkelijk proberen op te lossen voor mij nooit meer kia
Frans zegt
Ik kan jullie gerust stellen ik rij met een Kia Sportage 2.0i van April 2005 die auto rijdt gewoon goed probleemloos rammel vrij bij warm of koud weer als iemand mij 3 jaar geleden gevraagd hadden ga jij Kia rijden dan had ik gezegd ben je wel helemaal lekker maar ga eens rijden met zo Sportage dan praat je zelf ook anders ik heb al van div. gehoord zo auto rijdt beter als een BMW X3 maar dat weet ik niet ik heb er zelf niet meer gereden . Ik heb laats de kans kans gehad met een nieuwe Bentley a € 300 000,00 te rijden en daar hoor ik ook dingen die je niet verwacht in zo auto maar het rijdt geweldig en bloed snel voor een auto van 2750 kg .