Oppassen!
Kia heeft vanmiddag de prijzen onthuld van de “eerste mainstream shooting brake in het C-segment”. Klinkt vergezocht, maar in dit geval vergeven we ze het met dergelijke kreten te smijten. De nieuwe ProCeed is immers gewoon een bijzonder fraaie auto om je ogen over te laten glijden. De Koreaanse autofabrikant is leverbaar in tal van uitvoeringen en zodoende zijn er een boel prijzen om te bespreken.
Omdat er dusdanig veel prijzen op ons af worden geschoten, bewegen we ons als Neo in de Matrix en grijpen we voor nu enkel het instapmodel uit de lucht, om later op de rest terug te komen. De Kia ProCeed is leverbaar vanaf 30.995 euro. Voor dit bedrag krijg je de ProCeed in GT-Line met een 120 pk sterke éénliter benzinemotor.
Diezelfde krachtbron komt nog eenmaal terug bij de GT-PlusLine, die aan te schaffen is voor een prijs van 33.495 euro. Deze uitvoering heeft extra luxe opties, zoals dodehoekdetectie, een audiosysteem van JBL, een verwarmbare achterbank en een slimme automatische achterklep, evenals en een in drie delen neerklapbare achterbank. Daarna volgt de 1.4 T-GDi-motor in verschillende uitvoeringen. Instappen kan hier vanaf 32.495 euro, een automatische versnellingsbak krijg je pas tegen 34.495 euro. Dieselen kan vanaf 35.495 euro en een automatische versnellingsbak kost bij deze motorconfiguratie tenminste 37.495 euro.
Wie meer pit in zijn ProCeed wil hebben, moet het zoeken bij de GT-uitvoering. Deze krijgt een 204 pk sterke 1.6 T-GDi-motor. De ProCeed kost in deze vorm tenminste 43.295 euro. Een automaat krijg je tegen een bedrag van 45.295 euro en dit is tevens de duurste uitvoering die Kia aanbiedt. Aan het eind van het eerste kwartaal komt de auto op de Nederlandse markt terecht.
mrdj zegt
Heel gaaf, zou me niet schamen om in een KIA te rijden. Maar wel geld zeg.
henk_he zegt
@mrdj: tip: maak eerst een lange proefrit. De zit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar na 45 minuten kreeg ik pijn aan m’n achterste van de vrij harde maar vooral veel te vlakke en korte zitting. Echt jammer, want verder een hele prettige auto om mee te forenzen.
tig3r zegt
@henk_he: dat is t, harde stoelen zitten vaak fijner op lange afstanden alleen je moet ze wel kunnen maken…
Dutchdriftking zegt
Tja, het is dan ook een knappe wagen.
baklava zegt
De enige reden om een kia te kopen, is dat ie goedkoper is dan de Europese concurrentie, maar die vlag gaat ook niet meer op blijkbaar.
henk_he zegt
@baklava: die vlieger gaat inderdaad niet op. Stevige prijzen.
nvu078 zegt
Hele mooie auto, maar had stiekem gehoopt dat hij onder de 30k zou blijven. Maar de wltp zal wel weer niet meehelpen icm BPM. In frankrijk is deze auto bijna 5k goedkoper, toch wel een heel aanzienlijk verschil.
Loek zegt
@nvu078: daar betaal je weer meer benzine…
nvu078 zegt
@720s: Dat zou in mijn situatie wel gunstiger zijn
davelepeef zegt
@720s: of je auto wordt in de fik gestoken…
dondeboer zegt
@720s: 20ct goedkoper dan hier.. . Fransen zijn gewoon dol op rellen.
ikleesookoverautos zegt
30k voor een 1 liter goeduitziende Koreaan, wie had dat ooit verwacht?
zeilboot zegt
@ikleesookoverautos: Premium onder de Koreanen
quincy zegt
Ik denk (en hoop) dat we langzamerhand toch wel naar een kantelpunt van prijzen voor auto’s gaan. Dit zijn toch krankzinnige prijzen aan het worden. Een C-segmenter met 1 liter motor (ok, wel 120pk… maar toch) vanaf net geen 31.000 euro. En dan de diesel vanaf 35.500 euro. Kom op zeg! Maar ja, we kopen het. Dus blijven de prijzen maar stijgen.
