De olympische gedachte is niet genoeg voor de Rio. De concurrentie uit het B-segment verslaan is het devies.
Autoliefhebbers van vroeger kennen ze nog wel uit de archaïsche papieren media: de dubbeltest of de triotest. Er was/is altijd al een duidelijke voorselectie bij die tests. Een open kampioenschap waarbij iedereen een gooi naar de titel kan doen, dat is het vrijwel nooit. Doorgaans wordt de officieuze ‘vedette’ van een segment uitgedaagd door zijn grootste concurrenten met liefst één of twee nieuwkomers erbij om de test extra relevantie te geven. Het eindigt vrijwel altijd met de cop-out conclusie dat de keuze een kwestie van smaak is.
Vroeger bracht Kia auto’s als de -wie kent ‘m niet- Shuma op de markt. In die tijd mochten ze blij zijn als ze überhaupt wat exposure kregen van de machtige media. Maar die tijden zijn al lang voorbij. De vorige Rio werd alom gerespecteerd als een volwassen auto en Kia verkocht er een half miljoen van.
De nieuwe Rio moet dat succes gaan doorzetten. Net als bij de eveneens rode i30 die in Parijs stond, is het design meer evolutie dan revolutie. Meest kenmerkende detail aan de Rio blijft de Tiger Nose grille op de neus, een gouden vinding van designer Peter Schreyer. Dat Kia nog steeds stappen zet qua interieurs zien we aan de binnenzijde. Daar huist een zeven inch groot aanraakscherm waarmee je Apple CarPlay en Android Auto kan bestieren.
martinus zegt
Ik heb zo’n voorgevoel.. dat ze klanten willen afsnoepen van specifiek de 308, Golf en Astra.
sr20det zegt
@martinus: segmentje hoger, is c’eed territorium
mashell zegt
@martinus: zou dat lukken met een auto zo groot als een Polo?
JamesBond007 zegt
Het zijn gewoon erg goede auto’s met nog wellicht een klein imago probleem (of vanwege het feit dat iedereen hier gewoon Duits of Frans spul wilt). Maar je hebt alle luxe en comfort van het Duitse gezelschap voor minder geld. Zeker als je de optielijst (met prijzen erbij) vergelijkt.
LaLancia zegt
Ambitie kan je ze niet ontzeggen. De Rio moet nu zelfs de concurrentie aangaan met het c-segment!
Ik vind het geen verbetering. Net zoals bij de i30 is de voorganger veel leuker om te zien.
Edge zegt
@jaapiyo: Was het niet zo dat de Cee’d voor het C-segment was, en de Rio voor het B-segment?
Dutchdriftking zegt
@Edge: Nu je het zegt, inderdaad!
jaapiyo zegt
@edge: @dutchdriftking: Ja idd…man man man. Is gefixt!
marinepower zegt
Middle of the road, maar daar doet VAG ook nog altijd goede zaken mee.
Dutchdriftking zegt
Heel netjes, absoluut een stap vooruit. Maar hier laten mensen echt de Golf of Focus niet voor staan hoor.
jazzzo28 zegt
Van het b-segment is al een knappe prestatie, maar van het c-segment zelfs? Toemaar!
solksagen zegt
Zo dik dat ‘ie ponemt als een segment groter is erg goed gedaan. Koreaanse Polo met een vleugje BMW 1-serie.
lekkerlinksrijden zegt
Rio is b-segmenter
mashell zegt
Een goede degelijke keus maar er is nu ook een nieuwe Nissan Micra, die is leuk, frivool, origineel en minstens zo degelijk.
pinut187 zegt
Niks mis mee..