antoonniels zegt
@quincy: komt ook wel doordat we er bijna niet meer zelf in hoeven na te denken. Overal camera’s en sensoren en ze worden steeds meer verplicht gesteld die hulpsystemen. Sterker nog, ik hoorde laatst iemand beredeneren dat een auto hartstikke goedkoop is als je kijkt naar de technisch ingewikkelde techniek die er in zit. Kijk maar eens wat een bijvoorbeeld een zitbank kost in vergelijking…
BaRa zegt
@antoonniels: Klopt grotendeels. Vroeger had je geen ESP, geen ABS, geen elektrisch bedienbare spiegels, geen LED-koplampen, geen wisautomaat, geen zelfdimmende spiegels… enzovoort. Als je vandaag wilt vergelijken met vroeger, kom je er nog het dichtste bij met een bare-bones-Dacia. En die heeft dan nog als niet weg te werken verschil dat de motoren efficiënter zijn dan voorheen, en dat hij een veiligheidskooi heeft. Auto’s zijn op zich goedkoper dan vroeger (afhankelijk van hoeveel de ‘premium’-kost is die merken je in de maag willen splitsen). Het is ons verwachtingspatroon dat het zo duur maakt.
davelepeef zegt
@BaRa: niet alleen verwachtingspatroon, veel volgt tegenwoordig ook w erge. Geen idee hoe het wat dat betreft met passieve veiligheid zit, maar bijv bandenspanningsensoren zijn tegenwoordig verplicht.
Rohrl-fan zegt
Ik werk bij een Belgische Kia dealer en gisteren is onze eerste Proceed toegekomen.
Moet zeggen… Hij is in ‘t echt nog mooier dan op foto.
Heb al voorzichtig laten horen aan de baas dat ik het helemaal niet erg zou vinden om deze als nieuwe firmawagen onder mijn kont te krijgen!
quincy zegt
@rohrl-fan: Hoeveel zijn de prijzen van vergelijkbare uitvoeringen bij jullie?
Rohrl-fan zegt
@quincy: Beetje moeilijk om 1-op-1 te vergelijken aangezien de uitrustingsniveaus niet helemaal hetzelfde zijn in België en Nederland.
Dat gezegd zijnde, de goedkoopste GT Line met de 1.0T motor staat hier voor € 28.890 in de prijslijst.
1.4T is er vanaf € 29.890 manueel en € 31.190 in automaat.
1.6 diesel is € 21.290 manueel en € 32.590 in automaat.
GT-PlusLine bestaat in België overigens niet.
alassad zegt
@rohrl-fan: 10k verschil tussen diesel manueel vs automaat?
Rohrl-fan zegt
@alassad: Goed opgemerkt!
Die 2 moest dus een 3 zijn… Typo! ?
autodrome zegt
Het is en blijft een KIA … Laten ze eerst maar beginnen dat plastic cheap ass logo te vervangen en direct de naam er bij. Er blijft altijd, gezien het verleden, een geur van platic troep uit Azie aan hangen ondanks de kwaliteitsslag die de afgelopen 10 jaar gemaakt is …
menaz zegt
@autodrome: je houdt alltijd logofappers natuurlijk.
davelepeef zegt
@autodrome: we komen niet allemaal uit 1960… Ik vind dat ze juist vanwege het verleden punten verdienen, wat dat betreft presteren ze beter dan alles wat uit Europa komt…
menaz zegt
Puik karretje. En die prijs, tsja, kijk voor de gein eens wat andere modellen na. Zijn allemaal enorm in prijs gestegen. Astraatje 1.0 met wat opties is nu 5K duurder dan in 2016 bijvoorbeeld. Gaat nergens over.
bartsss zegt
Wat een prachtige wagen. Zijn zeer goed bezig daar in Korea. De Kia Optima sportswagon ook al zo een fantastische auto vind ik. Zou de zomaar eens de opvolger van onze Passat kunnen worden.
appeltaartislekker zegt
Plak een volkswagen embleem en deze auto staat in elke hoek van de straat. Maar ja het is een Kia, dan is de auto plotseling lelijk…
tig3r zegt
@appeltaartislekker: dat ligt er meer aan vanwege het feit dat je met een Volkswagen 200k plankgas kunt rijden en deze na die tijd voor 1500 op marktplaats nog niet kwijt kunt
brera22 zegt
WE worden hier uitgemolken,gewoon geen nieuwe autos meer kopen…..
Ik heb het gezien een astra is in 2 jr 5K duurder geworden…en dat is alleen maar belasting,,
Net gekeken in Belgiegemiddeld 5 a 6 K goed koper endan heb je het nog maar over een Kia,je moet een zien de verschilen op een audi A6 Dat loopt soms op tot ruim 20K aan verschil..
brera22 zegt
Ik zou zeggen gewoon importeren de autos als ze 2 a 3 jr oud zijn scheelt 40% vd nieuwwaarde,,
thomasthomas zegt
Mot geen Kia